![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Vrijheid benoemen is vrijheid vernietigen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 60,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
3 | 30,00% |
In sommige gevallen |
![]() ![]() ![]() |
1 | 10,00% |
weet niet |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad. Dat vind ik dus ook.
Subjectief, interpretatief en vooral titelloos.
![]() |
#22 |
|
![]() ![]() Je beweert dat het algemeen geldig is dat er minstens één ideologie of organisatie , die "de" algemene vrijheid voorstaat, volstrekt inhoudsvol en nuttig is?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 6 mei 2008 om 11:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen; ze klopt simpelweg niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vrijheid hangt niet af van het al dan niet benoemen (i.e. in woorden uitdrukken) daarvan.
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Vraag:
Is het zo dat iemand die beweert "vrij" te zijn, meestal liegt? Kan niemand zich vrij voelen, zonder de juiste omgevingsfactoren?
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Dat sluit mijn stelling niet uit. Je kan vrijheid benoemen zoals je wil, maar enkel individueel. ALs je vrijheid beschouwd als maatschappelijk discussiepunt, is er enkel "vrijheid".
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik mijn hond (of een 'hoger' levend wezen) vanaf geboorte aan een paal bind, zal dat dier niet beter weten als dat dat zijn 'natuurlijke staat' is. De hond kan zich vrij voelen omdat hij geen realiteit kent buiten die wat hij ervaren heeft. Een buitenstaander die andere honden in andere omstandigheden kent kan een oordeel over de 'vrijheid' van die hond uitspreken. Maw door vrijheid slechts subjectief (voor elk individu afzonderlijk) te definieren kan ik de grootste gruwelen goedpraten. Vrijheid staat niet onafhankelijk van de 'ander' en van 'rechtvaardigheid'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
misschien verklaart dat waarom zo vele vlaamse werkslaven zich 'vrij' voelen ondanks dat ze leven op het ritme van de prikklok van hun bazen. ![]() maar serieus, ik denk dat binnen de grenzen van de democratie, de vrijheid van meningsuiting, en al de rest wat wij als algemeen verworven vrijheden beschouwen, toch vooral de subjectiviteit speelt. en ik denk dat we in historisch perspectief nooit meer geobjectiveerde vrijheid genoten hebben dan nu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vrees dat de volledige vrijheid enkel mogekijk is als je alleen op een eiland zit, maar zelf dan ga je het gevoel hebben dat je niet alles hebt.
Mensen zijn sociale wezen. Wie sociaal zegt, zegt ook rekening houden met de ander. Rekening houden met de ander, houdt ook een zekere tempering in van de betekenis die men aan vrijheid kan geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Natuurlijk is vrijheid een individueel begrip waarvan iedereen moet genieten, maar wat niet mag is de vrijheid van iemand anders inkrimpen om de eigen vrijheid te vergroten.
![]() |
#32 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is inderdaad zo dat men vrij is door ze te kunnen weggeven ; m.a.w. men is vrij door zich aan iets of iemand te verbinden. De "ongebondene" is per definitie "onvrij" vermits hij een relatie mist.
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Vrijheid is een illusie, net als het zelf, net als god. Geloof je erin dan bestaat het.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Vrijheid algemeen gaan definiëren kan ook leiden tot de grootste gruwelen.