![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#541 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#542 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Blz 122/123 - In zijn gebed tot God raakte Jezus overtuigd dat het gebruik van geweld, het vestigen van een Davidisch koningschap moest worden verworpen. Citaat:
Citaat:
Maar is dat echt bewezen? Mij lijkt de sprong van Zeloot naar de Zoon van God te zijn die de hemel der liefde predikt (volgens jou pas door de evangelisten verzonnen) wel erg groot te zijn. Alsof men de Duivel zelf plotseling tot God heeft verheven. En waarom juist Jezus als er al zoveel Zeloten waren, zoveel opstandelingen dus, die evenzeer gekruisigd werden. Waarom dan juist die ene Jezus eruit gepikt als deze een gewone opstandeling was als zovelen? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#543 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#544 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk, ieder heeft recht op onzin en vrijheid van meningsuiting. Tijd dat mensen als u stoppen met wijzen en anderen in vrijheid laten zoeken. Uw quest stelt rien de kloten voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#545 | |||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#546 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
O, en vergeet niet op mijn vragen te antwoorden a.u.b. zoals bv. ' wat wil messias ' zeggen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#547 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als dat in jouw straatje past, inderdaad. Citaat:
Citaat:
Wat zou dat moeten wezen? Blijkbaar alleen dat uit de evangeliën tevoorschijn te halen dat in het eigen straatje past. Citaat:
Citaat:
Maar Jezus is dan nog iets meer dan dat: de Zoon van God, die de hemel predikt. Zo niet, dan zou het Paulus zijn geweest die het allemaal heeft gefantaseerd. Ik wil het niet uitsluiten, maar acht het niet bewezen. Citaat:
Dat is dus zonder enige reden en bovendien een onmogelijkheid. Overigens begeer ik de troon van België niet. Dat ik harriechristus ben is mij meer dan voldoende en wat de Joden en Jezus betreft, is mijn atoomtheorie in de eerste plaats Gods eeuwig Rijk in de microkosmos, die het ideaal van de Joden verre en verre te boven gaat, en zou ik een super Messias zijn. En wat Jezus betreft is met mijn atoomtheorie ook de hemel gegeven en wel in een oneindige reeks van steeds hoger. Beiden horen bij elkaar en dat is de heilige geest. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#548 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wel is het zo dat liefde, maar ook schoonheid en goedheid en wijsheid ons gemakkelijker bewust kunnen maken van de eeuwigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#549 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
In het arianisme wordt het dogma van de drie-eenheid niet geaccepteerd. Zowel Jezus als de Heilige Geest worden gezien als scheppingen van God, die ondergeschikt zijn. Jezus is hierbij alleen ondergeschikt aan God, terwijl de Heilige Geest ondergeschikt is aan zowel Jezus als God. De opschriften in de rotskoepel te Jeruzalem zijn dus Ariaans van opvatting. De enige gevonden munten van heersers over het gehele Arabische rijk uit deze periode (tweede helft 7de eeuw) zijn deze van Moeawiyah en Abd Al Malik. Van de zogenaamde rechtgeleide kaliefen (Aboe Bakr, Omar, Oetman ...) zijn nooit munten of inscripties gevonden.
![]() |
![]() |
#550 | ||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Op de rugzijde kan je dit lezen : " Als één ding met zekerheid van Jezus kan gezegd worden is dat hij niet de ' stichter van het christendom ' was." ( om er eentje te noemen ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#551 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
( ik waardeer uw steeds stevig onderbouwde post ) PS: Hans Jansen maakt op een haast ludieke wijze brandhout van de ontstaansgeschiedenis van de Islam. ![]() Laatst gewijzigd door Aton : 2 augustus 2015 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#552 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#553 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Nestorianisme was duofysiek en het was een soort tussenoplossing tussen het monofysisme van de Arianen en het monofysisme van de Kopten (Jezus = alleen God in die zin dat de gelijkheid van Jezus aan God niet kan geloochend worden ook al is Jezus een mens.). Wij weten wel -volgens de hadith traditie- dat, toen Mohammed meester werd in Mekka, hij alle afgodsbeelden liet vernietigen in de het Kaäba-heiligdom. Behalve -zo gaat het verhaal- een icoon van Maria met het kind Jezus. Dat liet hij staan. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 augustus 2015 om 18:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#554 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 augustus 2015 om 19:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#555 |
Banneling
|
![]() Misschien dat deze brave katholieken ons verder kunnen helpen...
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150802_01800995 |
![]() |
![]() |
![]() |
#556 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen hoogstens discussiëren over bepaalde woorden die, indien men ze vertaalt vanuit het Syrisch-Aramees, soms verassende betekenissen kunnen hebben, in die zin dat de mogelijke historische context van deze woorden beter begrepen wordt. Tenminste volgens deze theorie. Een theorie die we zeker niet mogen uitsluiten. Zo kan men het woord ‘mohammed’ zien als een gerundivum en (de geprezene) en dan zou het niet meer over Mohammed gaan, maar over Jezus (dat is de veronderstelling). En waarom Jezus? Wel, omdat toen de uitdrukking ‘de geprezene’ bij de christelijke Arabische stammen duidde op de persoon van Jezus. Eveneens zou de uitdrukking ‘abdu allah’ (de slaaf, de knecht van God) -die we vaak terugvinden in de islam- terug te voeren zijn tot het joodse godsdienst en het christendom. Het zou eigenlijk om een Syrische-christelijke uitdrukking gaan die terug te voeren is op Jesaia en vervolgens ook op de eerste Brief van Clemens aan de Korinthiërs waarin Clemens het heeft ‘een God, de schepper van alles en zijn ‘geliefde knecht Jezus Christus, onze heer’. Ook in de Didache vindt men deze uitdrukking terug en het Martyrium van Polycarpus (beiden 2de eeuw) wordt er gesproken over de Heer onze God, Almachtige, de Vader van de geliefde Knecht Jezus Christus. Luxemberg meent dan ‘mit dem ‘gelobten Knecht’ hätten wir das genaue Pendant zu mohammad(un) abd(u) llah(i) , gelobt sei der Knecht Gottes'. Dat zou allemaal kunnen, maar dat is niets nieuws. Het is een publiek geheim dat de islam geput heeft uit het jodendom en het christendom. En uit deze twee voorbeelden in ieder geval, zie ik niet veel ‘Arianisme’ naar boven komen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 2 augustus 2015 om 22:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#557 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat leidt u af uit 2015? We staan er machteloos tegen. Ik ben al blij dat ik eens een normale dag kan beleven... Die steeds moeilijker te bereiken zijn.... Weet je... Ik denk dat ik je toch gelijk moet geven... In mannen zit meer dan in vrouwen. En wat er in mannen zit halen velen vrouwen er als sucubussen weer uit. Madness.... De heilige vrouwelijkheid My ass. Stupid b...... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#558 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De hadieth zijn al even betrouwbaar als de verhalen over koning Arthur in Camelot. Geschiedkundig zonder enige waarde.
![]() |
![]() |
#559 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#560 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat de persoon van Mohammed betreft. Zoals reeds gesteld, buiten de islamitische bronnen, hebben we zo goed als geen enkele niet-islamitische bron (uit de 7de eeuw) die het bestaan van een persoon Mohammed bevestigt. Men kan dit vergelijken met de historische persoon Jezus. Behalve Josephus die Jezus zeer kort vermeldt (ik heb het hier over het citaat ontdaan van bijvoegingen van een kopiist), hebben we geen enkele niet-christelijke bron uit de tijd van Jezus die zijn bestaan bevestigt. Op te merken valt dat Josephus niet spreekt van Jezus als een vrijheidsstrijder, maar als een heler. Moest Jezus een opstand ontketend hebben (de kruisdood schijnt in zekere zin hierop te wijzen) zou Josephus dat zeker hebben vermeld. Want Josephus vermeldt als geschiedschrijver veel details over vroegere tijden en over zijn tijd, die plus minus dezelfde tijd is als deze van Jezus, een tijd die zeer vers in het geheugen moet hebben gelegen van Josephus (37-100). Sommigen hebben dan geopperd, dat de Josephus die we nu kennen een 'gezuiverde' versie is, maar dat lijkt me toch wat overdreven en tot nu toe onbewezen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 augustus 2015 om 08:40. |
|
![]() |
![]() |