![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#34781 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34782 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34783 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zullen er nog wel meer zijn...Er zullen heus wel gematigde Vlaamse predikanten zijn geweest hoor, zo zwart wit was het niet. Jammergenoeg heb ik geen lijst met namen van predikanten die hebben deelgenomen aan de Dordse kerksynode, anders zou ik er nog meer kunnen terugvinden.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 18 oktober 2014 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34784 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34785 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de tweede, Johannes Becius werd geboren in Middelburg. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 oktober 2014 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34786 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij komt uit een aanzienlijke Vlaamse familie van predikanten. Hij zal denk ik ook behoorlijk wat zijn vader hebben opgepikt. Binnen dit geslacht van predikanten waren er trouwens ook remonstranten, dus mijn beeld moet ik iets bijstellen.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 oktober 2014 om 11:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de tweede, Johannes Becius, werd geboren in Frankfurt. Verbleef dan te Antwerpen en moest toen vluchten. De derde, Ruardus Acronius was een Fries, als ik het goed gelezen heb. En was Bogaerts niet uit Den Haag? Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 oktober 2014 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34788 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zal nog verder zoeken en de bron zelf ook weer controleren. Maar u weet best dat er nog meer zijn...
![]() |
![]() |
#34789 |
|
![]() De Reformatie in de Nederlanden
Over een turbulente tijd in Noord en Zuid drs Ruud Bruyns, historicus Slot: Het Calvinisme kreeg als eerste in het Zuiden van de Nederlanden voet aan de grond. De geloofsbelijdenis van Guido de Brès en de beeldenstorm begonnen allemaal in uiterste Zuiden van de toenmalige Nederlanden. Pas tijdens de Nederlandse Opstand tegen Filips II verschoof het zwaartepunt van Vlaanderen naar Holland, met name door de val van Den Briel in 1572. Ondanks de verdrijving van het Calvinisme in Vlaanderen bleven de Vlaamse Calvinisten toonaangevend in Nederland, waarvan de twist tussen Arminius en Gomarus aan de Leidse Universiteit getuigde. De meest blijvende culturele invloed hadden zij bij het samenstellen van de Statenbijbel, die de taalkundige grondsteen legde voor de grammatica van onze taal. http://www.roepstem.net/reformatie.html Tja, die verfoeilijke Calvinistische inslag van ons Hollanders hebben we dus te danken aan de Belgen. Hoe zou het eruit gezien hebben als het Calvinisme in het Zuiden was gebleven en het Noorden katholiek? Een broodje kaas en karnemelk in België ....... ![]() Een ding zou niet veranderd zijn ... klagen, de Klaagmuur is dan ook gebouwd op de verkeerde plaats en zou in Nederland behoren te staan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34790 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34791 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34792 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van der Sijs: "Van de tweeëntwintig mensen die daadwerkelijk aan de vertaling meegewerkt hebben, waren er slechts vijf in het Zuiden geboren: de vertalers A. Walaeus en W. Baudart en de overzieners S. Damman, F. Gomarus en A. Thysius. Wat in dit verband echter nooit wordt genoemd, is dat een even groot aantal van de medewerkers, namelijk ook vijf, geboren en getogen zijn in Duitsland: A. Aemilius, B. Fullenius, J. Polyander, C. Sibelius en A. Widmar(ius)'. Bovendien hebben vier van de vijf Zuid- Nederlanders 'gedurende langere tijd in het buitenland, vooral Duitsland en in minder mate Engeland gewoond, voordat ze naar de Noordelijke Nederlanden verhuisden'. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34793 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34794 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Doen jullie maar rustig verder, maar zou het niet eenvoudiger zijn om al bij aanvang een onderscheid te maken tussen grammatica, woordenschat en uitspraak? Om dan een onderscheid te maken tussen het taalgebruik van het Middelnederlands, het Nederlands van de reformatie, van de Staten-Bijbel, Willem II, Leopold I tot en de dagen van Joos Florquin and beyond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34795 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En dan zou ik het niet meteen als onzin afdoen, dat de Statenbijbel heeft bijgedragen tot een normering van De Grammatica in tijden van behoorlijke taalanarchie. Dat die normering maar met vertraging is doorgedrongen tot het Zuiden ligt voor de hand, vermits de Spanjaarden, de Oostenrijkers en de Fransen daarvoor iet of wat in de weg liepen. En dan krijg je natuurlijk als resultaat dat het in de ogen van bepaalde nostalgici plots lijkt alsof onze Algemene Taal ons werd opgedrongen door D'Ollanders, dit terwijl die Algemene Taal haar oorsprong vond in tijden waarin de bijdrage van o.m. het Brabants ontegensprekelijk was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34796 | |
|
![]() Citaat:
Om u een voorbeeld te schetsen. Ik leidde tot een tijdje terug een unit met 25 personeelsleden. Het nadeel van een overlegstructuur is dat je soms teveel moet besteden aan inspraak. Soms is (veel) inspraak goed en leer je bijsturen, maar soms ook niet en moet er gebeuren wat er gebeuren moet. Wanneer ik iets specifiek door wilde drukken zocht ik vooraf uit van wie ik steun kon krijgen. Heb je vijf man aan je kant en zorgt ervoor dat ze positie in kunnen nemen krijg je er zondermeer door wat je wil bereiken. De rest is niet voldoende geïnformeerd om met argumenten tegenstand te kunnen bieden. Hoewel ik ook wel eens iemand inschakelde. Er bleef discussie over wat wel of niet in rapportage thuis hoorde. Liet een arts een lijst opstellen en hing het op aan de muur. Gelijk discussie dus. Gaf aan dit is de opdracht, klaar ermee, ophouden met zeiken en aan het werk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34797 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34798 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34799 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je moeders taal, taal van huis uit meegekregen.
![]() |
#34800 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |