![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Moest ik nog in België zitten, ik zou er geen probleem mee hebben om meer of minder bij te dragen voor meer of minder "officiëel" pensioen, zolang het totaalplaatje klopt. Citaat:
Citaat:
Je concrete aanwijzingen geven trouwens geen enkele inhoudelijke indicatie. "Eindverantwoordelijk over een hoogtechnologisch bedrijf van 2000 man" klinkt mooi en gewichtig, maar is verder nietszeggend. Je wil de indruk geven dat je zowat een CEO was van een middelgroot bedrijf, maar als je dan maar kan overstappen naar een functie waarbij je 85 ingenieurs aanstuurt, dan durf ik al gerust bedenkingen formuleren bij die beeldschepping die je tracht te realiseren. En los daarvan herhaal ik wat ik al zei: puur kijken naar het aantal mensen die aan jou rapporteren, zegt niets. Ik verdien binnen hetzelfde bedrijf evenveel als mensen die een pak meer mensen hebben en ik verdien minder dan anderen die amper 3 anderen hebben die aan hen rapporteren. Functieinhoud en echte verantwoordelijkheden zijn bepalend. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij zal één van de onnderstaande officieren geweest zijn. Een groep officieren hebben als taak de hoogte te meten van een vlaggemast. Zij begeven zich dus naar de mast met ladders en lintmeters. Een voor een vallen ze van de ladder of laten de lintmeter vallen... Een goede oude sergant komt toevallig langs en ziet wat er gaande is. Hij trekt de mast uit de grond, legt hem plat, en meet de mast. Hij geeft de maat aan de officieren en gaat weg. Nadat de sergant vertrokken is draait een officier zich al lachend om naar de anderen : - Dat is nu een sergantje se !!!!! - Wij vragen de hoogte en hij geeft ons de lengte !
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. Laatst gewijzigd door guido 007 : 1 maart 2012 om 12:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister-President
|
![]() Zoals ik al stelde. Pensioen is een maatschappelijke zaak en voor diegenen die als 'ik' denken is er dus weinig ruimte om daarvoor empathie op te brengen. Ze brengen in een debat over maatschappelijke problemen dan ook weinig bij.
Citaat:
Kom me dus niet de les spellen over functieinhoud en echte verantwoordelijkheden. Ik weet wat ik schreef en waarom. Voor de rest: I rest my case. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en het is aan anderen om daar conclusies uit te trekken. Elk op hun niveau. Maar ik begin geen welles-nietes spelletje met mensen die toch al overtuigd zijn. Van hun waarheid.
![]() |
![]() |
#284 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je werkelijk CEO was van een bedrijf van 2000 man, dan begin je in een ander bedrijf niet met een opstapje in een subafdeling met slechts 85 man, tenzij je een lack of skills hebt uit die vorige functie (en dan blijf ik bij het vorige punt waarbij er vraagtekens bij je beeldschepping kunnen geplaatst worden) of tenzij je wegens ernstige fouten uit die vorige functie buiten bent gesmeten. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of als je ongeneeslijk ziek wordt vooraleer je ook maar iets hebt kunnen bijdragen? Die solidariteit geldt namelijk ook voor zij die nooit de kans hebben gekregen om iets bij te dragen. Dat er duchtig geprofiteerd wordt van die solidariteit ga ik zeker niet ontkennen. Jongedame, net geen 20 geworden, kreeg onlangs de diagnose MS. Zij heeft nu wel een heel duidelijk beeld van haar toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, ik zie pensioen als iets dat je opgebouwd hebt gedurende je loopbaan, door een bijdrage van je inkomen opzij te zetten, in een "pensioenfonds". Die bijdrage bepaalt dan ook, via een of andere gekende formule (die eventueel een risico kan bevatten, maar dat risico moet ook gekend zijn), het eindresultaat. Het is een vorm van sparen. Dat kan perfect prive. Het is nu door de staat ingevoerd, en verplicht. Op zich niks op tegen, het is ergens deels verdedigbaar om mensen te dwingen voor hun oude dag te zorgen: intelligente mensen doen het vanzelf, en domoren moeten dan maar gedwongen worden. Maar de verhouding tussen bijdrage, uitkomst, en risico moet gekend zijn bij een spaarformule. Anders is het boerenbedrog. Dat de fondshouder beslist van Ponzi te spelen, en dus met de nieuwe bijdragen van de "jonge" klanten, de verplichtingen jegens de oude klanten afbetaalt, is ZIJN probleem, en als hij daardoor in de problemen komt is dat ZIJN probleem. (ik beschrijf hier het omslagstelsel). Citaat:
Citaat:
Gij mocht uw golfabonnement aftrekken, wel ge hebt uw golfabonnement genomen, en afgetrokken. Nu moogt ge dat niet meer, awel, ge zijt niet verplicht om het nog te nemen. Ge hebt, gedurende al die tijd, uw voordeel gehad. Maar als het contract is "gij gaat nu gedurende 20 jaar geven", en "ik ga U na 20 jaar iets teruggeven", en gij hebt uw 20 jaar gegeven, dan gaat het niet dat ik NU zeg: awel, gij hebt uw deel gedaan, maar nu veranderen we de regels, en ga IK mijn deel niet doen zie. Citaat:
Citaat:
Stel dat ze in uw straat voorstellen: de komende 2 jaar doet gij al het werk in al de tuinen van uw straat. En binnen twee jaar, zullen we nog eens praten, misschien zal iemand anders dan ook in uwen hof komen werken ![]() dan stuurt ge die gast toch wandelen ? Nee, de enige manier om zoiets aanvaardbaar te maken, is: ok, ik werk gedurende 2 jaar in alle tuinen van de straat, en NADIEN IS HET VERPLICHT IEDER ZIJN TOER om ook in mijn hof komen te werken. Dat kan een regeling zijn, die iedereen goed uitkomt, waarom niet. Maar als ge na 3 jaar moet horen: zeg manneke dat is veel te vermoeiend, zulle, we zullen wel nog uw vuilbakken buiten zetten, maar uwen hof kunt ge nu zelf opkuisen, dan is dat toch niks anders dan boerenbedrog geweest ? Citaat:
Maw, ge WORDT AL bedot. Vindt ge het nog normaal dat ge nog eens extra bedot wordt als ge aan de eindstreep komt ? Citaat:
En als ge dat ziet, is het trouwens onbegrijpelijk dat er "een gat in de kas" zit, want de efficientie van het "publiek pensioenfonds" is al ongelofelijk slecht zoals ge zelf komt uit te leggen. Het enige dat het nog voor zich had was "laag risico", maw we zijn zeker van de uitkomst. Als je dat nu ook nog eens op de helling zet, is het helemaal een ramp. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#287 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn inbreng was om het verschil tussen arbeidsvoorwaarden tussen overheid en privé te schetsen. Daarover heb je nog niets gezegd, zelfs niet dat je mijn cijfers - uit het leven gegrepen - niet gelooft. Je fietst liever rond datgene waarover je - tegen een andere poster - zelf begon: de niet aantoonbaarheid.
![]() |
![]() |
#289 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar je moet het weten. In principe maakt dat niet zo veel verschil uit. alleen nu dat het aantal gewerkte jaren dat je nodig hebt om je pensioen te mogen nemen sterk verhoogd zal worden, geeft dat voor sommigen een groot verschil. Laatst gewijzigd door pajoske : 1 maart 2012 om 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
|
![]() In Nederland is het nog veel erger gesteld met hun privé pensioenkassen.
Sommigen weten nu al dat hun pensioen met tussen 5 �* 10% gekort word. Terwijl politici niets inleveren. Maak de markt vrij en de volgende 20 jaar zorgen de banken met medewerking van de politici er wel voor dat al je bijdragen richting belastingparadijzen verdwenen zijn. Als je ziet dat geld van ontwikkelingshulp dat kan, en dat onze politici, het zogezegd "niet weten", alhoewel het belastinggeld is, vermoed ik dat het niet zo moeilijk is hetzelfde te doen met de winsten op de pensioen bijdragen. En de Vlaamse politici doen een geweldige bezuiniging van 2%. Man gaat dat pijn doen. Ik vermoed dat ze door hun inspanning, morgen met een bedel potje door de straten dwalen, om hun karige inkomen een beetje aan te vullen. Laatst gewijzigd door subocaj : 1 maart 2012 om 15:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, iemand die al met pensioen is, wel, die moet je in zijn rechten laten. Iemand die al 90% van de weg heeft afgelegd, wel, daarvan ligt de pensioensregeling al voor 90% vast ; over de 10% die nog zullen komen met zijn toekomstige bijdragen (waar dan OOK moet over onderhandeld worden he) kan men nog nieuwe contractvoorstellen doen. En zo voort. Iemand die nog maar 10% van de weg heeft afgelegd, wel die heeft ook maar 10% van de "oude engagementen" verdiend. Citaat:
Ik zie niet in waarom men de schuldeisers die de pensioengerechtigden zijn, zomaar zou mogen de schuld laten herschikken, terwijl mensen met staatsobligaties nog altijd gerust de 100% van die schuld mogen opeisen. Want je kan even goed zeggen dat het andere probleem de aangegane staatsschulden zijn, en dat we eenvoudig weg kunnen beslissen van die schulden maar voor 50% of zo terug te betalen "om niet tegen de muur te knallen". Ok, laten we dat doen, maar laten we dan eerst vaststellen dat deze staat engagementen heeft genomen die hij niet kan betalen, en DUS gewoon failliet is. Dat is veel eerlijker ten aanzien van alle schuldeisers, eerder dan 1 categorie eruit te pikken (de pensioengerechtigde ambtenaren) en die tot een "schuldherschikking" te dwingen voor het goede doel, en de andere schuldeisers gewoon te vergoeden alsof er niks aan de hand is. Citaat:
Citaat:
Maw, ik verkies inderdaad dat de staat officieel failiet gaat, eerder dan een voor een de schuldeisers van die staat te bedotten.
![]() |
![]() |
#292 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
|
![]() Vandaag nog met een bedrijfsleider gesproken die van mening was dat wat betreft pensioenen, devaluatie van waarde woningen, persoonlijke schulden enz de Nederlanders er veel slechter voor staan dan de Belgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
We hebben nu al een overproductie, waarom? omdat men alles al heeft wat men met de huidige verdienste kan veroorloven, op het einde van de maand is mijn beugel leeg,heb ik meer ? dan zal ik mijn geld uitgeven aan het buitenland, een villa in spanje? meer reizen? kies maar uit Ik zou het liever hebben over; iedereen moet evenlang werken Laatst gewijzigd door stropke1000 : 1 maart 2012 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus als je het zwart op wit geschreven wil zien: ik geloof je cijfers inderdaad niet. Ir's (of wie dan ook) die bij de overheid slechts een fractie verdienen van wat ze in de privé verdienen, terwijl ze in exact dezelfde functies zitten, het blijft nog steeds een claim die niet aangetoond is. Ook jij toont die niet aan, gezien de mist die je spuit rond je "zelfde functies". Wat mij betreft heb je enkel aangetoond dat je voor twee verschillende functies een verschillende verloning krijgt. Big deal, dat geloof ik zo ook wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
|
![]() Ik ken lonen van een aantal ir's in privé, univ. labo en bij verzelfstandigd overheidsbedrijf. Veel verschil zit daar niet in. Toevallig is het loon bij de overheid het hoogste loon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mij verder niet glaten hoor; ik snap wel wat je wil zeggen en dat is ook een optie uiteraard. Doelbewust op de ijsberg afvaren, het schip laten vergaan en dan zien wat er nog mee in de reddingssloepen kan en wat niet, dat is ook een strategie en die zal ook werken. Maar je weet zelf even goed als ik dat de "schuldeisers" er dan nog berooider van gaan afkomen dan nu na een aanpassing. Citaat:
Wij hebben ook al leveranciers failliet zien gaan met wie we contracten hadden voor langere periodes, maar ondanks hun niet aanleveren van de contractuele diensten, krijg je daar als eiser weinig voor te zien. Idem voor werknemers van een bedrijf dat failliet gaat. Die krijgen ook niets te zien voor hun loon dat ze contractueel gezien moesten krijgen voor de volgende x jaar. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Minister-President
|
![]() Het toeval wil natuurlijk dat de ene functie bij de overheid was en de andere in privé dienst. Maar dat wil je natuurlijk niet horen. Want dat mag niet waar zijn.
![]() |
#299 |
Banneling
|
![]() Dat mag gerust waar zijn; alleen toon jij de claim niet aan dat exacte functies compleet verschillende verloningen krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een ambtenaar die minder bijdraagt dan ik zal een veelvoud van mijn pensioen krijgen. Een zelfstandige die meer bijdraagt, een fractie. Om eerlijk te zijn, die willekeur stuit mij veel meer tegen de borst dan de notie dat ik eventueel mijn 'gespaard' geld er niet uit zou krijgen. Een systeem waar ik per definitie minder uit haal dan ik er in steek, omdat het dient om anderen te helpen, kan ik dus moeilijk zien als spaarplan. Het is een vorm van solidariteit en sociale dienstverlening. Daarom vind ik het ook nogal stuitend wanneer ambtenaren erop staan om daar grote bedragen uit te ontvangen, zelfs wanneer dat tot het failliet van het systeem leidt. Dan heb ik ook geen zin meer om solidair te zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik vind niet dat ik daarin bedot word, maar iedereen moet dan wel gelijk behandeld worden. Geen voordeelstatuten, ook niet voor zij die dat ondertussen gewoon zijn. Citaat:
![]() Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |