![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Onderwijs is een gemeenschapsbevoegdheid.
De Vlaamse gemeenschap mag zonder inmenging van de Franstaligen bepalen hoe het onderwijs in Vlaanderen er uitziet, net zoals de Franstaligen in Wallonië dat kunnen doen. Ik zie hier geen toegeving, enkel een rechtzetting van een mistoestand.
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() In ruil voor Vlaamse toegevingen mogen wij samenleven met het superieure, uitverkoren volk.
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Regering-Geens I Gaston Geens (CVP) CVP, SP, PVV, VU 1981-1985 Ik heb dus gelijk. Laatst gewijzigd door eno2 : 23 augustus 2011 om 10:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Eigenlijk is de vraag van deze draad: "Unitaristen, lijst alle toegevingen van de Belgen aan de Vlaams-nationalisten op. Wel:
- de taalgrens; - Leuven "Vlaams"; - staatshervormingen 1970, 1980, 1988, 1993 en 2001. Dat is al veel te veel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net hetzelfde met 'Leuven Vlaams', want dat heeft een Waalse equivalent (LLN). En de bevoegdheden die Vlaanderen kreeg, heeft ook Wallonië gekregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
zie ook http://lvb.net/item/5154 Nadat bleek dat de taalgrens enkel verschoof ten nadele van de Vlamingen heeft men na een boycot van de Vlaamse burgemeesters de talentellingen afgeschaft in 1962/1963. Misschien is het dat dat je bedoelt?
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Wel, we zijn nu 5 dagen verder, en de enige concrete franstalige "toegevingen" die zijn opgelijst zijn:
- Leuven vlaams. - afschaffing van de talentellingen in 1962/1963. maw, de enige toegevingen waar onze forumbelgicisten mee zijn afgekomen zijn het (tijdelijk) stopzetten, en in één enkel geval terugdringen van franstalig expansionisme in Vlaanderen.
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op een bepaald moment moest ik niet meer in het Frans rapporteren aan mijn Gentse verkoopdirecteur zoals voordien wel opdat mijn Francofone CEO directeur général zou kunnen meelezen in zijn Maatschappelijke Zetel in Overijse. Plots was dat verboden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je dat geen toegeving wil noemen omdat ze zich niet verzet hebben, ook goed. Laatst gewijzigd door eno2 : 27 augustus 2011 om 10:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
In de loop van de Belgische geschiedenis hebben de Vlamingen gevochten om net dezelfde rechten te bekomen als de Franstaligen: bestuur en wetgeving in hun eigen taal, hoger onderwijs in hun eigen taal... Dat ze op vele punten deze rechten hebben afgedwongen impliceert niet dat de privileges die de franstaligen zijn verloren als "toegevingen" kunnen bestempeld worden.
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Gouverneur
|
![]() Als een groep haar machtspositie loslaat mag er inderdaad gesproken worden van toegevingen. Een toegeving is per definitie iets dat je loslaat ten voordele van een andere en ten nadele van jezelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Wat een zever vertel jij nu. Frans was vroeger de gebruikte taal voor wetenschap en hoger onderwijs. tegenwoordig is dat Engels. Gaan de Vlamingen nu moeten vechten tegen alle Engelstaligen? Of dacht jij dat alle cursussen en boeken in het hoger onderwijs in het Nederlands zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Indien geen lijst van werken door sabam kan voorgelegd worden zal men naar allerlei lijsten van radio enz kijken om de uitbetalingen te doen. ik kan je verzekeren dat er daar heel wijning gelden van naar Vlamingen zal gaan. Als je een avondje TV kijkt: hoeveel geld zal dan naar Engelstalige producties vloeien? Dat is ook een vorm van faciliteiten. Indien in een groter bedrijf mensen van verschillende taalgroepen samenzitten is de gewoonte dat ze allen Engels spreken. Probleem is dat Flaminganten oogkleppen ophebben. En gefocust zijn op het verleden. Omin hun termen te denken: Ze kijken alleen naar het aftandse legertje voor hen terwijl ze vanachter aangevallen worden door een uitstekend getraind en bewapend leger. PS Ik pleit hier helemaal niet tegen een evolutie waardoor meer en meer mensen één lingua franca gaan gebruiken. In tegendeel. Ik blijf bij mijn stelling dat door de globalisering je dit niet kan tegen houden. Maar topics als deze over toegevingen van Franstaligen en Vlamingen is gewoon een item dat niks meer ter zake doet. Het is enkel een gezelschapsspel van politiekers om de aandacht af te leiden van wat er echt fout gaat in dit land. |
|
![]() |
![]() |