![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wat lijkt het meest aangewezen? | |||
Twee vliegen in één klap slaan |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Méér vliegen in één klap slaan |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,88% |
Langer werken voor minder loon |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Harder werken voor minder loon |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
werklozen laten werken voor minder loon |
![]() ![]() ![]() |
3 | 17,65% |
verplichte tewerkstelling voor minder loon |
![]() ![]() ![]() |
1 | 5,88% |
verplichte vrijwilligersarbeid voor geen loon |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
niet of nooit meer werken naar keus |
![]() ![]() ![]() |
3 | 17,65% |
intermitterend werken naar keus |
![]() ![]() ![]() |
6 | 35,29% |
iedereen op prepensioen op vijftig |
![]() ![]() ![]() |
6 | 35,29% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#263 |
Banneling
|
![]() @ Chipie: Dit was het begin-voorstel van Mambo : langer werken voor hetzelfde geld. 55 �* 60 uren per week, minstens, zonder loonsverhoging...Dan moet je mij eens uitleggen wat ik met die "koopkracht" ga doen, als ik geen tijd meer heb om nog iets te gaan kopen ? Zulke idiote oplossingen interresseren mij niet. Zelfs als ik het geluk heb om een job te doen die ik graag doe, wat zeker niet van iedereen gezegd kan worden, werk ik om te leven. Ik leef niet om te werken. En dat is een groot verschil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Banneling
|
![]() [quote=Chipie;3532932]
Citaat:
![]() En ik ga zeker niet langer en harder werken ZONDER loonsverhoging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu ik begrijp dat, iedereen wil vroeg naar huis. ![]() Maar financieel is dat niet haalbaar. Een loon moet je op jaarbasis bekijken. Wat kost een man? Hoeveel uur werkt die? Hoeveel is het rendement op die tijd? In die context moet je dat zoeken. Een werkman, bediende of what ever werkt circa 1600 uur per jaar. (als alles goed gaat en kan al wat verschil hebben naargelang overeenkomsten) Daar komt de prijs op te staan wat die werkuren in totaal kosten. Momenteel is dat ongeveer (en ik ben voorzichtig) 1.3 milj bfr. Dus 1.3: 1600 = 812,5bfr/uur. Komen daar nog extra kosten bij zoals verplaatsingen, auto, verzekeringen, infrastructuur en noem maar op (alles wat eigen is aan de sector dus) Die kosten lopen dus verder op naar pakweg 1000 �* 1300bfr/uur. Wat de werkman in kwestie in zijn handen krijgt is peanuts in vergelijking met de totale kostprijs. Dus stel u voor dat die totale kostprijs ongewijzigd blijft maar dat we werkuren verminderen (zoals u voorstelde). In verhouding stijgen de kosten evenredig met de vermindering van werktijd. 1600: 2 = 800. 30 �* 32,5€/uur x 2 = 60 �* 65€/uur. Dan is er nog steeds geen winstmarge voor de zaak geweest. Pakweg 20% op het totaal is dus een minimum uurloon naar de consument van 72 �* 78€/uur Nu allemaal goed en wel, maar als uw inkomsten hetzelfde blijven maar uw uitgaven bij deze dus zullen verdubbelen (stijging uurlonen) dan hebt u maar de helft koopkracht meer over van nu. En ik neem aan dat het tegenwoordig al geen vette vis meer is nietwaar. Trouwens die winstmarge van de zaak is ook relatief, velen maken verlies in plaats van winst. Maar als we nu eens het omgekeerde doen, de werktijden verhogen in plaats van te verlagen krijgen we een omgekeerd effect. De koopkracht stijgt omdat de uurlonen kunnen dalen. Voor de werknemers blijft dat netto hetzelfde, zelfs iets meer indien de kostprijs ook kan zakken. Idd hij of zij zal al eens een tandje moeten bijsteken. Langs de andere kant zal de koopkracht stijgen omwille dat de kostprijs naar beneden zal gaan. Nu heel juist zal mijn beredenering ook niet zijn, maar in grote lijnen zal het daar op neerkomen.
![]() |
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote=sfinx666;3533069]
Citaat:
Hij heeft er al heel veel. (werkt ook heel veel uren na zijn uren) Meestal loopt dat slecht af trouwens en is hij zijn geld ook weer kwijt. Nu ja, het zal zijn hobby zijn. ![]()
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is maar één antwoord op gans die heisa en onbegrip van kostprijs uurlonen en dergelijke en dat is dat we beter voortaan alle personeelsleden als zelfstandigen gaan beschouwen en hun als dusdanig zelf voor alle kosten laten opdraaien.
Op slag zullen ze een andere mening hebben over alles. Dat gaat geen 5 dagen duren.
![]() |
#269 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Banneling
|
![]() [quote=Mambo;3533141]
Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zowel werkgevers als werknemers moeten 100 % vrije medische zorg krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Banneling
|
![]() De meelacher
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iedereen bewerkstelligt aan 20 uur per week met behoud van 40 uren loon = iedereen geld op zak en tijd om het uit te geven= goed voor de economie ![]() Bedank mij niet, graag gedaan:-D Laatst gewijzigd door sfinx666 : 28 juni 2008 om 21:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En men kan nu nog geen arbeiders vinden... ![]() En het mooiste van al... de personen, die dergelijke nonsens voorstellen (en die doen dat echt niet om te lachen ![]() Misschien denken ze in feite wel dat 0 uur werken met behoud van loon plots alles zou oplossen, maar durven ze dat nu nog niet voorstellen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Moesten er HOGERE lonen betaald worden, u zou zien hoeveel arbeiders er zouden staan aanschiuven om te beginnen. Extreme gierigheid & obsessionele schraapzucht jaagt den arbeider weg ! Met azijn vangt men geen vliegen ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hoeveel kost een tuinman dan? Voor de klant bedoel ik. En hoeveel klanten zou een tuinman dan nog over houden? Werkloze tuin mannen verdienen dan misschien nog het beste van al. ![]()
![]() |
![]() |
#280 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door sfinx666 : 29 juni 2008 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |