![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat Belgen gemeen hebben is in de eerste plaats dat ver doorgedreven individualisme, een zeker inciviek gedrag (belastingen ontduiken als het kan, etc.) en ook een zeker "savoir-vivre", tradities en familie zijn veel belangrijker dan in Nederland, en Belgen zijn over het algemeen veel conservatiever dan Nederlanders op allerlei vlakken, ze houden over het algemeen niet van moderne architectuur of moderne structuren in bedrijven, hebben meer respect voor autoriteit (althans ogenschijnlijk) en etiquette, en weinig profileringsdrang, Belgen proberen over het algemeen zo weinig mogelijk op te vallen en leven het liefst hun conservatieve leventje in hun fermette met een gesloten kringetje van familie en vrienden. Dat geldt over het algemeen ook voor de oostkantons. Zuid-Nederland gelijkt op België maar is toch serieus verhollandst doorheen de eeuwen, net als Noord-Frankrijk verfranst is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wat je zegt is dat vooral regime bepaalt wat voor een cultuur er heerst. Als Vlamingen en Walen dan wegens hun verschillen niet samen kunnen leven, dan zouden Vlamingen en Nederlanders dat toch wel kunnen, aangezien ze toch zullen evolueren naar gelang het regime dat er heerst? (tussen haakjes, je ziet ook een zekere Vlaamse profilering nu Vlaanderen een eigen regering heeft, het creëert een grotere kloof met Wallonië)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat argument van die Nederlander die alleen over "Belgen" spreekt, vind ik maar zwak. Nederlanders projecteren hun eigen beeld van volk=staat gewoon op de rest van de wereld omdat ze het niet gewend zijn staten in vraag te stellen. Als zij over Belgen spreken, dan hebben ze het over die Belgen die ze het vaakst zien, de Vlamingen dus.
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens kunnen Walen en vlamingen wel goed samenleven, het grote probleem is de taal, en het feit dat sommige franstaligen nog steeds vinden dat heel België franstalig moet zijn en dat andere Vlamingen daar op overreageren. Het klopt dat de regionalisering de verschillen met WalloniË groter heeft gemaakt maar niet fundamenteel. Wat wel een heel grote rol heeft gespeeld is de massamedia, die steeds belangrijker worden in het alledaagse leven. Door het taalverschil hebben Vlamingen en Walen eigen kanalen, kranten, bekende personen, etc. Laatst gewijzigd door tomm : 12 januari 2008 om 23:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind niet dat Vlamingen zo gesloten zijn, ik vind ze vrij sociaal en gezellig, Walen ook. De treinen 's morgens naar Brussel zijn wel een dooie bedoening, zowel in Vlaanderen als wallonië. Dat lijkt mij ook vrij normaal... Maar neem eens de trein of bus in Kenya, zogezegd warme mensen, geen woord wordt er gewisseld. Ook in Rusland en Oost-Europa wordt er geen woord gezegd, tenzij ze het op een zuipen zetten, dan kan het ineens niet meer op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het klopt dat de regionalisering de verschillen met WalloniË groter heeft gemaakt maar niet fundamenteel. Citaat:
![]() |
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
Zowel in de VSA als in de Canada ben ik meer met vreemden op het openbaar vervoer aan de praat geraakt dan in heel mijn leven in België.
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welke oplossingen? Meer aandacht voor wat over de taalgrens gebeurt in de media! Meer Vlaamse mediaikonen die ook in franstalig België optreden en omgekeerd, meer samenwerking, meer interesse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt, Nederlanders zijn nog socialer dan Belgen, en ze praten vlugger met vreemden. Wat ik wel niet zo fijn vindt is dat veel Nederlanders de ene dag doen alsof je hun beste vriend bent en ze de volgende keer zelfs geen hallo zeggen. Heel bizar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat merk ik ook en als Nederlander snap ik zelfs niet waaraan dat ligt. Overigens merk ik dat er in Nederland (meer dan in andere landen) er een sterke samenhang is tussen het weer en het humeur. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vind je dat? Je moet een onderscheid maken tussen politke en het dagelijkse leven. Het is de Balkan niet hoor, veel inwoners van de randgemeenten en Brussel zijn in praktijk gewoon tweetalig, het aantal "gemengde" huwelijken en relaties is niet te tellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht dat er nog altijd meer huwelijken waren tussen Nederlanders en Vlamingen dan tussen Vlamingen en Walen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind persoonlijk dat vriendschappen, relaties en familiebanden in Nederland oppervlakkiger zijn dan in België, het doet al een beetje aan de VS denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja dat klopt. De parallellen tussen de situatie in België en de Balkan is misschien dat vijandige gevoelens artificieel door de politiek aangemoedigd worden. Maar ik vind niet dat dat in België goed werkt, zeker en vast niet op m'n werk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
|
![]() Citaat:
Ik ken heel wat asociale Vlamingen die nog niet reageren als je hen gedag zegt. Ik ken er ook die verschrikkelijk uitbundig kunnen doen. Het is alleen bij mensen die "van ergens anders" zijn dat iedereen zegt "dat is omdat die van daar is"... ![]() Citaat:
Kan je interesse opleggen aan mensen? Weinig Vlamingen kijken naar Duitse zenders, willen we daar ook meteen wat aan doen?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 13 januari 2008 om 00:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is heel erg individueel. Er zijn mensen met weinig echte vrienden, maar met een massa goede contacten, je hebt ook mensen met een paar échte vrienden, en in mindere mate veel goede contacten. Er zit ook daarin een heel groot verschil in dorpscultuur en stadscultuur en de mate waarin gemeenschappen gesloten of open zijn. In Nederland verschilt dat overal. Ik denk dat Nederland wat dit betreft meer Duits is dan Amerikaans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat denk ik echt niet hoor. In Brussel is bijna iedereen die ik ken getrouwd of heeft een relatie met een anderstalige. Ook zie je steeds meer Marokkaans-Belgische koppels.
|
![]() |
![]() |