![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Echter voel ik mij beperkt door een kleinere handicap, waardoor ik geen carrière als piloot kan ambiëren. Dit beperkt mijn vrijheid tot handelen... Men overstijgt de boeien door ze te aanvaarden als wat ze zijn. Zoals ik eerder al aanhaalde: we zijn vrij om keuzes te maken, maar we zijn gebonden aan deze realiteit. Soms ook maar gelukkig: stel dat we vrij waren van de zwaartekracht... wat dan? Als u spreekt over vrijheid, welke vrijheid stelt u ter discussie? De beperking/vrijheid van keuze of de absolute vrijheid van onze realiteit?
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Marie, waar gaat dit in godsnaam over! Laatst gewijzigd door Piero : 9 september 2014 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar als uitleg bij mijn zin; je ouders is een zaak, jij zit in hun verlengde, zij zijn een deel van jou; maar de kerk mag je, maar ik denk dat het al gedaan is, met wortel en haar uit jezelf bannen en verbranden, zij verdient niet beter. Weet ik ook wel dat ze daar niet wakker van zal liggen, maar als iedereen zo praat zal haar macht vlug totaal om zeep zijn. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U zegt: 'En zo beknot je jouw geluk en voor een deel jouw vrijheid'. Dus een goede vaststelling; kan de uitwendige wereld mij vrijheid geven of in tegendeel is de echte vrijheid een innerlijke ingesteldheid, ondanks de vaststellingen over wat er in de uiterlijke wereld gebeurt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zet de heilige maagd en de hoer samen in één persoon en je aanbidt het leven; daar kan je over innerlijke vrijheid spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men overstijgt de boeien door zich in te leven in het gedroomde leven. Zo kan men ontdekken, indien men wil, wat het leven van een paard, een Vogel, een piloot zou kunnen zijn. Men kan daarin heel ver gaan en onderzoeken wat juist in die levens ons zo aantrekt en niets verhindert ons om de zo opgedane ervaringen elders in te zetten. In gedachten zijn we vogelvrij. Van de andere kant, is het dikwijls maar goed dat we gebonden zijn aan de realiteit. Heeft u u al ingebeeld hoe onmenselijk het leven zou zijn indien de dood niet bestond? Over welke vrijheid heb ik het? Wel over de vrijheid van het 'zijn'. Ik kan 'zijn' wat ik wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar om die kapitein te kunnen zijn, moet je niet zozeer de uitwendige wereld maar eerder je innerlijke wereld onder kontrole hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Wist niet dat er mensen zijn die nog niet door hebben dat hun gedachten van henzelf zijn. Is controle van je innerlijke wereld dan geen belemmering van je vrijheid? Als ik de pastoor goed heb begrepen, toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaar dat je eerst moet zoeken wat in je innerlijke wereld nu echt van jou is en wat wordt of werd opgedrongen door externe kontrole, indoctrinatie, verleiding.... Jouw tweede zin is een prachtig voorbeeld van wat ik kom te zeggen. Hoe kun je nu denken dat je vrij bent als zelfs je Eigen hoofd je totaal bedriegt en je hebt het in de verre verste niet door? Laatst gewijzigd door marie daenen : 10 september 2014 om 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Onze gedachten zijn niet volledig van onszelf. Wat met de "vrijheid"/gebondenheid die voortvloeit uit moederliefde? Hoe vrij is men om deze gedachten te aanvaarden of te negeren? Wat met de "vrijheid"/gebondenheid die voortvloeit uit de behoefte controle te hebben over je eigen wereld? Om te stellen dat de gedachten van zichzelf zijn, moet je eerst weten hoever het "zelf" zich uitstrekt. Is het zelf de samenstelling van de drie "ikken" (ziel/uber ich; emotie "ik" en driften "ik") of enkel de "hoogste" ik (Uber). De innerlijke wereld onder controle hebben en bewust kiezen een emotie of drift al dan niet te volgen, lijkt me de enige vrijheid die men kan hebben, dus het tegengestelde van een belemmering. Is het streven naar individuele vrijheid niet steeds de mogelijkheid om te kiezen, dus ook op het diepste niveau?
![]() |
![]() |
#80 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik zou toch eerst even wat meer achtergrond verzamelen over Magdalena, vooraleer je haar afschildert als een hoer. De aanduiding als hoer was de enige manier van de vroege kerkvaders om de vergoddelijkte status van Christus te verenigen met zijn contacten met haar. Zij was één van de weinige apostelen (Ja apostel) die door had wat christus echt bedoelde, zij was zijn favoriete leerlinge. De verering van Magdalena komt dus uit twee hoeken: - mensen die er wat meer bronnen op na houden dan wat na het eerste concilie is gebundeld in de bijbel. - mensen die aangetrokken worden door het patroon van een "verstoten" persoon, goede bedoelingen, maar verstoten en gebruikt door de maatschappij. (dat is ten minste wat de vroege kerkvaders er van gemaakt hebben) Ooit het evangelie van Maria Magdalena gelezen?
![]() |