Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 mei 2015, 20:43   #121
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.758
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Over welke periode? Onmiddellijk?
Dat was natuurlijk onmiddellijk. Ik heb de periode voor en na meegemaakt. De gordel niet vastmaken is gelijk aan zelfmoord uit te proberen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 20:45   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.843
Standaard

Die realistische cijfers zijn van Febiac, ze weten waarom:

Hieronder de verplichting veiligheidsgordel Duitsland vanaf 1976, en een serieuze boete voor het niet dragen sinds 1984.

http://de.statista.com/infografik/17...n-deutschland/



In Belgistan was de gordelverplichting -1975 zelfs- eerder een lachertje qua handhaving en boetegeld, met voor het gevolg dat Be nog tot 2005 het allerlaagste gordeldrachtpercentage had in de EU, tesamen met Hongarije... (cijfers Eurostat of dit topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=143681 )
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 mei 2015 om 20:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 20:45   #123
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is er dan enig oorzakelijk verband tussen beide?
Geen idee, oorzakelijke verbanden zijn nu eenmaal moeilijk vast te stellen en ik ken de desbetreffende statistieken van SanderK niet. Maar als het de veiligheid verhoogt, waarom zou u er tegen zijn?

PS: Ik wacht nog.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 20:48   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Geen idee, oorzakelijke verbanden zijn nu eenmaal moeilijk vast te stellen en ik ken de desbetreffende statistieken van SanderK niet. Maar als het de veiligheid verhoogt, waarom zou u er tegen zijn?
Daarom ben ik ook voorstander van snelheidsverlaging in woonerven, schoolomgevingen, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 20:49   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat was natuurlijk onmiddellijk.
In België deed volgens u dus iedere automobilist onmiddellijk na de invoering van de gordelplicht zijn gordel om?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 20:56   #126
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarom ben ik ook voorstander van snelheidsverlaging in woonerven, schoolomgevingen, enzovoort.
En indien op bepaalde plaatsen een verhoging veiliger zou zijn?

PS: Ik wacht nog.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 21:01   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alles. De gevolgen van bepaalde maatregelen laten zich vaak na verloop van tijd zien, wanneer er een mentaliteitswijziging is gebeurd.
Is 30-35 jaar voldoende voor "een verloop van tijd" ?

Citaat:
http://www.gva.be/cnt/aid972195/een-...gt-gordel-niet

Een op de drie draagt gordel niet

13/09/2010
Citaat:
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...gt-geen-gordel

Verkeerscontrole zone Noord: drie op vier draagt geen gordel
door © tvbrussel
Schaarbeek, Evere
16:54 - 15/08/2010
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140305_01011035

1 op de 6 draagt voorin geen gordel
05/03/2014
Eurostat 2006:

Citaat:
Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)

Land %

Frankrijk 97%
Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%

Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 mei 2015 om 21:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 21:02   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
En indien op bepaalde plaatsen een verhoging veiliger zou zijn?
Op welke plaatsen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 21:20   #129
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke plaatsen?
Maakt dat uit?


PS: Ik wacht nog.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 21:24   #130
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.758
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België deed volgens u dus iedere automobilist onmiddellijk na de invoering van de gordelplicht zijn gordel om?
Ik heb helaas idioten gekend die een doktersvoorschrift aanvroegen om geen gordel te moeten dragen. Als twintiger heb ik nog de formule Ford en daarop Formule Renault gewonnen en zelfs nu zal ik nooit mijn auto starten zonder eerst de gordel aan te klikken. Het getuut nu met nieuwe wagens is trouwens niet te harden als je het niet doet. Dat zijn dan meestal mijn mede passagiers die niet aanklikken.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 21:25   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Maakt dat uit?
Dat was toch uw stelling, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 22:23   #132
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat was toch uw stelling, nietwaar?!
Ik denk dat u niet meebent. Mijn stelling is dat de verkeersveiligheid optimaal is bij o.a. de optimaal aangewezen snelheidsgrenzen. Dit kan betekenen dat de huidige grenzen zowel verlaagd als verhoogd kunnen worden.


Uw vraag suggereert eerder dat verhoogde snelheidsgrenzen plaatsafhankelijk dienen te zijn ipv een optimale verkeersveiligheid te beogen.

En nu we het over suggereren hebben: ik wacht nog steeds.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2015, 22:25   #133
Edward De Vere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 januari 2015
Berichten: 1.122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Ik denk dat u niet meebent. Mijn stelling is dat de verkeersveiligheid optimaal is bij o.a. de optimaal aangewezen snelheidsgrenzen. Dit kan betekenen dat de huidige grenzen zowel verlaagd als verhoogd kunnen worden.


Uw vraag suggereert eerder dat verhoogde snelheidsgrenzen plaatsafhankelijk dienen te zijn ipv een optimale verkeersveiligheid te beogen.

En nu we het over suggereren hebben: ik wacht nog steeds.
Zo kan de gemiddelde post van Jan worden samengevat, wanneer zijn visie middels argumenten van tafel wordt geveegd.
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 08:05   #134
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
Standaard

Kan iemand mij uitleggen hoe een snelheidsverhoging de veiligheid kan verhogen in de wetenschap dat

a/ De ernst van het ongeval rechtstreeks samenhangt met de snelheid; kortom hoe hoger de snelheid, hoe groter de impact van het ongeval, hoe zwaarder de gevolgen.

b/ Hoe sneller men rijdt, hoe minder kans men heeft om zaken te voorzien of op bepaalde situaties te reageren. Kortom men heeft minder tijd om te ageren, wat eveneens rechtstreeks samenhangt men een verhoogde kans op ongevallen.

Het enige wat ik bedenken is bijvoorbeeld dat er minder file zou kunnen staan op een autostrade waardoor er minder kans is dat er bestuurders, die aan het sms'en zijn, achteraan op inrijden.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 14 mei 2015 om 08:05.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 08:52   #135
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarom ben ik ook voorstander van snelheidsverlaging in woonerven, schoolomgevingen, enzovoort.
Op een mensenleven kan je geen prijs plakken.
Ik ben voorstander om alle snelheden van alle voertuigen te verlagen naar 5 km/u. Iemand die zo onverantwoord is om 10% sneller te rijden zou ik zijn rijbewijs voor het leven afnemen en zwaar beboeten.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 14:55   #136
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Och, iedere maatregel van de overheid wordt door een aantal mensen steevast in die categorie geduwd. Indertijd waren er ook woedende reacties toen de gordelplicht werd ingevoerd.
Maar de gordelplicht heeft nooit voor de frustraties, obstakels en verlengingen van reistijden geleid die we nu wel zien met alle pestmaatregelen.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 15:31   #137
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Kan iemand mij uitleggen hoe een snelheidsverhoging de veiligheid kan verhogen in de wetenschap dat

a/ De ernst van het ongeval rechtstreeks samenhangt met de snelheid; kortom hoe hoger de snelheid, hoe groter de impact van het ongeval, hoe zwaarder de gevolgen.

b/ Hoe sneller men rijdt, hoe minder kans men heeft om zaken te voorzien of op bepaalde situaties te reageren. Kortom men heeft minder tijd om te ageren, wat eveneens rechtstreeks samenhangt men een verhoogde kans op ongevallen.

Het enige wat ik bedenken is bijvoorbeeld dat er minder file zou kunnen staan op een autostrade waardoor er minder kans is dat er bestuurders, die aan het sms'en zijn, achteraan op inrijden.
Ik denk bijvoorbeeld aan minder verkeersremmende obstakels waar men kan tegen rijden. Of versmallingen waar chauffeurs nog net proberen door te glippen voor de voorranghebbende tegenligger aankomt. En dan komen we natuurlijk meteen bij de olifant in de kamer die ongetwijfeld weer zal genegeerd worden: mensen zijn geen robotten. Het zijn emotionele wezens die gefrustreerd geraken en dat gaan afreageren. Maar zoals ik al zei, dat gaan we ongetwijfeld weer negeren...
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 19:26   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Uw vraag suggereert eerder dat verhoogde snelheidsgrenzen plaatsafhankelijk dienen te zijn ipv een optimale verkeersveiligheid te beogen.
Ik had het niet over het doel, daar u dit al aangaf. Wel werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld waar u dan wel die snelheidsverhogingen wil doorvoeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 19:35   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Maar de gordelplicht heeft nooit voor de frustraties, obstakels en verlengingen van reistijden geleid die we nu wel zien met alle pestmaatregelen.
O ja, daar zijn we weer over die reistijd. Als je weet dat de gemiddelde afstand van een dagelijkse verplaatsing een goede 15 kilometer is, dan wil ik wel eens zien waar dat enorme tijdsverschil zit dat tot frustratie zou kunnen leiden. Hoeveel win je door aan 90 of 70 van Waregem naar Kruishoutem te rijden langs de Kruishoutemseweg bijvoorbeeld? In het denkbeeldige geval dan nog dat er geen ander verkeer is, natuurlijk...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2015, 19:37   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik denk bijvoorbeeld aan minder verkeersremmende obstakels waar men kan tegen rijden. Of versmallingen waar chauffeurs nog net proberen door te glippen voor de voorranghebbende tegenligger aankomt. En dan komen we natuurlijk meteen bij de olifant in de kamer die ongetwijfeld weer zal genegeerd worden: mensen zijn geen robotten. Het zijn emotionele wezens die gefrustreerd geraken en dat gaan afreageren. Maar zoals ik al zei, dat gaan we ongetwijfeld weer negeren...
Wie achter het stuur zit en "zich begint af te reageren", is een gevaar op de weg en hoort gewoonweg niet te rijden. Wie geen minimum aan zelfbeheersing heeft, zou levenslang rijverbod moeten krijgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be