Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2015, 19:21   #421
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vind dit heel erg. Ge vraagt aan iemand wat Vlaamse cultuur is, en ge krijgt een link met Vlaamse schilders uit de 16e eeuw? Is er ondertussen misschien niets meer gebeurd? Zo cliché, zo armtierig...
Is dit alles? Is dit echt alles waar ge mee afkomt?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 19:28   #422
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
in feite zijn we volledig van de topic aan het weg gaan. De Vlaamse collaboratie was de normale reactie op de evolutie van de Belgische politiek.
Lees hiervoor: J. Hannes. Met de fiscale bril bekeken. Vlaanderen in België, 1830-1914

Prof. dr. Juul Hannes publiceerde dit artikel in het Huldeboek Marcel Bots. U vindt hier de integrale tekst. J. Hannes, "Met de fiscale bril bekeken. Vlaanderen in België, 1830-1914" in : A. Verhulst & L. Pareyn (red.), Huldeboek Prof. dr. Marcel Bots. Een bundel historische en wijsgerige opstellen, Gent, Liberaal Archief, 1995, pp. 167-194. http://www.liberaalarchief.be/Hannes.html

Een volk dat cultureel en sociaal verknecht wordt, dat een eeuw lang financieel werd uitgezogen en gekoloniseerd... heeft het recht zich te verdedigen en te verenigen met andere volkeren om daar een einde aan te stellen. Dat zo'n clown als Bart de wever zich daarmee komt moeien is duidelijk op bevel van zijn zionistische bazen.Collaboratie is niet hetzelfde als schuldig zijn aan de holocaust. Wij zeggen toch ook niet dat alle joden schuldig zijn aan de uitroeiingskampen van Saabra, Shatila, Jenin, Gaza,...
Wat ne flauwe kul ge hier soms leest! Alsof de Duitsers hier op toeristsich bezoek waren? Waren die hier de economie niet aan het leegzuigen? Was dit geen 'kolonisatie'? De DM werd hier ingevoerd, waarom denkt ge dat dat was?
Als gij zegt dat de Duitsers 'een ander volk' is, wel, toen dachten Duitsers en vooral collaborateurs dat anders.
En veel heeft dat 'recht zich te verdedigen en te verenigen met andere volkeren om daar een einde aan te stellen' niet opgeleverd, niet waar? En een meerderheid van de Vlamingen zag dat blijkbaar anders, want ge gaat toch niet zeggen dat de collaborateurs populair waren bij de Vlaamse bevolking?.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 7 mei 2015 om 19:30.
Oud 7 mei 2015, 19:29   #423
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik vind dit heel erg. Ge vraagt aan iemand wat Vlaamse cultuur is, en ge krijgt een link met Vlaamse schilders uit de 16e eeuw? Is er ondertussen misschien niets meer gebeurd? Zo cliché, zo armtierig...
Je kreeg vier links.

Drie gaan over Vlaamse schilders en schrijvers.
De vierde gaat over Belgische cultuur.

Zal ik ook eens zoeken naar muziek van voor 1830?
Na die datum eigent Belgique zich namelijk alles toe wat Vlaams is.
Oud 7 mei 2015, 19:31   #424
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze draad gaat over de belangrijke woorden die het Weverke uitgesproken heeft ivm de collaboratie. Geen enkele Antwerpse burgemeester - en ik zeg dat specifiek in die functie want ...- heeft hem dat voorgedaan.

Dat gezever over wat dat nu precies is, cultuur, en wat dan wel specifiek is voor de Vlaamse cultuur is uitermate interessant, maar dan meer in een filosofische forum.
In diverse andere draden op dit forum is daarover al oeverloos gedebatteerd.
En gezaagd.
Man, gezaagd .... afgezaagd.

En gevolgen dat zo'n discussies hebben !
Ongeveer iedereen geraakt er van gedacht veranderd: de strafste flaminganten geraken overtuigd van de belgicistische ideeën, en de strafste fdf-lovers storten dezelfde avond nog hun lidgeld voor Voorpost ....

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 19:32   #425
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ne flauwe kul ge hier soms leest! Alsof de Duitsers hier op toeristsich bezoek waren? Waren die hier de economie niet aan het leegzuigen? Was dit geen 'kolonisatie'? De DM werd hier ingevoerd, waarom denkt ge dat dat was?
Als gij zegt dat de Duitsers 'een ander volk' is, wel, toen dachten Duitsers en vooral collaborateurs dat anders.
En veel heeft dat 'recht zich te verdedigen en te verenigen met andere volkeren om daar een einde aan te stellen' niet opgeleverd, niet waar? En een meerderheid van de Vlamingen zag dat blijkbaar anders, want ge gaat toch niet zeggen dat de collaborateurs populair waren bij de Vlaamse bevolking?.
Man, ge zijt aan het lullen. Probeer dit nu eens aan te tonen met cijfers. Het is gewoon tijdverlies om op uw nonsens in te gaan...
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 19:32   #426
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je kreeg vier links.

Drie gaan over Vlaamse schilders en schrijvers.
De vierde gaat over Belgische cultuur.

Zal ik ook eens zoeken naar muziek van voor 1830?
Na die datum eigent Belgique zich namelijk alles toe wat Vlaams is.
1ne debiele link op een avond is genoeg. Mijn incasseringsvermogen voor onzin na een lange dagtaak is niet onbeperkt, hoor. Denkt gij nu echt dat ik al uw linken gaan openen?
Oud 7 mei 2015, 19:34   #427
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef mij uw definitie van cultuur. En u mag mij ook uw definitie van opperwezen geven. Dat is een gelijklopende oefening. Want beide zijn illusies.
Illusies? Zijn er dan geen uitingen van cultuur? Muziek, kunst, letterkunde, schilderkunst...? Bestaat dit allemaal niet? Bestaan er volgens u geen cultuurpatronen onder mensen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 19:37   #428
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Oh, maar de cultuur binnen een villawijk zal ook wat verschillen kennen in vergelijking met de cultuur in een arbeiderswijk.
Doch zullen er best vele raakpunten zijn.
Natuurlijk. Eigenlijk zouden we een interessante test kunnen doen: haal een steenrijke familie uit Koeweit en laat die bij een rijke Franse familie wonen. En dan omgekeerd.

Tegelijkertijd laat je een loodgieter uit Egypte inwonen in een Vlaamse familie waar vader loodgieter is.

Eens kijken of het allemaal inwisselbaar is...
Oud 7 mei 2015, 19:37   #429
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Rubens ,Jordaens ,Van Dijck,Breughel
Uw cultuur is in de 17de eeuw blijven stokken??? Wat dacht u van Jan Fabre, Panamaremko, Fred Bervoets, Wim Delvoye? Of hebt u een voorliefde voor dode kunstenaars die wegens dood zijn hun bakkes niet meer kunnen open doen en die U dus lekker in uw gewenst hokje kan steken?
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 19:39   #430
geertvdb

Standaard

Citaat:
Man, ge zijt aan het lullen. Probeer dit nu eens aan te tonen met cijfers. Het is gewoon tijdverlies om op uw nonsens in te gaan...
Wat moet ik met cijfers aantonen??
Dat den Duits hier alles confisceerde? Dat alles van waarde werd aangeslagen en naar Duitsland werd vervoerd, zelfs kunst? Weet gij dat dan niet? heeft niemand u ooit verteld wat de 2e WO was?

denkt gij echt dat de collaborateurs 'populair' waren omdat ze een 'verknecht' Vlaams volk met behulp van de nazi's 'bevrijdde'? Jongen, ik lees hier veel nonsens, maar dit slaagt alles!
Oud 7 mei 2015, 19:40   #431
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wel, slimme, als het zo gemakkelijk is, zeg me dan maar vlug wat volgens u 'Vlaamse' cultuur is. Wees in deze een lichtende ster aan het forum-firmament.
Dit is toch wel heel merkwaardig. Als we het immers over Nederland hebben, dan gaapt er volgens u een enorme culturele kloof met onze noorderburen. Toch wel merkwaardig dat u enerzijds poneert dat er blijkbaar niet zoiets bestaat als Vlaamse (of Belgische?) cultuur, maar tegelijkertijd wel de absolute zekerheid koestert dat we cultureel enorm verschillen van de Nederlanders.

Als Vlamingen/Belgen cultureel van Nederlanders verschillen, dan moet de cultuur aan beide kanten van de staatsgrens toch ergens te definiëren vallen... En juist dan gaat u volop driften.
Oud 7 mei 2015, 19:42   #432
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat moet ik met cijfers aantonen??
Dat den Duits hier alles confisceerde? Dat alles van waarde werd aangeslagen en naar Duitsland werd vervoerd, zelfs kunst? Weet gij dat dan niet? heeft niemand u ooit verteld wat de 2e WO was?

denkt gij echt dat de collaborateurs 'populair' waren omdat ze een 'verknecht' Vlaams volk met behulp van de nazi's 'bevrijdde'? Jongen, ik lees hier veel nonsens, maar dit slaagt alles!
Man toch! Begin eerst met te lezen wat er in de verschillende bijdragen staat... en begin niet te lullen op hetgeen gij denkt dat er in staat. Ofwel weet ge niet waarover dit onderwerp gaat, ofwel verstaat ge niet waarover dit onderwerp gaat. In beide gevallen is het beantwoorden van uw schrijfsels zuiver tijdverlies.
Oud 7 mei 2015, 19:44   #433
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Illusies? Zijn er dan geen uitingen van cultuur? Muziek, kunst, letterkunde, schilderkunst...? Bestaat dit allemaal niet? Bestaan er volgens u geen cultuurpatronen onder mensen?
Wederom antwoordt gij op mijn vraag met vragen, in dit geval 5 vragen.

Ik vraag u gewoon om Duitse cultuur aan te wijzen. Ik vraag het u al enkele keren, vergeef mij als ik aandring.

Bovendien, wat betekent 'uiting van cultuur'? Dat is net als 'gemene deler' een loos begrip. wat u als 'uiting van cultuur' ziet, ziet iemand anders als totaal gebrek aan cultuur. het beste voorbeeld is de reactie op de Beatles begin jaren '60. Dat werd door cultuur bobo's gecatalogeerd als 'electronic noise'.
Het beste voorbeeld van een illusie kan ik niet geven.
Oud 7 mei 2015, 19:45   #434
geertvdb

Standaard

Citaat:
Man toch! Begin eerst met te lezen wat er in de verschillende bijdragen staat... en begin niet te lullen op hetgeen gij denkt dat er in staat. Ofwel weet ge niet waarover dit onderwerp gaat, ofwel verstaat ge niet waarover dit onderwerp gaat. In beide gevallen is het beantwoorden van uw schrijfsels zuiver tijdverlies.
Als ge niet wil antwoorden op mijn vraag, mij niet gelaten. maar ik denk dat ge geen antwoord hebt, en het niet durft toegeven.
Oud 7 mei 2015, 19:46   #435
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wederom antwoordt gij op mijn vraag met vragen, in dit geval 5 vragen.

Ik vraag u gewoon om Duitse cultuur aan te wijzen. Ik vraag het u al enkele keren, vergeef mij als ik aandring.

Bovendien, wat betekent 'uiting van cultuur'? Dat is net als 'gemene deler' een loos begrip. wat u als 'uiting van cultuur' ziet, ziet iemand anders als totaal gebrek aan cultuur. het beste voorbeeld is de reactie op de Beatles begin jaren '60. Dat werd door cultuur bobo's gecatalogeerd als 'electronic noise'.
Het beste voorbeeld van een illusie kan ik niet geven.
U stelde in een eerder bericht dat "cultuur" een illusie is. Daarom vereist de goede gang van zaken dat u eerst omschrijft wat u dan eigenlijk omschrijft als "cultuur".
Oud 7 mei 2015, 19:48   #436
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Dit is toch wel heel merkwaardig. Als we het immers over Nederland hebben, dan gaapt er volgens u een enorme culturele kloof met onze noorderburen. Toch wel merkwaardig dat u enerzijds poneert dat er blijkbaar niet zoiets bestaat als Vlaamse (of Belgische?) cultuur, maar tegelijkertijd wel de absolute zekerheid koestert dat we cultureel enorm verschillen van de Nederlanders.

Als Vlamingen/Belgen cultureel van Nederlanders verschillen, dan moet de cultuur aan beide kanten van de staatsgrens toch ergens te definiëren vallen... En juist dan gaat u volop driften.
Het kon Mondriaan geen zak schelen dat hij door sommigen als Nederlandse kunstenaar werd gehokt, hij was kunstenaar, schilderde wat hij wou en selecteerde binnen zijn internationale contacten de mensen waar hij aandacht aan wou besteden.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 19:50   #437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het kon Mondriaan geen zak schelen dat hij door sommigen als Nederlandse kunstenaar werd gehokt, hij was kunstenaar, schilderde wat hij wou en selecteerde binnen zijn internationale contacten de mensen waar hij aandacht aan wou besteden.
Dat kan best, maar gaat het hier dan niet over cultuur?
Oud 7 mei 2015, 19:53   #438
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ik wet zo niet of dit werkelijk over "cultuur" gaat ofwel over "zin voor initiatief". Ik maak graag de volgende vergelijking - ga eens online inkopen doen. Nederland bulkt van de mogelijkheden... Vlaanderen en belgië slagen een zeer povere figuur. Er is gewoon niets! Wie wat de geschiedenis nagaat, merkt dikwijls een correlatie tussen cultuur (wat dit ook betekenen mag) en de rijkdom van een volk. In de 17de eeuw was Nederland economisch en cultureel mijlenver boven Vlaanderen... en tot nu toe heb ik geen reden om te verklaren dat wij de "Hollanders" ooit hebben ingehaald... Ik vrees dat we de huidige toestand ook moeten verklaren in functie van de economische toestand.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 7 mei 2015 om 19:54.
Oud 7 mei 2015, 19:54   #439
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is dan die zogenaamde 'Vlaamse' cultuur Van den Berghe. Zeg het ons.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2015, 19:57   #440
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat is dan die zogenaamde 'Vlaamse' cultuur Van den Berghe. Zeg het ons.
Trekt u nu uw woorden in over die enorme culturele verschillen tussen Nederland en Vlaanderen/België? U spreekt immers over "zogenaamd", waardoor de indruk bestaat dat u geen onderscheiden Vlaamse dan wel Belgische cultuur meent te erkennen. Als dat zo is, hoe kunt u dat verschillen ontwaren met de Nederlandse cultuur?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be