![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
De normale maatstaf is per miljard verreden km op autowegen. Hoe scoren de landen daarin? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.798
|
![]() Citaat:
Maar of pakweg 10 % meer of minder verkeersdrukte lijdt tot meer of minder ongevallen is ook niet zomaar aangetoond. * http://ec.europa.eu/transport/roadsa...ays_022005.pdf table 3 Ik zou niet weten hoe men precies het aantal miljard voertuigkms van alle verkeer op autosnelwegen (ook buitenlandse voertuigen) kan tellen en redelijk juist kan bepalen. Heb je een idee of link hoe ze dat doen of hoe grof ze dat schatten ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2014 om 02:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.896
|
![]() Citaat:
Sommige wanen zich zelfs koning van de weg !!
__________________
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.896
|
![]() Drempels op de snelweg ?? Schitterend !!
![]() Of is dit sarcastisch bedoeld ?? Want bij 30 op de snelweg met verkeersdrempels , rij je ALLES kapot !!
__________________
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Het NIS (tegenwoordig statistics belgium van fgov economie) houdt al vele jaren bij hoeveel verkeer er over autowegen, gewestwegen en gemeentewegen loopt. Hier de link ( http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ ). Een 36% van al de verreden voertuigkms in dit land loopt over de autowegen. Ik denk dat dit een zeer goede benadering is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.798
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want landen waar gemiddeld 1,2 �* 1,3 personen in een auto zitten op de snelweg (bvb BE) tov van landen waar gemiddeld pakweg 2 personen in een auto zitten op de snelweg is een significant verschil. De studie van de BIVV gaat ook maar over 20 landen, er zijn wel 27, nu zelfs 28 landen in de EU, wslk komen bepaalde landen niet in aanmerking wegens te weinig snelwegen volgens de norm en-of beter personenkilometers op die snelwegen. Landen leggen daar snelwegen waar het nodig is en waar het zich loont qua verkeer, natuurlijk speelt de grootte van een land ook een rol, naast het aantal inwoners. Zo hebben 11 EU landen: BE, NL, D, A, F, PT, Gr, S, DK, Fi, Ir tussen de 150 �* 200 snelwegkilometers per miljoen inwoner. In EU-27 landen ligt BE in de middenmoot met 159 km/miljoen inwoners. Nu nog het aantal inzittenden weten van het gemiddelde snelwegvoertuig... Cyprus, Spanje en Luxemburg liggen rond de 300 snelwegkm/milj inwoner, uitschieter Slovenië zelfs met 363 snelwegkm/milj inwoners.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2014 om 19:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.461
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.798
|
![]() Citaat:
Dus moeten we ook weten hoeveel het gemiddelde aan inzittenden is per voertuig (zie mijn post hierboven). Het is niet genoeg het aantal voertuigen te tellen men moet dus de personenkilometers kennen. In Vlaanderen is dit bvb: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2014 om 19:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.798
|
![]() vervolg, dus hiermee moet ook rekening gehouden worden, BE (staat er niet bij) zal wel ~ tussen NL en Oostenrijk liggen. Ik schat tussen 1,3 - 1,4. Men ziet dat gemidddeld 1,8 �* 2 inzittenden niet ongewoon is voor landen die in de regel minder en-of minder drukke snelwegen hebben (ex-Oostbloklanden)
![]() http://www.eea.europa.eu/data-and-ma...er-transport-1 De TS betrof 20 landen over een periode van 5 jaar http://www.flanderstoday.eu/current-...around-antwerp En natuurlijk is de gordeldracht ook significant als het om ongevalgevolgen gaat. Hoe is die in al die 20 landen ? Citaat:
hier een studie van 2008 specifiek BE-snelweg: http://bivv.be/frontend/files/userfi...elweg-2008.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2014 om 20:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.668
|
![]() Misschien aantal wegstroken verdubbelen, aantal km snelweg verdubbelen dus al te samen hhalveer je door de eerste investeringen de doden en door de Tweede investeringen de deler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.668
|
![]() Citaat:
Wat als het vrachtvervoer gesplitst wordt en twee stroken krijgen, dan heb je geen vrachtwagen meer die auto's kreukelen en sandwichen Wat als de auto staat allemaal collisiondetect hebben, dan heb je geen filestaart botsingen meer Wat als de wegen allemaal verdubbelen of ondubbelzinnige los je al de files op en rijdt iedereen terug mogelijk harder
__________________
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 4 november 2014 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.798
|
![]() Citaat:
Vooral plotse file -of een plotse filestaart- heb je vooral door ongevallen (ladingverlies kan ook), men heeft (of kan hebben) zelfs -plotse- kijkfiles aan de andere kant van de snelweg bij een ongeval met toeters en bellen, ook daar duikt plots een filestaart op. Hier een vb van een eerder plotse filestaart door een eerder (dodelijk) ongeval: Citaat:
Files zijn ook steeds te verwachten bij wegenwerken (en versmalling) maar ook die zijn al 3 km op voorhand aangeduid en dus enigzins te verwachten. Ook de TMC -in een GPS-navigatietoestel- kondigt op tijd de klassieke files door verkeersdrukte aan. Maar de plotse files door ongevallen, neen zo snel zijn de meeste TMC-systemen niet. Eventuele dynamische (matrix) borden kondigen ook fileverkeer aan (en-of verlaagt de limiet) Het komt steeds op hetzelfde neer men moet in de eerste plaats steeds de ongevaloorzaken aanpakken. Hoe meer ongevallen op de snelweg hoe meer plotse files (soms aan de overkant ook). Zo nu jij weer Paul. ![]() (botsingen in de langzame file zelf zijn meestal enkel materiele schade).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2014 om 20:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
|
![]() Gisteren was er een serieus accident op de E19.
Echt serieus, sommige mensen blijven beter uit het verkeer. Misschien 5 jaarlijks eens op rijcontrole gaan in plaats van de auto alleen???? Die controle moet dan wel gratis zijn. Maar echt, wat sommige mensen in het verkeer doen ik vraag het mij af. We zouden met zo'n dashcam eigenlijk naar de politie moeten kunnen gaan als bewijs waarop de andere een bekeuring krijgt. Ik zou er nogal wat pakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
Laten we beginnen met het aantal verkeersdoden per miljard verreden km op de autowegtrajecten en daarna de, in mijn ogen, secundaire vraag stellen of er reden is om aan te nemen dat er een beduidend verschil zou zijn tussen het gemiddeld aantal inzittenden per voertuig op die trajecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.798
|
![]() Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2014 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.921
|
![]() Ik zal proberen telkens als ik iets lees, de datum, tijd, het bewust artikel of website te memoriseren, zodat ik kan antwoorden aan mensen die alleen zichzelf geloven.
Inderdaad, ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, en welke landen. Maar het verandert niets ten gronde aan de bewering dat te korte afstanden tussen rijdende auto's een belangrijke factor, zo niet de belangrijkste factor van ongevallen in combinatie met snelheid en alcohol. Laatst gewijzigd door DewareJakob : 9 november 2014 om 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.798
|
![]() Citaat:
Om daar nog eens op in te haken hoe slapjes het verkeersveiligheidsbeleid geëvolueerd is in België neem ik Eurostat en de dalende evolutie in % reken: ![]() Uiteraard daalt het aantal verkeersdoden, de steeds veiligere auto´s (passief, aktief, voetgangersveiligheid, ...) hebben daar zowat het allergrootste aandeel aan, snellere hulpdiensten en medische evolutie eveneens een significant deel, enz... Het deel wat het verkeersveiligheidsbeleid bijdraagt zou men dan ook in de verkeersdoden-evolutie moeten kunnen aflezen ... ![]() Voor bepaalde landen is dat relatief goed tot zeer goed, voor bepaalde landen zoals België is dat eigenlijk onder alle verwachtingen. In 1996-1997 bvb stond BE 2 jaar 12e van 27 landen, sindsdien ging het steeds meer langzaam maar zeker achteruit. In 1965 stonden we zelfs eigenlijk 2e als men die landen grof mag vergelijken, als Eurostat het doet ben ik maar "de pianist". Soit, ooit stonden we zeker in de top 5 van "verkeersontwikkeld" Europa, ttz een periode vóór de oliecrisis 1973 toen er nog geen verplichte gordeldracht of (lage) snelheidsbeperkingen bestonden, en uiteraard er amper handhaving was, ook de wegrandinfra was eerder simpel, enz.... Natuurlijk was er minder verkeer en iedereen deed maar zijn ding. Vele kleine auto´s gingen ook amper 120 kmh en aangezien er geen limieten bestonden op vlotte wegen was er veel minder dodehoekoponthoud en eerder minder conflictgevaar door te lang met te weinig veiligheidsafstand te rijden (als het al druk was tijdens de spits, was die er toen wel?). De vorige link van Eurostat http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-236_nl.htm geeft bvb het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners van 1965 weer: ik citeer voornamelijk landen met (ruw) vergelijkbare mobiliteit en weginfra, kijk welke cijfers bvb Nederland en België toen hadden ... het is de %-evolutie op zich die telt van die landen. Citaat:
Cijfers 2013: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-341_nl.htm Naja, ik denk ook dat de oneliner " Elke verkeersdode is er een teveel " uit Vlaanderen stamt... (veel blabla en weinig boem) of was het toch Nederland ? Evolutie en standen vanaf 1991-2012: ![]() de onderste extra lijn is een simpele verhoudingsindicatie hoeveel % we het slechter doen als de EU-landen (enkel landencijfers/aantal), rood is slechter. Het EU-gemiddelde-inwoners is natuurlijk lager, zie links Eurostat. In 2013 is BE terug naar de 20e plaats gezakt ondanks Lux een negatieve uitschieter deed en onder BE kwam te staan, en Kroatië erbij kwam (eveneens slchter als BE.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2014 om 11:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Citaat:
In 1965 was het volgens mij nog niet zo duidelijk of doden ter plaatse dan wel doden binnen 30 dagen de norm moest zijn. Als ik mijn verzamelde data raadpleeg ziet het er toch enigszins anders uit. jouw data (1965) 1. UK : 146 (147) 2. België 147 (260) 3. Zweden 170 (169) 4. Italië 186 5. Nederland 202 (204) 6. Denemarken 212 7. Duitsland 234 (274) 8. Frankrijk 249 9. Oostenrijk 252 Mijn verzamelde data voor 1965 staan tussen () achter de jouwe. Die van UK, Zweden en Nederland komen goed overeen, maar die van België en Duitsland helemaal niet. Feit is dat wij in 1972, het "topjaar", boven de 300 zaten, net zoals Duitsland, terwijl zowel de UK als Zweden toen al onder de 150 zaten. |
|
![]() |
![]() |