Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2014, 22:55   #561
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En waar zijn al die mensen die geen splitsing willen? Prietpraat uit onze media die willen manipuleren ipv informeren!.
Een groot deel kan het geen barst schelen, dat is wat anders! Het zijn vooral diegenen die van Vlaanderen profiteren die dat niet willen! Onze Franstaligen in het bijzonder die houden aan hun "solidarité"! Voor de rest kan Vlaanderen en zijn inwoners hen geen barst schelen.
Je moet de lezersbrieven in de Franstalige kranten eens doornemen: wat een racisten enz die Vlamingen, niets die er aan deugd! Maar het land splitsen? Oh la la...
Toch maar een beetje Frans blijven kennen, nuttig!
De meesten in dit land willen geen splitsing en lachen met het Vlaams-Nationalisme. Dat is de realiteit.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 23:00   #562
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De meesten in dit land willen geen splitsing en lachen met het Vlaams-Nationalisme. Dat is de realiteit.
Neen, dat is de realiteit die jullie jezelf aanpraten in de Franstalige imperialistische waandenkwereld.

Zo maakt het in de werkelijkheid weinig uit wat "de meesten" in dit land vinden van Vlaamse onafhankelijkheid, dit gaat enkel de Vlaming wat aan.
Oud 5 januari 2014, 23:00   #563
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Tien jaar geleden was Frankrijk de grootste afzet markt van de Vlaamse export. Uiteindelijk is Duitsland de eerste export markt geworden en in 2012 kwam Frankrijk op de derde plaats na Nederland. Men kan zich de vraag stellen of de haat tegen alles dat Frans is en een catastrofale mindere kennis van het de Vlaming van Frans niet meespeelt in het afbrokkelen van de export naar Frankrijk.
Twee totaal uit de lucht gegrepen beweringen. Haat tegen alles wat (!) Frans is? Onzin. Catastrofale mindere kennis? Alweer onzin. Al is de kennis inderdaad niet meer zoals pakweg vijftig jaar geleden, heel wat Vlamingen beheersen het Frans nog steeds op een heel werkbaar niveau. Daarom is het ook niet te verwonderen dat de taalkaders aan Vlaamse kant moeiteloos worden ingevuld, daar waar dat niet het geval is aan Franstalige kant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 23:04   #564
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondertussen is het voor de Vlaamse bedrijven een ramp om nog degelijke medewerkers te vinden die een redelijke kennis van Frans hebben om zo hun Franstalige klanten te kunnen bedienen of nieuw Franstalige targets aan te boren.
Wat u hier schrijft, is onjuist. De ramp situeert zich aan Franstalige kant. Nog steeds.
Oud 5 januari 2014, 23:05   #565
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als mensen een taal moeten leren op professioneel gebied en hun functie gebiedt dat, dan doen ze dat. Nooit zal zich de situatie voordoen dat de mensen die Frans nodig hebben geen Frans zullen kunnen.
Ik heb af en toe Frans nodig voor m'n werk maar ik kan het niet, te moeilijk en ik leef nu eenmaal niet in een franstalig gebied. Dan wordt het Engels, gebarentaal of een tolk maar ik verlies er zeker door.

Franstaligen zouden ook meer kunnen verdienen door Nederlands te spreken maar ze doen het ook nauwelijks, hetgeen je zegt klopt dus niet volgens mij. Een taal verplicht leren heeft sowieso een grote invloed.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 23:07   #566
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Ondertussen is het voor de Vlaamse bedrijven een ramp om nog degelijke medewerkers te vinden die een redelijke kennis van Frans hebben om zo hun Franstalige klanten te kunnen bedienen of nieuw Franstalige targets aan te boren. De financiële gevolgen van dit soort kortzichtig, bekrompen en gesloten Vlaanderen zullen zich vertalen in minder welvaart voor iedereen.
Is dat niet evengoed geldig voor de Walen die moeilijker zaken kunnen doen met de Vlamingen en hollanders? Je doet alsof je enkel met Franstaligen zaken kunt doen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 23:07   #567
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tien jaar geleden was Frankrijk de grootste afzet markt van de Vlaamse export. Uiteindelijk is Duitsland de eerste export markt geworden en in 2012 kwam Frankrijk op de derde plaats na Nederland.
U verbindt deze verandering aan de veronderstelde achtergang van de Franse taal. Moet ik nu aannemen dat de kennis van het Duits met rasse schreden is vooruitgegaan?

U schijnt ook niet aan te nemen dat Frankrijk een land in crisis is, terwijl Duitsland de economische motor van Europa is geworden. Dat heeft ook gevolgen voor de handelspartners van beide landen.
Oud 5 januari 2014, 23:11   #568
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo de indruk, dat er hier maar één iemand is, die de waarheid in pacht meent te hebben ...
Oud 5 januari 2014, 23:11   #569
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik maak me geen illusies, ik weet al op voorhand wat de reactie zal zijn van de ideologische Frans haters. Ondertussen weet ik van mezelf dat een perfecte kennis van Frans me geen windeieren heeft gelegd op professioneel gebied en ook welvaart voor mensen die voor mij werken.
U vecht tegen windmolens. Er zijn inderdaad een aantal jobs waar je Frans op een goed niveau nodig hebt, maar dat geldt ook voor andere talen. Of ontkent u dat soms?
Oud 5 januari 2014, 23:14   #570
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het aandeel Vlamingen dat vloeiend Frans spreekt daalt jaar na jaar en daar zal geen kentering in komen.
Dat is ook vrij normaal, daar het belang van die taal binnen Belgische context de afgelopen honderd jaar systematisch aan het dalen ging. Eens de taal waarin je je als Vlaming wel moest bekwamen als je sociaal wou vooruitgaan tot een taal die nuttig kan zijn voor bepaald jobs.
Oud 5 januari 2014, 23:17   #571
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Frans spreken alleen is geen globale vereiste. Buiten een perfecte kennis van Frans komt daar ook de nodige typische professionele kennis bij. Voor KMO's van een bepaalde grootte, of grote bedrijven, rest dan alleen het aanwerven over van een werkkracht van Franse nationaliteit of een Waal die die vereisten combineert.
Heel wat bedrijven in mijn streek zijn ook werkzaam in het noorden van Frankrijk. Een aantal mensen uit dergelijke bedrijven/bedrijfjes ken ik. Welnu, ze nemen geen Fransen aan, omdat die meestal geen jota Nederlands kunnen. Daarnaast is er ook een verschil in mentaliteit. In de meeste gevallen doet men nog altijd beroep op een Vlaamse kracht die zich uit de slag weet te trekken in het Frans.
Oud 5 januari 2014, 23:18   #572
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Het is niet zover van de ingang van het Ijzerplein met de Ijzertoren.
Dan moet ik u alvast teleurstellen over het personeel. Uw bewering klopt al voor geen meter.
Oud 5 januari 2014, 23:20   #573
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lachen? BdW moet nog maar een scheet laten of het komt uitgebreid aan bod in de Franstalige media. Blijkbaar wordt het daar heel ernstig genomen.
Oud 5 januari 2014, 23:23   #574
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet ik u alvast teleurstellen over het personeel. Uw bewering klopt al voor geen meter.
Hoezo?
Oud 5 januari 2014, 23:24   #575
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ik heb af en toe Frans nodig voor m'n werk maar ik kan het niet, te moeilijk en ik leef nu eenmaal niet in een franstalig gebied. Dan wordt het Engels, gebarentaal of een tolk maar ik verlies er zeker door.
't Doet me denken aan de grote skipiste in Maastricht. Jaarlijks komen daar duizenden Walen van over de grens. Toch spreken ze daar geen Frans. Nederlands en ook Engels.

En verbazing alom: de Franstaligen slagen erin zich dan wel verstaanbaar te maken...
Oud 5 januari 2014, 23:25   #576
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?
Lees eens uw eigen woorden opnieuw.
Oud 5 januari 2014, 23:27   #577
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Doet me denken aan de grote skipiste in Maastricht. Jaarlijks komen daar duizenden Walen van over de grens. Toch spreken ze daar geen Frans. Nederlands en ook Engels.

En verbazing alom: de Franstaligen slagen erin zich dan wel verstaanbaar te maken...
Op een aantal plaatsen in Vlaanderen is dit een gekend fenomeen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2014, 23:32   #578
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lachen? BdW moet nog maar een scheet laten of het komt uitgebreid aan bod in de Franstalige media. Blijkbaar wordt het daar heel ernstig genomen.
U hebt het over de media, ik heb het over de bevolking.
Oud 5 januari 2014, 23:34   #579
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Op een aantal plaatsen in Vlaanderen is dit een gekend fenomeen.
Waar dan wel? Alvast niet aan de kust...
Oud 5 januari 2014, 23:35   #580
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt het over de media, ik heb het over de bevolking.
De media beïnvloeden héél sterk de bevolking.
Vraag het maar eens aan de politiekers. (Die zó graag in de media komen).
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be