![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel energie gebruikt U per jaar? Dwz. Kw/u electriciteit, M³ aardgas en liters brandstof voor uw persoonlijk transport per jaar.
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat lag eerder tussen de 2000 en 4000 kwh per jaar. En nu zal dat minder dan 2000 zijn. Benzine circa 120 liter per maand. Ik ben loonbrieven aan het verzamelen voor een diesel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus, puur voor die 3000kw/u gemiddeld electriciteit, als U een opslagmedium zou hebben, zou u toe kunnen komen met 2000Wpiek aan zonnepaneel.
Natuurlijk, om die 120 liter aan benzine (ongeveer 1800km) in te vullen komt er nog eens 450kw/u per maand bij indien U met een Nissan Leaf of dergelijke auto zou rijden. Dan mag U nog eens 3500Wpiek aan zonnepaneel bijleggen. Om dan nu na te denken over verwarming. Ik vermoed niet dat U in een passiefhuis woont.
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe doet ge dat ? 2000 W piek wil zeggen, 200 W gemiddeld. Dat brengt op jaarbasis 8760 hr x 0.2 KW = 1750 KWhr op. Dat is de helft van wat Peche nodig heeft, en dan nog zonder de verliezen van omvorming en opslag...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ik heb over het hoofd gezien dat opslag in accu's een verlies door omvorming en dergelijke van 10% meebrengt. Ik had het beter uitgedrukt in m² betaalbaar zonnepaneel. Met 10m² zou het moeten lukken voor de electriciteit alleen. Doe er nog eens 20m² bij om eigen transport te waarborgen en een klein beetje speling te hebben. En dan is de vraag, hoeveel opslagcapaciteit is realistisch?
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog anders gesteld: in onze contreien hebben we gemiddeld per dag 2.4 uur "equivalent piek vermogen" en jij rekende 4 uur. In meer zuiderse streken is die factor veel beter. http://en.wikipedia.org/wiki/Insolat...-Europe-en.png Wij zitten met een solar insolation van 800 - 900 KWhr per jaar, en aan 1 KW per vierkante meter (piek vermogen) is dat dus 8760 KWhr per jaar. Vandaar dus mijn factor 10. In Spanje zakt dat tot bijna 5. In de Sahara rond de 3-4. Vandaar trouwens het intrinsiek idiote om zonnepanelen in onze streken te installeren: je boxt al direct op tegen een factor 2-3 slechter dan in meer zuiderse streken. Laatst gewijzigd door patrickve : 14 juli 2014 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ergo, die 30m² voor de energie voor leven en transport in een "bescheiden" passiefhuis wordt al gauw 60m².
Voeg daarbij dan nog eens de behoefte om het eigen afvalwater te zuiveren, en dan kom je al gauw op mijn oude berekening van 125m² aan zonnepaneel voor een gezinnetje dat actief moeite doet om energiezuinig te leven.
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() We vergeten wel iets belangrijk he!
Wat kost het. En hoe zit dat met "opslagcapaciteit"? In hoever kunt ge dat uitbreiden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zonnepanelen gaan tegenwoordig €8000 voor 4000Wp, met 3kw omvormer erbij. Accu's kan je gerust bijplaatsen. Ze laden op een goeie manier is een ander verhaal. Idealerwijze laad je elke cel appart op. Maar da's een prijzig verhaal. Voor een paar kwu dat doe je niet met een €35 ladertje van bij de gamma(wat trouwens 6 loodcellen tegelijk moet doen, en ze snel laat sulfiteren). Maar de kostprijs.... da's pijnlijker. 1 geluk. Het is een niet mobiele toepassing. Dan is de goeie ouwe vertrouwde loodaccu een optie. Die is nog steeds de goedkoopste. Reken 10 cent per watt-uur (€100 per kwu), misschien kan het zakken naar de helft als U het risico wil nemen met Chinese copies. Laden ervan is eveneens een kost. De allergoedkoopste, doch bruikbare die ik weet is €10 voor een 20 watt/u lader.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 15 juli 2014 om 06:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een PowerRouter met Battery module : http://powerrouter.com/products/powe...up-stand-alone : 2000 Euro. Loodbatterijen, neem 50 KWh (ongeveer een week gemiddeld off-grid verbruik) : 5000 Euro Totaal dus om en bij de 15 000 Euro, waarbij je mag rekenen dat Batterijen en Powerrouter elke 10 jaar vervangen moeten worden en de Zonnepanelen om de 25 jaar. Over 25 jaar kom je dus aan een totaal prijskaartje van 8000 + 2000*2.5 + 5000 * 2.5 = 25 500 Euro, 1020 euro per jaar. Een netaansluiting is voorlopig nog altijd goedkoper als je een beetje uitkijkt met leverancier en contract. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is er nog de zomer/winter variatie: in de winter 9 keer minder belichting dan in de zomer. Dat impliceert een factor 3 in de panelen capaciteit om ook in de winter nog aan voldoende gemiddeld vermogen te komen (vooral dat je dan meestal ook meer verbruikt !). Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juli 2014 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met nog eens een diesel-generator erbij van 4KW gaat de prijs van de vrijheid weer een stuk hoger liggen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
# 1e klassieke loodaccu 65 Ah (origineel auto) ging juist 5 jaar mee. 2e idem " " ( " ) ging 7,5 jaar mee (was wel onderhoudsvrij). 3e " " onderhoudsvrije 74 Ah (Varta) gaat nog altijd mee, ondertussen 12,5 jaar. Bij de laatste 2 heb ik wel een garage binnenshuis en reed ik gemiddeld ~ 30 % minder kms. In de winter laad ik soms bij, zodat het peil rondom duurzaam niveau schommelt. Die 10 jaar lijkt me een redelijke schatting.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2014 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De laatste generatie loodaccu's , indien overgedimensioneerd en gepamperd kunnen de 10 jaar wel halen.
Natuurlijk, zelfs de meest kwalitatieve accu's gaan snel dood als men de capaciteit te nipt genomen heeft. En als men alle trukken uit de kast haalt, kunnen loodaccus in theorie zelfs eeuwig meegaan. Er bestaan specifieke modellen waarbij men alle zuur en loodplaten cel per cel kan vervangen zonder de integriteit van de energievoorziening te compromiteren. De kostprijs hiervan is wel "pijnlijk". En dan een 4kw dieselgenerator. Ik zie het al, om de torenhoge kost van netstroom met alle belastingen en milieuheffingen te ontlopen, iedereen zo'n dieselgenerator , zo naast de mazoutketel uit 1982. De meeste van die dieselgeneratoren zijn niet de meest moderne motoren, en voldoen volgens mij aan geen enkele norm.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 15 juli 2014 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Daarom nam ik ook 74 ipv 65 Ah of 15 % meer. Totnutoe 12,5 jaar oud, laad nog steeds tot ~ 13,3 VDC als het moet (meer is zeker niet nodig, gaat te traag). In putje winter verval met 0,2 VDC/maand (alles aangekoppeld, ook alarm) wel in droge huisgarage.
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2014 om 18:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Staan wel buiten in weer en wind. En soms veel korte ritten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da's dus een prima voorbeeld van een te krap bemeten accu.
Ik ben aan't overleggen met een paar bekwame ingenieurs (mede-roboteers) voor wat nodig zou zijn voor een "gepompte waterkrachtcentrale" op gezinswonings-schaal. We zijn het al eens over het feit dat het allemaal onder de grond zal moeten gebeuren. Dit omdat er boven de grond gewoon geen plek is. En dat het in combinatie met een warmtepomp efficienter gaat zijn.
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() Oh ik wil gerust wel zonder stroom zitten. Lijkt me wel eens leuk te zijn!
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb liever beschikking over electriciteit wanneer ik dat wil. Direkt beschikbaar
![]() |