![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Een secularisme voor Europa? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
16 | 76,19% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 23,81% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Azteken Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bekijk het aub even neutraal en niet vanuit je gelovige optiek. Is Europa geen secularisme waard??? Moeten wij lijdzaam toekijken hoe onze kinderen steeds minder zichzelf kunnen zijn omdat religies ideologieën verspreiden die niet aanvloeit bij hun innerlijke gevoelens/wereld? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je bedoelt dat ritueel slachten gelijk staat aan mensenoffers?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik citeer hier graag patrickve :
Het probleem met die "godsdienstvrijheid" is natuurlijk dat het "recht geeft op godsdienst-diensten door de anderen betaald". Godsdienstvrijheid wil normaal gezien zeggen dat je vrij bent om al dan niet een godsdienst aan te hangen, en dat je omwille van je wens of je weigering om een godsdienst aan te hangen, verder niet door de wet mag geambeteerd worden. Het is een vrijheid. Als ik wil geloven in het Spaghettimonster, dan is dat mijn goed recht, en mag de wet mij dat niet verbieden. Als ik niet wil geloven in het Spaghettimonster, dan is dat evengoed mijn recht, en mag de wet mij dat niet dwingen. Godsdienstvrijheid is een vrijheid zoals "kleur van de overtrui" vrijheid. Maar in het onderwijs wordt dat weeral geïnterpreteerd als iets dat de maatschappij MOET GEVEN aan godsdienstigen allerhande. Een beetje zoals alsof de maatschappij U een gele overtrui moet geven, omdat gij het recht hebt om een gele overtrui te dragen. patrickve
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Bs'd
Het wordt toegelaten voor iedereen die het wil doen. Citaat:
Want daar is het leven goed. Toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus het gaat alleen maar om een interpretatie kwestie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
na jouw dus, volgt een foutieve conclusie. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het is het doden van een levend wezen, volgens een vastgelegde rite, meestal in het kader van een godsdienstbeleving. Dat jij er zaken bij fantaseert, is niet mijn probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Tot nader bericht is deze staat geen religieuze staat, maar wel één die religies toelaat, ondergeschikt aan de wetten in deze staat.
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus die radicale moslim dat hier achter de hoek een jood doodschoot moet vrijuit lopen? Zijn religie dreef hem daartoe en zo was hij opgevoed. Hij wist ocharme niet beter. Ook toelaten voor iedereen die dat wil? Waar leggen we de grens van fanatisme? Het heeft niet met atheïsme te maken, mijn status is agnost hedendaags. En ik denk dat zoiets het beste voor iedereen is, maar ik zou het nooit opdringen. Ik wil wel Europa terug naar Europa brengen. Laatst gewijzigd door Peche : 13 april 2015 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als we naar de CCCP en Noord-Korea kijken zien we eigenlijk gewoon regimes met een persoonscultus i.p.v. een god-cultus maar deze zijn dus allerminst atheïstisch. Zij 'geloven' immers allemaal ook in de grote leider en diens bovenmenselijke capaciteiten. Het enige verschil is dat de ene gelooft in een onzichtbare superman en de andere in superman-kwaliteiten van een bestaande persoon. Het is echter beide geloven want echte bewijzen zijn er natuurlijk niet. De vergissing die hier begaan wordt is een anti-religieuze houding (communistische regimes waren en zijn inderdaad erg gekant tegen de bestaande monotheïstische religies, vooral omwille van die hun wereldlijke macht) wordt verward met atheïsme. Areligieus zijn is echter wel iets anders dan anti-religieus zijn en dat laatste is nog iets anders dan anti-religieus zijn op een schaal waar je daarvoor massamoord voorstaat. Deze, al te vaak opzettelijk, gemaakte denkfout dient natuurlijk enkel en alleen om het negatieve religieuze bilan inzake geweld, moord en doodslag te compenseren met wat dan een atheïstisch bilan moet zijn, maar dat is het dus niet. Er is wel natuurlijk het bilan van de politieke ideologieën (inclusief hun personencultus) maar deze overlappen geenszins met het atheïsme en hebben veel meer gemeen met de religieuze sfeer aangezien ze allen voorstaan dat een basisset van ideeën kritiekloos moet aanvaardt worden en dat deze ideeën niet voor verandering vatbaar zijn. Bij atheïsme moet men letterlijk alles in vraag kunnen stellen.
Laatst gewijzigd door doremi : 13 april 2015 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() 2, nog een denkfout van velen. Nochtans kan je het simpel weergeven
Het ontbreken van overtuigingen = geen overtuiging.
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Inderdaad, ik sluit me er bij aan dat niets met atheïsme te maken heeft.
Maar vraag me wel af, wat meer dan een louter topicje kan ik doen om een secularisme politiek bespreekbaar te maken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Zijn er mensen die begrijpen wat secularisme is én er tegen gekant zijn én dit willen uitspreken? Ik vermoed (en hoop) dat de een minieme minderheid is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Een secularisme voor mij betekent dat geen enkel religie nog erkenning/subsidie zou krijgen. Dat de gelovigen zelf voor hun instituut moeten opdraaien en dat de ongelovigen er niet mee voor moeten betalen.
Dat scholen kunnen ingaan tegen culturen, religies die het grotere geheel ondermijnen. een geheel waar al onze voorouders voor gewerkt en gestreden hebben... Waarvoor miljoenen soldaten het leven gaven op wiens bloed fruitbomen floreren en onze kinderen daar enkel de zoetigheid nog van mogen proeven. Geen bittere nasmaak meer. Laatst gewijzigd door Peche : 13 april 2015 om 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() 't Is verdikke toch straf. Ne rasta die ne joint wil paffen bij wijze van sacrament mag dat niet, maar uit godsvruchtigheid een stuk piemel afsnijden is geen probleem.
Tsss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Jointjes zijn niet religie en cultuur gebonden....
Dat is MIJN VERZET En ik heb al effe niet meer gepaft zuh ![]() Thanks for reminding me ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Veralgemenisering wordt ongetwijfeld ook gebruikt voor vele lovenswaardige doeleinden, dus om dat aan de holocaust te gaan koppelen is onzin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In dat geval zal ik het even specificeren voor je: Het ritueel slachten betreft schapen, geiten, koeien, kippen, en kalkoenen. En dat wil je gelijk stellen aan mensenoffers?? |
|
![]() |
![]() |