Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2009, 20:01   #201
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge weet toch dat de RSZ door de werkgever betaald bovenop het brutoloon komt ?
Er bestaat inderdaad een patronale bijdrage die de werkgever betaalt bovenop het brutoloon. Maar de werknemer betaalt ook RSZ. Wist je dat niet? Heb jij nooit een loonbrief in je handen gehad?

Leerstof van het middelbaar :

Brutoloon - RSZ = belastbaar loon
Belastbaar loon - bedrijfsvoorheffing = nettoloon.

Laatst gewijzigd door artisjok : 21 oktober 2009 om 20:03.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 20:04   #202
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Weg met RSZ. Een einde stellen aan allerlei constructies die lonen door de handen van politici en vriendjes laten stromen. Het volledig loon rechtstreeks aan de werknemers betalen.
En hoe organiseer je dan de solidariteit?
Oud 21 oktober 2009, 20:12   #203
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Solidariteit is als iemand teveel heeft en dat weggeeft aan iemand die het kan gebruiken. Dat "organiseer" je nu eenmaal niet.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 20:15   #204
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat inderdaad een patronale bijdrage die de werkgever betaalt bovenop het brutoloon. Maar de werknemer betaalt ook RSZ. Wist je dat niet? Heb jij nooit een loonbrief in je handen gehad?

Leerstof van het middelbaar :

Brutoloon - RSZ = belastbaar loon
Belastbaar loon - bedrijfsvoorheffing = nettoloon.
Ja probeer er u maar uit te lullen.
Als je de RSZ van de werknemer laat vallen verliest ge op 1400 brutoloon 182 € maar ontvangt wel 448 werkgeversbijdrage.
Laat ge de werknemer ook zijn bijdrage betalen dan houdt hij in elk geval nog 1281 € over.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 20:19   #205
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Door mensen de productiviteit van hun werk te laten houden en te laten verdelen onder zichzelf en hun naasten.

Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish; and you have fed him for a lifetime.

Sorry, er is geen andere manier die niet neerkomt op grijpgrage dievenhanden de pot te laten verdelen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 20:20   #206
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja probeer er u maar uit te lullen.
Als je de RSZ van de werknemer laat vallen verliest ge op 1400 brutoloon 182 € maar ontvangt wel 448 werkgeversbijdrage.
Laat ge de werknemer ook zijn bijdrage betalen dan houdt hij in elk geval nog 1281 € over.
Zal 't gaan?, ja!

Is het je nu duidelijk dat een werknemer RSZ betaalt op zijn brutoloon?

Maar je hebt er blijkbaar moeite om toe te geven dat je het verkeerd voor had, dat je zo moet reageren!
Oud 21 oktober 2009, 20:28   #207
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal 't gaan?, ja!

Is het je nu duidelijk dat een werknemer RSZ betaalt op zijn brutoloon?

Maar je hebt er blijkbaar moeite om toe te geven dat je het verkeerd voor had, dat je zo moet reageren!
Ge weet toch nog waar het over gaat hé ?
Citaat:
Jij wil behalve de belastingen ook de RSZ afschaffen; opdat de werkgevers geen fatsoenlijk loon zouden moeten betalen?
Oud 21 oktober 2009, 20:28   #208
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Door mensen de productiviteit van hun werk te laten houden en te laten verdelen onder zichzelf en hun naasten.
En hoe ga je die verdeling organiseren onder de naasten?

Citaat:
Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish; and you have fed him for a lifetime.
En als die visser eens ziek valt? Of als ze een tijd niets vangen omdat het visbestand achteruitging?

Citaat:
Sorry, er is geen andere manier die niet neerkomt op grijpgrage dievenhanden de pot te laten verdelen.
Grijpgrage dievenhanden kan en moet je bestrijden; maar je zal het nooit voor 100% wegwerken. Dat vind ik geen reden om de volledige sociale zekerheid af te schaffen. Het weegt niet op tegen elkaar.
Oud 21 oktober 2009, 20:29   #209
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Yvan Roque, voorzitter Horeca, wil dat OCMW'ers en werklozen geschrapt worden als ze niet als afwasser willen gaan werken in de HORECA.

Wat zou u zelf doen?
ik vind dat we verkeerd denken en dat dus ook de overheid verkeerd handeld,

nu denken we "hoe kunnen we werklozen die niet willen werken of kunnen aantonen dat ze werk zoeken straffen?" we willen ze verplicht doen werken en dit eender welk werk

VERKEERD

Men moet zich de vraag stellen "hoe kunnen we mensen belonen die werken"

u moet weten dat sommige mensen voor een full time job, dit wil zeggen 38h per week een stront jobke uitoefenen voor 1000 tot 11OO euro, er zijn zelfs full time verkoopsters die onder de 1000 euro maar verdienen.
Dit is dus mensen aanmoedigen om werkloos te zijn omdat dopgeld bedraagt van 1200 euro max ongeveer tot het minimum en dat laatste is natuurlijk heel weinig
maar mijn punt is is dat men mensen niet aanmoedigt om te werken

ik pleit dat ook om het minimumloon op 1300 euro te zetten voor elke persoon die 38h per week werkt en dit voor eender welke job.
men kan dit bereiken door eventueel de belastingen op laag betaalde lonen te verminderen zodat men netto meer overhoud.

ook stimuleer je zo de economie doordat vele gezinnen ineens tot 200 meer per maand krijgen wat zich vertaalt in meer mogelijkheden inzake uitgaven voor de gezinnen

je stimuleert ook mensen die werkloos zijn om actief te zoeken naar een job en eventueel sneller bereid zijn om strontjobkes te doen zoals winkelverkoopsters, wc kuisen, afwassen enz...

wat betreft de werklozen vind ik dat als deze persoon kan aantonen dat hij zich actief inzet voor een job te vinden en niet te kieskeurig is dat hij gewoon pech heeft dat deze persoon toch langer zijn dopgeld kan krijgen en hoger mag liggen

ook pleit ik ervoor dat werknemers verzekering kunnen nemen op werkloosheid en dat als je 30 jaar actief hebt gewerkt je dus een extra vergoeding kunt krijgen op het dopgeld dat je dan al krijgt. maar dit bedrag is dus niet zo hoog om te kunnen overleven want anders gaan bedrijven oudere werknemers systematisch afdanken.

maar samen met het dopgeld is het wel evenveel als het minimum loon of meer
en de oudere moet net zoals alle andere werklozen actief blijven zoeken naar een nieuwe job maar kan rekenen op meer uitzonderingen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 20:39   #210
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Waarom schakelt men geen mentaal gehandicapten in?
Die kosten uberhaupt niets...
Oud 21 oktober 2009, 20:44   #211
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge weet toch nog waar het over gaat hé ?
Ik kan het ook niet helpen dat je RSZ verwart met patronale bijdrage; en dat je niet wist dat RSZ afgetrokken wordt van het brutoloon.

Eigenlijk reageerde je hier op.
Oud 21 oktober 2009, 20:46   #212
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Of kinderen? Dan doen die tenminste ook iets voor hun kindergeld.
Oud 21 oktober 2009, 20:49   #213
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed idee, anders gaan die toch maar lijm snuiven.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 20:55   #214
audrey
Burger

Standaard

Citaat:
idd een zeer goed idee, dan leren die ook weer de juiste werkethiek van de "goeien ouwen tijd" en moeten de opa's bijgevolg niet meer zagen over de jeugd van tegenwoordig. jiha!
audrey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 20:56   #215
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat klopt en dan hebben de ouders geen reden meer om te zagen en te kankeren
Oud 21 oktober 2009, 21:11   #216
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan het ook niet helpen dat je RSZ verwart met patronale bijdrage; en dat je niet wist dat RSZ afgetrokken wordt van het brutoloon.

Eigenlijk reageerde je hier op.
Als jij al gaat uitmaken waar iemand op reageerde gaat ge altijd gelijk krijgen.
Ik vraag mij af waarom ik dan iets quote.
Dus nogmaals:
Citaat:
Jij wil behalve de belastingen ook de RSZ afschaffen; opdat de werkgevers geen fatsoenlijk loon zouden moeten betalen?
Als ge nu echt niet kunt snappen dat het loon dat de werkgever betaalt (brutoloon + werkgeversbijdrage) niet lager wordt omdat de werknemer minder belast wordt geef ik het op.
Maar zo dom kunt ge niet zijn, ik denk dat ge gewoon niet ernstig kunt of wilt discuteren,
Oud 22 oktober 2009, 09:28   #217
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
ik vind dat we verkeerd denken en dat dus ook de overheid verkeerd handeld,

nu denken we "hoe kunnen we werklozen die niet willen werken of kunnen aantonen dat ze werk zoeken straffen?" we willen ze verplicht doen werken en dit eender welk werk

VERKEERD

Men moet zich de vraag stellen "hoe kunnen we mensen belonen die werken"

u moet weten dat sommige mensen voor een full time job, dit wil zeggen 38h per week een stront jobke uitoefenen voor 1000 tot 11OO euro, er zijn zelfs full time verkoopsters die onder de 1000 euro maar verdienen.
Dit is dus mensen aanmoedigen om werkloos te zijn omdat dopgeld bedraagt van 1200 euro max ongeveer tot het minimum en dat laatste is natuurlijk heel weinig
maar mijn punt is is dat men mensen niet aanmoedigt om te werken

ik pleit dat ook om het minimumloon op 1300 euro te zetten voor elke persoon die 38h per week werkt en dit voor eender welke job.
men kan dit bereiken door eventueel de belastingen op laag betaalde lonen te verminderen zodat men netto meer overhoud.

ook stimuleer je zo de economie doordat vele gezinnen ineens tot 200 meer per maand krijgen wat zich vertaalt in meer mogelijkheden inzake uitgaven voor de gezinnen

je stimuleert ook mensen die werkloos zijn om actief te zoeken naar een job en eventueel sneller bereid zijn om strontjobkes te doen zoals winkelverkoopsters, wc kuisen, afwassen enz...

wat betreft de werklozen vind ik dat als deze persoon kan aantonen dat hij zich actief inzet voor een job te vinden en niet te kieskeurig is dat hij gewoon pech heeft dat deze persoon toch langer zijn dopgeld kan krijgen en hoger mag liggen

ook pleit ik ervoor dat werknemers verzekering kunnen nemen op werkloosheid en dat als je 30 jaar actief hebt gewerkt je dus een extra vergoeding kunt krijgen op het dopgeld dat je dan al krijgt. maar dit bedrag is dus niet zo hoog om te kunnen overleven want anders gaan bedrijven oudere werknemers systematisch afdanken.

maar samen met het dopgeld is het wel evenveel als het minimum loon of meer
en de oudere moet net zoals alle andere werklozen actief blijven zoeken naar een nieuwe job maar kan rekenen op meer uitzonderingen
Grosso modo akkoord.

Let wel, oude doppers krijgen nu al extra anciënniteitsvergoeding als ze méér dan twintig jaar gewerkt hebben.

Werkloosheidsverzekeringen bestaan ook al.

Ik heb twintig jaar lang gesoliciteerd toen ik nog jong was en werk had, en nooit gekregen wat ik zocht (waarbij de eventuele mindere verdienste nauwelijk rol speelde).
Nu zou men van ouderen verlangen dat ze eindeloos solliciteren bij baasjes die ze d'office niet willen?

Te gek.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 11:08   #218
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat met mensen die
a) geen inkomen hebben
b) geen familie meer hebben, noch vrienden?

Gewoon laten sterven ofwat?
Oud 22 oktober 2009, 11:46   #219
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Yvan Roque, voorzitter Horeca, wil dat OCMW'ers en werklozen geschrapt worden als ze niet als afwasser willen gaan werken in de HORECA.

Wat zou u zelf doen?
Horecabedrijven die een tweede keer betrapt worden op zwartwerk zouden gesloten moeten worden. De eigenaars zouden een verbod moeten krijgen om in de toekomst een bedrijf op te richten.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 12:04   #220
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Je moet daar niet om lachen. Er zijn sectoren waarvoor mentaal gehandicapten ingezet worden. Het gaat dan meestal om wel erg repetitief werk. De betrokken instellingen zullen er wel een vergoeding voor krijgen, maar die weegt vanzelfsprekend niet op tegen de inkomens die erdoor verloren gaan. Het verschil tussen die twee noemen we, na aftrek van afdankingskosten, de winst...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be