Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2020, 15:39   #301
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Verschil is of we eruit willen, of dit een gewild neveneffect is van een éénzijdige onafhankelijkheidsverklaring.
Indien ja, dan hoor ik graag van de voorstanders hoe zij de toekomst van onze exportgerichte economie zien, eens we uit de gemeenschappelijke markt liggen en geconfronteerd worden met importheffingen op export naar de rest van de EU. Ook het VK probeert die bittere pil nog te verzachten. Afwachten of het lukt. Zij hebben een jaar om te onderhandelen, wij zouden eruit liggen de dag zelf, zonder enig akkoord.

Indien we er NIET bewust uitwillen stappen, dan blijven mijn argumenten.
Ik ben in ieder geval geen voorstander van een wilde, eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 15:41   #302
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En wat een afscheiding. Uiteindelijk zal het VK op allerlei vlakken nog steeds vasthangen aan de EU.

Het voorstellen alsof er plotseling een wit vlak in de kaart van de EU eens Vlaanderen onafhankelijk wordt, is gewoon puur paniek zaaien. Niemand weet gewoon wat er gaat gebeuren. Het scenario is nog nooit voorgekomen en er zijn geen tekenen dat de EU zomaar een economisch welvarend stuk zomaar uit haar weefsel wil afstoten.
https://www.gva.be/cnt/aid1538525/ba...schap-is-klein

Citaat:
"Ik denk dat het extreem moeilijk, bijna onmogelijk" wordt voor een onafhankelijk Schotland om te integreren in de Europese Unie, want de toetreding van een land "moet goedgekeurd worden door alle andere lidstaten van de Europese Unie", zo stelde Barroso.
Volgens Barroso wordt dat des te moeilijker indien het land in kwestie voortkomt uit een land dat reeds lid is, zoals Groot-Brittannië. Hij wees op de Spaanse weigering om Kosovo als staat te erkennen na de afscheuring van Servië. Servië is weliswaar nog geen lidstaat, maar volgens de Commissievoorzitter gaat het in bepaalde opzichten toch om een gelijkaardig geval.
Voor de schotten is een deel van dat probleem nu opgelost, voor Vlaanderen nog niet

Laatst gewijzigd door spherelike : 27 mei 2020 om 15:57.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 16:02   #303
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de schotten is een deel van dat probleem nu opgelost, voor Vlaanderen nog niet
Niet ieder gebied binnen de EU heeft hetzelfde soortelijk gewicht. Realpolitik haalt het vaak boven bepaalde ideologische a priori's.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 16:03   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik ben in ieder geval geen voorstander van een wilde, eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring.
Dat zie ik ook niet gebeuren. Als het zich voordoet, wordt het waarschijnlijk een lange en moeizame onderhandelde oplossing zoals met Tsjechoslovakije.
Oud 27 mei 2020, 16:08   #305
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet ieder gebied binnen de EU heeft hetzelfde soortelijk gewicht. Realpolitik haalt het vaak boven bepaalde ideologische a priori's.
Dat is wishfull thinking, en alles behalve een zekerheid om een avontuur te starten.
Oud 27 mei 2020, 16:13   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wishfull thinking, en alles behalve een zekerheid om een avontuur te starten.
Leest u wat er staat?

Citaat:
... lange en moeizaam onderhandelde oplossing...
Oud 27 mei 2020, 17:14   #307
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Leest u wat er staat?
Ik denk van wel

Citaat:
Tenzij u ook hiervoor bewijzen hebt lees ik hier :

De "hoop" dat Vlaanderen anders zou behandeld worden dan Schotland.
De "hoop" dat het standpunt van Barosso zou aangepast worden, wat u dan "realpolitik" wil noemen.
De niet bewezen "beschuldiging" dat het standpunt van Barosso een "ideologische a priori" is
Oud 27 mei 2020, 17:31   #308
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De weg via revolutie: dit is de weg waarin Vlaanderen eenzijdige stappen onderneemt. Vlaanderen kan bevoegdheden buiten de Belgische grondwet nemen of eenzijdig de onafhankelijkheid verklaren. Het grote voordeel van dit is dat Vlaamse onafhankelijkheid veel sneller bereikt kan worden en we veel sneller beter bestuur zullen krijgen waar de mensen recht op hebben. Het nadeel is dat deze eenzijdige stappen fysiek zullen moeten afgedwongen worden. Het Catalonië referendum van 2017 heeft dit duidelijk aangetoond. Dit betekent dat geweld een reële mogelijkheid moet zijn om autonomie of volledige onafhankelijkheid af te dwingen. Dit kan via een volksopstand of de oprichting van een Vlaams leger. Sowieso als het Belgische regime actie zou ondernemen tegen de Vlaamse regering, moet men klaar zijn om zich te verdedigen. Net zoals het graafschap Vlaanderen dit in de geschiedenis meerdere malen ook heeft gedaan.
Het fascineert me nu wel te weten wie of wat in godsnaam manu militari zal proberen te beletten dat Vlaanderen zich afscheurt. Er is een wereld van verschil tussen een Spanje waarbinnen Catalonië slechts een minderheid vertegenwoordigt en een België waarvan Vlaanderen de meerderheidsaandeelhouder is.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 17:38   #309
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De weg via evolutie : dat is het pad die Bart Dewever wil volgen en dat is Belgische staat uithollen tot er niets meer van overblijft. Voordeel is van deze weg dat dit op een vreedzame manier kan gebeuren, nadeel is dat Vlaanderen nog voor vele jaren vast zit aan communautair gekibbel en slecht bestuur.
Waar is de weg van de metapolitiek naartoe, Max? Hét probleem van de Vlaams-nationalisten blijft de lauwe belangstelling van de Vlamingen voor dat onafhankelijkheidsstreven. Anders dan in Catalonië lééft het niet.
Oud 27 mei 2020, 17:42   #310
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het fascineert me nu wel te weten wie of wat in godsnaam manu militari zal proberen te beletten dat Vlaanderen zich afscheurt. Er is een wereld van verschil tussen een Spanje waarbinnen Catalonië slechts een minderheid vertegenwoordigt en een België waarvan Vlaanderen de meerderheidsaandeelhouder is.
wil u uitleggen wat die "wereld van verschil" is.
Catalonië ging buiten de Spaanse grondwet, net zoals Vlaanderen dat zou moeten doen met de Belgische grondwet, om zich af te scheuren.
Een naargelang het onderwerp voldoende meerderheid kan wel (grond)wetten wijzigen, maar zelfs een meerderheid moet zich aan de wet houden.
Oud 27 mei 2020, 17:44   #311
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Het rest-België heeft er economisch toch weinig belang bij om een eventuele toetreding van Vlaanderen tot de EU te dwarsbomen, niet? Bovendien is het nog maar de vraag of het zelf niet opgeslokt zal worden door Frankrijk.
Oud 27 mei 2020, 17:50   #312
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
wil u uitleggen wat die "wereld van verschil" is.
Catalonië ging buiten de Spaanse grondwet, net zoals Vlaanderen dat zou moeten doen met de Belgische grondwet, om zich af te scheuren.
Een naargelang het onderwerp voldoende meerderheid kan wel (grond)wetten wijzigen, maar zelfs een meerderheid moet zich aan de wet houden.
Dat is allemaal mooi in theorie, maar in de praktijk is Vlaanderen "too big to handle" voor de rest-staat België. Het is ook niet zo dat Vlaamse militairen in het Belgische leger zich netjes gaan voegen naar een bewind dat door Vlaanderen niet meer gedragen wordt en dan met hun tanks hun eigen heimat onder de voet gaan lopen, hé.
Oud 27 mei 2020, 17:51   #313
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar is de weg van de metapolitiek naartoe, Max? Hét probleem van de Vlaams-nationalisten blijft de lauwe belangstelling van de Vlamingen voor dat onafhankelijkheidsstreven. Anders dan in Catalonië lééft het niet.
Het onafhankelijkheidsstreven leeft misschien niet; maar de uitbraakneigingen tegen la Belgique nemen wel met de dag toe...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2020, 17:52   #314
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het rest-België heeft er economisch toch weinig belang bij om een eventuele toetreding van Vlaanderen tot de EU te dwarsbomen, niet? Bovendien is het nog maar de vraag of het zelf niet opgeslokt zal worden door Frankrijk.
Dat zal sterk afhangen van hoe Vlaanderen vertrokken is. Met wederzijdse toestemming of een vechtscheiding.
Het rest-Belgie kan wel de prijs voor hun goedkeuring aanzienlijk opdrijven hé.
Ik denk aan grenscorrecties, faciliteitengemeenten, corridor Brussel-Wallonië.

Als ge uzelf in een onmogelijke onderhandelingspositie werkt, kun je alles verwachten.

En "opslokken", lijkt mij overdreven. Wallonië kan er wel voor kiezen, maar ook dan vrees ik dat Vlaanderen in een onmogelijke onderhandelingspositie zit.
Oud 27 mei 2020, 17:54   #315
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het onafhankelijkheidsstreven leeft misschien niet; maar de uitbraakneigingen tegen la Belgique nemen wel met de dag toe...
In de stijl van "hou me tegen of...."
Oud 27 mei 2020, 17:56   #316
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zal sterk afhangen van hoe Vlaanderen vertrokken is. Met wederzijdse toestemming of een vechtscheiding.
Het rest-Belgie kan wel de prijs voor hun goedkeuring aanzienlijk opdrijven hé.
Ik denk aan grenscorrecties, faciliteitengemeenten, corridor Brussel-Wallonië.

Als ge uzelf in een onmogelijke onderhandelingspositie werkt, kun je alles verwachten.

En "opslokken", lijkt mij overdreven. Wallonië kan er wel voor kiezen, maar ook dan vrees ik dat Vlaanderen in een onmogelijke onderhandelingspositie zit.
Vlaanderen heeft het niet nodig om zich in een onmogelijke onderhandelingspositie te werken; hoe je het draait of keert; Vlaanderen zit in een onmogelijke onderhandelingspositie opgesloten... La Belgique is de kanker die Vlaanderen uitmergeld...
Oud 27 mei 2020, 17:59   #317
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal mooi in theorie, maar in de praktijk is Vlaanderen "too big to handle" voor de rest-staat België. Het is ook niet zo dat Vlaamse militairen in het Belgische leger zich netjes gaan voegen naar een bewind dat door Vlaanderen niet meer gedragen wordt en dan met hun tanks hun eigen heimat onder de voet gaan lopen, hé.
Ik hoop dat ze de keuze krijgen tussen hun job blijven doen volgens de regels van opvolgstaat van België of ontslag kunnen geven als ze het daarmee niet eens zijn. De opvolgstaat blijft ook lid van de NAVO, en die helpen elkaar mocht het uit de hand lopen.
En vooral hoop ik dat alles vreedzaam verloopt
Oud 27 mei 2020, 18:00   #318
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Vlaanderen heeft het niet nodig om zich in een onmogelijke onderhandelingspositie te werken; hoe je het draait of keert; Vlaanderen zit in een onmogelijke onderhandelingspositie opgesloten... La Belgique is de kanker die Vlaanderen uitmergeld...
Ik zeg al lang niet meer dat het niet NOG slechter kan worden
Oud 27 mei 2020, 18:03   #319
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg al lang niet meer dat het niet NOG slechter kan worden
Ik denk dat de vraag eerder is of, met la Belgique, er nog een mogelijkheid overblijft dat het ooit beter wordt???
Oud 27 mei 2020, 18:04   #320
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ge kunt draaien en keren zoveel ge wilt. Zonder onderhandelingen en toegevingen komt ge nergens.
Het is niet mijn intentie om hier eindeloos over door te zaniken hoor.
Grenzen zijn mensenwerk; niet meer dan denkbeeldige lijnen die door de eeuwen heen al heel vaak zijn verlegd.
Als we de grenzen van 52 voor Christus zouden hanteren zouden jij en ik allebei inwoners zijn van de Romeinse provincie Gallia Belgica.

Er is echter een tijd geweest dat het Nederlands gesproken werd tot ver over de (huidige) Franse grens.
De verfransing van Brussel is slechts het meest recente voorbeeld van een proces dat al ruim 200 jaar gaande is.
En wij (de Nederlandstaligen) laten het gewoon gebeuren.

Hier laat ik het bij, prettige avond.....
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be