Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Bij nieuwe verkiezingen zou ik nu stemmen voor:
Groen 7 3,06%
SP.A 14 6,11%
CD&V 5 2,18%
Open VLD 12 5,24%
Lijst Dedecker 12 5,24%
NVA 94 41,05%
VL. Progressieven 0 0%
Vlaams Belang 49 21,40%
Ze zijn ongrondwettelijk, ik ga niet stemmen. 21 9,17%
Andere 15 6,55%
Aantal stemmers: 229. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2010, 07:07   #301
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Gaat er nu niemand op de Vlaams Depressieven stemmen ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 07:12   #302
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Standaard ... 11000+ stemmen ... opmerkelijk
Oud 28 april 2010, 07:21   #303
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
We kunnen alleen maar hopen

Ik vind het verontrustend dat een deel van de linkerzijde hier sociaal-ecologisch beleid minder belangrijk vindt dan de indeling van een kieskring
het gaat niet enkel over de indeling van een kieskring, integendeel zelf, dat is een futiliteit.

het gaat wel over hoe je een land organiseert zodat het voor alle inwoners goed is om er in te leven, sociaal-economisch, ecologisch en cultureel. en de structuren van dit land garanderen dat niet, integendeel zelf.

het is dus zo dat eerst en vooral de structuren van dit land moeten aangepast worden zodat je aan al die andere problemen kunt werken.

en dan gaan we zien wat de partijen voorstellen aan de linkerkant:

-PVDA: liefst niets veranderen en als je verandert, naar een unitair België gaan
- Groen!: van ons mogen er veranderingen komen, maar niet teveel en zeker niet teveel ambras maken met de Franstaligen
- SPa: ok, we willen wel veranderingen en sommigen van onze leden willen zelfs ver gaan (Vandenbroucke, leden uit Vlaams-Brabant), maar ach, als die staatshervorming er niet komt omdat de Franstaligen het blokkeren, dan is dat zo.

maw, op welke linkse partij moet iemand die er van overtuigd is dat er een grote staatshervorming nodig is voor het welzijn van alle Belgen, stemmen??
Oud 28 april 2010, 07:24   #304
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Gaat er nu niemand op de Vlaams Depressieven stemmen ?
die komen toch niet meer op, die zijn bij Groen! gegaan.
Oud 28 april 2010, 07:29   #305
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

toch 2 die voor de CD&V stemmen, ... grapjassen, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 07:36   #306
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Standaard ... 11000+ stemmen ... opmerkelijk
12000 stemmen, en het wordt beter en beter....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  ds.PNG
Bekeken: 213
Grootte:  18,2 KB
ID: 66460
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 07:43   #307
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

Bijlage 66460
Ze gaan de mensen bang maken voordat ze een"foute" stem uitbrengen. Het imago van ons land, BHV dat niemand interesseert, de problemen van de mensen, blablabla en de kudde loopt er weer met open ogen in en we zijn weer vertrokken.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 07:47   #308
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

Bijlage 66460

Ondanks het feit dat zo een pols op niks trekken, gaan er zich toch een paar serieus in hun koffie verslikken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 08:11   #309
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

12000 stemmen...
kijk zie, het kunnen al niet meer de NVA-leden zijn, want die zijn met minder.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 08:59   #310
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

niet verwonderlijk dat de franstaligen er alles aan willen doen om verkiezingen te vermijden...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 09:51   #311
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Als er ergens verkiezingen zijn komen allerlei buitenlandse waarnemers, ook Belgische, kijken of alles conform de wet verloopt.
Komen hier dan ook die waarnemers eens een kijkje nemen?
Normaal wel, maar als je ziet dat buitenlanders onze wetten en verkiezingen nog minder begrijpen dan wij vlamingen zelf (ik betwijfel of de meerderheid van de vlamingen echt begrijpt wat het BHV probleem feitelijk is), dan weet of die buitenlanders van nut kunnen zijn om het democratische gehalte te bepalen: zie hoe belgië er volgens de Fransen uitziet http://uilenvlucht.wordpress.com/201...-platinablond/
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 09:58   #312
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Helaas: statistisch is een niet-stem sowieso een stem voor de meerderheid, die je misschien niet eens wenst...
Ja daar heb ik normaal ook mijn bedenkingen bij tijdens wettelijke verkiezingen, probleem dat ik nu gemerkt heb is dat de meeste brave vlamingen hier de illegale verkiezingen inderdaad niet boycotten. Mijn interpretatie was dat wij vlamingen de wet zouden volgen en idd niet naar de ongrondwettelijke verkiezingen zouden gaan. En als de opkomst er niet is zouden deze verkiezingen nog ongrondwettelijker worden.

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 28 april 2010 om 09:59.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:03   #313
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Ja daar heb ik normaal ook mijn bedenkingen bij tijdens wettelijke verkiezingen, probleem dat ik nu gemerkt heb is dat de meeste brave vlamingen hier de illegale verkiezingen inderdaad niet boycotten. Mijn interpretatie was dat wij vlamingen de wet zouden volgen en idd niet naar de ongrondwettelijke verkiezingen zouden gaan. En als de opkomst er niet is zouden deze verkiezingen nog ongrondwettelijker worden.
Wat een prachtige gelegenheid om onze voorzitter-stemmenkanon nog eens te siteren:
die ongrondwettelijke verkiezingen: als partij moet je deelnemen: als demokraat moet je ze aanvechten.

Als ge dat niet verstaat, zal ik het simpel uitdrukken: maksimaal profiteren van de gratis aangeboden reklame, tijdens de duizenden momenten die hiertoe mogelijk zullen zijn. Kassa kassa ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:05   #314
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Moet de vraag niet eerder zijn "heeft het nog wel zin om te stemmen".

Natuurlijk is er een probleem met de geldigheid van de verkiezing op basis van de grondwet. Die kan blijkbaar ook niet meer aangepast worden.

Of de verkiezing al dan niet geldig zou kunnen zijn ligt bij "justitie" en we weten allemaal al hoe goed die instelling werkt.

Los daarvan heeft stemmen zoals het de laatste malen is gebeurd ook geen zin voor zover je een voorkeurstem wil uitbrengen. Partijen kiezen uiteindelijk toch voor mensen die niet eens kandidaat zijn voor een politiek mandaat. Het enige wat democratisch ik voor zover je dat zo kan benoemen is een partijstem. Het enige probleem daarmee is dat binnen elke partij mensen zijn mensen zijn die koud en anderen die warm blazen. Een voorkeurstem is dus niet veel waard, een partijstem ook niet.

Misschien zou het zelfs nog beter zijn dat we ineens voor de coalitie konden stemmen. Dat de dames en heren politici ertoe verbonden zouden worden.

De staatshervormingen uit het verleden zijn de aanleiding tot deze crisis. in grote lijnen heeft men te weinig en/of niet juiste bevoegdheden verdeeld maar wel teveel geld geboden voor die bevoegdheden. Daardoor zit de federale regering nu in de stront. Daardoor is het communautaire nu zo'n probleem.

België is niet het probleem. België had als geheel beter kunnen functioneren. Volledige scheiding zou ook beter functioneren. Politiek gezien dan toch. Dat de burger er beter van zou worden valt zeer te betwijfelen. Evenwichtige staatshervormingen hadden wellicht het beste geweest voor de burger. Maar de partijen waren en zijn nu eenmaal niet bezig met het welzijn van de burger.

Ze zijn bezig met hun profilering, zoveel mogelijk stemmen halen voor de jaarlijkse verkiezingen. Rekening houden met de stem van de burger en de verantwoordelijkheid opnemen houden ze niet vol voor een ganse legislatuur. Kortetermijndenken is ook niet meer enkel meer de handelswijze van beursspeculanten dit geen jaar kunnen wachten om hun bonussen op te strijken. Als puntje bij paaltje komt is het allemaal niet waar natuurlijk en is het de schuld van de media dat meer en meer mensen zich distantiëren van de politiek.

De ene partij zaagt dat ze niet genoeg aan bod komt, de ander dan weer dat ze te selectief of verkeerd geciteerd worden. Ze wringen zich in alle mogelijk bochten voor royale partijdotaties. Ondertussen betaald de burger wel dubbel voor vele zaken. Overlappende bevoegdheden, uitkeringen voor alle politieke mandaten, dubbele administraties die naast "onafhankelijke" werking nog meer kosten (meer ambtenaren, kabinetsmedewerker enz) omdat ze niet goed kunnen communiceren en dus ook niet overeen te komen.

Ik weet ook niet hoe dit alles kan opgelost worden. Moest het mogelijk zijn zou ik voorkeurstemmen uitbrengen over de partijgrenzen heen en per bevoegdheid zou ik nog de moeite willen doen maar dan wel niet alle jaren.

Moesten de partijen eenduidige standpunten vertegenwoordigen zou een patijkeuze naargelang bevoegdheid mogelijk zijn.

Daarvoor zou wellicht ook een grondwetsherziening nodig zijn. Er zijn wellicht mensen die zich storen aan hun communicatie met de diverse overheden binnen hun gemeenten in de rand. Principieel zijn er ook zaken maar ik me tegen zou verzetten maar wat is wat waard? Voor de politici zijn de euro's wel belangrijk maar wat hebben de inwoners van de randgemeenten er aan, wat hebben Walen, Vlamingen of Belgische burgers eraan.

Wat kost het allemaal niet, het ongenoegen van de mensen in de rand, de dubbele administratie, de extra politici met kabinetten, administraties en uitgaven allerhande aan dubbel studies van projecten, smeergelden e.d. Zouden die middelen niet beter besteed kunnen worden voor de burger, steun aan bedrijven die effectief voor werkgelegenheid zorgen?

Als het van de politiek afhangt niet, kan dit niet. Op wie of wat moeten we stemmen? Je kan gewoon niet stemmen. Je kan niet stemmen tenzij je extremist bent en dan kan je net zo goeds een moslimfundamentalist zijn die de sharia wil invoeren. Proteststem? slechts 1 optie blijft over. PVDA maar das nu eenmaal ook niet mijn ding. Toch stem ik er wellicht wel op omdat geen enkele andere partij, misschien nog groen, niet in het politiek om politiek ziek zie.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:06   #315
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Ik zou ook liever niet gaan stemmen, maar niet gaan stemmen is simpelweg in uw eigen vel snijden, want de kiezers van de traditionele partijen gaan WEL gewoon naar de stembus.

Dat wordt dan ook de grootste uitdaging van de Vlaamse partijen. Hun kiezers naar die stembus krijgen.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:16   #316
DonQuiSjot
Provinciaal Statenlid

DonQuiSjot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maximus Aurelius Bekijk bericht
of gewoon stemmen?

niet stemmen = stem voor de meerderheid
Dat men die kwakkel toch blijft geloven !!!???
Niet stemmen, of blanco stemmen, dan wordt uw stem niet gerekend, zo simpel is dat.

De meerderheid wint ALTIJD, anders zou ze de meerderheid niet zijn. Dus in die optiek klopt het.

http://democratie.nu/actueel/opinie/...erderheid.html

Citaat:
Het blijft een hardnekkige kwakkel, maar blanco stemmen worden niet aan de meerderheidspartijen of de grootste partij geschonken. Wat wel geldt: per blanco stem krijgen de partijen jaarlijks ca. 1,75 euro minder dotatie.

Als reactie op de oproep 'Stem massaal blanco .. als petitie om uw stem terug te krijgen' hoort en leest men dikwijls dat een blanco stem naar de meerderheid gaat, of naar de grootste partij. Hoe die tovertruk dan zou werken, dat is dan niet meer duidelijk. Men heeft het "van horen zeggen", maar weet niet juist hoe dat gaat. Voor alle duidelijkheid: een blanco stem gaat nergens anders naartoe.

Op de website van Binnenlandse Zaken, Directie van de Verkiezingen staat onder de 'FAQ' volgende vraag:
Kunt U mij inlichten over het gebruik van ongeldige of blanco-stemmen. Worden ze genegeerd of gaan ze naar de meerderheid?
Met volgend antwoord:
Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels over de partijen. Deze stemmen worden dus totaal genegeerd bij de zetelverdeling en geen enkele partij kan er een beroep op doen. Bijgevolg worden uitsluitend de stembiljetten met geldige stemmen voor de diverse lijsten in rekening gebracht voor de zetelverdeling.

Op de website 'Vlaamse overheid', in de rubriek 'Hoe kan ik geldig stemmen?
Wat gebeurt er met blanco stemmen en ongeldige stemmen?
Met volgend antwoord: Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels. Het is dus niet zo dat de blanco stemmen of ongeldige stemmen naar de meerderheid gaan.

Wel minder partijdotatie

De blanco stemmen worden dus niet meegeteld om de zetels te verdelen. De proportionele verdeling van de zetels blijft dezelfde op basis van de wél geldig uitgebrachte stemmen. De oproep om massaal blanco te stemmen heeft vooreerst niet de bedoeling voor een halfleeg parlement te zorgen, wel dat de verkozenen van alle partijen zó sterk onder druk gezet worden om de tien punten uit te voeren, waar ze vandaag niet toe in staat blijken.

Een klein beetje zal het de partijen toch wel pijn doen, omdat de partijdotatie deels bestaat uit een toelage per geldig uitgebrachte stem (jaarlijks 1,49 euro per geldig uitgebrachte stem voor het Vlaamse Parlement). Voor elke blanco stem krijgen de partijen die 1,49 euro dus vijf jaar lang niet. Dit bedrag wordt aangepast aan de gezondheidsindex, waarbij het indexcijfer van januari 2001 als basis genomen wordt. Het bedraagt dus vandaag ongeveer 1,75 euro per jaar per blanco stem.
Als je NIET AKKOORD BENT, dan is dit de enige goeie reactie. Blanco stemmen. Heb geen vrees dat je stemmetje ook maar IETS zou uithalen, zoals deze hierboven. We weten ondertussen al hoe alles geregeld wordt
BTW: wie kan zwart op wit bewijzen dat stemcomputers 100% betrouwbaar zijn???

Het is al lang geen democratie meer, is het nooit geweest !
In een democratie beslist het vol uiteindelijk. Wij hebben een particratie: jij stemt, zij doen tijdens hun regeerperiode hun goesting !

Het zwitsers systeem, daar heeft men hier grote schrik van ! Ook in Zwitserland probeert men de referenda te ondermijnen.
Trouwens, de referenda voor de fun zoals hier wel es gehouden worden (zoals Antwerpse Wapper), die worden toch genegeerd.

= Wantrouwen van het gezag is de eerste burgerlijke plicht = Psssssttt, pasop, achter je !!! =

www.swingstar.eu

Laatst gewijzigd door DonQuiSjot : 28 april 2010 om 10:22.
DonQuiSjot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:42   #317
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
toch 2 die voor de CD&V stemmen, ... grapjassen, ...
Geen grap hoor. Iedereen die mij kent weet dat ik CD&V stem en dat ik bovendien ook vrij koppig ben.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2010, 10:44   #318
Jozef Ostyn

Standaard

Hoe komt het trouwens dat er in deze poll een partij voorkomt die niet meer bestaat: Vl. Pro.?
Oud 28 april 2010, 10:44   #319
Jozef Ostyn

Standaard

En hoe komt het dat de BUB geen keuzemogelijkheid is? Die studentikoze club gaat nu toch wel het land redden zeker?
Oud 28 april 2010, 10:46   #320
michael225
Vreemdeling

Standaard

Sorry maar de NVA is net zoals de meerderheidspartijen

STOERE PRAAT, maar als er belangrijke beslissingen genomen moeten worden, gaan ze plat op de buik

Ik stem op Vlaams Belang, enige partij die voor de vlaming opkomt

De andere partijen zouden Vlaanderen gaan verkopen om toch nog aan de macht te kunnen blijven

BRUSSEL NIET UITBREIDEN NOOIT
michael225 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be