![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Gouverneur
|
![]() Ik heb zo de indruk dat er meer kans is dat de waalse politici instemmen met meer rechten voor dieren dan dat ze akkoord gaan met het respecteren van de rechten van de vlamingen.
![]() |
#202 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ben trouwens zelf al 30 jaar gestopt met dode brokjes ellende te eten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De aarde is binnen het jaar onleefbaar. De mens heeft alle dieren die er zijn nodig, zelfs vliegen om de stront op te eten. Wij doen het omdat we het kunnen, vandaar dat ik het meerdere malen heb gehad over een ras die het met ons zou kunnen doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dieren veroorzaken zelf dierenleed omdat zij niet de mogelijkheden hebben om het te voorkomen, wij wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik niet
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
|
![]() waarom selectief zoogdieren?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, sorry, kwas te snel, ik bedoel niet enkel zoogdieren, gewoon alle dieren die pijn en leed kunnen voelen. Zever als mieren en microben ofzo...
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
|
![]() @Illwill,
Blijkbaar heeft onze discussie dus te maken met de relatieve plaats van de mens in het dierenrijk, of zelfs: op deze aarde. Ik ken onszelf een superieure plaats toe, terwijl gij "de mens" eerder als een deel van het dierenrijk ziet zonder meer. Over het discriminerend kenmerk met de rest van de dieren: wij mensen zijn een superieur dierenras. Onze sociale capaciteiten waar je zo smalend over deed, zijn wel degelijk aanwezig. Het is niet omdat er mensen zijn die hun grootouders laten stikken dat dit voor "de mensheid" geldt. Ik heb het dan ook over capaciteiten, de mens kán dit doen wanneer gewenst, en wanneer mogelijk. Dieren kunnen dit nooit, ze gaan immers enkel voort op instinct en het darwinistisch principe: het natuurrecht van de sterkste. Wanneer niet meer productief ("bejaard" in mensentermen), val je automatisch uit de boot en wordt ge aan het lot van de natuur overgelaten. De vergelijking met Afrika is des te schrijnender, en geschreven vanuit een westers en menselijk-racistisch standpunt. Het is niet omdat in grote delen van Afrika ongeletterdheid en ongeschooldheid heerst, dat de Afrikaanse mens deze capaciteiten niet heeft. De herseninhoud van "de mens" is zodanig vergelijkbaar dat het onderscheid met beesten enorm is. Ge haalt het voorbeeld van IQ aan. Dit is gewoon ridicuul. Het IQ tussen mensen onderling is oneindig minder verschillend dan tussen de eerste de beste andere diersoort. Rede en abstraherend vermogend zijn vreemd aan het dierenrijk. Mensen kunnen zichzelf plaatsen in tijd en plaats, en kunnen (afhankelijk van hun geografische positie) een totáal verschillende sociale hiërarchie opbouwen die wij met al z'n elementen erbij "cultuur" noemen. Als je dan toch vergelijkingen wil met de minst ontwikkelde mensen op de aarde (wat ik op zich zeer vernederend vind voor die mensen), goed, ga dan kjiken naar de Braziliaanse indianen. Ze leven in het oerwoud en hebben geen elektriek, stromend water, of steden. Ze hebben speren en bogen en hutten (zelf ontworpen en vervaardigd). Verder zijn ze ook duidelijk superieur aan de zich omringende dieren: enerzijds worden de dieren gedood (onder andere met de bekende "pijpgifpijltjes") en opgegeten, en anderzijds kenmerken de stammen zich met een eigen cultuur, inclusief taal. Bovendien, het feit alleen al dat deze indianen, wanneer vanaf de geboorte opgevoed in een westerse familie, tot krak dezelfde mensen kunnen uitgroeien zoals gij en ik, duidt op een veel grotere capaciteit dan ze in werkelijkheid tot uitvoer brengen in het oerwoud. Ik hecht daar geen waarde-oordeel aan, maar dit verschijnsel doet zich nooit voor in het dierenrijk. Een ander argument van u is dat wij niet zonder de dieren kunnen. Wel, omgekeerd is dat wel zo, dus nog een onderscheidend kenmerk, waarvoor dank. (wij staan namelijk aan de top van de voedselketen en zijn bovendien in staat om onszelf technologisch te beschermen, wat de simpele uitleg is voor dit puntje). Dit alles dus om het onderscheid te maken tussen mens en dier. Wat opzich in deze discussie een voorwaarde was om niet het dierenleed (zoals het jagen, gevangenschap in boerderijen, en heel het "onderwerpingsproces" aan de mens), maar het nutteloos dierenleed te verwerpen (zoals dierentuinen). Terwijl bij de mens imo elk leed moet vermeden worden. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 augustus 2007 om 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
|
![]() btw, ik apprecieer dat ge de moeite hebt gedaan om op al men berichten te antwoorden, dat was idd een kritiek van mij ergens op de vorige pagina's.
Parcifal heeft er ook een paar mooie stukjes tussen gezet, kan je die mss ook eens tegen-argumenteren? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
|
![]() Citaat:
Het "geloven" van whatever, is een vorm van cultuur. Dat op zich is al enorm superieur aan de hoogste "cultuur"vorm zichtbaar bij beesten. Dat wij daarenboven dit zelf in vraag kunnen stellen, en een geloofwaardiger alternatief naar voor kunnen schuiven, daar zal ik maar over zwijgen zeker. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 augustus 2007 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() bji dierentransporten zitten dieren opeengepropt in een overvolle, snikhete transportwagen, zonder eten en drinken. en als er eentje stikt door de hitte of verdorst, blijft dat beestje gewoon liggen, en zeggen dat de beestjes die deze hel overleven dan geslacht worden en worden opgegeten en dit na meerdere uren bij 1 of meerdere dode dieren te hebben gezeten. smakelijk zou ik zeggen ...... ![]() het is trouwens de vraag of dieren hinder ondervinden van het feit dat ze in dierentuinen aangekeken worden, laat staan of er sprake is van "leed". vroeger waren dierentuinen de hel voor dieren, nu is dit echter niet meer het geval ( en maar goed ook, vaneigens ![]()
![]() |
![]() |
#214 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
|
![]() Citaat:
![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Minister
|
![]() Citaat:
maar ik zou in overvolle veewagen gepropt worden en verdorsten toch veel erger vinden. bij veetransporten is het dierenleed overduidelijk, bij dierentuinen niet, ..... en trouwens, een dier zal er zich denk ik maar weinig van aantrekken op den duur of het bekeken word, denk ik. op voorwaarde natuurlijk dat het dier niet geplaagd word en lastig gevallen door mensen die komen kijken. nogmaals, geestig is anders, mr zeker niet erger dan veetransporten.
![]() |
![]() |
#218 | |
|
![]() Citaat:
Als je aan mij vraagt of ik drie dagen echt een zwaar leven wil hebben en voor de rest alles heel gemakkelijk of heel uw leven een gemiddeld leven....
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Minister
|
![]() Citaat:
voor de rest gemakkelijk leven ? het slachthuis, ...... een dier in de dierentuin heeft een goed leven hiermee vergeleken, .. ik wil u altijd eens in een veewagen steken (overvol) die snikheet is gedurende meerdere dagen zonder drinken, verse lucht, etc eens kijken of je dan nog de zelfde mening toegedaan bent. bij dierentuinen is er geen sprake van leed, bij veetransporten wel. beweren dat veetransporten minder erg zijn, ...... is toch wat wereldvreemd op zijn zachtst gezegd. trouwens, ik denk dat de meeste beestjes in een dierentuin zouden kiezen voor een leven in de zoo ipv eentje in het wild. in een zoo zijn er geen natuurlijke vijanden, altijd eten, drinken, medische hulp indien nodig, en euthanasie ipv verscheurd te worden door vijanden, ....
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!! http://www.indiancountrytoday.com/ Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 22 augustus 2007 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() wie is er hier wereldvreemd? de dierentuin is een levenslange opsluiting achter tralies. Een veetransport is éen dag voor dat het beest sterft. Verdoof ze met chloroform en ze lijden totaal niet meer. |
|
![]() |
![]() |