![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() En CE is een garantie van punten waar het product aan voldoet opgesteld door de producent ......wazige boel Laatst gewijzigd door chris k : 8 april 2022 om 07:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergelijkbaar met een cruise control, maar eentje zonder gemakkelijk bruikbare knopkes. Voor de rest is de "afstelling" gewoon verbruikstechnisch.
![]() |
![]() |
#203 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Met een personenwagen achter een vrachtwagen rijden die 90 km/uur rijdt zal de snelheidsmeter van de personenwagen dicht tegen de 100 km/uur aanwijzen. Het is verkeerd te denken dat al die vrachtwagens echt te snel rijden.
![]() |
![]() |
#204 | |
|
![]() Citaat:
Daarom worden vaak borden geplaatst die verplichten om deze bij wegwerkzaamheden uit te schakelen. Zoals jij aanhaalt, de begrenzer is een cruise controle zonder de 'knopjes'. De snelheidsbegrenzer is dus een cruise controle die de chauffeur niet kan uitschakelen... Volg me even met mijn 10 jaar ervaring als vrachtwagenchauffeur... lange ééntonige ritten, gaspedaal tegen de vloer, begrenzer doet zijn werk, verveling troef, dagdromen, boekske lezen, met één oog film kijken ... Vanuit een andere vrachtwagen zie je al die dingen. Vandaag komt daar nog de smartphone bij om mee te spelen. Moeten we niet de vraag stellen of die verplichte begrenzers voor vrachtwagens echt de veiligheid dienen of net helemaal niet?
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 8 april 2022 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
|
![]() Ik volg niet. Wat tracht je te zeggen of uit te leggen?
![]() |
#207 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
|
![]() Citaat:
net samenvallen met de periodes die je als chauffeur nodig hebt om de nodige rust te vinden. Vaak genoeg zelf meegemaakt dat de klok van de tachograaf niet samenloopt met mijn natuurlijke klok. Klaarwakker overdag in een veel te warme cabine zitten niksen en als het schijfje toelaat om te vertrekken, een vracht van 40 ton 'Uranium' containers over de openbare weg jagen. Hoe lang denk je dat je dan nog fris achter het stuur zit? Een ploeg met twee chauffeurs kan dit opvangen - één rijdt, terwijl de andere recupereert. Ik kan me wel voorstellen dat één chauffeur in zeer benarde situaties terecht komt ... en dat perfect binnen de wegcode. En wist je dat de Belgische wetgeving je verbiedt om jezelf aan te geven indien je werkgever je verplicht om de wegcode aan je laars te lappen?
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 8 april 2022 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommigen hier moeten toch eens even aan het rekenen gaan, en het resultaat eens laten weten wat er gebeurt als je banden slijten, en daardoor de omtrek van die banden vermindert. Hoeveel verschil tussen een nieuwe en een versleten band? Hoeveel percent afwijking geeft dat op je teller.
Ja, het wordt tijd dat de afstelling geschiedt aan de hand van de gegevens van een gps, (ik veronderstel dat die veel precieser is, zelfs op grote hellingen ...)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
|
![]() Citaat:
Indien de band over het hele loopvlak perfect tot de minimum toegelaten groefdiepte is versleten bedraagt het verschil dus maximaal 1,75 tot 2%. Citaat:
https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 april 2022 om 09:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
|
![]()
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij kunt ook niet tussen de regels lezen hé gast.
Ik kan dat berekenen, en ik snap het gegeven. Maar sommige anderen kwaken er hier maar op los. (nu, in mijn dada's kwaak ik ook graag. En gij ook, weten en lezen we wel ![]()
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tussen mijn set zomerbanden en set winterbanden is 0,78% verschil.
Uiteraard als ze nieuw zijn en geleidelijk dezelfde slijtage. Maar het kan nog ietsje anders verschillen als ik een ander bandenmerk kies. Ik denk +/- 0,02 %. lol. Uiteraard is bij 70 kmh 0,55 kmh verschil eigenlijk niet echt waarneembaar op mijn schommelende snelheidsmeter. Moet ik me nu zorgen maken? ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2022 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
-> aantal toeren zelfde met oude of nieuwe banden. Nieuwe banden grotere diameter dus grotere omtrek -> km teller ziet dat niet . Oude banden kleinere diameter ( afgesleten ) dus kleinere omtrek -> km teller ziet dat ook niet . Km teller werkt op aantal omwentelingen motor/boite /achteras/wielen ....niet op "omtrek" van banden. Op GSP gebaseerde km teller hebben ze nog niet veel volgens mij . Daarom dat er tussen een losse GPS en de km teller van voertuigen dikwijls een verschil is ......een GPS heeft normaal gezien maar een afwijking van 5m . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een snelheidsmeter zal bij versleten banden x% onjuister zijn -tov de werkelijke snelheid- dan bij nieuwe banden. (bij dezelfde aflezing op uw snelheidsmeter). Die link legt dat toch netjes uit adhv verschillende bandenmaten maar beide maten zijn gehomologeerd voor dezelfde wagen. Ook bij winter- en zomerbanden worden dikwijls andere maten genomen. Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2022 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De bandenmaat heeft een redelijke invloed op uw km teller.
Een tijdlang zat ik met een verkeerde bandenmaat en na nu nieuwe banden met de juiste maat geeft dat nu een juister beeld. Mijn achterbanden zijn 255/40 En vooraan 225/45 Raar maar juist.
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bepaalde wagens kunnen andere bandenmaten calibreren per software, en dat kan je best zelf doen:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 9 april 2022 om 18:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
nieuwe banden ....half afgesleten of volledig afgesleten banden als juist . Voor km/u moet je wel rekening houden met bandenomtrek ....daar zijn we het wel over eens hé. ![]() Worden er andere maten genomen velg / band ->>>>> zomer tov winter ....dan nemen ze uiteindelijk wel dezelfde omtrek .....velg 17" x bandhoogte ( vb 60 ) winter dan zal zomerband velg 18" x kleinere bandhoogte zijn vb 55 of 50 of 45 zijn .... bandhoogte en bandbreedte passen ze aan daar bestaan tabellen van . Laatst gewijzigd door chris k : 9 april 2022 om 18:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fabrieksmaat
245/40/18 Snelheid 50/100/150 Vervangende band 245/45/18 Snelheid 51,81 / 103,62./ 155,42 Verschil dia 24, 5 mm of 3,62% Je zal dus iets sneller rijden dan je meter aangeeft met wat lagere toeren. Een automaat kan iets sneller opschakelen en je acceleratie neemt wat af.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 9 april 2022 om 20:13. |
![]() |
![]() |