![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Franstaligen mogen eens beseffen dat louter het willen vormen van een federale regering ene ENORME toegeving van de Vlamingen is. Citaat:
voor Brussel: 1/ Een straatarme enclave worden van Frankrijk. 2/ Een tweetalige hoofdstad worden van Vlaanderen. Alle andere opties die ik zie zijn volkmen onrealistisch. Een vraag die ik aan iedere Belgisch-nationalist stel (en dus nu ook aan u): Geef mij een realistisch alternatief en ik zal erover nadenken. Maar als ik de sociaal-economische en territoriale realiteit bekijk, dan kan ik niet anders dan te concluderen dat Brussel "gedoemd" is om deel te worden van Vlaanderen. Citaat:
Citaat:
Dus een Franstalige uit Latem is volgens jou een Waal? Vraag eens aan de doorsnee FDF'er of hij zich als Waal zal beschouwen. Of vraag eens aan de Walen of zij de Brussleaars als Walen beschouwen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 januari 2008 om 17:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het feit dat België al 178 jaar een verfransingspolitek voert, is geen losstaand feit, maar een gevolg van haar kapitalistisch karakter: de elite in België was van in het begin Franstalig. De communautaire crisis in België is een gevolg van het wegvallen van het "Belgisch kapiatlisme" (is volledig opgeslorpt door Europese (veelal Franse) multinationals). De Belgische staat is daardoor haar reden van bestaan kwijtgeraakt: de politeke exponent van het Belgisch kapitalisme. Hij die beweert dat het Belgisch falen te herleiden valt tot "Vlamingen en Walen die niet kunnen samenleven" heeft in het geheel niets gesnapt van het probleem België.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Duitsland beginnen mensen volgens mij gemakkelijker "een klapje" te doen. Dat heb ik toch gemerkt de verschillende keren dat ik in Duitsalnd de trein genomen heb, of ergens anders met DUitsers op de trein zit. Dat meest "Duitse" onder de Vlamingen (als we dat zo mogen zeggen...), de Limburgers zijn diegenen die het snels tegen een vreemde op de trein beginnen te praten. Ik vrees dus dat je cliché'tje van "Belgen zijn gezellige Bourgondiërs" eens mag afgestoft worden. Ik vind Duitsers net zeer gezellige mensen.
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 januari 2008 om 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De fundamentele vraag die ik mij dan stel, is: waarom moeten wij energie steken in het uniformiseren van Vlamingen en Walen? Waarom zouden wij meer op elkaar moeten gaan gelijken? Waarom moeten wij mensen gaan veranderen, om op die manier beter in de staatsconstructie te passen?
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaani_Dushman
Citaat:
Citaat:
Wel realistisch is dat Brussel en wallonië samen België voortzetten, desnoods zonder de Vlamingen. (maar wel met de rand, in zo'n geval zal de rand zich per referendum bij Brussel voegen, als BelgiË toch niet meer te redden valt is er niets dat de Vlamingen daar tegen kunnen ondernemen). Dat is trouwens een piste die al herhaaldelijk door verschillende Brusselse politici werd geopperd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat besef ik, daarom heb ik ook sympathie voor de strijd van iemand als Vermeilen of Daens, die streden voor sociale rechten EN taalrechten. Maar nu liggen de zaken anders, nu heb je ook een grote vlaamssprekende bourgeoisie en een deel daarvan wil af van het naar hun mening te linkse en te syndicalistische Wallonië, om hun eigen Beieren aan de noordzee te stichten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat besef ik, daarom heb ik ook sympathie voor de strijd van iemand als Vermeilen of Daens, die streden voor sociale rechten EN taalrechten. Maar nu liggen de zaken anders, nu heb je ook een grote vlaamssprekende bourgeoisie en een deel daarvan wil af van het naar hun mening te linkse en te syndicalistische Wallonië, om hun eigen Beieren aan de noordzee te stichten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan ben ik nog geen enkele van die "de meeste andere Belgen" tegen gekomen. Misschien dat je ze tegenkomt op elitaire bals, maar ik ben werkelijk nog niemand tegengekomen die wakker lag van dat gebrek ana een federale regering. Desondanks de hysterie in de rechtse belgicistische media.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Als je ziet hoe het half-autonome Brusselse Gewest vandaag vierkant (immense werkloosheid, economie die wegtrek naar Vlaanderen, niet in staat om sociale woningbouw te voorzien, etc...) draait, wil ik er echt niet aan denken wat het dan zal worden. Ik weet dat Brussel zich Parijs waant, maar de realiteit is anders: het is het armste van de drie gewesten, en heeft geen enkele stok om zijn dreigementen waar te maken. Ze gingen de 6 faciliteitengemeenten annexeren. Wel, we hebben er niet veel van gezien... Citaat:
Dat is dan ook hetgeen u een staatsnationalist maakt.
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ten tweede vind ik dat het naar het fascistoïde neigt, wanneer u de mensen wil kneden op maat van een burgerlijke staat. Zeker wanneer het over de burgerlijke staat België gaat. En om te weten hoe Marx over België dacht, moet u enkel mijn onderschrift lezen.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaani_Dushman
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Kosovo stappen de Serviërs er niet uit omdat ze HEEL Kosovo willen behouden. Zoniet was er al lang een compromis gevonden in ruil voor het noorden van Kosovo. In Kosovo heb je ook een internationale troepenmacht, welk leger gaat de rand beletten uit Vlaanderen te stappen? Citaat:
Citaat:
Brussel is de derde rijkste regio in europa, ver boven Vlaanderen. Probleem is dat de belastingen in België gebaseerd zijn op werkplaats en niet arbeidsplaats. Talloze Vlamingen (en Walen) werken in Brussel, zonder die enorme trek naar Brussel elke dag zou de werkloosheid in Vlaanderen VEEL hoger liggen en de inkomsten veel lager. Bovendien wonen er veel migranten, die net als in Antwerpen slecht geïntegreerd zijn. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 13 januari 2008 om 19:04. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Minister-President
|
![]() Allicht in WAL om de zakken te vullen, maar in VL dachten veel mensen dat het systeem van A H het juiste was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Bent u eigenlijk wel al eens in de luchthaven van Charleroi geweest? Dat is een zakdoek groot, vergeleken met Zaventem. Bovendien vergeet je ook dat Brussel nog steeds een enclave is. Maingain mag dan wel dromen van een Bruxelles-XL, maar dat wordt in Vlaanderen (buiten enkele liberale collaborateurs) weggelachen. Citaat:
Als zij de uitzonderingen zijn, geef me dan eens een aantal voorbeelden van collaborerende linkse flaminganten. Citaat:
Maar u geeft mij veel te veel eer, wanneer u zou stellen dat het de nationalisten zouden zijn die België doen uiteen vallen. Het land valt vanzelf uiteen. Daar hebben we heus geen nationalisten voor nodig. Maar ik vraag mij wel af, waarom Belgisch-nationalisten (zoals u) het steeds moeilijk hebben met de term nationalisme, terwijl Vlaams-nationalisten daar veel minder problemen mee hebben. Maar als ik u ermee kan plezieren, zal ik u voortaan omschrijven als "Belgisch-imperialist" ipv "Belgisch-nationalist". Het zou inderdaad vrij raar zijn om u als nationalist te omschrijven, terwijl net het hele Belgische natievormingsproces gefaald heeft, omwille van haar anti-democratisch karakter.
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Minister-President
|
![]() WAL voelen zich perfect thuis in Franstalig Brussel; veel meer dan de VL.
Charleroi heeft ruimte genoeg om uit te breiden en was daar gisteren mee in het nieuws. Zoals Tomm al heeft uitgelegd: Ofwel onderhandelde scheiding; zullen ze enkel willen doen als VL akkoord gaat om de rand af te geven. Of eenzijdige ongrondwettelijke afsplitsing en dan staat het de rand vrij om te doen wat ze willen en kans heel groot dat de rand bij Brussel aansluit. Laatst gewijzigd door straatrue : 13 januari 2008 om 20:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Franstaligen hebben al eerder gedreigd om de zes faciliteitengemeenten te annexeren, als BHV gestemd zou worden in de Commissie Binnenlandse Zaken. Het werd toen wel pijnlijk duidelijk voor hu achterban, dat de Franstalige partijen hun rondje blufpoker verloren hebben. En dat is het probleem met bluffen: niemand neemt je dreigementen nog au sérieux.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En door persé BHV te willen splitsen hebben de VL de kat de bel aangebonden hé. indien sommige VL partijen niet persé een provinciale kieskring hadden gewild was het probleem wellicht minder urgent geweest. Symbooldossiers creëren is nooit verstandig. |
|
![]() |
![]() |