Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 oktober 2014, 21:46   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ja? Allemaal achteraf controleerbare zaken. Waar wordt in belgië gecontroleerd op bumperkleven? Als je iets niet opneemt in je onderzoek kan het ook niet in een statistiek komen. Cijfers uit het buitenland zeggen heel wat anders, hoewel bumperkleven nagenoeg nergens zo veel voorkomt dan hier.
Welke cijfers? Welk buitenland?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2014, 22:44   #22
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
na de quasi 3e-laatste plaats bij de verkeersdoden tussen 15 en 30 jaar (ander topic), zou België met Italië en Griekenland de meeste snelwegdoden hebben per 1000 km snelweg:
(...)
Per 1000km snelweg? Dat is een vreemde maatstaf. Lijkt me redelijk irrelevant.
De normale maatstaf is per miljard verreden km op autowegen.
Hoe scoren de landen daarin?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2014, 02:07   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Per 1000km snelweg? Dat is een vreemde maatstaf. Lijkt me redelijk irrelevant.
De normale maatstaf is per miljard verreden km op autowegen.
Hoe scoren de landen daarin?
Is idd een wat vreemde maatstaf. Maar *Eurostat gebruikte die vroeger ook. Voor bepaalde landen die ~ dezelfde verkeersdrukte hebben per km snelweg lijkt dat toch OK, mss gebeuren er op bepaalde plaatsen en uren tellingen en wordt dat extrapoleert met een bepaalde formule die kan verschillen van land tot land.
Maar of pakweg 10 % meer of minder verkeersdrukte lijdt tot meer of minder ongevallen is ook niet zomaar aangetoond.
* http://ec.europa.eu/transport/roadsa...ays_022005.pdf table 3

Ik zou niet weten hoe men precies het aantal miljard voertuigkms van alle verkeer op autosnelwegen (ook buitenlandse voertuigen) kan tellen en redelijk juist kan bepalen.
Heb je een idee of link hoe ze dat doen of hoe grof ze dat schatten ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2014 om 02:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 17:12   #24
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans werd er o.m. door de politie de drie grootste oorzaken aangegeven: alcohol, overdreven snelheid en geen gordel. Dat lijkt me heel duidelijk.
Daar ben ik ook van overtuigd !!
Sommige wanen zich zelfs koning van de weg !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 17:12   #25
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zone 30 op de snelweg en voldoende drempels ?
Drempels op de snelweg ?? Schitterend !!
Of is dit sarcastisch bedoeld ??
Want bij 30 op de snelweg met verkeersdrempels , rij je ALLES kapot !!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 18:39   #26
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Ik zou niet weten hoe men precies het aantal miljard voertuigkms van alle verkeer op autosnelwegen (ook buitenlandse voertuigen) kan tellen en redelijk juist kan bepalen.
Heb je een idee of link hoe ze dat doen of hoe grof ze dat schatten ?
Ons wegennet ligt vol met tellussen.
Het NIS (tegenwoordig statistics belgium van fgov economie) houdt al vele jaren bij hoeveel verkeer er over autowegen, gewestwegen en gemeentewegen loopt.
Hier de link ( http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ ).
Een 36% van al de verreden voertuigkms in dit land loopt over de autowegen.
Ik denk dat dit een zeer goede benadering is.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 19:05   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ons wegennet ligt vol met tellussen.
Het NIS (tegenwoordig statistics belgium van fgov economie) houdt al vele jaren bij hoeveel verkeer er over autowegen, gewestwegen en gemeentewegen loopt.
Hier de link ( http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ ).
Een 36% van al de verreden voertuigkms in dit land loopt over de autowegen.
Ik denk dat dit een zeer goede benadering is.
Idd een raming, goed dat je die bron kent, en hoeveel gemiddeld inzittenden heeft zo´n gemiddeld snelwegvoertuig ?
Citaat:
De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
Dus als die raming voor veel landen quasi "binnen bepaalde significante grenzen" ligt per 1000 km snelweg, kan men ook per 1000 km snelweg als maatstaf nemen. Het gaat tenslotte enkel over verkeersdoden per 1000 km/snelweg, hoeveel is de gemiddelde bezettingsgraad per snelwegvoertuig van al die landen ?

Want landen waar gemiddeld 1,2 �* 1,3 personen in een auto zitten op de snelweg (bvb BE) tov van landen waar gemiddeld pakweg 2 personen in een auto zitten op de snelweg is een significant verschil.

De studie van de BIVV gaat ook maar over 20 landen, er zijn wel 27, nu zelfs 28 landen in de EU, wslk komen bepaalde landen niet in aanmerking wegens te weinig snelwegen volgens de norm en-of beter personenkilometers op die snelwegen.

Landen leggen daar snelwegen waar het nodig is en waar het zich loont qua verkeer, natuurlijk speelt de grootte van een land ook een rol, naast het aantal inwoners.

Zo hebben 11 EU landen: BE, NL, D, A, F, PT, Gr, S, DK, Fi, Ir tussen de 150 �* 200 snelwegkilometers per miljoen inwoner. In EU-27 landen ligt BE in de middenmoot met 159 km/miljoen inwoners. Nu nog het aantal inzittenden weten van het gemiddelde snelwegvoertuig...

Cyprus, Spanje en Luxemburg liggen rond de 300 snelwegkm/milj inwoner, uitschieter Slovenië zelfs met 363 snelwegkm/milj inwoners.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2014 om 19:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 19:09   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is idd een wat vreemde maatstaf. Maar *Eurostat gebruikte die vroeger ook. Voor bepaalde landen die ~ dezelfde verkeersdrukte hebben per km snelweg lijkt dat toch OK, mss gebeuren er op bepaalde plaatsen en uren tellingen en wordt dat extrapoleert met een bepaalde formule die kan verschillen van land tot land.
Maar of pakweg 10 % meer of minder verkeersdrukte lijdt tot meer of minder ongevallen is ook niet zomaar aangetoond.
* http://ec.europa.eu/transport/roadsa...ays_022005.pdf table 3

Ik zou niet weten hoe men precies het aantal miljard voertuigkms van alle verkeer op autosnelwegen (ook buitenlandse voertuigen) kan tellen en redelijk juist kan bepalen.
Heb je een idee of link hoe ze dat doen of hoe grof ze dat schatten ?
Natuurlijk is de verkeersdrukte recht evenredig met de kans op ongevallen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 19:20   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk is de verkeersdrukte recht evenredig met de kans op ongevallen.
In de regel ja, alhoewel in fileverkeer zeer traag gereden wordt en het risico op dodelijke ongevallen verminderd, het gaat tenslotte om verkeersdoden.

Dus moeten we ook weten hoeveel het gemiddelde aan inzittenden is per voertuig (zie mijn post hierboven). Het is niet genoeg het aantal voertuigen te tellen men moet dus de personenkilometers kennen.

In Vlaanderen is dit bvb:
Citaat:
1,10 personen per wagen : gemiddelde autobezettingsgraad voor alle woon-werkverplaatsingen in Vlaanderen in 2010

1,8 personen per wagen : de gemiddelde autobezettingsgraad voor alle verplaatsingen in Vlaanderen in 2010
http://www.mobiliteitsmanagement.be/...onwerkverkeer/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2014 om 19:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2014, 19:58   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.809
Standaard

vervolg, dus hiermee moet ook rekening gehouden worden, BE (staat er niet bij) zal wel ~ tussen NL en Oostenrijk liggen. Ik schat tussen 1,3 - 1,4. Men ziet dat gemidddeld 1,8 �* 2 inzittenden niet ongewoon is voor landen die in de regel minder en-of minder drukke snelwegen hebben (ex-Oostbloklanden)



http://www.eea.europa.eu/data-and-ma...er-transport-1

De TS betrof 20 landen over een periode van 5 jaar
http://www.flanderstoday.eu/current-...around-antwerp

En natuurlijk is de gordeldracht ook significant als het om ongevalgevolgen gaat. Hoe is die in al die 20 landen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk is de verkeersdrukte recht evenredig met de kans op ongevallen.
klinkt logisch maar is het wslk niet, denk je bvb dat ´s nachts (als vb van drukte) wanneer er amper verkeersdrukte is minder dodelijke ongevallen vallen als overdag ? Zo en redeneer nu hetzelfde naar overdag... zouden er in de spits meer dodelijke ongevallen vallen als na de spits of in het week-end ?
hier een studie van 2008 specifiek BE-snelweg:
http://bivv.be/frontend/files/userfi...elweg-2008.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2014 om 20:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2014, 19:35   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
en hoeveel vrachtwagens zijn daarbij betrokken?
Misschien aantal wegstroken verdubbelen, aantal km snelweg verdubbelen dus al te samen hhalveer je door de eerste investeringen de doden en door de Tweede investeringen de deler.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2014, 19:37   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In de regel ja, alhoewel in fileverkeer zeer traag gereden wordt en het risico op dodelijke ongevallen verminderd, het gaat tenslotte om verkeersdoden.

Dus moeten we ook weten hoeveel het gemiddelde aan inzittenden is per voertuig (zie mijn post hierboven). Het is niet genoeg het aantal voertuigen te tellen men moet dus de personenkilometers kennen.

In Vlaanderen is dit bvb:
Laten we toch veronderstellen dat de filestaart botsingen het cijfer opkrikken?

Wat als het vrachtvervoer gesplitst wordt en twee stroken krijgen, dan heb je geen vrachtwagen meer die auto's kreukelen en sandwichen
Wat als de auto staat allemaal collisiondetect hebben, dan heb je geen filestaart botsingen meer
Wat als de wegen allemaal verdubbelen of ondubbelzinnige los je al de files op en rijdt iedereen terug mogelijk harder

Laatst gewijzigd door brother paul : 4 november 2014 om 19:42.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2014, 20:08   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Laten we toch veronderstellen dat de filestaart botsingen het cijfer opkrikken?
In plotse of onverwachte files, ja.

Vooral plotse file -of een plotse filestaart- heb je vooral door ongevallen (ladingverlies kan ook), men heeft (of kan hebben) zelfs -plotse- kijkfiles aan de andere kant van de snelweg bij een ongeval met toeters en bellen, ook daar duikt plots een filestaart op.

Hier een vb van een eerder plotse filestaart door een eerder (dodelijk) ongeval:
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...41009_01311804
Door een dodelijk ongeval op de Ring in Berchem stond er al een zware file op de E19 richting Antwerpen. Rond 9u45 reed een vrachtwagen aan hoge snelheid in op een andere vrachtwagen. ...
Om de man te kunnen bevrijden moesten de twee vrachtwagens uit elkaar worden getrokken. Rond 11u kon de man uit het wrak worden gehaald, hij werd zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis. De bestuurder van de eerste vrachtwagen raakte niet gewond. ...
Integendeel zijn de normale files door spitsverkeer - dus klassieke verkeersdrukte op bepaalde uren - niet zo plotseling (want iedereen weet dat als men in spitsverkeer rijdt er op vaste bepaalde flessehalsen steeds files opduiken (ook buitenlandse truckers weten dat goed genoeg er vermijden zoveel mogelijk on-time zulke knelpunten), ook heeft men geen kijkfiles aan de andere kant, omdat zulke spitsfiles alledaags zijn.

Files zijn ook steeds te verwachten bij wegenwerken (en versmalling) maar ook die zijn al 3 km op voorhand aangeduid en dus enigzins te verwachten.

Ook de TMC -in een GPS-navigatietoestel- kondigt op tijd de klassieke files door verkeersdrukte aan. Maar de plotse files door ongevallen, neen zo snel zijn de meeste TMC-systemen niet. Eventuele dynamische (matrix) borden kondigen ook fileverkeer aan (en-of verlaagt de limiet)

Het komt steeds op hetzelfde neer men moet in de eerste plaats steeds de ongevaloorzaken aanpakken. Hoe meer ongevallen op de snelweg hoe meer plotse files (soms aan de overkant ook).

Zo nu jij weer Paul.

(botsingen in de langzame file zelf zijn meestal enkel materiele schade).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2014 om 20:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2014, 08:01   #34
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Gisteren was er een serieus accident op de E19.
Echt serieus, sommige mensen blijven beter uit het verkeer.
Misschien 5 jaarlijks eens op rijcontrole gaan in plaats van de auto alleen????
Die controle moet dan wel gratis zijn. Maar echt, wat sommige mensen in het verkeer doen ik vraag het mij af.
We zouden met zo'n dashcam eigenlijk naar de politie moeten kunnen gaan als bewijs waarop de andere een bekeuring krijgt. Ik zou er nogal wat pakken.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 00:37   #35
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd een raming, goed dat je die bron kent, en hoeveel gemiddeld inzittenden heeft zo´n gemiddeld snelwegvoertuig ?
(...)
Ik kan even niet volgen.

Laten we beginnen met het aantal verkeersdoden per miljard verreden km op de autowegtrajecten en daarna de, in mijn ogen, secundaire vraag stellen of er reden is om aan te nemen dat er een beduidend verschil zou zijn tussen het gemiddeld aantal inzittenden per voertuig op die trajecten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 00:41   #36
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Gisteren was er een serieus accident op de E19.
Echt serieus, sommige mensen blijven beter uit het verkeer.
(...)
Kan je dat incident meer in detail beschrijven? En uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat "sommige mensen beter uit het verkeer blijven"?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2014, 19:04   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik kan even niet volgen.

Laten we beginnen met het aantal verkeersdoden per miljard verreden km op de autowegtrajecten en daarna de, in mijn ogen, secundaire vraag stellen of er reden is om aan te nemen dat er een beduidend verschil zou zijn tussen het gemiddeld aantal inzittenden per voertuig op die trajecten.
Is nochtans duidelijk grafisch aangetoond dat de gemiddelde bezettingsgraad tot 50 % kan verschillen. Dus 50% meer kans op een verkeersdode in een personenauto.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2014 om 19:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2014, 21:26   #38
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke cijfers? Welk buitenland?
Ik zal proberen telkens als ik iets lees, de datum, tijd, het bewust artikel of website te memoriseren, zodat ik kan antwoorden aan mensen die alleen zichzelf geloven.

Inderdaad, ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, en welke landen. Maar het verandert niets ten gronde aan de bewering dat te korte afstanden tussen rijdende auto's een belangrijke factor, zo niet de belangrijkste factor van ongevallen in combinatie met snelheid en alcohol.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 9 november 2014 om 21:36.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 11:07   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ik zal proberen telkens als ik iets lees, de datum, tijd, het bewust artikel of website te memoriseren, zodat ik kan antwoorden aan mensen die alleen zichzelf geloven.

Inderdaad, ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, en welke landen. Maar het verandert niets ten gronde aan de bewering dat te korte afstanden tussen rijdende auto's een belangrijke factor, zo niet de belangrijkste factor van ongevallen in combinatie met snelheid en alcohol.
Idd met het alsmaar toegenomen verkeer kan men te weinig veiligheidsafstand zeker in bumperplak_BE bij de 3 hoofdoorzaken rekenen, wslk n° 2 in België na voorrangsnegatie. Voorrangsnegatie ook nog eens door het feit dat Belgie voorrang van rechts als verkeersremmer misbruikt (buiten bbk). (wat uiteraard niet werkt, er is immers geen controle op, ttz "de straatcode" heerst). En de straatcode heerst wslk ook bij veiligheidsafstand, ook amper-geen controle, zelfs nog geen handhavingswet...

Om daar nog eens op in te haken hoe slapjes het verkeersveiligheidsbeleid geëvolueerd is in België neem ik Eurostat en de dalende evolutie in % reken:

Uiteraard daalt het aantal verkeersdoden, de steeds veiligere auto´s (passief, aktief, voetgangersveiligheid, ...) hebben daar zowat het allergrootste aandeel aan, snellere hulpdiensten en medische evolutie eveneens een significant deel, enz...

Het deel wat het verkeersveiligheidsbeleid bijdraagt zou men dan ook in de verkeersdoden-evolutie moeten kunnen aflezen ...

Voor bepaalde landen is dat relatief goed tot zeer goed, voor bepaalde landen zoals België is dat eigenlijk onder alle verwachtingen.
In 1996-1997 bvb stond BE 2 jaar 12e van 27 landen, sindsdien ging het steeds meer langzaam maar zeker achteruit.

In 1965 stonden we zelfs eigenlijk 2e als men die landen grof mag vergelijken, als Eurostat het doet ben ik maar "de pianist".

Soit, ooit stonden we zeker in de top 5 van "verkeersontwikkeld" Europa, ttz een periode vóór de oliecrisis 1973 toen er nog geen verplichte gordeldracht of (lage) snelheidsbeperkingen bestonden, en uiteraard er amper handhaving was, ook de wegrandinfra was eerder simpel, enz.... Natuurlijk was er minder verkeer en iedereen deed maar zijn ding. Vele kleine auto´s gingen ook amper 120 kmh en aangezien er geen limieten bestonden op vlotte wegen was er veel minder dodehoekoponthoud en eerder minder conflictgevaar door te lang met te weinig veiligheidsafstand te rijden (als het al druk was tijdens de spits, was die er toen wel?).

De vorige link van Eurostat http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm geeft bvb het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners van 1965 weer:
ik citeer voornamelijk landen met (ruw) vergelijkbare mobiliteit en weginfra, kijk welke cijfers bvb Nederland en België toen hadden ... het is de %-evolutie op zich die telt van die landen.
Citaat:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm
Lidstaat ¦ Verkeersdoden per miljoen inwoners
Pl. Jaar 1965 ------ > .. 2013 | Evolutie %

1. UK : 146 .. 29 | -80%
2. België 147 .. 65 | -56%
3. Zweden 170 .. 28 | -83%
4. Italië 186 .. 58 | -69%
5. Nederland 202 .. 34 | -83%
6. Denemarken 212 .. 32 | -85 %
7. Duitsland 234 .. 41 | -83 %
8. Frankrijk 249 .. 50 | -80 %
9. Oostenrijk 252 .. 54 | -79 %
Dus BE -56 %, rest van de landen gemiddeld -80 % daling na 48 jaar...
Cijfers 2013: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm

Naja, ik denk ook dat de oneliner " Elke verkeersdode is er een teveel " uit Vlaanderen stamt... (veel blabla en weinig boem) of was het toch Nederland ?

Evolutie en standen vanaf 1991-2012:

de onderste extra lijn is een simpele verhoudingsindicatie hoeveel % we het slechter doen als de EU-landen (enkel landencijfers/aantal), rood is slechter. Het EU-gemiddelde-inwoners is natuurlijk lager, zie links Eurostat.
In 2013 is BE terug naar de 20e plaats gezakt ondanks Lux een negatieve uitschieter deed en onder BE kwam te staan, en Kroatië erbij kwam (eveneens slchter als BE.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2014 om 11:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2014, 23:40   #40
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
In 1965 stonden we zelfs eigenlijk 2e als men die landen grof mag vergelijken, als Eurostat het doet ben ik maar "de pianist".
(...)
Ik heb daar mijn twijfels bij.

In 1965 was het volgens mij nog niet zo duidelijk of doden ter plaatse dan wel doden binnen 30 dagen de norm moest zijn.

Als ik mijn verzamelde data raadpleeg ziet het er toch enigszins anders uit.
jouw data (1965)
1. UK : 146 (147)
2. België 147 (260)
3. Zweden 170 (169)
4. Italië 186
5. Nederland 202 (204)
6. Denemarken 212
7. Duitsland 234 (274)
8. Frankrijk 249
9. Oostenrijk 252

Mijn verzamelde data voor 1965 staan tussen () achter de jouwe.
Die van UK, Zweden en Nederland komen goed overeen, maar die van België en Duitsland helemaal niet.
Feit is dat wij in 1972, het "topjaar", boven de 300 zaten, net zoals Duitsland, terwijl zowel de UK als Zweden toen al onder de 150 zaten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be