![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() So
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Misschien dat velen zich inderdaad laten lijden door een superioriteitsgevoel, maar laat uzelf niet misleiden dat dat de enigste of de overheersende factor zou zijn (al heb je waarschijnlijk gelijk dat het weinig met respect te maken heeft). Emoties spelen een veel grotere rol dan de meeste mensen beseffen. (De bewuste opname vind 'k helaas niet meteen. Als 'k ze terug tegenkom, zal ik ze posten.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Lijkt mij een nogal simplistische benadering, eigenlijk. Er spelen toch steeds meerdere factoren mee? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Je stelling zou ik niet bot en oppervlakkig willen noemen. Bij nader inzien denk ik dat mijn reactie te selectief is door voorwaarden die ik vanzelfsprekend vindt. Jouw stelling was feitelijk: sociaal aanvoelen ontstaan niet uit respect .... Mijn voorwaarde was nu juist dat goed sociaal functioneren gebaseerd moet zijn op principes als gelijkheid, respect, vertrouwen, gemeenschappelijke belangen (niet in alles) en wederkerigheid. Dat wil zeggen dat beide partijen met het sociaal contact hun voordeel doen of wel tevreden moeten zijn over het resultaat. Dat betekent dat gevoelens als geldingsdrang, de ander willen controleren en een gevoel van superioriteit als doel, volgens mijn uitgangspunten nooit tot een volmaakt sociaal aanvoelen of functioneren kunnen leiden. Deze eigenschappen of bedoelingen moeten vaak tot teleurstelling leiden bij de handelende partij en bij degene die de handeling ondergaat. Wat betreft opvoeding, die geschiedt maar ten dele door de ouders. Daaruit kan een neurose volgen of een kalme geest, maar verder zijn het naar mijn ervaring en bevinden vooral de omgeving, zoals vrienden en rolmodellen, die de opvoeding verrichten. De opgroeiende mens kiest partij voor zover de kansen geboden worden en krijgt van de maatschappij een beperkte ruimte. Je bent niet vrij om je bij dit of dat wereldje aan te sluiten. Laatst gewijzigd door Piero : 2 april 2010 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Beste Heftruck, ik gun nog misgun je je legitieme negatieve ervaringen. Ik probeerde duidelijk te maken dat sociale ervaringen bij voorkeur niet negatief moeten zijn. Zie daarvoor ook het lemma sociaal in een woordenboek of op wikipedia. Ook het lemma a-sociaal is in dit verband verhelderend. Wikipedia vermeldt daarbij ook nog het begrip antisociale persoonlijkheidsstoornis. Ik kan mij voorstellen dat bij dat laatste negatieve sociale ervaringen een grote rol spelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Parlementslid
|
![]() Terzijde: de vraag wat precies de oorsprong is van altruïsme wordt al te vaak verward met de vraag of altruïsme waardevol is.
Ja, altruïsme kan gelinkt worden aan een superioriteitsgevoel En ja, altruïsme is intrinsiek waardevol.
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien heeft hij hier over gekeken. Steben?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Zie: http://www.be-more.nl/ en kijk daar op forum. De altruïst denkt dat zijn superieure positie in de maatschappij hem toekomt en dat zijn altruïsme een normale menselijk eigenschap is. Het ontgaat hem dat de onfortuinlijken deze eigenschap missen omdat zij weinig of niets bezitten om anderen te helpen. Altruïsme gedijt op onrechtvaardigheid. Verwar altruïsme niet met gemeenschapszin. Want de altruïst wordt geen deel van de gemeenschap die hij ondersteunt. Laatst gewijzigd door Piero : 5 april 2010 om 00:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Als een kindje op de speelplaats weent, zal het vaak voorkomen dat een ander kindje hem gaat troosten. Hij troost uit medelijden. Sociaal aanvoelen kan voortkomen uit medelijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Partijlid
|
![]() Selfish Gene
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat er verenigingen bestaan die vanuit een volstrekt verknipt idee aan liefdadigheid gaan doen en daardoor precies hun superioriteit versterken, dat staat buiten kijf. Echter, het begrip altruïsme reserveren voor deze versie ervan is een beetje vreemd.
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementslid
|
![]() Het idee van het selfish gene is even interessant als controversieel. Het begrip is niet stevig genoeg om het zo maar even ter verklaring te geven van menselijk altruïstisch gedrag (jeweetwel, het eeuwige vraagstuk van vrije wil vs. determinisme).
En het is al zeker niet stevig genoeg om het hier zonder meer als antwoord op het vraagstuk te gebruiken. ![]()
![]() |
#37 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
* is dat troostgedrag aangeleerd (verhaaltjes, disneyfilms, opvoeding) of niet? * is dat troostgedrag een (onbewuste) strategie t.o.v. de grotere groep of is het een menselijke reflex zonder meer? En in welke mate is er een onderscheid tussen strategie en menselijke reflex (cf. evolutionaire psychologie).
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Ziet u geen verschil tussen onbaatzuchtig en altruïstisch? Ik reserveer het etiket altruïstisch liever voor goede daden van personen die bovenmatig hebben weten te profiteren van de al dan niet vrijwillige arbeid van anderen en die van hun altruïsme niet minder worden. Ik leg ook een relatie met mecenaat en filantropie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In andere woorden: volgens de stelling is altruïsme gebaseerd op ontbreken van respect en een tint van superioriteitsgevoel. Correct? De stelling lijkt mij paradoxaal, want we menen dat altruïsme (onzelfzuchtigheid of onbaatzuchtigheid) een goede eigenschap is en een deugd, terwijl respectloosheid een ondeugd is. Of een superioriteitsgevoel een ondeugd is hangt misschien van de situatie af. Mijn definitie van altruïsme past aardig in deze paradox. Ik stelde dat altruïsme gedijt op ongelijkheid en dat we het toeschrijven aan gefortuneerde personen. Die personen kunnen een onzelfzuchtige daad doen en toch, onderliggend, respectloos zijn en zich superieur voelen aan het voorwerp van hun barmhartigheid. Mijn probleem met de betekenis van het woord altruïsme ontstond op het moment waarop ik er mee kennismaakte. Dat is al lang geleden, ik kwam het tegen in het populair wetenschappelijk antropologisch boekje 'De mensheid een complot'. Altruïsme werd daarin niet voorgesteld als een deugd, maar als een kenmerkende menselijke eigenschap. De mens zou altruïstisch van aard zijn, het zou in de genen zitten. Het altruïsme uitte zich, volgens de antropologen, in het opvoeden van kinderen en de zorg voor de naaste en het stelde ons in staat om in groepen te leven en voor de zwakkeren in de samenleving te zorgen, kortom, het maakt ons beschaafd. Als het altruïsme in de genen zit kunnen we het geen deugd meer noemen en hoeven we ons ook niet druk te maken over de stelling. Als iemand altruïstisch handelt hoeven we daar ook geen ophef van te maken, hij kan niet anders. Maar, dan kunnen we hem er ook niet van betichten dat hij dit doet omdat hij zich daarbij superieur voelt en omdat hij het voorwerp van onbaatzuchtigheid minacht. Alleen als we altruïsme zien als een 'deugd' en niet als een kenmerkende menselijke eigenschap, kunnen we er de negatieve connotaties van de stelling aan verbinden. Het wordt dan wel een deugd met voorzien van enige hypocrisie. Ik zie in altruïsme dus iets van decadentie. Jij hoeft dit van mij niet zo te zien. De twee overige deugden uit de stelling, sociaal aanvoelen en inzetten voor anderen, zijn volgens mij vrij van hypocrisie. Deze deugden zijn wel degelijk gebaseerd op respect voor de ander en ze getuigen van een gevoel van gelijkheid en broederschap (egalité, fraternité). Of ze in onze genen zitten is weer een ander verhaal. Laatst gewijzigd door Piero : 5 april 2010 om 18:31. |
||
![]() |
![]() |