Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juli 2014, 21:41   #81
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Je bent een flinke jongen. Doe zo voort.
We doen ons best. Ik voel me telkens meer 1 met de bron van overvloed.
En ik heb er steeds minder voor nodig. Volle gas.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2014, 21:52   #82
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ja ik zou liever een kleine som afgeven om nooit meer energie te moeten betalen. En op zich heb je al grond voor 10 000 euro. Landbouwgrond is niet zo heel duur in vergelijking. Daar mogen windmolens en zonnenpanelen op als ik me niet vergis. Maar wat kost zo'n windmolen zoals je ze langs de weg ziet?
Ik kan U daarin helpen. Ik heb een basisgegeven nodig.
Hoeveel energie gebruikt U per jaar?

Dwz. Kw/u electriciteit, M³ aardgas en liters brandstof voor uw persoonlijk transport per jaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2014, 06:14   #83
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik kan U daarin helpen. Ik heb een basisgegeven nodig.
Hoeveel energie gebruikt U per jaar?

Dwz. Kw/u electriciteit, M³ aardgas en liters brandstof voor uw persoonlijk transport per jaar.
Ik ben recent verhuisd.
Dat lag eerder tussen de 2000 en 4000 kwh per jaar.
En nu zal dat minder dan 2000 zijn.
Benzine circa 120 liter per maand. Ik ben loonbrieven aan het verzamelen voor een diesel.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2014, 07:25   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dus, puur voor die 3000kw/u gemiddeld electriciteit, als U een opslagmedium zou hebben, zou u toe kunnen komen met 2000Wpiek aan zonnepaneel.

Natuurlijk, om die 120 liter aan benzine (ongeveer 1800km) in te vullen komt er nog eens 450kw/u per maand bij indien U met een Nissan Leaf of dergelijke auto zou rijden. Dan mag U nog eens 3500Wpiek aan zonnepaneel bijleggen.

Om dan nu na te denken over verwarming. Ik vermoed niet dat U in een passiefhuis woont.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2014, 07:37   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dus, puur voor die 3000kw/u gemiddeld electriciteit, als U een opslagmedium zou hebben, zou u toe kunnen komen met 2000Wpiek aan zonnepaneel.
Hoe doet ge dat ? 2000 W piek wil zeggen, 200 W gemiddeld. Dat brengt op jaarbasis 8760 hr x 0.2 KW = 1750 KWhr op. Dat is de helft van wat Peche nodig heeft, en dan nog zonder de verliezen van omvorming en opslag...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2014, 07:51   #86
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hoe doet ge dat ? 2000 W piek wil zeggen, 200 W gemiddeld. Dat brengt op jaarbasis 8760 hr x 0.2 KW = 1750 KWhr op. Dat is de helft van wat Peche nodig heeft, en dan nog zonder de verliezen van omvorming en opslag...
3000/8760= 343W gemiddeld. Ik heb gerekend aan 4 uur per dag nominaal vermogensopbrengst op een zonnepaneel.

En ja, ik heb over het hoofd gezien dat opslag in accu's een verlies door omvorming en dergelijke van 10% meebrengt.

Ik had het beter uitgedrukt in m² betaalbaar zonnepaneel.
Met 10m² zou het moeten lukken voor de electriciteit alleen.
Doe er nog eens 20m² bij om eigen transport te waarborgen en een klein beetje speling te hebben.

En dan is de vraag, hoeveel opslagcapaciteit is realistisch?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2014, 09:41   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
3000/8760= 343W gemiddeld. Ik heb gerekend aan 4 uur per dag nominaal vermogensopbrengst op een zonnepaneel.
't is daar dat het fout gaat: in onze contreien is de ratio tussen piek opbrengst (1000 W per vierkante meter) en gemiddelde opbrengst (100 W per vierkante meter) een factor 10. Dat is zo door de natuur van de belichting.

Nog anders gesteld: in onze contreien hebben we gemiddeld per dag 2.4 uur "equivalent piek vermogen" en jij rekende 4 uur.


In meer zuiderse streken is die factor veel beter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Insolat...-Europe-en.png

Wij zitten met een solar insolation van 800 - 900 KWhr per jaar, en aan 1 KW per vierkante meter (piek vermogen) is dat dus 8760 KWhr per jaar.

Vandaar dus mijn factor 10.

In Spanje zakt dat tot bijna 5.

In de Sahara rond de 3-4.

Vandaar trouwens het intrinsiek idiote om zonnepanelen in onze streken te installeren: je boxt al direct op tegen een factor 2-3 slechter dan in meer zuiderse streken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 juli 2014 om 09:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2014, 10:03   #88
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ergo, die 30m² voor de energie voor leven en transport in een "bescheiden" passiefhuis wordt al gauw 60m².
Voeg daarbij dan nog eens de behoefte om het eigen afvalwater te zuiveren, en dan kom je al gauw op mijn oude berekening van 125m² aan zonnepaneel voor een gezinnetje dat actief moeite doet om energiezuinig te leven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2014, 22:44   #89
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

We vergeten wel iets belangrijk he!
Wat kost het. En hoe zit dat met "opslagcapaciteit"?
In hoever kunt ge dat uitbreiden?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 06:09   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
We vergeten wel iets belangrijk he!
Wat kost het. En hoe zit dat met "opslagcapaciteit"?
In hoever kunt ge dat uitbreiden?
Wat kost "het"?
Zonnepanelen gaan tegenwoordig €8000 voor 4000Wp, met 3kw omvormer erbij.

Accu's kan je gerust bijplaatsen.
Ze laden op een goeie manier is een ander verhaal.
Idealerwijze laad je elke cel appart op. Maar da's een prijzig verhaal.
Voor een paar kwu dat doe je niet met een €35 ladertje van bij de gamma(wat trouwens 6 loodcellen tegelijk moet doen, en ze snel laat sulfiteren).

Maar de kostprijs.... da's pijnlijker.
1 geluk. Het is een niet mobiele toepassing.
Dan is de goeie ouwe vertrouwde loodaccu een optie. Die is nog steeds de goedkoopste.
Reken 10 cent per watt-uur (€100 per kwu), misschien kan het zakken naar de helft als U het risico wil nemen met Chinese copies.

Laden ervan is eveneens een kost. De allergoedkoopste, doch bruikbare die ik weet is €10 voor een 20 watt/u lader.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 juli 2014 om 06:10.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 10:26   #91
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat kost "het"?
Zonnepanelen gaan tegenwoordig €8000 voor 4000Wp, met 3kw omvormer erbij.

Accu's kan je gerust bijplaatsen.
Ze laden op een goeie manier is een ander verhaal.
Idealerwijze laad je elke cel appart op. Maar da's een prijzig verhaal.
Voor een paar kwu dat doe je niet met een €35 ladertje van bij de gamma(wat trouwens 6 loodcellen tegelijk moet doen, en ze snel laat sulfiteren).

Maar de kostprijs.... da's pijnlijker.
1 geluk. Het is een niet mobiele toepassing.
Dan is de goeie ouwe vertrouwde loodaccu een optie. Die is nog steeds de goedkoopste.
Reken 10 cent per watt-uur (€100 per kwu), misschien kan het zakken naar de helft als U het risico wil nemen met Chinese copies.

Laden ervan is eveneens een kost. De allergoedkoopste, doch bruikbare die ik weet is €10 voor een 20 watt/u lader.
Neem 5000 Wp aan zonnepanelen om een beetje reserve hebben : Ongeveer 8000 Euro.

Een PowerRouter met Battery module : http://powerrouter.com/products/powe...up-stand-alone : 2000 Euro.

Loodbatterijen, neem 50 KWh (ongeveer een week gemiddeld off-grid verbruik) : 5000 Euro

Totaal dus om en bij de 15 000 Euro, waarbij je mag rekenen dat Batterijen en Powerrouter elke 10 jaar vervangen moeten worden en de Zonnepanelen om de 25 jaar.

Over 25 jaar kom je dus aan een totaal prijskaartje van
8000 + 2000*2.5 + 5000 * 2.5 = 25 500 Euro, 1020 euro per jaar.

Een netaansluiting is voorlopig nog altijd goedkoper als je een beetje uitkijkt met leverancier en contract.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 12:43   #92
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
waarbij je mag rekenen dat Batterijen en Powerrouter elke 10 jaar vervangen moeten worden
10 jaar lijkt mij bijzonder lang voor batterijen, nee ? Ik dacht dat bij cyclisch gebruik, 3 jaar al een goeie prestatie was voor loodbatterijen ? Of is dat tegenwoordig beter ?

Bovendien is er nog de zomer/winter variatie: in de winter 9 keer minder belichting dan in de zomer. Dat impliceert een factor 3 in de panelen capaciteit om ook in de winter nog aan voldoende gemiddeld vermogen te komen (vooral dat je dan meestal ook meer verbruikt !).

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juli 2014 om 12:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 13:17   #93
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
10 jaar lijkt mij bijzonder lang voor batterijen, nee ? Ik dacht dat bij cyclisch gebruik, 3 jaar al een goeie prestatie was voor loodbatterijen ? Of is dat tegenwoordig beter ?
Ik dacht dat 3000 tot 5000 oplaadcycli wel haalbaar waren, maar vanaf 3000 wel serieuze vermindering van efficientie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Bovendien is er nog de zomer/winter variatie: in de winter 9 keer minder belichting dan in de zomer. Dat impliceert een factor 3 in de panelen capaciteit om ook in de winter nog aan voldoende gemiddeld vermogen te komen (vooral dat je dan meestal ook meer verbruikt !).
Juist, en dat is dan ook het grote probleem : hoe groot moet de opgeslagen capaciteit precies zijn om de winter door te komen, als er (bijna) geen oplading gebeurd.

Met nog eens een diesel-generator erbij van 4KW gaat de prijs van de vrijheid weer een stuk hoger liggen.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 14:54   #94
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
10 jaar lijkt mij bijzonder lang voor batterijen, nee ? Ik dacht dat bij cyclisch gebruik, 3 jaar al een goeie prestatie was voor loodbatterijen ? Of is dat tegenwoordig beter ?
Uit # jarenlange ervaring gemiddeld beter, natuurlijk hangt veel af van aantal diepontladingen, temperatuurschommelingen, vochtigheid, evtl onderhoud enz... en natuurlijk de vooruitgang qua kwaliteit. De (auto)batterijen zijn al een heel tijdje quasi onderhoudsvrij.

#
1e klassieke loodaccu 65 Ah (origineel auto) ging juist 5 jaar mee.
2e idem " " ( " ) ging 7,5 jaar mee (was wel onderhoudsvrij).
3e " " onderhoudsvrije 74 Ah (Varta) gaat nog altijd mee, ondertussen 12,5 jaar.

Bij de laatste 2 heb ik wel een garage binnenshuis en reed ik gemiddeld ~ 30 % minder kms. In de winter laad ik soms bij, zodat het peil rondom duurzaam niveau schommelt.

Die 10 jaar lijkt me een redelijke schatting.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2014 om 15:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 16:54   #95
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De laatste generatie loodaccu's , indien overgedimensioneerd en gepamperd kunnen de 10 jaar wel halen.
Natuurlijk, zelfs de meest kwalitatieve accu's gaan snel dood als men de capaciteit te nipt genomen heeft.

En als men alle trukken uit de kast haalt, kunnen loodaccus in theorie zelfs eeuwig meegaan. Er bestaan specifieke modellen waarbij men alle zuur en loodplaten cel per cel kan vervangen zonder de integriteit van de energievoorziening te compromiteren.

De kostprijs hiervan is wel "pijnlijk".

En dan een 4kw dieselgenerator. Ik zie het al, om de torenhoge kost van netstroom met alle belastingen en milieuheffingen te ontlopen, iedereen zo'n dieselgenerator , zo naast de mazoutketel uit 1982. De meeste van die dieselgeneratoren zijn niet de meest moderne motoren, en voldoen volgens mij aan geen enkele norm.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 juli 2014 om 16:55.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 18:27   #96
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De laatste generatie loodaccu's , indien overgedimensioneerd en gepamperd kunnen de 10 jaar wel halen.
Ik hoop 15 jaar.

Daarom nam ik ook 74 ipv 65 Ah of 15 % meer.

Totnutoe 12,5 jaar oud, laad nog steeds tot ~ 13,3 VDC als het moet (meer is zeker niet nodig, gaat te traag).

In putje winter verval met 0,2 VDC/maand (alles aangekoppeld, ook alarm) wel in droge huisgarage.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2014 om 18:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2014, 05:32   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 114.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uit # jarenlange ervaring gemiddeld beter, natuurlijk hangt veel af van aantal diepontladingen, temperatuurschommelingen, vochtigheid, evtl onderhoud enz... en natuurlijk de vooruitgang qua kwaliteit. De (auto)batterijen zijn al een heel tijdje quasi onderhoudsvrij.

#
1e klassieke loodaccu 65 Ah (origineel auto) ging juist 5 jaar mee.
2e idem " " ( " ) ging 7,5 jaar mee (was wel onderhoudsvrij).
3e " " onderhoudsvrije 74 Ah (Varta) gaat nog altijd mee, ondertussen 12,5 jaar.
Mijn auto batterijen (ik neem wel altijd een goeiekope uit de supermarkt, van ongeveer 80 Euro of zo) laten mij bijna systematisch in de steek na 4 jaar. Op 3 verschillende auto's (een Opel Vectra, een Opel Zafira en een Peugeot 106 diesel). Dat de laatste 12 jaar.
Staan wel buiten in weer en wind. En soms veel korte ritten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2014, 06:38   #98
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Da's dus een prima voorbeeld van een te krap bemeten accu.

Ik ben aan't overleggen met een paar bekwame ingenieurs (mede-roboteers) voor wat nodig zou zijn voor een "gepompte waterkrachtcentrale" op gezinswonings-schaal.
We zijn het al eens over het feit dat het allemaal onder de grond zal moeten gebeuren. Dit omdat er boven de grond gewoon geen plek is.
En dat het in combinatie met een warmtepomp efficienter gaat zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2014, 07:56   #99
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Oh ik wil gerust wel zonder stroom zitten. Lijkt me wel eens leuk te zijn!
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2014, 08:10   #100
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.391
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Oh ik wil gerust wel zonder stroom zitten. Lijkt me wel eens leuk te zijn!
Met uw smartphone om uw internetconnectie te vrijwaren...

Ik heb liever beschikking over electriciteit wanneer ik dat wil.
Direkt beschikbaar
  1. een 240/400V 4Kw 3faze benzinegenerator
  2. een 12Vdc-1000W AC omvormer in de wagen-met 100A alternator
  3. een 2kwu UPS voor de ijskast/diepvries
  4. een serie 10-17V acculaders en ongeveer 7 kwu aan LiPo accu
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be