Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2008, 17:25   #181
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik vrees dat uw vogel niet zal opgaan op de onderhandelingstafel, in tegendeel hij zal radikaal afgeschoten worden. Als er aan de gewestgrenzen gemord wordt dan komen Rhode en companie gegarandeerd bij Brussel.
Dan geen federale regering. Alsof het mij kan schelen dat wij een half aar, een jaar, of vier jaar zonder federale regering zitten.
De Franstaligen mogen eens beseffen dat louter het willen vormen van een federale regering ene ENORME toegeving van de Vlamingen is.

Citaat:
En Brussel wordt nooit meer geïntegreerd in het Vlaams gewest, dat willen de Brusselaars eenvoudigweg niet (zelfs de meeste Vlaamse Brusselaars!)
Zelf zie ik twee realistisch mogelijkheden
voor Brussel:
1/ Een straatarme enclave worden van Frankrijk.
2/ Een tweetalige hoofdstad worden van Vlaanderen.
Alle andere opties die ik zie zijn volkmen onrealistisch.
Een vraag die ik aan iedere Belgisch-nationalist stel (en dus nu ook aan u): Geef mij een realistisch alternatief en ik zal erover nadenken. Maar als ik de sociaal-economische en territoriale realiteit bekijk, dan kan ik niet anders dan te concluderen dat Brussel "gedoemd" is om deel te worden van Vlaanderen.

Citaat:
Dat geldt net zo voor CDenV/NVA. "5 minuten politieke moed" "geen regering zonder grote staatshervorming" etc. in de praktijk wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Beide zijden zullen compromissen sluiten, dat is nu wel heel duidelijk, MET of, meer waarschijnlijk, zonder de NVA. De uitbreiding van Brussel is geen taboe meer en zelfs enkele Vlamingen beginnen dit te opperen (Desmet, Duchatelet)
Collaborateurs zijn van alle tijden.

Citaat:
Dus zijn het geen vlamingen, het grote en eigenlijk enige verschil (volgens mij) tussen Vlamingen en Walen is de taal.
Wat is dat voor larie?
Dus een Franstalige uit Latem is volgens jou een Waal?
Vraag eens aan de doorsnee FDF'er of hij zich als Waal zal beschouwen. Of vraag eens aan de Walen of zij de Brussleaars als Walen beschouwen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 januari 2008 om 17:26.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 17:35   #182
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna alle problemen zijn te herleiden tot taal, behalve de transfer, die economisch is. Maar moesten Walen gewoon Nederlands spreken zou er nooit een staatshervorming geweest zijn en zou BelgiË gewoon unitair gebleven zijn.
Taal en cultuur wordt beïnvloed door de sociaal-economische en politieke machtsverhoudingen. (Dat zou een marxist toch wel mogen weten.)
Het feit dat België al 178 jaar een verfransingspolitek voert, is geen losstaand feit, maar een gevolg van haar kapitalistisch karakter: de elite in België was van in het begin Franstalig.
De communautaire crisis in België is een gevolg van het wegvallen van het "Belgisch kapiatlisme" (is volledig opgeslorpt door Europese (veelal Franse) multinationals). De Belgische staat is daardoor haar reden van bestaan kwijtgeraakt: de politeke exponent van het Belgisch kapitalisme.

Citaat:
Samen werken en leven met Walen is nog nooit een probleem geweest
Hij die beweert dat het Belgisch falen te herleiden valt tot "Vlamingen en Walen die niet kunnen samenleven" heeft in het geheel niets gesnapt van het probleem België.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 13 januari 2008, 17:47   #183
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik neem beroepsmatig veel de trein, zowel in Vlaanderen als Wallonië. Tamelijk veel zie je groepjes collega's die gezellig zitten te kaarten, pinten aan het drinken zijn of keuvelen 's avonds terug naar huis. Dat zie je in Duitsland absoluut nooit.
Dat is uw woord tegen het mijne. Ik neem al 10 jaar dagelijks de trein en de enige keren dat mensen tegen hun medereizigers praten, is bij stakingen of bij andere grote vertragingen. Dat geeft waarschijnlijk zo'n "samen in de problemen"-gevoel.
In Duitsland beginnen mensen volgens mij gemakkelijker "een klapje" te doen. Dat heb ik toch gemerkt de verschillende keren dat ik in Duitsalnd de trein genomen heb, of ergens anders met DUitsers op de trein zit. Dat meest "Duitse" onder de Vlamingen (als we dat zo mogen zeggen...), de Limburgers zijn diegenen die het snels tegen een vreemde op de trein beginnen te praten.
Ik vrees dus dat je cliché'tje van "Belgen zijn gezellige Bourgondiërs" eens mag afgestoft worden. Ik vind Duitsers net zeer gezellige mensen.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 januari 2008 om 17:48.
Oud 13 januari 2008, 17:52   #184
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ik ken zulke landen, maar ik denk niet dat de unie van Vlaanderen en Nederland ooit zo'n land zou worden...
Welke oplossingen? Meer aandacht voor wat over de taalgrens gebeurt in de media! Meer Vlaamse mediaikonen die ook in franstalig België optreden en omgekeerd, meer samenwerking, meer interesse.
Volgens jou worden de Vlaams-Waalse verschillen vergroot door de eentalige media. Jij brengt dan een aantal voorbeelden naar voor, van hoe we dat proces kunnen omkeren.

De fundamentele vraag die ik mij dan stel, is: waarom moeten wij energie steken in het uniformiseren van Vlamingen en Walen? Waarom zouden wij meer op elkaar moeten gaan gelijken? Waarom moeten wij mensen gaan veranderen, om op die manier beter in de staatsconstructie te passen?
Oud 13 januari 2008, 18:25   #185
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jaani_Dushman

Citaat:
Dan geen federale regering. Alsof het mij kan schelen dat wij een half aar, een jaar, of vier jaar zonder federale regering zitten.
De Franstaligen mogen eens beseffen dat louter het willen vormen van een federale regering ene ENORME toegeving van de Vlamingen is.
Mij kan het wel schelen, en de meeste andere Belgen ook.

Citaat:
Zelf zie ik twee realistisch mogelijkheden
voor Brussel:
1/ Een straatarme enclave worden van Frankrijk.
2/ Een tweetalige hoofdstad worden van Vlaanderen.
Alle andere opties die ik zie zijn volkmen onrealistisch.
De 2 minst realistische opties, want dat willen de Brusselaars zelf zeker niet.
Wel realistisch is dat Brussel en wallonië samen België voortzetten, desnoods zonder de Vlamingen. (maar wel met de rand, in zo'n geval zal de rand zich per referendum bij Brussel voegen, als BelgiË toch niet meer te redden valt is er niets dat de Vlamingen daar tegen kunnen ondernemen). Dat is trouwens een piste die al herhaaldelijk door verschillende Brusselse politici werd geopperd.

Citaat:
Een vraag die ik aan iedere Belgisch-nationalist stel (en dus nu ook aan u): Geef mij een realistisch alternatief en ik zal erover nadenken. Maar als ik de sociaal-economische en territoriale realiteit bekijk, dan kan ik niet anders dan te concluderen dat Brussel "gedoemd" is om deel te worden van Vlaanderen.
Zelfs zonder de rand (maar de rand komt in geval van Vlaamse onafhankelijkheid bijna zeker bij Brussel, want Vlaamse onafhankelijkheid zal of eenzijdig uitgeroepen worden, in dat geval is er geen enkel legaal kader dat de afsplitsing van de hoofdzakelijk franstalige gemeenten tegenhoudt, of, meer waarschijnlijk, op een onderhandelde manier tot stand komen, in dat geval zal de rand een "conditio sine quae non" zijn. ) kan Brussel perfect een rest-belgië vormen met Wallonië. Immers binnen de EU maakt territoriale aaneensluiting niet zoveel meer uit.

Citaat:
Collaborateurs zijn van alle tijden.
Nochtans is het woord collaborateur in de Belgische context specifiek verbonden met de collaboratie van uiterst-rechts, waaronder het grootste deel van de Vlaamse beweging (waarvan het grootste deel nog steeds uiterst-rechts is en de collaboratie verheerlijkt, kijk maar eens op dit forum), met de nazi-bezetter.

Citaat:
Wat is dat voor larie?
Dus een Franstalige uit Latem is volgens jou een Waal?
Vraag eens aan de doorsnee FDF'er of hij zich als Waal zal beschouwen. Of vraag eens aan de Walen of zij de Brussleaars als Walen beschouwen.
Nee, maar uiteindelijk is het verschil tussen Walen en Brusselaars niet zo groot meer, zeker niet groter dan tussen Vlamingen en Brusselaars, of tussen Antwerpenaars en West-vlamingen bvb. En uiteindelijk was mijn punt dat zowel Walen, Brusselaars als Vlamingen tot hetzelfde volk behoren, alleen de taal verdeelt hen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 18:30   #186
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Volgens jou worden de Vlaams-Waalse verschillen vergroot door de eentalige media. Jij brengt dan een aantal voorbeelden naar voor, van hoe we dat proces kunnen omkeren.

De fundamentele vraag die ik mij dan stel, is: waarom moeten wij energie steken in het uniformiseren van Vlamingen en Walen? Waarom zouden wij meer op elkaar moeten gaan gelijken? Waarom moeten wij mensen gaan veranderen, om op die manier beter in de staatsconstructie te passen?
Zowel Lenin als Marx zeiden al dat het formenteren van etnische tegenstellingen tussen de arbeiders een uitgekiende strategie van de patroons is, die tegenstellingen moeten dus tegengegaan worden net als in de Sovjet-unie en joegoslaviË gebeurde onder het communisme. Ook de Belgische vakbonden beseffen dit maar al te goed en blijven federaal EN verzetten zich tegen regionalisering van bvb. de sociale zekerheid. De voorstanders van splitsing bevinden zich bijna zonder uitzondering aan de rechterzijde tot uiterst-rechtse zijde van het politieke spectrum, ook dat is geen toeval.
Oud 13 januari 2008, 18:36   #187
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal en cultuur wordt beïnvloed door de sociaal-economische en politieke machtsverhoudingen. (Dat zou een marxist toch wel mogen weten.)
Het feit dat België al 178 jaar een verfransingspolitek voert, is geen losstaand feit, maar een gevolg van haar kapitalistisch karakter: de elite in België was van in het begin Franstalig.
De communautaire crisis in België is een gevolg van het wegvallen van het "Belgisch kapiatlisme" (is volledig opgeslorpt door Europese (veelal Franse) multinationals). De Belgische staat is daardoor haar reden van bestaan kwijtgeraakt: de politeke exponent van het Belgisch kapitalisme.

Hij die beweert dat het Belgisch falen te herleiden valt tot "Vlamingen en Walen die niet kunnen samenleven" heeft in het geheel niets gesnapt van het probleem België.

Dat besef ik, daarom heb ik ook sympathie voor de strijd van iemand als Vermeilen of Daens, die streden voor sociale rechten EN taalrechten. Maar nu liggen de zaken anders, nu heb je ook een grote vlaamssprekende bourgeoisie en een deel daarvan wil af van het naar hun mening te linkse en te syndicalistische Wallonië, om hun eigen Beieren aan de noordzee te stichten.
Oud 13 januari 2008, 18:36   #188
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat besef ik, daarom heb ik ook sympathie voor de strijd van iemand als Vermeilen of Daens, die streden voor sociale rechten EN taalrechten. Maar nu liggen de zaken anders, nu heb je ook een grote vlaamssprekende bourgeoisie en een deel daarvan wil af van het naar hun mening te linkse en te syndicalistische Wallonië, om hun eigen Beieren aan de noordzee te stichten.
Oud 13 januari 2008, 18:36   #189
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oud 13 januari 2008, 18:42   #190
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij kan het wel schelen, en de meeste andere Belgen ook.
Dan ben ik nog geen enkele van die "de meeste andere Belgen" tegen gekomen. Misschien dat je ze tegenkomt op elitaire bals, maar ik ben werkelijk nog niemand tegengekomen die wakker lag van dat gebrek ana een federale regering. Desondanks de hysterie in de rechtse belgicistische media.

Citaat:
Wel realistisch is dat Brussel en wallonië samen België voortzetten, desnoods zonder de Vlamingen.
En jij denkt dat de Walen zin zullen hebben om ieder jaar een fortuin op te hoesten voor die omhooggevallen bouegeois' uit Brussel??

Citaat:
maar wel met de rand, in zo'n geval zal de rand zich per referendum bij Brussel voegen, als BelgiË toch niet meer te redden valt is er niets dat de Vlamingen daar tegen kunnen ondernemen). Dat is trouwens een piste die al herhaaldelijk door verschillende Brusselse politici werd geopperd.
Sorry, kerel, maar je neemt je FDF-droompjes voor werkelijkheid. De kans dat de Vlaamse Rand zich afscheurt van Vlaanderen is evengroot als de kans dat het Servische noorden van Kosovo zich afscheurt van Kosovo: onbestaande. Vlaanderen wil het niet, en dus kan je fluiten naar je Anschluss.

Citaat:
Zelfs zonder de rand (maar de rand komt in geval van Vlaamse onafhankelijkheid bijna zeker bij Brussel, want Vlaamse onafhankelijkheid zal of eenzijdig uitgeroepen worden, in dat geval is er geen enkel legaal kader dat de afsplitsing van de hoofdzakelijk franstalige gemeenten tegenhoudt, of, meer waarschijnlijk, op een onderhandelde manier tot stand komen, in dat geval zal de rand een "conditio sine quae non" zijn. ) kan Brussel perfect een rest-belgië vormen met Wallonië. Immers binnen de EU maakt territoriale aaneensluiting niet zoveel meer uit.
Een Brussel dat geen inspraak heeft over haar eigen ringweg of haar eigen luchthaven. Dat zal werken!
Als je ziet hoe het half-autonome Brusselse Gewest vandaag vierkant (immense werkloosheid, economie die wegtrek naar Vlaanderen, niet in staat om sociale woningbouw te voorzien, etc...) draait, wil ik er echt niet aan denken wat het dan zal worden.
Ik weet dat Brussel zich Parijs waant, maar de realiteit is anders: het is het armste van de drie gewesten, en heeft geen enkele stok om zijn dreigementen waar te maken. Ze gingen de 6 faciliteitengemeenten annexeren. Wel, we hebben er niet veel van gezien...

Citaat:
Nochtans is het woord collaborateur in de Belgische context specifiek verbonden met de collaboratie van uiterst-rechts, waaronder het grootste deel van de Vlaamse beweging (waarvan het grootste deel nog steeds uiterst-rechts is en de collaboratie verheerlijkt, kijk maar eens op dit forum), met de nazi-bezetter.
Is het daarom dat Jef Van Extergem en Bert Van Hoorick naar de kampen gestuurd zijn, terwijl Leon Degrelle collaboreerde met de Duitsers?

Citaat:
En uiteindelijk was mijn punt dat zowel Walen, Brusselaars als Vlamingen tot hetzelfde volk behoren, alleen de taal verdeelt hen.
Dat is dan ook hetgeen u een staatsnationalist maakt.
Oud 13 januari 2008, 18:51   #191
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens moet jij als Belgisch-nationalist niet te hoog van de toren blazen: de vader van Albert II collaboreerde met Hitler, de grootvader van Paola zetelde in de Italiaanse fascistische senaat, en de familie van Fabiola was goed bevriend met Franco. Jij bent dus écht wel de laatste die mij de les moet komen spellen over collaboratie!
Oud 13 januari 2008, 18:56   #192
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowel Lenin als Marx zeiden al dat het formenteren van etnische tegenstellingen tussen de arbeiders een uitgekiende strategie van de patroons is, die tegenstellingen moeten dus tegengegaan worden net als in de Sovjet-unie en joegoslaviË gebeurde onder het communisme. Ook de Belgische vakbonden beseffen dit maar al te goed en blijven federaal EN verzetten zich tegen regionalisering van bvb. de sociale zekerheid. De voorstanders van splitsing bevinden zich bijna zonder uitzondering aan de rechterzijde tot uiterst-rechtse zijde van het politieke spectrum, ook dat is geen toeval.
Ten eerste getuigt het van een schrijnend gebrek aan politiek inzicht, wanneer je denkt dat het de verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië zijn, die verantwoordelijk zijn voor het falen van België.
Ten tweede vind ik dat het naar het fascistoïde neigt, wanneer u de mensen wil kneden op maat van een burgerlijke staat. Zeker wanneer het over de burgerlijke staat België gaat. En om te weten hoe Marx over België dacht, moet u enkel mijn onderschrift lezen.
Oud 13 januari 2008, 18:59   #193
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan u mij nu enkele voorbeelden aanhalen, waar IK klaag over het te linkse Wallonië? ...waar IK klaag over het té syndicale Wallonië? ...of waar IK pleit voor het Beieren aan de Noorzee?
Oud 13 januari 2008, 19:01   #194
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jaani_Dushman

Citaat:
Dan ben ik nog geen enkele van die "de meeste andere Belgen" tegen gekomen. Misschien dat je ze tegenkomt op elitaire bals, maar ik ben werkelijk nog niemand tegengekomen die wakker lag van dat gebrek ana een federale regering. Desondanks de hysterie in de rechtse belgicistische media.
Nee, ik kom ze dagelijks tegen, overal. Denk je nu werkelijk dat dit forum representatief is voor wat er in Vlaanderen leeft?

Citaat:
En jij denkt dat de Walen zin zullen hebben om ieder jaar een fortuin op te hoesten voor die omhooggevallen bouegeois' uit Brussel??
Zeker en vast wel, een aanzienlijk deel van de Walen werkt in Brussel, en het is de enige stad in franstalig België met internationale uitstraling. Bovendien is Brussel allesbehalve arm, hieronder meer daarover.

Citaat:
Sorry, kerel, maar je neemt je FDF-droompjes voor werkelijkheid. De kans dat de Vlaamse Rand zich afscheurt van Vlaanderen is evengroot als de kans dat het Servische noorden van Kosovo zich afscheurt van Kosovo: onbestaande. Vlaanderen wil het niet, en dus kan je fluiten naar je Anschluss.
Ja, maar Vlaanderen kan dat blokkeren zolang de Belgische structuur bestaat, als Vlaanderen beslist om uit België te stappen kunnen ze dat niet meer blokkeren. Immers, vlaanderen KAN niet uit België stappen tenzij met toestemming van de franstaligen. Zoniet gebeurt het ongrondwettelijk, via een revolutie, zoals het VB wil, maar in dit geval is er niets dat ook de rand belet om ongrondwettelijk uit Vlaanderen te stappen, wat ZEKER zal gebeuren moest Vlaanderen ooit de onafhankelijkheid uitroepen.
In Kosovo stappen de Serviërs er niet uit omdat ze HEEL Kosovo willen behouden. Zoniet was er al lang een compromis gevonden in ruil voor het noorden van Kosovo. In Kosovo heb je ook een internationale troepenmacht, welk leger gaat de rand beletten uit Vlaanderen te stappen?

Citaat:
Een Brussel dat geen inspraak heeft over haar eigen ringweg of haar eigen luchthaven. Dat zal werken!
Ik denk dat de uitbouw van de luchthaven van Charleroi toch ook gedeeltelijk in dit licht moet gezien worden...

Citaat:
Als je ziet hoe het half-autonome Brusselse Gewest vandaag vierkant (immense werkloosheid, economie die wegtrek naar Vlaanderen, niet in staat om sociale woningbouw te voorzien, etc...) draait, wil ik er echt niet aan denken wat het dan zal worden.
Ik weet dat Brussel zich Parijs waant, maar de realiteit is anders: het is het armste van de drie gewesten, en heeft geen enkele stok om zijn dreigementen waar te maken. Ze gingen de 6 faciliteitengemeenten annexeren. Wel, we hebben er niet veel van gezien
...

Brussel is de derde rijkste regio in europa, ver boven Vlaanderen. Probleem is dat de belastingen in België gebaseerd zijn op werkplaats en niet arbeidsplaats. Talloze Vlamingen (en Walen) werken in Brussel, zonder die enorme trek naar Brussel elke dag zou de werkloosheid in Vlaanderen VEEL hoger liggen en de inkomsten veel lager. Bovendien wonen er veel migranten, die net als in Antwerpen slecht geïntegreerd zijn.

Citaat:
Is het daarom dat Jef Van Extergem en Bert Van Hoorick naar de kampen gestuurd zijn, terwijl Leon Degrelle collaboreerde met de Duitsers?
de uitzonderingen bevestigen de regel.

Citaat:
Dat is dan ook hetgeen u een staatsnationalist maakt.
Ik ben geen nationalist, ik ben een federalist en tegen nationalisme, U bent een nationalist die België wil splitsen.

Laatst gewijzigd door tomm : 13 januari 2008 om 19:04.
Oud 13 januari 2008, 19:56   #195
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er meer Vlamingen collaboreerden is een legende. verhoudingsgewijs collaboreerden er evenveel walen. de repressie heeft achteraf vooral vlamingen getroffen, maar das iets anders.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 20:03   #196
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Dat er meer Vlamingen collaboreerden is een legende. verhoudingsgewijs collaboreerden er evenveel walen. de repressie heeft achteraf vooral vlamingen getroffen, maar das iets anders.
Allicht in WAL om de zakken te vullen, maar in VL dachten veel mensen dat het systeem van A H het juiste was.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 20:07   #197
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je nu werkelijk dat dit forum representatief is voor wat er in Vlaanderen leeft?
Wat is de relevantie van die zin?

Citaat:
Zeker en vast wel, een aanzienlijk deel van de Walen werkt in Brussel, en het is de enige stad in franstalig België met internationale uitstraling.
Hebt u de sociaal-economische situatie van Wallonië al gezien? Denkt u dat Wallonië momenteel in staat is om het straatarme Brussel op te vangen? Denkt u werkelijk dat het onafhankelijke Wallonië zin zal hebben om jaarlijks miljarden euro's op te hoesten voor een stad die ze eigenlijk niet kunnen luchten?

Citaat:
Bovendien is Brussel allesbehalve arm, hieronder meer daarover.
Een stad met een werkloosheid van 20% is arm. Een stad met een economie die stelselmatig krimpt, zal nog armer worden.

Citaat:
Immers, vlaanderen KAN niet uit België stappen tenzij met toestemming van de franstaligen. Zoniet gebeurt het ongrondwettelijk
Ook ALS we de toestemming krijgen van de Franstaligen, zal het ongrondwettelijk zijn. Sowieso is het opdoeken van België ongrondwettelijk. Maar gelukkig weten wij hoeveel de grondwet waard is in België: noppes!

Citaat:
Ik denk dat de uitbouw van de luchthaven van Charleroi toch ook gedeeltelijk in dit licht moet gezien worden...
Charleroi als vervanging van Zaventem. Dat zal de economie van Romp-België doen boomen...
Bent u eigenlijk wel al eens in de luchthaven van Charleroi geweest? Dat is een zakdoek groot, vergeleken met Zaventem. Bovendien vergeet je ook dat Brussel nog steeds een enclave is. Maingain mag dan wel dromen van een Bruxelles-XL, maar dat wordt in Vlaanderen (buiten enkele liberale collaborateurs) weggelachen.

Citaat:
Probleem is dat de belastingen in België gebaseerd zijn op werkplaats en niet arbeidsplaats.
Is dat de reden waarom de Brusselse economie stelselmatig krimpt tov van (vooral) Vlaanderen en (in mindere mate) Wallonië? Is dat waarom ze met een werkloosheid van 20% zitten? Dat ze in het FDF-partijhoofdkwartier maar dromen van een herschikking van de belastingsinning. Ik hou liever rekening met de realiteit, dan met de natte dromen van Maingain.

Citaat:
Als zij de uitzonderingen zijn, geef me dan eens een aantal voorbeelden van collaborerende linkse flaminganten.

Citaat:
Ik ben geen nationalist, ik ben een federalist en tegen nationalisme, U bent een nationalist die België wil splitsen.
Ik ben inderdaad een nationalist. (Dat is nu eenmaal een nodige voorwaarde om inter-nationalist te kunnen zijn.)
Maar u geeft mij veel te veel eer, wanneer u zou stellen dat het de nationalisten zouden zijn die België doen uiteen vallen. Het land valt vanzelf uiteen. Daar hebben we heus geen nationalisten voor nodig.

Maar ik vraag mij wel af, waarom Belgisch-nationalisten (zoals u) het steeds moeilijk hebben met de term nationalisme, terwijl Vlaams-nationalisten daar veel minder problemen mee hebben.
Maar als ik u ermee kan plezieren, zal ik u voortaan omschrijven als "Belgisch-imperialist" ipv "Belgisch-nationalist". Het zou inderdaad vrij raar zijn om u als nationalist te omschrijven, terwijl net het hele Belgische natievormingsproces gefaald heeft, omwille van haar anti-democratisch karakter.
Oud 13 januari 2008, 20:20   #198
straatrue
Minister-President

Standaard

WAL voelen zich perfect thuis in Franstalig Brussel; veel meer dan de VL.

Charleroi heeft ruimte genoeg om uit te breiden en was daar gisteren mee in het nieuws.

Zoals Tomm al heeft uitgelegd:

Ofwel onderhandelde scheiding; zullen ze enkel willen doen als VL akkoord gaat om de rand af te geven.

Of eenzijdige ongrondwettelijke afsplitsing en dan staat het de rand vrij om te doen wat ze willen en kans heel groot dat de rand bij Brussel aansluit.

Laatst gewijzigd door straatrue : 13 januari 2008 om 20:20.
Oud 13 januari 2008, 20:48   #199
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Zoals Tomm al heeft uitgelegd:

Ofwel onderhandelde scheiding; zullen ze enkel willen doen als VL akkoord gaat om de rand af te geven.

Of eenzijdige ongrondwettelijke afsplitsing en dan staat het de rand vrij om te doen wat ze willen en kans heel groot dat de rand bij Brussel aansluit.
Als u denkt dat holle dreigementen de beste garantie zijn voor een harmonieus samenleven, dan vergist u zich schromelijk.
De Franstaligen hebben al eerder gedreigd om de zes faciliteitengemeenten te annexeren, als BHV gestemd zou worden in de Commissie Binnenlandse Zaken. Het werd toen wel pijnlijk duidelijk voor hu achterban, dat de Franstalige partijen hun rondje blufpoker verloren hebben.
En dat is het probleem met bluffen: niemand neemt je dreigementen nog au sérieux.
Oud 13 januari 2008, 21:14   #200
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als u denkt dat holle dreigementen de beste garantie zijn voor een harmonieus samenleven, dan vergist u zich schromelijk.
De Franstaligen hebben al eerder gedreigd om de zes faciliteitengemeenten te annexeren, als BHV gestemd zou worden in de Commissie Binnenlandse Zaken. Het werd toen wel pijnlijk duidelijk voor hu achterban, dat de Franstalige partijen hun rondje blufpoker verloren hebben.
En dat is het probleem met bluffen: niemand neemt je dreigementen nog au sérieux.
ik denk dat de burgemeesters van de Rand en Brussel al hebben samengezeten om te kijken hoe ze de banden kunnen aanhalen.

En door persé BHV te willen splitsen hebben de VL de kat de bel aangebonden hé.
indien sommige VL partijen niet persé een provinciale kieskring hadden gewild was het probleem wellicht minder urgent geweest.

Symbooldossiers creëren is nooit verstandig.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be