Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2014, 10:59   #361
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mij zou het wel verheugen mochten steeds méér van die jongedames die in Rotterdam gingen studeren, ooit hier komen wonen, werken, stemmen en een gezinnetje stichten
Jou persoonlijk?

Citaat:
Et pour les flamands: la même chose!
Pour les arabes, zal je bedoelen.
Oud 4 januari 2014, 11:01   #362
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Kom eens naar het N-VA congres.
Steeds een plezierige bijeenkomst.
Je ontmoet er veel interessante mensen
en je hoort er nog wat nieuwtjes
Ik hoef geen nieuwtjes.

Ik wil een programmapunt, meteen na of eigenlijk liever nog voor, artikel 1 dat stelt dat de N-VA het Frans als verplichte tweede taal wil afschaffen.

En een paar N-VA parlementairen die er hun schouders onderzetten. Nu.
Oud 4 januari 2014, 11:06   #363
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
"Gipsy", dat doet mij denken aan avontuur en exploratiedrang.

Een voorstel: probeer bij uw volgende bezoeken aan Brussel gewoon voor de lol 'automatisch' naar het Nederlands over te schakelen.

Vroeg of laat zult u daar wél 'ver' - misschien zelfs héél 'ver' - mee geraken.

Het is evenwel niet uitgesloten dat waar precies u geraakt niet datgene zal zijn waar u uw zinnen op had gezet.
In vergelijking met vroeger wordt er in de restaurants en handelszaken in Brussel een veel grotere inspanning geleverd door Franstaligen om Nederlands te spreken. Ik ben perfect Franstalig en zie het als een vorm van beleefdheid om de taal te spreken die de aangesprokene het best begrijpt.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:17   #364
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In vergelijking met vroeger wordt er in de restaurants en handelszaken in Brussel een veel grotere inspanning geleverd door Franstaligen om Nederlands te spreken. Ik ben perfect Franstalig en zie het als een vorm van beleefdheid om de taal te spreken die de aangesprokene het best begrijpt.
hangt van uw positie af.

Doe je dat als klant dan gedraag je je als onderdanige schooier, doe je het als verkoper dan is het iets anders.

Ik ben geen onderdanige schooier in Brussel, noch op terrasjes, noch op restaurant, nog bij een of andere loketbediende. Ik spreek dus Nederlands zodat ZIJ zich kunnen aanpassen aan de taal die ik best begrijp.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:24   #365
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik spreek dus Nederlands zodat ZIJ zich kunnen aanpassen aan de taal die ik best begrijp.
Het is een veel voorkomende klacht van vreemdelingen, migranten en zelfs sommige Franstaligen in Vlaanderen, dat ze de kans niet krijgen om hun aangeleerde Nederlands te oefenen omdat de doorsnee Vlaming meteen naar Engels/Frans overschakelt als hij hoort dat zijn gesprekspartner geen inboorling is.
Oud 4 januari 2014, 11:28   #366
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een Engelsman met een voorkennis allicht. Als je een beetje noties heb van andere talen is dat niet zo verwonderlijk. Hij spreekt geen Nederlands, maar weet bijvoorbeeld kleine dingetjes over allerlei talen. Ik weet niet wat ik toen zei, maar het was een volzin met een bijzin waarop hij antwoordde in het Engels omdat hij het verstond.
Toch denk ik niet dat dit een persoon 'heel bijzonder' zou maken. Engelsmannen mag je niet onderschatten in hun taalkundig vermogen. Sterker, jaren geleden kende ik via internet een Engelsman die in Antwerpen woont die me zei dat 'Het Nederlands een spotgemakkelijke taal is voor een Engelstalige, zelfs dialect'. Hij spreekt het vloeiend, want hij moest me vertellen dat hij een Brit is.

Die persoon op Skype correspondeert al jaren met die Nederlandstalige vriend van me, dus het is zeer aannemelijk dat hij hierdoor zich informeerde over onze taal zonder die echt te leren (genoeg om verbanden met zijn Engels te leggen). Dat speelt wel een rol.
Daarover gaat het echter niet. Ik wilde zeggen dat het Engels en het Nederlands verrassend vrij dicht bij elkaar liggen als talen, al natuurlijk verder verwijderd dan het Duits.
Ja, opmerkelijk zelfs. Een laatstejaarsstudent uit het midden oosten die hier (engelstalig) aan de universiteit studeert is nu in september aan avondschool nederlands begonnen. Tot mijn grote verwondering kan die momenteel al een normale en vlotte conversatie volgen, en op een heel aanvaardbaar niveau antwoorden formuleren. Hij zei me dat hij echt verrast was van de eenvoud om nederlands te leren voor iemand die engels als moedertaal heeft. Zijn mede klasgenoten die een franstalige achtergrond hebben blijken er veel harder voor te moeten werken.
Dat is natuurlijk geen bewijs, slechts een anekdote, maar toch.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:35   #367
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het is een veel voorkomende klacht van vreemdelingen, migranten en zelfs sommige Franstaligen in Vlaanderen, dat ze de kans niet krijgen om hun aangeleerde Nederlands te oefenen omdat de doorsnee Vlaming meteen naar Engels/Frans overschakelt als hij hoort dat zijn gesprekspartner geen inboorling is.
Juist. Het is iets wat wij bijna onbewust doen. Terwijl we daar sommige mensen echt geen plezier mee doen. Faciliteren mag, uit beleefdheid enz. Maar je kunt daar ook te ver in gaan.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:43   #368
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) In vergelijking met vroeger wordt er in de restaurants en handelszaken in Brussel een veel grotere inspanning geleverd door Franstaligen om Nederlands te spreken.

2) Ik ben perfect Franstalig en zie het als een vorm van beleefdheid om de taal te spreken die de aangesprokene het best begrijpt.
1) Dat klopt, en die grotere inspanning wordt niet alleen door Franstaligen geleverd: bij de Pakistaan op de hoek, de Marokkanen van het pizza-restaurant, de Italiaan, de Algerijn, de Griek, ... op de markt, het Viëtnamese restaurantje dat ik onlangs ontdekte, ...

Ik vind dat een goede evolutie, en moedig élke Brusselaar hierin aan door hier 'automatisch' in het Nederlands te willen worden bediend en bevraagd.

2) Ik leg u niets op,

maar wil u wel vragen niet te vergeten dat als IK word aangesproken, het Nederlands de taal is die de aangesprokene het best begrijpt. Ik begrijp ook vrij goed Duits en Engels, en met Beschaafd Frans dat traag en duidelijk wordt gesproken kan ik ook wel uit de voeten.

In het Brussel dat ik zo goed als elke dag beleef hoor ik dat laatste evenwel minder vaak dan Engels, Nederlands, diverse soorten Arabisch, Berbers, Lingala, Turks, Spaans, en Pools.

Alleen op de radio, in enkele musea, een handvol winkels voor de 'élite', en in de juiste kringen van pakweg leerkrachten Frans of émigrés hoor ik nog het mooie échte Frans dat ik ooit op school leerde, eigenlijk.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 4 januari 2014 om 11:46.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:47   #369
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou toch maar aangeleerd AN zijn wat die vreemdeling spreekt en dat horen heel wat Vlamingen niet zo graag.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:48   #370
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoef geen nieuwtjes.

Ik wil een programmapunt, meteen na of eigenlijk liever nog voor, artikel 1 dat stelt dat de N-VA het Frans als verplichte tweede taal wil afschaffen.

NVA blaast een beetje warm en koud over het onderwerp maar ze hebben geen echt probleem om het Frans te vervangen door Engels als 2e taal, ze zijn alleen tegen het idee om Frans helemaal te verbieden.

http://m.gva.be/nieuws/binnenland/ai...ranse-les.aspx

"Of het Engels dan wel het Frans de tweede onderwijstaal moet zijn, daarover kun je discussiëren en heeft iedereen het volste recht op zijn overtuiging." De N-VA wijst er ook op dat "in een groot deel van de scholen van het Franstalig onderwijs het Engels al veel langer de tweede taal is en niet het Nederlands".
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:58   #371
hollande
Banneling

Standaard In Menen spreken ze Nederlands & Frans

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht

En dat vind ik meer dan terecht..
fixed
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 11:59   #372
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voil�* ! dat is één van mijn beweegredenen om het in Vlaanderen niet te doen. Ik heb verschillende franstaligen op mijn werk leren Nederlands spreken. Zonder het gegniffel dat zo eigen is aan vlamingen als anderen onze taal willen leren.

Zo ken ik iemand uit Eupen die maanden bij ons werkte en nooit verbeterd werd. Ikzelf had toen kleine kinderen waarbij het standaard is om hun verkeerde zinnetjes automatisch te herhalen in het juiste Nederlands. Dat deed ik met hem ook (onbewust), maar hij was me daar zeer dankbaar voor. Trouwens, hij vertrok na een aantal jaar naar Nederland, nog steeds schabouwelijk Nederlands sprekend, en kwam drie maanden later terug... als volleerde nederlandstalige. En who is to blame for that? Niet de persoon die zoveel inspanning leverde.

Je krijgt er natuurlijk ook leuke situaties bij zoals "mijn vrouw is in afwachting", ik: "je bedoelt : mijn vrouw is in VERwachting, neem ik aan?" hij: jaja, van een drieling. Ik: dan ben je in afwachting ook...

of nog: "ik ben dit weekend in de nachtbus geweest"...
ik : "ben je met de bus naar huis gereden"
hij : "nee, gedanst"

hij bedoelde : une boîte de nuit..... een nachtbus dus.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 4 januari 2014, 11:59   #373
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dat ook wel, ik moet moeite doen om geen engels te praten tegen m'n Britse en Indische buren. Ze zeggen ook dat ze maar moeilijk Nederlands leren omdat echt iedereen wil tonen hoe goed Engels ze kunnen, de kinderen daarentegen zijn uiteraard perfect tweetalig.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 12:00   #374
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik naar Brussel ga dan schakel ik automatisch over naar het Frans. Met Nederlands geraak je daar niet ver.
Dan ben jij toch maar een zielige kwal hoor!
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 12:05   #375
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ik heb dat ook wel, ik moet moeite doen om geen engels te praten tegen m'n Britse en Indische buren. Ze zeggen ook dat ze maar moeilijk Nederlands leren omdat echt iedereen wil tonen hoe goed Engels ze kunnen, de kinderen daarentegen zijn uiteraard perfect tweetalig.
Herkenbaar. Met Engels heb ik het probleem dat ik het automatisch begin te spreken.
In een gesprek op verlof met Spaanse vrienden sprak ik engels met het ene koppel, maar Frans met het andere koppel. die laatsten moesten me steeds aan mijn mouw trekken omdat ik onbewust overschakelde naar Engels.

Maar we zouden effektief Nederlands moeten aanhouden. Een Engelsman op het werk, werkte daar +25 jaar, sprak geen woord Nederlands. Niemand die er aanstoot aan nam vermits het een amerikaanse multinational was, waar Engels normaal was. Hij woonde in Brussel. In die 25 jaar had hij dus wel.... Frans geleerd, geen Nederlands.
Was onze eigen fout.

Oud 4 januari 2014, 12:21   #376
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We gaan steeds verder in een mondialisering waar "moedertaal" verwaterd. Waarom strijden voor iets dat op termijn toch verder aan belang zal verliezen.
Die mondialisering die "moedertaal" doet verwateren, zal op termijn nog wel wat meer 'dingen van vroeger' verder aan belang doen verliezen, zoals pakweg "België", zijn "evenwichten", zijn "gevestigde belangen", zijn "verworven rechten", ...

Laten we die nu alvast ook al verwateren, of wachten we nog een beetje?

Indien dat laatste, hoe lang dienen we daar nog energie aan te verspillen?

Oud 4 januari 2014, 12:24   #377
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NVA blaast een beetje warm en koud over het onderwerp maar ze hebben geen echt probleem om het Frans te vervangen door Engels als 2e taal, ze zijn alleen tegen het idee om Frans helemaal te verbieden...
Zijn er dan mensen die dat 'idee' genegen zijn?

Oud 4 januari 2014, 12:29   #378
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jou persoonlijk?
Hoezo?

Oud 4 januari 2014, 12:29   #379
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoef geen nieuwtjes.

perfect verantwoord.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2014, 12:31   #380
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NVA blaast een beetje warm en koud over het onderwerp maar ze hebben geen echt probleem om het Frans te vervangen door Engels als 2e taal, ze zijn alleen tegen het idee om Frans helemaal te verbieden.

http://m.gva.be/nieuws/binnenland/ai...ranse-les.aspx

"Of het Engels dan wel het Frans de tweede onderwijstaal moet zijn, daarover kun je discussiëren en heeft iedereen het volste recht op zijn overtuiging." De N-VA wijst er ook op dat "in een groot deel van de scholen van het Franstalig onderwijs het Engels al veel langer de tweede taal is en niet het Nederlands".
Zolang het maar niet Engels als éérste taal wordt.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be