Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2015, 13:43   #301
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Je vergeet één ding, die op de middenrijstrook rijden evenzeer achter mekaar en als die rechts gaan rijden moeten zij constant invoegen en dan moet de rest afremmen, want zij moeten gaan optrekken om er tussen te raken en zijn afgezakt van 120 naar zo'n 90-100.

Voor de rest bekijk het maar en lul maar wat verder met de club der lullen van het jaar.
Precies
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 13:50   #302
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Dus OVERAL en OP ELK MOMENT zie jij een gordijn van vrachtwagens???
Ik weet niet waar jij rijdt, maar ik zou er nooit meer terugkomen.....

Als de rechterstrook VOL zit met vrachtwagens, ben je NIET aan het plakken op het middenbaanvak, je kan immers niet naar rechts. Wanneer je wel naar rechts kan, en dit toch vertikt, DAN ben je aan het plakken.
In elk gordijn is er wel een opening.
Als je dan naar rechts gaat zijn je uw plaats op het middenvak kwijt en moet ge er u terug tussen wurmen.
Met het gevolg dat uw achterliggers niet voldoende veiligheidsafstand meer hebben.
Oud 9 mei 2015, 13:54   #303
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iedere dag is het druk.
Behalve op zondag en vreemd genoeg nooit in school vakantie.
Inderdaad.
Zijn er dan geen middenstrook plakkers of zou het toch aan de vrachtwagens liggen?
Oud 9 mei 2015, 14:01   #304
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob:
Inderdaad, middenstrookplakkers verminderen de capaciteit van de weg in een niet kleine mate. Iedereen die wel eens op een autoweg rijdt met wat drukker verkeer weet dat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom weet ik dat niet?
Ik haal dan gewoon links in tenzij er teveel linkervakplakkers zijn natuurlijk.
Je toont in die zin aan dat je niet begrijpt dat daardoor de capaciteit verminderd van een 3-vakssnelweg, en mensen worden eventueel gehinderd, zoals jij: tenzij....

Je hoeft immers niet naar het uiterste linkervak om in te halen als de middenstrookplakker volgens de regels naar het rechtervak plaats maakt, dan haal jij namelijk in door even op je middenvak te blijven en wat gas bij te geven.
En ook de (teveel) linkervakinhaler(s) moet(en) zich geen zorgen maken want die kan/kunnen ongestoord zijn/hun weg verderzetten.

Als dus die ene middenstrookrijder naar rechts uitwijkt hebben jij en de linkervakinhalers er beide een voordeel bij. Dat noemt men "zich laten inhalen" specifiek volgens de verkeersregel 16.7:

Citaat:
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/174-art16
Het is toch evident dat als men een 3 rijstroken-snelweg meer als 2-rijstrokenrijweg (en het rechtervak enkel voor x % vrachtwagens) gaat benutten dat de capaciteit aanzienlijk verminderd, dit heb ik al met een referte aangetoond in post# 105: theoretische cijfers met 15 % vrachtwagenverkeer
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=105

Die cijfers gaan in BE zeker niet gehaald worden door overdreven middenstrookgeplak en geven aanleiding tot onnodige stremmingen (ook door de dwaasheid een strikte 120 kmh op te leggen), een afname van amper 3 % aan wegcapaciteit kan al voor 30 % meer reistijd zorgen in de spits.

Citaat:
Wegverkeer

De capaciteit van een autosnelweg hangt af van het aantal rijstroken per richting. Een vuistregel is dat een rijstrook een capaciteit heeft van ongeveer 2200 voertuigen per uur. Dat houdt in dat er ongeveer elke 1,63 seconden een voertuig passeert. Deze volgtijd is geen constante, en hangt af van het bestuurdersgedrag, weersomstandigheden, wegcondities, etc.
Bij regen vermindert de capaciteit bijvoorbeeld tussen 1% en 5%. De doorvoercapaciteit kan verder beperkt worden door de wegsituatie. Zo zal bijvoorbeeld een af- of toerit zorgen voor zijwaartse bewegingen, met capaciteitsreductie als gevolg. Tunnels en aquaducten zijn een ander voorbeeld, de capaciteit neemt hier af onder meer door het stijgen van de weg.

Om vrachtwagens en auto's bij elkaar op te tellen zijn 'personenauto-equivalenten' (PAE) ingevoerd. Zo telt een vrachtwagen als 1,5 - 2 PAE op autosnelwegen bij capaciteitssnelheden.[1]
Een afname van de wegcapaciteit van bijvoorbeeld 3% zorgt in de spits voor een reistijdtoename van ongeveer 30%.

http://www.wegenwiki.nl/Capaciteit
Onderstaande waardes zijn theoretische waarden en zijn niet bindend.

Autosnelwegen, in mvt/uur, bij 15% vrachtverkeer
Autosnelweg enkelstrooks verbindingsweg met lengte > 1500m: 1600-1900 mvt/uur
Autosnelweg enkelstrooks verbindingsweg met lengte < 1500m: 1900-2100 mvt/uur
Autosnelweg 2-strooks rijbaan: 4200 mvt/uur (vuistregel circa 2100 per rijstrook)
Autosnelweg 3-strooks rijbaan: 6300 mvt/uur

Autosnelweg 4-strooks rijbaan: 8200 mvt/uur
Autosnelweg 5-strooks rijbaan: 10000 mvt/uur
Autosnelweg 6-strooks rijbaan: 11500 mvt/uur
Bron: Capaciteitswaarden Infrastructuur Autosnelwegen, versie 3, 18-4-2011

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2015 om 14:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2015, 17:59   #305
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom weet ik dat niet?
Ik haal dan gewoon links in tenzij er teveel linkervakplakkers zijn natuurlijk.
Waardoor jij dat niet weet, blijkt heel duidelijk uit je argumenten.
Oud 9 mei 2015, 19:12   #306
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik hoor het al.
Het moet zus en zo maar als het niet anders kan mag het zo en zus.

Wetten van het zothuis.
Jij mag dat gerust 'wetten van het zothuis' noemen, in de echte wereld heet dat echter 'logica': als je KAN rechts rijden dan moet het. Is dat nu echt zo ingewikkeld?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2015, 00:28   #307
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Waardoor jij dat niet weet, blijkt heel duidelijk uit je argumenten.
Mooi.
Maar dan wacht ok wel op uw argumenten.
Oud 10 mei 2015, 00:32   #308
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Jij mag dat gerust 'wetten van het zothuis' noemen, in de echte wereld heet dat echter 'logica': als je KAN rechts rijden dan moet het. Is dat nu echt zo ingewikkeld?
Echt niet.
Maar vertel ons eens wanneer het volgens u wel kan.
En omdat ge in mijn weg rijd telt niet.
Oud 11 mei 2015, 08:05   #309
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is echt wel typerend/cynisch dat net de mensen die het meeste aan de snelheidslimieten vasthouden, ook het minste weten over de rest van de verkeerswet.....
²
Oud 11 mei 2015, 20:51   #310
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op de route de soleil heb je idd tussen Reims en Lyon plek over als je niet in het seizoen gaat.
Daar rijden ze allemaal rechts.
Waarom?
Omdat ze plaats hebben.

Hier niet.
Waarom niet?
Omdat ze geen plaats hebben.

Verstaat ge dat zo een beetje?
Oud 11 mei 2015, 21:41   #311
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op de route de soleil heb je idd tussen Reims en Lyon plek over als je niet in het seizoen gaat.
Waarom?
Omdat ze plaats hebben.

Hier niet.
Waarom niet?

Dit topic gaat over halsstarrige middenstrookplakkers of -hangers, dat kan enkel het geval zijn als er plaats en tijd genoeg is naar rechts te rijden, anders zijn het geen middenstrookplakkers, begrijp je dit topic wel ? Begrijp je een klein beetje de wegcode daaromtrent ?

Nog eens de topicstarter:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
U bent ze allemaal al wel eens tegengekomen, die mensen die halsstarrig hun weg op de midden rijbaan blijven verderzetten tot groot jolijt van vele andere bestuurders.

Heeft dat misschien een 'geldige' reden, dat middenbaanhangen?

Ik denk dat de mensen die dat doen dit uitrekenen in de vorm van bandenslijtage in de zin van: Als ik nu om de drie tellen van rijbaan moet veranderen slijten mijn banden meer dan dat ik mijn weg gewoon blijf vervolgen.

Ga ik te ver nu met mijn denken of is het weer een prachtig staatltje bochtenwerk.
Citaat:
hals·star·rig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
hardnekkig, koppig
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...n#.VVEVU_ntmko

blij·ven (koppelwerkwoord; bleef, is gebleven)
1
doorgaan met: hij blijft maar doorpraten
2
bij voortduring de genoemde toestand behouden: het blijft donker

- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?patte...n#.VVEVovntmko

Laatst gewijzigd door Micele : 11 mei 2015 om 21:50.
Oud 12 mei 2015, 07:37   #312
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier niet.
Waarom niet?
Ze hebben zelf zo weinig plaats dat je ze ruimschoots langs rechts kan voorbijrijden...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 10:17   #313
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang ik niet sneller rijd dan 160 kmh op de snelweg wordt mijn rijbewijs NIET meteen ingetrokken. Het is echt wel typerend/cynisch dat net de mensen die het meeste aan de snelheidslimieten vasthouden, ook het minste weten over de rest van de verkeerswet....
Even vriendelijk lachen naar de patrouille, beetje humor, heel veel spijt betuigen, ik zal het nooit meer doen, had het niet door, levensgevaarlijk!!! Minnelijke schikking en we kunnen weer verder.
Intermezzo off topic:

Wettelijke ref: http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf

ook snelle berekening: http://www.wegcode.be/boeteberekening (met enkele kleine fouten bij 128 kmh bvb, is geen boete, enkel vanaf 129 kmh zie COL11)

Idd
1. volgens ref, 160 kmh incl tolerantiemarge, dat is een onmiddelijke inning van 150 € want na correctie is dat afgeronde 150 kmh, onmiddelijke intrekking rijbewijs is dus pas vanaf 161 kmh gemeten dus als men meer als 30 kmh te snel overschrijdt, of vanaf 131 kmh (evident: enkel bij staandehouding).

2. bij verval van het recht tot sturen (niet staande gehouden) mag men tot 171 kmh incl marge dat is 200 € O.I. ; pas vanaf 172 kmh kan de rechter een verval van het recht tot sturen uitspreken.

Slimme rechtsbijstand (ervaren advocaat) lachen namelijk niet met procedurefouten van de rechter, zelfs een hardnekkige recidivist met een ellenlang strafblad komt dan plots zonder straf eronderuit..., (via de RvS en de volgende rechter die niet anders kan):

Citaat:
Hardrijder niet naar de cel wegens procedurefout

Een recidiverende hardrijder die eerder veroordeeld werd tot een jaar cel, hoeft uiteindelijk toch niet naar de cel als gevolg van een procedurefout. De rechter gaf hem een jaar celstraf, 365 dagen dus, terwijl de maximumstraf 12 maanden is, wat juridisch gelijk staat aan 360 dagen, zo meldt VTM NIEUWS vrijdagavond.

De man scheurde met een bedrijfswagen aan 168 kilometer per uur over de snelweg toen hij geflitst werd. Hij heeft nooit willen toegeven dat hij zelf achter het stuur zat en riskeerde een celstraf van maximaal 12 maanden.

De rechter veroordeelde hem echter tot een jaar effectief. Onwettig, zo constateerde zijn advocaat, want 12 maanden en een jaar is in het strafrecht niet hetzelfde.

De bestuurder stapte naar het Hof van Cassatie dat niet anders kon dan het vonnis nietig verklaren. Een nieuwe rechter sprak de man vrijdag volledig vrij omdat de overtreding intussen is verjaard, ook al werd de hardrijder in het verleden al 25 keer eerder veroordeeld voor zware snelheidsovertredingen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20150508_01...-procedurefout
Einde off-t-intermezzo.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 mei 2015 om 10:31.
Oud 12 mei 2015, 18:38   #314
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom?
Omdat ze plaats hebben.

Hier niet.
Waarom niet?

Grappig, want ik vind die plaats hier gewoonlijk wél. Niet altijd, dat spreekt voor zich, maar als je buiten het spitsuur op de autostrade rijdt, dan kan je ook hier een niet onbelangrijk gedeelte van de tijd rechts rijden.
Oud 12 mei 2015, 18:40   #315
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Echt niet.
Maar vertel ons eens wanneer het volgens u wel kan.
Wat, rechts rijden? Als er plaats is he. Toch zo ingewikkeld niet? Moet dat nu écht voor je uitgespeld worden?
Oud 12 mei 2015, 21:31   #316
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grappig, want ik vind die plaats hier gewoonlijk wél. Niet altijd, dat spreekt voor zich, maar als je buiten het spitsuur op de autostrade rijdt, dan kan je ook hier een niet onbelangrijk gedeelte van de tijd rechts rijden.
Ben je zeker dat je in Vlaanderen rond rijdt ? Zelfs overdag is het zo, maar ik wil gerust nog wel enkele kiekjes maken op een ander uur, als je tenminste tot volgende week kan wachten. Ben nu namelijk een weekje met vakantie.
Oud 12 mei 2015, 21:33   #317
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat, rechts rijden? Als er plaats is he. Toch zo ingewikkeld niet? Moet dat nu écht voor je uitgespeld worden?
Dus er is een gat van 50 meter tussen vrachtwagens en daar wring jij je dan tussen ?
Oud 12 mei 2015, 21:44   #318
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dus er is een gat van 50 meter tussen vrachtwagens en daar wring jij je dan tussen ?
Alles hangt af van de omstandigheden.
Wanneer het snelheidsverschil tussen het rechterbaanvak en het linkerbaanvak minimaal is, is het de moeite om voor een ruimte van 50 meter op zij te gaan.
Dit minimaal snelheidsverschil wordt meestal bereikt tijdens de spits.

Wanneer het snelheidsverschil groter is, kan men natuurlijk beter links blijven rijden voor die korte afstand.

Ik doe altijd de volgende regel: wanneer ik een vrachtwagen passeer, tel ik 10 seconden. Indien ik daartegen nog niet voorbij het volgende obstakel ben, was het voor mij de moeite om naar rechterbaanvak te gaan.

Over die kiekjes, heb me net een dashcam aangeschaft, zal ook eens beginnen aan een compilatie over linksplakkers.....
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2015, 21:54   #319
non-conformist
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Alles hangt af van de omstandigheden.
Wanneer het snelheidsverschil tussen het rechterbaanvak en het linkerbaanvak minimaal is, is het de moeite om voor een ruimte van 50 meter op zij te gaan.
Dit minimaal snelheidsverschil wordt meestal bereikt tijdens de spits.

Wanneer het snelheidsverschil groter is, kan men natuurlijk beter links blijven rijden voor die korte afstand.

Ik doe altijd de volgende regel: wanneer ik een vrachtwagen passeer, tel ik 10 seconden. Indien ik daartegen nog niet voorbij het volgende obstakel ben, was het voor mij de moeite om naar rechterbaanvak te gaan.

Over die kiekjes, heb me net een dashcam aangeschaft, zal ook eens beginnen aan een compilatie over linksplakkers.....
Linksplakkers...doe gerust.
Oud 12 mei 2015, 22:05   #320
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ben je zeker dat je in Vlaanderen rond rijdt ? Zelfs overdag is het zo, maar ik wil gerust nog wel enkele kiekjes maken op een ander uur, als je tenminste tot volgende week kan wachten. Ben nu namelijk een weekje met vakantie.
Zal afhangen van de perceptie van 'plaats' he. Als jij pas naar rechts gaat wanneer er in de verste verte geen auto of vrachtwagen te bespeuren is, dan zal je inderdaad geen plaats zien.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be