Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 13:02   #361
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wie een diesel kan kopen, gaat sowieso niet voor de goedkopere wagen. je weet toch dat die duurder zijn?
In aankoop duurder. Maar per km over termijn gezien beterkoop. Tenzij je maar 5.000 km per jaar bolt.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 13:04   #362
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In aankoop duurder. Maar per km over termijn gezien beterkoop. Tenzij je maar 5.000 km per jaar bolt.
zolang je geen 20.000 km rijdt, heb ik altijd gehoord.

ma goed, we zijn bezig over het voorbereiden van de Franstaligen op het einde van het land.
Oud 24 augustus 2010, 13:09   #363
Jonathandv
Vreemdeling

Jonathandv's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ma goed, we zijn bezig over het voorbereiden van de Franstaligen op het einde van het land.
Daar kunnen ze zich niet op voorbereiden, tenzij hun werkloosheidsgraad op korte termijn halveert en dat is onmogelijk, denk je niet?
Jonathandv is offline  
Oud 24 augustus 2010, 13:09   #364
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zeggen ze. Werkelijkheid is anders als je zelf gaat tellen.

Met die nieuwe taks is Vlaanderen zich aan het voorbereiden op het einde van het land. Want dit houdt in dat ze veel moeilijker binnen de Europese normen van vermindering van de milieuvervuiling komen. De Waalse bossen die dit konden compenseren zijn dan plots verdwenen. Waardoor Vlaanderen hoge boetes zal moeten betalen of dure schone lucht over de grens moet kopen.

Maar zulke zaken vergetende Vlaams nationalisten te vertellen. We worden maw bedrogen door onze eigen politici.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 13:21   #365
Shadowke

Standaard

rond de pot draaien is echt je ding hé pajoske.

met het belastingsgeld dat volledig in Vlaamse handen komt, kan Vlaanderen tenminste meer investeren in Vlaamse bossen, rivieren, openbaar vervoer, weg- en spoorinfrastructuur, ...
op termijn zal Vlaanderen dus een proper en zeer modern land worden met een hoge welvaart, maar je moet geduld hebben.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 augustus 2010 om 13:21.
Shadowke is offline  
Oud 24 augustus 2010, 13:23   #366
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met die nieuwe taks is Vlaanderen zich aan het voorbereiden op het einde van het land. Want dit houdt in dat ze veel moeilijker binnen de Europese normen van vermindering van de milieuvervuiling komen. De Waalse bossen die dit konden compenseren zijn dan plots verdwenen. Waardoor Vlaanderen hoge boetes zal moeten betalen of dure schone lucht over de grens moet kopen.

Maar zulke zaken vergetende Vlaams nationalisten te vertellen. We worden maw bedrogen door onze eigen politici.
ik heb geteld. ik doe een 15.000 km per jaar en door een benzine te kopen heb ik me toch wat geld bespaard.

maar ga jij nu elke maatregel die Vlaanderen neemt, bestempelen als een stap richting splitsing?
Oud 24 augustus 2010, 13:23   #367
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik vind het altijd plezant hoe men de Franstaligen voorstelt alsof zij de wet enkel navolgen wanneer het hen past, terwijl zij eigenlijk bijna altijd krachtens de wet handelen.
(het opvolgen van de omzendbrief Peeters is daar wel een tegenvoorbeeld van).
Alle voorbeelden die ik gaf, waren daar tegenvoorbeelden van, stuk voor stuk, en dit gedurende decennia. Ik zal niet zeggen dat Franstaligen enkel de wet navolgen wanneer het hen past, maar ze negeren hem toch verdomd vaak wanneer het hen niét past.

Citaat:
Faciliteiten? Wettelijk. Belangenconflicten? Wettelijk.
Ik heb het over de faciliteiten in Wallonie. Daar kunnen Nederlandstaligen niet op hun rechten rekenen, en hebben dat ook nooit gekund.

De belangenconflicten zijn volgens een exacte lezing van de wet wel degelijk misbruikt, wat betreft de opeenvolgende indiening. Herhaaldelijk indienen door verschillende organen werkt niet herhaaldelijk opschortend, en althans volgens bepaalde juristen schort er ook wat aan het idee van dezelfde mensen die vanuit verschillende organen een conflict stemmen.

Citaat:
Maar ik weet wel één zaak: als het zo duidelijk was dat de faciliteiten collectief uitdovend waren (wat een enorm verschil is met "individueel uitdovend"), waarom is er dan geen termijn geplakt in de wet, zoals gebruikelijk is?
Het betreft een overgangsregeling, men heeft niet expliciet willen stipuleren tegen wanneer al die Franstaligen dan wel zouden moeten Nederlands geleerd hebben. Ik vind dat ook niet nodig. Van mij mogen die blijven bestaan (en uitgebreid naar andere talen), met aanpassingen die zorgen voor méér integratie in plaats van minder, én op voorwaarde dat men ophoudt daar territoriale eisen aan te verbinden.

Citaat:
Voor mij part stapt De Wever morgen naar het Vlaamse Parlement om de Vlaams onafhankelijkheid uit te roepen. Probleem opgelost, nietwaar?
Dat hoeft niet. Loyale partners is voor mij ook voldoende. Maar het lijkt er inderdaad op dat de Franstaligen de keuze zullen afdwingen tussen een ondemocratisch Belgie en géén Belgie.

Citaat:
Ja, anders zou je geen Vlaams-nationalist zijn. Omdat ik geen Vlaams-nationalist ben, lees ik de realiteit door een andere bril, waardoor er verschillen zijn in visie en interpretatie.
Elk nationalisme is mij vreemd, zowel het Vlaamse als het Belgische.

Citaat:
Want dat is nu eenmaal het groot probleem in de communautaire discussies: vaak hebben zowel de Vlamingen als de Franstaligen (gedeeltelijk) gelijk, maar zijn beiden overtuigd van hun Eigen Groot Gelijk.
Jaja, relativisme. Dat betekent niet dat beide standpunten evenwaardig zijn. Wanneer Franstaligen redeneren vanuit het eigen privilege (zoals in BHV, de randburgemeesters, etc) hebben ze wat mij betreft steeds ongelijk.
Nyquist is offline  
Oud 24 augustus 2010, 13:28   #368
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv Bekijk bericht
Daar kunnen ze zich niet op voorbereiden, tenzij hun werkloosheidsgraad op korte termijn halveert en dat is onmogelijk, denk je niet?
O jawel hoor:

1. de Franstalige politici zijn al een tijdje bezig de Franstalige publieke opinie voor te bereiden dat België gedoemd is te verdwijnen.
Zij zeggen dat uiteraard niet met zoveel woorden, maar er is duidelijk een ondergrondse beweging aan de gang.

2. Zij zijn dan ook hun ganse economie aan het omschakelen, wat bijdraagt tot punt 1.

3. Zij hebben wel nog tijd nodig om die economische omschakeling zo pijnloos mogelijk te maken, én ondertussen de PS-Staat verder te laten bestaan (voor een PS'er zijn beide onlosmakelijk met elkaar verbonden, en passant).
Maar daarvoor hebben zij geld nodig dat momenteel niet in Wallonië voorhanden is; dus is het behoud van België en van "interpersoonlijke solidariteit" absoluut noodzakelijk. Voor de volgende 10 of 20 jaar tenminste. De fameuze "niemand mag verarmen" is daar de uitdrukking van.
Tijd winnen past volledig bij deze strategie, en is dan ook vooral een PS-strategie.
Oud 24 augustus 2010, 13:48   #369
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bwa, aangezien we Brussel kwijt zijn, zal het nog wel meevallen met die vervuiling...
fox is offline  
Oud 24 augustus 2010, 13:52   #370
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Alle voorbeelden die ik gaf, waren daar tegenvoorbeelden van, stuk voor stuk, en dit gedurende decennia. Ik zal niet zeggen dat Franstaligen enkel de wet navolgen wanneer het hen past, maar ze negeren hem toch verdomd vaak wanneer het hen niét past.

Ik heb het over de faciliteiten in Wallonie. Daar kunnen Nederlandstaligen niet op hun rechten rekenen, en hebben dat ook nooit gekund.

De belangenconflicten zijn volgens een exacte lezing van de wet wel degelijk misbruikt, wat betreft de opeenvolgende indiening. Herhaaldelijk indienen door verschillende organen werkt niet herhaaldelijk opschortend, en althans volgens bepaalde juristen schort er ook wat aan het idee van dezelfde mensen die vanuit verschillende organen een conflict stemmen.
Een aantal punten zijn inderdaad correct, en Vlaanderen (de Vlaamse burgers) heeft een aantal wettelijke tools om dit te verhelpen.
Een aantal anderen zijn verkeerd, onder andere uw interpretatie van de belangenconflicten. Weer eens, een interpretatie is maar geldig wanneer een rechtbank zich daarover heeft uitgesproken. Tot dan heeft het geen enkele waarde.
U hebt de mond vol van democratie: dit is ook "democratie".

Citaat:
Het betreft een overgangsregeling, men heeft niet expliciet willen stipuleren tegen wanneer al die Franstaligen dan wel zouden moeten Nederlands geleerd hebben. Ik vind dat ook niet nodig. Van mij mogen die blijven bestaan (en uitgebreid naar andere talen), met aanpassingen die zorgen voor méér integratie in plaats van minder, én op voorwaarde dat men ophoudt daar territoriale eisen aan te verbinden.
ja maar, zijn zij nu uitdovend of niet? Als je er geen regeling van maakt, wanneer zijn zij dan uitgedoofd (m.a.w. niet meer afdwingbaar)? En die regeling bestaat nu eenmaal niet; dit terwijl een basisregel nochtans is : een wet is van toepassing totdat het opgeheven wordt, zij het via een interne kalender, zij via een wet die de voorgaande wet opheft, zij het via een uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Zoiets bestaat niet voor de faciliteiten, en dus zijn de faciliteiten niet uitdovend.
Weer eens basisregel in een rechtstaat.

Citaat:
Dat hoeft niet. Loyale partners is voor mij ook voldoende. Maar het lijkt er inderdaad op dat de Franstaligen de keuze zullen afdwingen tussen een ondemocratisch Belgie en géén Belgie.
Goede contracten maken goede vrienden.

Citaat:
Jaja, relativisme. Dat betekent niet dat beide standpunten evenwaardig zijn. Wanneer Franstaligen redeneren vanuit het eigen privilege (zoals in BHV, de randburgemeesters, etc) hebben ze wat mij betreft steeds ongelijk.
Zij redeneren vanuit afdwingbare rechten. Dat die rechten privileges zijn, kan, maar zij bestaan en zij werden toegekend op een legitieme manier. Dat de Franstaligen in de Rand er niet mee akkoord gaan dat die "rechten" zomaar worden afgepakt/afgezwakt, kan ik mee inkomen.
Oud 24 augustus 2010, 13:59   #371
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Een aantal punten zijn inderdaad correct, en Vlaanderen (de Vlaamse burgers) heeft een aantal wettelijke tools om dit te verhelpen.
Een aantal anderen zijn verkeerd, onder andere uw interpretatie van de belangenconflicten. Weer eens, een interpretatie is maar geldig wanneer een rechtbank zich daarover heeft uitgesproken. Tot dan heeft het geen enkele waarde.
U hebt de mond vol van democratie: dit is ook "democratie".
democratie op z'n belgisch is een schijndemocratie.

Citaat:
ja maar, zijn zij nu uitdovend of niet? Als je er geen regeling van maakt, wanneer zijn zij dan uitgedoofd (m.a.w. niet meer afdwingbaar)? En die regeling bestaat nu eenmaal niet; dit terwijl een basisregel nochtans is : een wet is van toepassing totdat het opgeheven wordt, zij het via een interne kalender, zij via een wet die de voorgaande wet opheft, zij het via een uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Zoiets bestaat niet voor de faciliteiten, en dus zijn de faciliteiten niet uitdovend.
Weer eens basisregel in een rechtstaat.
vraag je eerst af: waarom zijn ze niet uitdovend?
heel simpel: zodat ze achteraf bij het Franstalig landsgedeeelte kunnen gevoegd worden.

Citaat:
Goede contracten maken goede vrienden.
het Belgisch contract is geen goed contract

Citaat:
Zij redeneren vanuit afdwingbare rechten. Dat die rechten privileges zijn, kan, maar zij bestaan en zij werden toegekend op een legitieme manier. Dat de Franstaligen in de Rand er niet mee akkoord gaan dat die "rechten" zomaar worden afgepakt/afgezwakt, kan ik mee inkomen.
waarom denk je dat die privileges er zijn gekomen?
om meer Vlaams geld en Vlaams grondgebied op te eisen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 24 augustus 2010 om 14:10.
Shadowke is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:01   #372
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Op Vlaanderen geprojecteerd zou Frans een officiële minderheidstaal kunnen worden in Brussel-19 en de zes faciliteitengemeenten in de Rand. Met dat laatste ga ik hier misschien tegen een paar schenen schoppen, maar je mag niet de fout maken om dit te bekijken in de huidige Belgische context. Er zou dan immers geen verenigd Franstalig Waals-Brussels front meer zijn, de grenzen zouden ondubbelzinnig vastliggen en de motor van de verfransing en het communautaire gestook in Vlaams-Brabant, zijnde Brussel, zou onder Vlaams bestuur vallen.
Opent de deur naar een tweetalig Vlaanderen.

Dan liever een (kleiner) ééntalig Vlaanderen en een tweetalig Wallonie.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:11   #373
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was.

Voor de opkomst van de steden was het gebied rond Luxemburg-Limburg-Westen van Duitsland eeuwenlang een zeer rijk gebied.

Maar wat heeft Vlaanderen nu nog om de bevolking welstand te garanderen.

Ze zullen al moeten beginnen met in het buitenland(Wallonië) dure zuivere lucht te kopen. Waarom denk je dat ze de inschrijvingstaks op oude dieselwagens drastisch willen verhogen? Dat is nog maar een begin.
Lucht komt van overal. Die hoeven we niet te kopen. Zuiver water is eerder iets wat niet zomaar voor handen is. Maar ook doorvoor hbben we Wallonië niet nodig. Technologie in overschot om via Reverse osmosis (RO) zuiver water te produceren.

Vergeet niet dat we nog steeds onze havens hebben en dat we zelfs Zaventem hebben, want ook dat ligt in het huidige Vlaanderen.

Wallonië heeft ook potentieel hoor, maar het is zoals een kind dat steeds op de arm gedragen is, dat heeft ook geen behoefte om op eigen benen te staan.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:13   #374
Yves Delaet
Vreemdeling

Standaard

splitsen dan maar zeker ?
Yves Delaet is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:22   #375
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Delaet Bekijk bericht
splitsen dan maar zeker ?
Natuurlijk.

De PS-ers volgen nu een curcus "hoe de eigen broek ophouden"
Alle begin is moeilijk ; daarom mag er voorlopig geoefend worden met een onderbroek met elastiek.
Pericles is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:25   #376
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

[quote=Jonathandv;4940411]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht

Kijk naar de scandinavische landen, kijk naar Duitsland: de werkloosheidsuitkering is er in de tijd beperkt en de werkloosheidsgraad is er veel lager en men heeft er ook een hogere economische groei.
Maar de belastingcontrole zal daar ook efficiënter werken waarschijnlijk. Hier zijn er een zeer groot deel Walen die jaren lang, haast allen doppende, een stacaravan hebben staan aan de kust. Een woord Nederlands komt er niet uit maar ze gaan wel her en der terrasjes aanleggen bij andere campinggebruikers, in het zwart natuurlijk.

Bovendien verhuren ze regelmatig dan nog eens hun eigen caravan of treden zelfs op als bemiddelaar voor verhuring van soortgenoten hun caravan. Doppen maar wel honderdduizend Fr per jaar kunnen neer tellen voor hun staanplaats. Knoop het maar aan elkaar. Kassa kassa.

En das niet van horen zeggen, ik weet precies hoeveel staanplaatsen van de Marva Weekendparken te Middelkerke alleen nog maar, van dat soort kaliber
betrokken zijn.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:27   #377
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Opent de deur naar een tweetalig Vlaanderen.

Dan liever een (kleiner) ééntalig Vlaanderen en een tweetalig Wallonie.
De klein-Vlaamse denkpiste kan mij persoonlijk hoe langer hoe minder boeien omwille van de beperkte houdbaarheidsduur die dit project wellicht zal hebben. Het zal enkel tot nut dienen als tijdelijke noodoplossing, als overgangsfase met het oog op een hereniging met Noord-Nederland.
Zwartengeel is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:31   #378
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De klein-Vlaamse denkpiste kan mij persoonlijk hoe langer hoe minder boeien omwille van de beperkte houdbaarheidsduur die dit project wellicht zal hebben. Het zal enkel tot nut dienen als tijdelijke noodoplossing, als overgangsfase met het oog op een hereniging met Noord-Nederland.
Ben je helemaal van je saus? Daar heeft Vlaanderen Geschiedkundig even weinig mee te maken dan met Wallonië hoor. Stop nu eindelijk eens met er steeds van uit te gaan dat we ergens bij moeten behoren.

In het kader van Europa heeft het geen zin om ergens bij te behoren, we zullen al bij EU behoren en dat is al meer dan genoeg.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 14:34   #379
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb geteld. ik doe een 15.000 km per jaar en door een benzine te kopen heb ik me toch wat geld bespaard.

maar ga jij nu elke maatregel die Vlaanderen neemt, bestempelen als een stap richting splitsing?
Zowat alles dat in dit land gebeurd is sinds de jaren zestig houd verband met de splitsing.

Het is niet omdat de gemiddelde Vlaming nogaltijd niet begrijpt dat Belgie gaat splitsen dat dit niet het geval zal zijn.

De Walen bereiden zich al dertig jaar en meer op de splitsing.
Oud 24 augustus 2010, 14:34   #380
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat je gelijk hebt. Trouwens, als ik me niet vergis staat zelfs vlaams belang niet weigerachtig tegen een onafhankelijk vlaanderen met tweetaligheid in brussel (maar uiteraard wel zonder de faciliteitengemeenten).

Volgens mij zouden we trouwens die franse minderheid serieus kunnen terugdringen in een jaar of 50 (net zoals zij gedaan hebben met ons nederlands). Gezien dat Brussel helemaal geen gewest meer zou zijn in een onafhankelijk Vlaanderen maar enkel een stad, plus het feit dat de taalwetgeving ongelooflijk streng zou worden nageleefd, zou er heel wat en heel snel dingen kunnen veranderen.
vrijevlaming is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be