![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een normaal loon, bijna geen kans op ontslag, een vastomlijnde taak zonder verrassingen of grote veranderingen. En dan nog eens evenveel vrij als een zittende politicus. Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- die magazijnier is veelal laaggeschool, leerkrachten in principe niet. - die magazijnier heeft ook gedaan na zijn 38 h en kan 's avonds rustig in de zetel voor de tv neerploffen. Een leerkracht kan vaak bij thuiskomst tot na middernacht, na het huishouden te hebben vervuld, nog achter zijn bureauke kruipen en nog talloze taken vervullen (verbeteren, voorbereiden, formaliteiten vervullen, puntenlijsten, mails van leerlingen en collega's beantwoorden, ...). Die 'overuren' rekenen de mensen meestal niet mee. Ik ga niet beweren dat leerkrachten 'onbetaalde overuren' hebben, ze worden immers betaald voor fulltime werk en dat is inderdaad meer dan 21 of 24 uur per week. Maar ze worden in feite forfaitair betaald voor veel meer overuren dan pakweg de magazijnier of de kuisvrouw moet kloppen. Dat is gewoon de realiteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- leerkrachten zijn in de band hooggeschool, zeker masters in het hoger secundair die in principe universiteit hebben genoten. Die hun loonbarema's stijgen dan ook uit boven het 'gemiddelde' in Vlaanderen. - het is nogal logisch dat leerkrachten hun vakanties betaald worden, anders is het gewoon onbetaald verlof en ook de 'lagere' beroepen die je opnoemt hebben allen recht op een periode betaald verlof. Eigenlijk een schande dat beginnende leerkrachten telkens ontslagen worden op 30 juni en geen recht hebben op betaalde zomervakantie (wel uitgestelde vergoeding). - bijna geen enkele leerkracht die ik ken heeft daadwerkelijk twee volle maanden zomervakantie. Leerkrachten kunnen begin juli en einde augustus worden opgeëist door hun directie voor allerhande ondersteunende taken. Vele leerkrachten nemen ook enkele weken om het nieuwe schooljaar voor te bereiden of desnoods de klas nog eens te witten of het lokaal in orde te brengen. Vertel eens: welke privé-werknemer moet zijn eigen werkplek gaan schilderen of kuisen ? - leerkracht zal nog wel degelijk een knelpuntberoep worden, zeker in de grote en centrumsteden. Er komen de volgende jaren immers duizenden leerlingen bij. - partijkaart in de ambtenarij is zo 'jaren tachtig' en wat oubollig, maar het helpt je in het onderwijs nog wel een serieuze stap vooruit als je bepaalde mensen 'kent'. Lig je slecht bij directie of inspectie kan je zelfs je benoeming schudden, puur �* la tête du client. - Een kleuterjuf moet in de regel 28 uren presteren. Uiteraard is zij tegenwoordig ook bachelor, optie kleuteronderwijs. Waar ik bachelor schreef, bedoel ik leerkracht lager secundair onderwijs, die hebben een rooster van 24 uur per week. - Het pensioen van de (benoemde) jongere leerkrachten zal ook anders berekend worden en er komen strengere voorwaarden. Een jonge statutaire leerkracht van nu zal ongeveer 200 �* 300 euro netto per maand minder hebben dan de 'collega's' die nu al met pensioen zijn of dit snel gaan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Toen ik begon als leerkracht werkte ik 60 �* 80 uren per week. Rekende ik mijn effectief gepresteerd uurloon uit, verdiende ik minder dan de werkvrouw of de schoolrefterbediende. Uiteraard gunde ik hen dat, lieve en goede collega's, maar het stemt toch tot nadenken ... Laatst gewijzigd door freespirit : 12 oktober 2015 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je minimaliseert de moeilijke kantjes ook hé! Niet boos worden als de boomerang in jouw gezicht terugkeert hé!!!! Jij hebt geen flauwste benul hoe het er in het onderwijs aan toe gaat en het zou je sieren mocht je dat eens toegeven! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik lees hier klagers die hun job willen vergelijken met andere jobs . Toch zie ik geen oproep tot registratie-systeem , iets dat toch heel handig zou zijn in een vergelijking . Paar posten geleden lees ik van Freespirit dat magazijniers in hun zetel kunnen ploffen terwijl leraars na de huishoudelijke taken nog tot middernacht doorwerken . Dat wil dan zeggen dat magazijniers een butler hebben , want vanuit zijn zetel kan die ook geen huishoudelijke taken doen hé . In een sector vol hoogopgeleiden , slaagt men er niet in de verdeling werk-vrije-tijd goed te maken . Ondanks minder werk-uren en -weken . Tja , dan zijn de anderen slimmer hé . ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Minister-President
|
![]() De vooroordelen spatten er hier weer gigantisch vanaf, maar dat zijn we ondertussen gewoon. Leerkracht is één van die weinige beroepen waarvan zowat iedereen denkt dat ie weet wat het allemaal inhoudt. Iedereen waant zich expert, en dan vooral degenen die er daadwerkelijk niks over weten. Case in point:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerst eens zien hoe een hoog geschoolde het doet als magazijnier.
Het zal niet beter zijn. Dat zijn allemaal zo van die uitspraken die nergens op slaan.
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met die prikklokken is al altijd gegoefeld geweest.
Vooral en misschien zelfs nergens anders dan in de ambtenarij. 1 die prikt voor 20 anderen waarvan er 5 al een halve of ganse dag thuis zaten. Tegenwoordig heb je badges die registreren welke deur je zelfs open doet Veel beter.
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je zal nooit veel vakantie hebben.
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het basisonderwijs gaat men trouwens uit van een drieledige opdracht van de onderwijs: opdracht, hoofd- en schoolopdracht. Bij het eerste zitten een aantal taken die steeds buiten de te presteren schooluren zitten. De Vlaamse regelgeving schrijft dat heel uitdrukkelijk voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lees ik trouwens naar het einde dat u, uit nijd voor de leraar, geen onderscheid meer wenst te maken in de verloning tussen verschillende beroepen, tussen jobs die een langdurige opleiding vereisen en die welke slechts ongeschoolde werkkracht vragen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat u nog nooit de lesboeken hebt gezien die een leraar LO in het middelbaar onderwijs moet bijhouden voor iedere les (lesvoorbereiding en evaluatiefiche voor iedere leerling per sport en oefening).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens, niemand wordt in België verplicht zijn of haar kinderen naar een school te sturen. U kan altijd kiezen voor thuisonderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alweer de zoveelste leugen op rij: je kan moeiteloos ontslagen worden, ook al ben je vastbenoemd. Alleen moet de directeur de moeite nemen je evaluaties op te volgen en een tuchtdossier op te stellen. Op het einde van de rit en bij blijvende negatieve evaluatie volgt onmiddellijk ontslag.
|
![]() |
![]() |