Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2015, 11:14   #41
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Met dat verschil dat leerkrachten wel een diploma hoger onderwijs hebben en vooral dat die arbeiders en lagerang bediendes kans maken op promoties, leerkrachten hebben een vlakke loopbaan.
Vlakke loopbaan, quasie onmogelijk ontslagen te worden voor een benoemde, met een pensioen in't vooruitzicht waar iemand uit de privé met moeite kan aankomen.
Citaat:
een partijkaart zal niet meer zo belangrijk zijn, maar wel wie je kent tout court.
En dat maakt het beter?

Citaat:
maar vanwaar komt die mythe dat een leerkracht enkel werkt als die voor de klas staat? Het kan toch niet zijn dat zo vele mensen zo kortzichtig zijn? Wie bereidt dan die lessen voor? wie verbetert al dat huiswerk en die taken? wie maakt die proeven en examens op?
Lessen voorbereiden. Ik kan me voorstellen dat het voor een in het rond rijdende invaller meer werk is, maar ik weet pertinent zeker dat een leraar die al 5 jaar hetzelfde vak in dezelfde school geeft niet veel moeite meer moet doen om een les voor te bereiden.

Citaat:
een simpele regel: het aantal uren dat je lesgeeft maal 2 is wat je er voor moet doen. Daarbij komt dat je constant voor mensen staat en dat je je je uren maal anderhalf moet rekenen om te kunnen vergelijken met gewone bedienden.
Ik sta ook konstant tussen de mensen, en mijn uren zijn geen 50 minuten.
Citaat:
Ik heb trouwens nog geen enkele leerkracht horen zeggen dat er geen zwaardere beroepen zijn...
Leerkracht is een zwaar beroep in mijn ogen. Als de verantwoordelijkheden genomen worden.
Citaat:
Voor mij speelt vooral jaloezie een grote rol als er gesproken wordt over leerkrachten en het verlof. Leerkrachten zijn idd thuis in de vakanties waardoor ze geen opvang moeten regelen voor hun kinderen. En ja, ze hebben meer verlof dan de andere werkende mensen.
En mensen zouden daar niet over mogen zagen?
Een normaal loon, bijna geen kans op ontslag, een vastomlijnde taak zonder verrassingen of grote veranderingen. En dan nog eens evenveel vrij als een zittende politicus.
Citaat:
Maar hoe komt dat het aantal verlofdagen in alle ons omringende landen ongeveer gelijk is voor die leerkrachten? Meestal wat anders verdeeld, 8 weken in juli-augustus hebben er weinig maar die worden in de andere gecompenseerd in het jaar. Zijn ze dan in alle landen gek?
Omdat Napoleon daar de grondslag voor gelegd heeft?
Oud 12 oktober 2015, 15:25   #42
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ik had het dan ook over de privé , een startende magazijnier ,( een die dus nog niets weet liggen ).
Maar die moet wel 38 h werken voor die 1800 euro Brutto .
Dat kan inderdaad kloppen. Maar hou wel met het volgende rekening:

- die magazijnier is veelal laaggeschool, leerkrachten in principe niet.

- die magazijnier heeft ook gedaan na zijn 38 h en kan 's avonds rustig in de zetel voor de tv neerploffen. Een leerkracht kan vaak bij thuiskomst tot na middernacht, na het huishouden te hebben vervuld, nog achter zijn bureauke kruipen en nog talloze taken vervullen (verbeteren, voorbereiden, formaliteiten vervullen, puntenlijsten, mails van leerlingen en collega's beantwoorden, ...). Die 'overuren' rekenen de mensen meestal niet mee.

Ik ga niet beweren dat leerkrachten 'onbetaalde overuren' hebben, ze worden immers betaald voor fulltime werk en dat is inderdaad meer dan 21 of 24 uur per week. Maar ze worden in feite forfaitair betaald voor veel meer overuren dan pakweg de magazijnier of de kuisvrouw moet kloppen. Dat is gewoon de realiteit.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 15:34   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat kan inderdaad kloppen. Maar hou wel met het volgende rekening:

- die magazijnier is veelal laaggeschool, leerkrachten in principe niet.
En daarom dat ik vroeg , welke job in de privé is vergelijkbaar met die van een leerkracht qua belasting?
Citaat:
Een leerkracht kan vaak bij thuiskomst tot na middernacht, na het huishouden te hebben vervuld, nog achter zijn bureauke kruipen en nog talloze taken vervullen (verbeteren, voorbereiden, formaliteiten vervullen, puntenlijsten, mails van leerlingen en collega's beantwoorden, ...). Die 'overuren' rekenen de mensen meestal niet mee.
Dat is een kwestie van ervaring en voorbereiding.
Citaat:
Ik ga niet beweren dat leerkrachten 'onbetaalde overuren' hebben, ze worden immers betaald voor fulltime werk en dat is inderdaad meer dan 21 of 24 uur per week.
38 weken in een jaar... In tegenstelling tot een arbeider of bediende, die er 47 mag doen.
Citaat:
Maar ze worden in feite forfaitair betaald voor veel meer overuren dan pakweg de magazijnier of de kuisvrouw moet kloppen. Dat is gewoon de realiteit.
Ze krijgen bovenop dat forfaitaire overurenbetaalsysteem ook nog eens een ambtenarenpensioen en een quasie onmogelijkheid tot ontslagen worden...
Oud 12 oktober 2015, 15:37   #44
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hier kan ik al iets mee doen.

Ik ga niet zeggen dat dit overdreven lonen zijn, in verhouding tot de verantwoordelijkheid die een leerkracht draagt.
Ik zou zelfs durven beweren, met de risico's die een leerkracht momenteel loopt in een doorsnee school, dat het aan de lage kant is.

Maar, er zitten een paar addertjes in dit groene gras.

Da's exact dezelfde regeling voor arbeiders en lage rang bediendes in de meeste KMO's.

Ook hier is het niet veel verschillend van een startende interimmer die geen gericht technisch en/of knelpuntberoep profiel kan aanbieden. Met natuurlijk het verschil van de schoolvakanties.

Hola, gaat U beweren dat ambtenarij partijkaartgebonden voordelen opleverd?

En hier komt de aap uit de mouw.
Dus een startende kleuterjuf moet nog geen 24u per week in de klas staan om haar basisinkomen van €1500 te ontvangen.
Om dat inkomen te hebben mag een beginnende cassiere wel 38u in de supermarkt zijn, en een hoop overuren of rare shifts draaien.
En dan spreek ik nog niet eens over een pakken/krattenstapelaar in een verdeelcentrum. Tonnen materiaal versleuren tijdens een shift, met een inkomen een fraktie boven een uitkering...

Eenmaal benoemd is het helemaal leuk, dan heeft de voorbeeld kleuterjuf een blijkbaar een doorlopend loon tijdens de schoolvakanties.

En dan is het loon plots niet meer aan de lage kant in verhouding tot de verantwoordelijkheden en inspanning vereist. Dan gaat het de kant op van hoe politici het voor zichzelf regelen.
Verantwoordelijkheden kunnen opzijgeschoven of genegeerd worden, de vele "uren" buiten de lesuren kunnen gewoon tot een minimum beperkt worden en gooi er nog eens wat bureaucratees kontlikken bij, en het benoemd ambtenaarspensioen staat al te wachten.

Jaloers op een leerkracht. Neen, ik heb niet de mindset om die job te doen.
Goed eens een genuanceerde reactie te lezen van de 'criticasters'. Als opmerking wil ik meegeven dat u met een aantal zaken rekening dient te houden:

- leerkrachten zijn in de band hooggeschool, zeker masters in het hoger secundair die in principe universiteit hebben genoten. Die hun loonbarema's stijgen dan ook uit boven het 'gemiddelde' in Vlaanderen.

- het is nogal logisch dat leerkrachten hun vakanties betaald worden, anders is het gewoon onbetaald verlof en ook de 'lagere' beroepen die je opnoemt hebben allen recht op een periode betaald verlof. Eigenlijk een schande dat beginnende leerkrachten telkens ontslagen worden op 30 juni en geen recht hebben op betaalde zomervakantie (wel uitgestelde vergoeding).

- bijna geen enkele leerkracht die ik ken heeft daadwerkelijk twee volle maanden zomervakantie. Leerkrachten kunnen begin juli en einde augustus worden opgeëist door hun directie voor allerhande ondersteunende taken. Vele leerkrachten nemen ook enkele weken om het nieuwe schooljaar voor te bereiden of desnoods de klas nog eens te witten of het lokaal in orde te brengen. Vertel eens: welke privé-werknemer moet zijn eigen werkplek gaan schilderen of kuisen ?

- leerkracht zal nog wel degelijk een knelpuntberoep worden, zeker in de grote en centrumsteden. Er komen de volgende jaren immers duizenden leerlingen bij.

- partijkaart in de ambtenarij is zo 'jaren tachtig' en wat oubollig, maar het helpt je in het onderwijs nog wel een serieuze stap vooruit als je bepaalde mensen 'kent'. Lig je slecht bij directie of inspectie kan je zelfs je benoeming schudden, puur �* la tête du client.

- Een kleuterjuf moet in de regel 28 uren presteren. Uiteraard is zij tegenwoordig ook bachelor, optie kleuteronderwijs. Waar ik bachelor schreef, bedoel ik leerkracht lager secundair onderwijs, die hebben een rooster van 24 uur per week.

- Het pensioen van de (benoemde) jongere leerkrachten zal ook anders berekend worden en er komen strengere voorwaarden. Een jonge statutaire leerkracht van nu zal ongeveer 200 �* 300 euro netto per maand minder hebben dan de 'collega's' die nu al met pensioen zijn of dit snel gaan zijn.
Oud 12 oktober 2015, 15:40   #45
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ze krijgen bovenop dat forfaitaire overurenbetaalsysteem ook nog eens een ambtenarenpensioen en een quasie onmogelijkheid tot ontslagen worden...
Zoals ik reeds zei, dat is in sneltempo allemaal aan het veranderen. Leerkrachten worden minder onfeilbaar (en maar goed ook) en het pensioen zal een pak minder zijn. Dus weg 'voordelen'.

Toen ik begon als leerkracht werkte ik 60 �* 80 uren per week. Rekende ik mijn effectief gepresteerd uurloon uit, verdiende ik minder dan de werkvrouw of de schoolrefterbediende. Uiteraard gunde ik hen dat, lieve en goede collega's, maar het stemt toch tot nadenken ...

Laatst gewijzigd door freespirit : 12 oktober 2015 om 15:40.
Oud 12 oktober 2015, 16:39   #46
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wel goed dat je een job onmiddellijk stressloos en dom vindt , zonder te weten wat ze inhoud .
Dat er aan elke job wel moeilijke kantjes zitten zal zeker niet bij jou opkomen .
Maar jij doet net hetzelfde hoor!
Je minimaliseert de moeilijke kantjes ook hé! Niet boos worden als de boomerang in jouw gezicht terugkeert hé!!!!

Jij hebt geen flauwste benul hoe het er in het onderwijs aan toe gaat en het zou je sieren mocht je dat eens toegeven!
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 17:37   #47
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Maar jij doet net hetzelfde hoor!
Je minimaliseert de moeilijke kantjes ook hé! Niet boos worden als de boomerang in jouw gezicht terugkeert hé!!!!

Jij hebt geen flauwste benul hoe het er in het onderwijs aan toe gaat en het zou je sieren mocht je dat eens toegeven!
Ok , ik heb geen flauw benul hoe het er in het onderwijs aan toe gaat .
Maar ik lees hier klagers die hun job willen vergelijken met andere jobs .
Toch zie ik geen oproep tot registratie-systeem , iets dat toch heel handig zou zijn in een vergelijking .
Paar posten geleden lees ik van Freespirit dat magazijniers in hun zetel kunnen ploffen terwijl leraars na de huishoudelijke taken nog tot middernacht doorwerken .
Dat wil dan zeggen dat magazijniers een butler hebben , want vanuit zijn zetel kan die ook geen huishoudelijke taken doen hé .

In een sector vol hoogopgeleiden , slaagt men er niet in de verdeling werk-vrije-tijd goed te maken . Ondanks minder werk-uren en -weken .
Tja , dan zijn de anderen slimmer hé .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 17:55   #48
Scorpio
Minister-President

Standaard

De vooroordelen spatten er hier weer gigantisch vanaf, maar dat zijn we ondertussen gewoon. Leerkracht is één van die weinige beroepen waarvan zowat iedereen denkt dat ie weet wat het allemaal inhoudt. Iedereen waant zich expert, en dan vooral degenen die er daadwerkelijk niks over weten. Case in point:
Citaat:
Ok , ik heb geen flauw benul hoe het er in het onderwijs aan toe gaat .
Veel mensen die reageren hier hebben de blogpost van deze juffrouw ook duidelijk helemaal niet begrepen. Zij is niet aan het klagen dat haar job te zwaar is, of aan het zagen dat ze teveel uren moet kloppen. Zij geeft zelf duidelijk aan haar job graag te doen, en de dingen die er bij komen er met plezier bij te nemen. Daar klaagt ze niet over. Het enige wat ze vraagt is een heel klein beetje respect (niet meer dan wat zowat elke andere beroepscategorie gewoon standaard krijgt van de meesten), en dat mensen eens ophouden met zich telkens weer dood te staren op dat ene dingetje: dat verlof. ZO veel lijkt me dat toch niet gevraagd, wel?

Citaat:
een bachelor 24 lesuren en een master 21 uren, dit om aan een 'volle' lesrooster te komen en dus 100 % inkomen.
Dit klopt niet. Hoeveel uren je moet geven heeft niks met je diploma te maken, wel met in welke graad je lesgeeft: voor algemene en technische vakken (praktijkvakken geven meer uren) is het 22u in de eerste graad, 21u in de tweede en 20u in de derde graad. Da's onafhankelijk van je diploma: in de tweede en derde graad, waar bachelors en masters door mekaar les geven doen beiden 21 (2e graad) en 20u (3e graad).

Citaat:
Nochthans bestaat er een simpel systeem , om de daadwerkelijk gepresteerde uren te meten . Dat noemt een tikklok .
Reeds 100 jaar in gebruik in de privé .
Misschien moeten de leerkrachten dat systeem eisen om zo de verdachtmakingen tegen te gaan .
Dan mogen ze ook eisen om geen werk naar huis mee te nemen .
Ze doen al het werk op school , en laten hun uren registreren .

Hop leerkrachten , eis een registratie-systeem en neem geen werk mee naar huis .
Onbetaalbaar qua infrastructuur.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 17:55   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eerst eens zien hoe een hoog geschoolde het doet als magazijnier.
Het zal niet beter zijn.

Dat zijn allemaal zo van die uitspraken die nergens op slaan.
Oud 12 oktober 2015, 18:45   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met die prikklokken is al altijd gegoefeld geweest.
Vooral en misschien zelfs nergens anders dan in de ambtenarij.
1 die prikt voor 20 anderen waarvan er 5 al een halve of ganse dag thuis zaten.

Tegenwoordig heb je badges die registreren welke deur je zelfs open doet

Veel beter.
Oud 12 oktober 2015, 19:03   #51
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je mag het hebben, ik zal wel buiten de drukke, minder dure, periode verlof nemen
Heb je geen kinderen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 20:30   #52
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vind u van mijn basis-rekenkunde , niet zo goed zekerst ?
Je zal nooit veel vakantie hebben.
Oud 12 oktober 2015, 20:34   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Mja, ik zie leerkrachten anders als de ultieme huilebakken en klagers van de maatschappij.
Ja, diezelfde mensen die u zo omschrijft, moeten dan weer, in een aantal gevallen, al de problemen oplossen die sommige ouders niet meer aankunnen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 20:39   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
52 weken op een jaar , 4 daarvan zijn vakantie . Dus 48 weken in een 5 dagen stelsel = 240 dagen . Dat - 10 feestdagen = 230 dagen .
Zoveel werkt een gewone arbeider .
Op een 38 h werkweek is een werkdag dus 7.6 uur per dag . 230 x 7.6 = 1748 werkuren .

Om hetzelfde aantal uren te bereiken moet een leraar 9.2 uur per dag werken .

(grote vakantie + herfstvakantie + kerstvakantie + een weekje in de lente = 14 weken . 52 - 14 = 38 effectieve weken . In een vijfdagenweek is dat 190 werkdagen .
1748 uur : door 190 werkdagen = 9.2 uur per dag .)

Net zoals bij de arbeider is de tijd voor op het werk te geraken , of de pauze NIET inbegrepen in dat aantal uren .

Aangezien een leraar 1.5 uur pauze heeft per dag zal hij dus 10.7 uur aanwezig moeten zijn in de school .

Wat vind u van mijn basis-rekenkunde , niet zo goed zekerst ?
Ik vind het merkwaardig dat hier blijkbaar alleen gefocust wordt op leerkrachten algemene vakken in het middelbaar onderwijs. Ooit iemand gehoord over onderwijzers? Kleuterleidsters? Of over technische leraren in TSO en BSO?
Oud 12 oktober 2015, 20:48   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In regel moet een onderwijzer/kleuterleider 28 lesuren presteren, een bachelor 24 lesuren en een master 21 uren, dit om aan een 'volle' lesrooster te komen en dus 100 % inkomen.
In het basisonderwijs gaat men trouwens uit van een drieledige opdracht van de onderwijs: opdracht, hoofd- en schoolopdracht. Bij het eerste zitten een aantal taken die steeds buiten de te presteren schooluren zitten. De Vlaamse regelgeving schrijft dat heel uitdrukkelijk voor.
Oud 12 oktober 2015, 20:51   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus een startende kleuterjuf moet nog geen 24u per week in de klas staan om haar basisinkomen van €1500 te ontvangen.
Om dat inkomen te hebben mag een beginnende cassiere wel 38u in de supermarkt zijn, en een hoop overuren of rare shifts draaien.
En dan spreek ik nog niet eens over een pakken/krattenstapelaar in een verdeelcentrum. Tonnen materiaal versleuren tijdens een shift, met een inkomen een fraktie boven een uitkering...
Ook voor een kleuterjuffrouw geldt de drieledige opdracht waarvan dus een deel sowieso buiten de schooluren valt. Iemand aan de kassa heeft geen opdracht buiten haar wettelijke uren. Alleen al dat is een groot verschil. Overuren in de private sector worden verloond. In het onderwijs nooit.

Lees ik trouwens naar het einde dat u, uit nijd voor de leraar, geen onderscheid meer wenst te maken in de verloning tussen verschillende beroepen, tussen jobs die een langdurige opleiding vereisen en die welke slechts ongeschoolde werkkracht vragen?
Oud 12 oktober 2015, 20:55   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Leerkrachten vinden tussen al dat voorbereidend werk altijd voldoende tijd om lange wereld reizen te doen en ieder feestje mee te pakken.

Hoeveel keer moeten ze zich voor bereiden als alles klaar lag en het ieder jaar hetzelfde is?
Huiswerk of zo verbeteren ze in de klas terwijl ze een oefening geven.
Hoelang ben je trouwens bezig aan een paar Vodjes papier?
10 minuten ongeveer.
Geen enkel jaar is hetzelfde, om de eenvoudige reden dat geen enkele klas hetzelfde is. Als onderwijzer heb ik iedere jaar nieuwe differentiatie te ontwikkelen, moet ik zien dat meerdere vakken geactualiseerd worden... En neen, huiswerk of toetsen verbeter ik nooit tijdens de lessen. De tijd dat iedereen op z'n stoeltje zat is in de lagere school al lang voorbij. We leven niet meer in de 19e eeuw...
Oud 12 oktober 2015, 20:58   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Zo een leerkracht LO, hoeveel lesvoorbereiding heeft die eigenlijk? Als de leerlingen de 5 km moeten lopen, zou hij dan lang bezig zijn met uitrekenen hoeveel toertjes dat is rond de atletiekpiste?
Ik denk dat u nog nooit de lesboeken hebt gezien die een leraar LO in het middelbaar onderwijs moet bijhouden voor iedere les (lesvoorbereiding en evaluatiefiche voor iedere leerling per sport en oefening).
Oud 12 oktober 2015, 20:59   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Overigens de kwaliteit van de leerkrachten, en zeker de bachelors, is al lang niet meer om over naar huis te schrijven.

En van zoiets moeten mijn kinderen straks les krijgen....
Het artikel gaat over kandidaat-leraren...

Overigens, niemand wordt in België verplicht zijn of haar kinderen naar een school te sturen. U kan altijd kiezen voor thuisonderwijs.
Oud 12 oktober 2015, 21:01   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlakke loopbaan, quasie onmogelijk ontslagen te worden voor een benoemde, met een pensioen in't vooruitzicht waar iemand uit de privé met moeite kan aankomen.
Alweer de zoveelste leugen op rij: je kan moeiteloos ontslagen worden, ook al ben je vastbenoemd. Alleen moet de directeur de moeite nemen je evaluaties op te volgen en een tuchtdossier op te stellen. Op het einde van de rit en bij blijvende negatieve evaluatie volgt onmiddellijk ontslag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be