Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2022, 11:00   #241
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het getal dat jij als hoogte ziet is niet de hoogte maar de verhouding in % t.o.v. de breedte.
Verwijzen naar een 'buitenaardse truck' maakt duidelijk dat je hier wel degelijk de bal flink mis trapt.

Stel dat 20/245 x 2" zou bestaan ... hoe groot zou dat wiel (velg+band) dan wel zijn?
Hier gaan we ... (49 mm + 25.4 mm) x2 = 148,8 mm of een kleine 15 cm totale hoogte. Kan dienen voor een step.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor eens en altijd.
Bandhoogte. In de bandenmaat is het getal wat na de breedte van de band komt (2de gedeelte) de hoogte van de band welke een percentage is van de breedte van de band.

Een 225/35 is dus lager dan 225/45 maar even breed.

In de volksmond "laag profiel of niet".

En het tweede getal kan nooit hoger dan het eerste.
Tenzij iets buitenaards. Of in jullie geesten misschien?
Is er een papegaai in huis?
Ik zie geen verschil in beide post's.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:03   #242
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

oeps.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 10 april 2022 om 11:06.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:05   #243
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het verschil met versleten banden of niet is verwaarloosbaar, zelfs bij vrachtwagens.

En de 100km/u is gewoon weer een Groen! wensje waarmee ze zich ongelofelijk populair gaan maken bij het kiesvee.

Voor 1 keer zie ik de voordelen van het Franse systeem wel in.
Volgens mij ook.

Trouwens een band is officieel versleten van zodra je minder dan 6 mm groef over hebt.

Maar ja ik vervang ze wel wat eerder.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:08   #244
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Is er een papegaai in huis?
Ik zie geen verschil in beide post's.
En toch is er veel verschil.

Lees maar nog eens.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:11   #245
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Volgens mij ook.
Trouwens een band is officieel versleten van zodra je minder dan 6 mm groef over hebt.
Auto's minimale groefdiepte 1,6 mm.
Vrachtwagens minimale groefdiepte 1,6 mm.

https://www.hyss.be/wanneer-vrachtwa...den-vervangen/

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar ja ik vervang ze wel wat eerder.
Mag ik uw 'versleten' banden komen ophalen?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:11   #246
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En toch is er veel verschil.

Lees maar nog eens.
Al 3 keer gedaan. Ik zie het niet. Wil je even helpen?
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:32   #247
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
...
Ja, het wordt tijd dat de afstelling geschiedt aan de hand van de gegevens van een gps, (ik veronderstel dat die veel precieser is, zelfs op grote hellingen ...)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Het is inderdaad zo dat ik dat veronderstel.

Louter gebaseerd op het feit dat je tegenwoordig al vlug contact hebt met minstens 8 satellieten, en wat boldriehoeksmeetkunde.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 11:49   #248
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Is niks wereldschokkends aan, toch? Ik snap nog altijd niet welke post je hiermee wil weerleggen.

-met versleten banden ga je minder weg afleggen als de km teller ook op vb 100m/u dan met nieuwe banden .
Met nieuwe banden haal je dus meer ander voertuigen in .

6mm x 2 ( boven- en onderkant ) X 3,14 = 37,68 mm per toer van je band .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 16:51   #249
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Auto's minimale groefdiepte 1,6 mm.
Vrachtwagens minimale groefdiepte 1,6 mm.

https://www.hyss.be/wanneer-vrachtwa...den-vervangen/



Mag ik uw 'versleten' banden komen ophalen?
Als je het tot aan de blokjes laat komen rij je met versleten banden.
Onder de 3 mm begint het gevaarlijk te worden op nat wegdek en in oostenrijk onder de 4 mm is het een zomerband.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 17:48   #250
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En de 100km/u is gewoon weer een Groen! wensje waarmee ze zich ongelofelijk populair gaan maken bij het kiesvee.

Voor 1 keer zie ik de voordelen van het Franse systeem wel in.
Ach, streven naar 0 verkeersdoden van onze regeringen is toch veel straffer dan Groen! voorstelt.

Wel tegen 2050, ik neem aan dat er dan geen mens meer met een voertuig mag rijden.

En wat ze met de voetgangers en tweewielers gaan doen is me een raadsel.
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211123_94475253

Dit plan moet voor nul verkeersdoden zorgen in België tegen 2050, Brussel wil nog snellere aanpak

De federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse ministers van Mobiliteit hebben een interfederaal plan voor Verkeersveiligheid voorgesteld. Het is de eerste keer dat er zo’n plan is, over de verschillende bestuursniveaus heen. Het gemeenschappelijke doel: nul verkeersdoden tegen 2050. En Brussel wil zelfs nog beter doen.

Thibaut Renson Dinsdag 23 november 2021 om 15:00

Elk bestuursniveau had al een eigen verkeersveiligheidsplan, maar tijdens de Staten-Generaal voor Verkeersveiligheid is er een interfederaal plan voorgesteld. Het is de eerste keer dat de federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse ministers de handen in elkaar slaan met een gemeenschappelijk plan. “Hokjesdenken heeft nog geen enkele verkeersdode vermeden”, zegt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

Logisch

Concrete maatregelen kent het plan niet, maar het is wel de eerste keer dat er een interfederaal kader wordt gecreëerd waarbinnen structureel moet worden samengewerkt tussen de verschillende niveaus. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat wanneer de federale overheid 360°-camera’s oplegt aan bepaalde types van vrachtwagens, de regio’s aanvullend werk moeten maken van veiligere fietspaden en kruispunten. Of dat als het federale niveau verkeersborden ontwerpt voor zones waar vrachtwagens niet mogen rijden zonder een bepaalde veiligheidsuitrusting, de regio’s vervolgens moeten bepalen waar die borden moeten komen.

Mobiliteitsministers Lydia Peeters (Open VLD, links), Georges Gilkinet (Ecolo, midden) en Valerie De Bue (MR, rechts) bij de ondertekening van het plan.

Dat er zo’n samenwerking is, klinkt op zich logisch. Betekent dat dan dat er voorheen niet werd samengewerkt? “Toch wel, maar veel te ad hoc”, zegt Gilkinet. “En als we de ambitie van nul verkeersdoden willen waarmaken, moeten we structureel samenwerken.”

Want ‘All For Zero’, oftewel nul verkeersdoden, dat is het gemeenschappelijke doel. In 2010 klonk de ambitie om tegen 2020 het aantal verkeersdoden te halveren. Toen landde men op een daling van 40 procent. Nu geeft men zichzelf nog 30 jaar tijd om die resterende 60 procent weg te werken. In 2050 moeten de teller op nul staan.

Opvallend is dat in het kader van dit interfederaal plan de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) voor haar eigen regio een veel ambitieuzere doelstelling stelt. Zij wil het aantal verkeersdoden in Brussel al op nul krijgen tegen 2030. “Het is fantastisch dat Brussel nog sneller wil gaan”, zegt Gilkinet, “maar nul verkeersdoden over heel België tegen 2050 is op zich al bijzonder ambitieus, zeker gezien de evolutie in ongevallen met elektrische fietsen en e-steps.”

Rijbewijs op punten

Vorig jaar telde ons land nog 484 verkeersdoden. Dat waren er twintig procent minder dan in 2019, toen er nog 618 mensen omkwamen in het verkeer. Daarmee lijken we alvast op de goede weg, ware het niet dat het Vlaams Verkeerscentrum becijferde dat er vorig jaar 18 procent minder verkeer was door de coronamaatregelen. Zo klinkt de daling van twintig procent plots minder geweldig.

Het kader voor de interfederale samenwerking richt zich in het bijzonder op vier domeinen: de dodehoekongelukken, de reglementering van e-steps, de uitwisseling van ongevallendata van hulpdiensten en de strijd tegen recidivisme.

Met betrekking tot dat laatste presenteerden de ministers een hallucinant cijfer: van alle Belgische chauffeurs die tussen 2014 en 2019 bij een verkeersongeval betrokken waren, was dat voor liefst één op de drie niet de eerste keer. Het plan stelt dan ook dat “effectievere controles en sancties moeten toelaten strenger op te treden tegen mensen die veelvuldig verkeersovertredingen begaan”. Dat lijkt de definitie van een progressief sanctiesysteem, zoals het rijbewijs op punten. Maar daarover is nog geen politiek akkoord. “Het wordt onderzocht”, klinkt het bij minister Gilkinet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 19:17   #251
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Rijbewijs met punten invoeren is zinloos .

Nu zijn er pipo's waarvan ze het rijbewijs van afgenomen hebben en die rijden ook nog met auto's .....voorbeelden genoeg van "hervallen rijbewijslozen".

Gaat niets doen aan verminderen van verkeersslachtoffers.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 20:24   #252
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als je het tot aan de blokjes laat komen rij je met versleten banden.
Onder de 3 mm begint het gevaarlijk te worden op nat wegdek en in oostenrijk onder de 4 mm is het een zomerband.
Jij gebruikt het woordje officieel en dan gaat het over 1.6mm.
Uw mening is anders, niet erg maar verkoop het niet als 'officieel' ...
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 20:50   #253
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Rijbewijs met punten invoeren is zinloos .
Als je regelmatig in Frankrijk rijdt dan merk je dat het wel degelijk werkt.
De meerderheid van Franse chauffeurs houden zich aan de snelheidsbeperkingen. Punten verliezen op je rijbewijs kan je niet 'bijkopen'.
Belgen die door Frankrijk rijden hoeven zich daar niks van aan te trekken.
Blijf binnen de 20 km/uur te snel en je bent er van af met 45€.
Voor een Fransman, 3 kleine overtredingen binnen de 6 maand - rijbewijs inleveren.
Dikke geldbeugel is dan waardeloos.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 20:57   #254
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is inderdaad zo dat ik dat veronderstel.

Louter gebaseerd op het feit dat je tegenwoordig al vlug contact hebt met minstens 8 satellieten, en wat boldriehoeksmeetkunde.
Niet dus. Met hoeveel satellieten je contact hebt maakt niks uit en de GPS houdt het ook graag simpel. Deze haalt uit de GPS coördinaten de afstand die je hebt afgelegd en deelt deze door de tijd.

Een GPS in een raket die loodrecht opstijgt zal als snelheid nul kilometer per uur registreren.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2022, 21:58   #255
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Niet dus. Met hoeveel satellieten je contact hebt maakt niks uit en de GPS houdt het ook graag simpel. Deze haalt uit de GPS coördinaten de afstand die je hebt afgelegd en deelt deze door de tijd.

Een GPS in een raket die loodrecht opstijgt zal als snelheid nul kilometer per uur registreren.
GPS heeft alvast 3 sat-contacten nodig, eigenlijk minstens 4 voor voldoende nauwkeurig te zijn:

https://www.mvwautotechniek.nl/gps/
https://hoehetwerkt.nl/global-positioning-system-gps/
https://www.gps.nl/wat_is_gps-.html
https://hellotracks.com/en/blog/How-...-GPS-Accuracy/

enz...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 april 2022 om 22:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2022, 07:19   #256
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als je regelmatig in Frankrijk rijdt dan merk je dat het wel degelijk werkt.
De meerderheid van Franse chauffeurs houden zich aan de snelheidsbeperkingen. Punten verliezen op je rijbewijs kan je niet 'bijkopen'.
Belgen die door Frankrijk rijden hoeven zich daar niks van aan te trekken.
Blijf binnen de 20 km/uur te snel en je bent er van af met 45€.
Voor een Fransman, 3 kleine overtredingen binnen de 6 maand - rijbewijs inleveren.
Dikke geldbeugel is dan waardeloos.
In Frankrijk is er veel meer pakkans overal zie je Politie .

Hier kan je een week rondrijden zonder er één tegen te komen .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2022, 08:48   #257
Zac
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 15 september 2012
Berichten: 329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
gaan de vliegers ook trager vliegen?
Ja, vanaf 1 juni mag er niet sneller gevlogen worden dan 300 km/u (ground speed).
Zac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2022, 09:42   #258
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
In Frankrijk is er veel meer pakkans overal zie je Politie .
Onzin. Het zal wel overal niet exact dezelfde situatie zijn maar daar wordt elke flitspaal door een waarschuwingsbord eerlijk verwittigd.
Verkeerslicht camera's zo goed als onbestaande en de laatste 40.000 km ben ik in Frankrijk nog geen mobiele en tijdelijke flitsploeg tegen gekomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Hier kan je een week rondrijden zonder er één tegen te komen .
In België kan je geen voet verzetten of je bent een bos van flitspalen en trajectcontroles door gereden. Het is zelfs zo erg dat je geen
oog meer hebt voor het andere verkeer. Ik spreek nu tegen mijn winkel want ik vind dat de huidige maximum snelheden perfect zijn
voor ouden van dagen, slechtzienden, smartphone tokkelaars en voor de geldbeugel van de staat.
Dat systeem met punten (en lagere boetes die de mensen nog kunnen betalen) is zo slecht niet.
Ik ben er echter zeker van dat als men in België het puntensysteem gaat invoeren de boetes niet gaan worden verlaagd.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 11 april 2022 om 09:45.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2022, 10:51   #259
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
In Frankrijk is er veel meer pakkans overal zie je Politie .

Hier kan je een week rondrijden zonder er één tegen te komen .
België Land off the Free
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2022, 11:08   #260
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.534
Standaard

In Duitsland kosten "de lichte" snelheidsovertredingen 1 kmh - t.em. 20 kmh- te-snel gemiddeld ~ de helft van België. Er is daar ook een vergelijkbaar verschil tussen binnen- en buiten-bebouwde-kom.

Daarvoor krijgt men in Duitsland vanaf 21 kmh te snel wel 1 strafpunt extra, enz...

Recidivisten - die het geld niet veel waard vinden - worden in D wel bestraft.
Of lopen veel sneller het risico hun rijbewijs te verliezen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2022 om 11:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be