![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 22 december 2008 om 20:16. |
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#203 |
|
Staatssecretaris
|
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra
Omdat de cultuurverschillen te groot zijn. Germanen met latijnse inslag t.o.v germanen met Angelsaxische inslag. Dat is water en vuur. Met een BOUTADE (=> verwijzend naar smaak- en cultuurverschillen die m.i. reëel zijn, echter niet onoverkomelijk; de smaak- en cultuurverschillen tussen Noord- en Zuid-België zijn m.i. bv veel groter; ik werk als Hasselaar in totaal al tien jaar in Luik en dat blijft als buitenland aanvoelen.) Overigens kan ik het met de meeste Nederlanders erg goed vinden. En al zeg ik het zelf: ik spreek met ongeveer even veel gemak Frans als Engels, alleen dat Duits gaat mij niet zo goed af... Nochtans ben ik géén voorstander van een samensmelting van Nederland met Noord-België, zeker niet op korte termijn. Ik ben wél voorstander van een (veel) nauwer samenwerkingsverband, op economisch en cultureel vlak. In de praktijk komt daar nu helaas veel te weinig van terecht. Jammer dat we nauwelijks naar dezelfde zenders kijken. Jammer dat er zo weinig co-producties zijn. Jammer dat er geen Nederlandstalige kranten of tijdschriften zijn die zowel in Nederlands als België populair zijn. Meer gemeenschappelijke producties en een krant of tijdschrift die zowel in Nederland als Noord-België grote delen van de bevolking bereikt, lijkt mij een (eerste) grote uitdaging. ![]() |
|
|
|
|
|
#204 | |
|
Banneling
|
Citaat:
met hun prachtige beeldhouwwerken, ingenieus glaswerk en gotische bombast stralen tenminste bezieling en passie uit ipv die kale, koude, protestantse krenterigheid. nu ja, ieder zijn meug. als de protestanten gelukkig zijn met een aardappel en een glas water moeten zij dat weten, maar wij bourgondiers van kelto-germaanse inslag weten tenminste de geneugten des levens te waarderen. de grotere en meer verhevener vormen van kunst en cultuur komen dan ook logischerwijs voort uit de levenslust der rooms-katholieke inslag en niet uit het benepen protestantisme dat kennelijk niet van het leven houdt. P.P. Rubens was zelfs een overtuigd katholiek geworden nadat hij in een protestants milieu opgroeide. |
|
|
|
|
|
|
#205 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Trouwens ik vind Rembrandt beter. By the way, er is protestantisme en protestantisme: tussen Anglicanisme en Calvinisme is er echt wel een wereld van verschil. Overigens...ziet de St Paul's Cathedral in Londen er zo krenterig uit? Dit is gewoon weer eens een staaltje van het typische simplistische zwart-witdenken van de Belgicisten. Wij zijn de goeie, zij de slechte; wij de leuke Bourgondiërs, zij de humeurige gierigaards; wij de artistieke jongens, zij de smaakloze oetlullen... Zat de wereld maar zo simpel in mekaar.... |
|
|
|
|
|
|
#206 |
|
Europees Commissaris
|
Geheel met je eens, we leven niet meer in de 80 jarige oorlog of de kruistochten ofzo.
|
|
|
|
|
|
#207 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#208 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In de geest van Jezus Christus zelf zijn die kathedralen allesbehalve "goddelijk". En ja, kunst is prachtig maar het huis van God dient sober en krenterig te zijn. Jezus Christus zelf droeg ook geen armbanden, dure gewaden e.d Men kan dus gerust stellen dat de protestantse gemeentes meer overeenstemmen met Jezus Geest dan die Katholieke pracht en praal (meestal dan nog verkregen via bloedgeld en onderdrukking van andere volkeren). |
|
|
|
|
|
|
#209 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Overigens: niet dat het mijn zaken zijn, maar was jij geen jood?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 23 december 2008 om 14:17. |
|
|
|
|
|
|
#210 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#212 |
|
Europees Commissaris
|
Kenmerk is absoluut niet het juiste woord, eerder uiting en eerbetoon. Het is een hooguit een kenmerk van geloof/godsdienstbeleving/geloofsuitdraging, maar niet een kenmerk van het goddelijke. De kunst is wel geinspireerd door het goddelijke, maar dat betekent niet dat het een kenmerk van het goddelijke is. Deze verschillen in het uitdragen en beleven van het geloof hebben Protestanten en Katholieken nooit van elkaar begrepen.
|
|
|
|
|
|
#213 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
Wel handig, minder werk bij het afbreken dus. Tijd om de protestante minderheid in Nederland eens terug te brengen naar het ware geloof; het katholicisme!
|
|
|
#214 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Voor beide opinies valt wat te zeggen. En wát je ook mag vinden van religie, het heeft in ieder geval een stimulerende werking gehad op kunst en cultuur. |
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
Gouverneur
|
De voorbije zomer heb ik een dagje in Hulst doorgebracht . Wat me er opviel was dat aan de stadspoorten een paar vlaamse leeuwenvlaggen wapperden . Op mijn vraag hierover , in een café , antwoordde de waardin : " Omdat wij , "Zeeuwen" , óók Vlamingen zijn ". Wij zijn Nederlanders , maar absoluut géén "Hollanders". Wij zijn Vlamingen die in Nederland wonen .
|
|
|
#216 |
|
Parlementslid
|
Nederlands Limburg wou ook graag bij België horen.
|
|
|
|
#217 |
|
Banneling
|
Je bent blijkbaar openlijk voorstander van een conflict zoals in Ulster. Gelukkig zijn zelfs jullie een minderheid in Vlaanderen.
|
|
|
|
|
|
#218 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#219 |
|
Europees Commissaris
|
Zeeuwen zijn echte Nederlanders, maar geen Hollanders. Zeeland (zeker Zeeuws-Vlaanderen) vormt samen met Noord-Brabant en Nederlands Limburg een soort overgangsgebied tussen het gewest Vlaanderen en de rest van Nederland in zowel taalkundig, geschiedkundig als cultureel opzicht.
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 26 december 2008 om 22:23. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
Vreemdeling
|
ik vind dat een beetje mierenneuken. Buiten Terneuzen stad denk ik dat er meer koeien dan mensen zijn in Nederland-over-de-Schelde.
|
|
|
|