Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2011, 06:00   #21
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De splitsing van Leuven?
Onderwijs is een gemeenschapsbevoegdheid.

De Vlaamse gemeenschap mag zonder inmenging van de Franstaligen bepalen hoe het onderwijs in Vlaanderen er uitziet, net zoals de Franstaligen in Wallonië dat kunnen doen.

Ik zie hier geen toegeving, enkel een rechtzetting van een mistoestand.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 06:26   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
De stand na twee uur:

3 (drie) Belgicistische berichten.

0 (nul) Franstalige toegevingen over de periode 1830-2011 opgelijst.
Waar ziet u Belgicisten ?

Ik reken me daar niet toe. Ik vind alleen dat de echte vlamingen het niet beter zullen doen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 06:53   #23
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

In ruil voor Vlaamse toegevingen mogen wij samenleven met het superieure, uitverkoren volk.
Oud 23 augustus 2011, 10:41   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

De Vlaamse gemeenschap mag zonder inmenging van de Franstaligen bepalen hoe het onderwijs in Vlaanderen er uitziet, net zoals de Franstaligen in Wallonië dat kunnen doen.

Ik geloof niet, dat dat in '68 een gemeenschapsbevoegdheid was.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 10:45   #25
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet, dat dat in '68 een gemeenschapsbevoegdheid was.
ik weet het niet, was toen nog niet geboren, maar ik vermoed van wel, sinds de splitsing in gewesten toen al een feit was op vraag van franstaligen

je zou het is moeten opzoeken
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 10:46   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
ik weet het niet, was toen nog niet geboren, maar ik vermoed van wel, sinds de splitsing in gewesten toen al een feit was op vraag van franstaligen

je zou het is moeten opzoeken
Sinds wanneer is het Vlaamse Parlement actief?

Regering-Geens I Gaston Geens (CVP) CVP, SP, PVV, VU 1981-1985

Ik heb dus gelijk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 23 augustus 2011 om 10:49.
Oud 25 augustus 2011, 00:07   #27
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is de vraag van deze draad: "Unitaristen, lijst alle toegevingen van de Belgen aan de Vlaams-nationalisten op. Wel:

- de taalgrens;
- Leuven "Vlaams";
- staatshervormingen 1970, 1980, 1988, 1993 en 2001.

Dat is al veel te veel.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 00:57   #28
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Eigenlijk is de vraag van deze draad: "Unitaristen, lijst alle toegevingen van de Belgen aan de Vlaams-nationalisten op. Wel:

- de taalgrens;
- Leuven "Vlaams";

Dat is al veel te veel.
Dat zijn geen toegevingen. De taalgrens beschermt zowel Vlaanderen als Wallonië, dus is het 0-0.
Net hetzelfde met 'Leuven Vlaams', want dat heeft een Waalse equivalent (LLN).
En de bevoegdheden die Vlaanderen kreeg, heeft ook Wallonië gekregen.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 05:59   #29
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht

- de taalgrens;
- Leuven "Vlaams";

Dat is al veel te veel.
De taalgrens is er op vraag van de franstaligen gekomen in 1932, dat schijnt men steeds te vergeten.

zie ook http://lvb.net/item/5154

Nadat bleek dat de taalgrens enkel verschoof ten nadele van de Vlamingen heeft men na een boycot van de Vlaamse burgemeesters de talentellingen afgeschaft in 1962/1963. Misschien is het dat dat je bedoelt?

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Oud 27 augustus 2011, 09:53   #30
Karel Martel B

Standaard

Wel, we zijn nu 5 dagen verder, en de enige concrete franstalige "toegevingen" die zijn opgelijst zijn:

- Leuven vlaams.
- afschaffing van de talentellingen in 1962/1963.

maw, de enige toegevingen waar onze forumbelgicisten mee zijn afgekomen zijn het (tijdelijk) stopzetten, en in één enkel geval terugdringen van franstalig expansionisme in Vlaanderen.

Oud 27 augustus 2011, 10:33   #31
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, we zijn nu 5 dagen verder, en de enige concrete franstalige "toegevingen" die zijn opgelijst zijn:

- Leuven vlaams.
- afschaffing van de talentellingen in 1962/1963.

maw, de enige toegevingen waar onze forumbelgicisten mee zijn afgekomen zijn het (tijdelijk) stopzetten, en in één enkel geval terugdringen van franstalig expansionisme in Vlaanderen.
De taalwet is ook genoemd. Door mij. Net zoals Leuven. En ik ben geen Belgicist maar een Flamingant. En Groot-Invalide van de Vlaamse Strijd.

Op een bepaald moment moest ik niet meer in het Frans rapporteren aan mijn Gentse verkoopdirecteur zoals voordien wel opdat mijn Francofone CEO directeur général zou kunnen meelezen in zijn Maatschappelijke Zetel in Overijse. Plots was dat verboden
Oud 27 augustus 2011, 10:37   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

De splitsing was een enorme nederlaag en vernedering voor de Walen.

Als je dat geen toegeving wil noemen omdat ze zich niet verzet hebben, ook goed.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 augustus 2011 om 10:39.
Oud 27 augustus 2011, 10:49   #33
Karel Martel B

Standaard

Citaat:

Als je dat geen toegeving wil noemen omdat ze zich niet verzet hebben, ook goed.
Jij mag dat een toegeving noemen, ik volg je daar niet in.

In de loop van de Belgische geschiedenis hebben de Vlamingen gevochten om net dezelfde rechten te bekomen als de Franstaligen: bestuur en wetgeving in hun eigen taal, hoger onderwijs in hun eigen taal...

Dat ze op vele punten deze rechten hebben afgedwongen impliceert niet dat de privileges die de franstaligen zijn verloren als "toegevingen" kunnen bestempeld worden.

Oud 30 augustus 2011, 22:56   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij mag dat een toegeving noemen, ik volg je daar niet in.

In de loop van de Belgische geschiedenis hebben de Vlamingen gevochten om net dezelfde rechten te bekomen als de Franstaligen: bestuur en wetgeving in hun eigen taal, hoger onderwijs in hun eigen taal...

Dat ze op vele punten deze rechten hebben afgedwongen impliceert niet dat de privileges die de franstaligen zijn verloren als "toegevingen" kunnen bestempeld worden.
Als er vreedzaam over onderhandeld geweest is, dan kan er sprake zijn van toegevingen. Hoe zijn die dingen anders tot stand gekomen? wIJ SPREKEN ALTIJD VAN STRIJD, vLAAMSE STRIJD, MAAR GEVOCHTEN HEBBEN WE NOG NOOIT.
Oud 31 augustus 2011, 00:40   #35
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Als een groep haar machtspositie loslaat mag er inderdaad gesproken worden van toegevingen. Een toegeving is per definitie iets dat je loslaat ten voordele van een andere en ten nadele van jezelf.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 10:22   #36
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een zever vertel jij nu. Frans was vroeger de gebruikte taal voor wetenschap en hoger onderwijs. tegenwoordig is dat Engels. Gaan de Vlamingen nu moeten vechten tegen alle Engelstaligen? Of dacht jij dat alle cursussen en boeken in het hoger onderwijs in het Nederlands zijn?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 10:42   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wat een zever vertel jij nu. Frans was vroeger de gebruikte taal voor wetenschap en hoger onderwijs. tegenwoordig is dat Engels. Gaan de Vlamingen nu moeten vechten tegen alle Engelstaligen? Of dacht jij dat alle cursussen en boeken in het hoger onderwijs in het Nederlands zijn?
Wij volgen gewoon de dominante taal in Vlaanderen.Straks is dat het Chinees.
Oud 31 augustus 2011, 10:57   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
los van het feit dat dit idd een evolutie is die in de gaten gehouden moet worden, ik ken geen enkele Engelstalige die faciliteiten eist of een corridor naar een Engelstalig gebied.
Oud 31 augustus 2011, 11:25   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ik meen dat daar toch één en andere compensatie voor tegenover stond/staat ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2011, 13:21   #40
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
los van het feit dat dit idd een evolutie is die in de gaten gehouden moet worden, ik ken geen enkele Engelstalige die faciliteiten eist of een corridor naar een Engelstalig gebied.
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Als de muziekindustrie en filmindustrie er voor zorgt dat je tientallen jaren langer rechte, moet betalen aan auteurs enz dan komt dit hoofdzakelijk ten goede aan Engelstaligen.
Indien geen lijst van werken door sabam kan voorgelegd worden zal men naar allerlei lijsten van radio enz kijken om de uitbetalingen te doen. ik kan je verzekeren dat er daar heel wijning gelden van naar Vlamingen zal gaan.
Als je een avondje TV kijkt: hoeveel geld zal dan naar Engelstalige producties vloeien?
Dat is ook een vorm van faciliteiten.
Indien in een groter bedrijf mensen van verschillende taalgroepen samenzitten is de gewoonte dat ze allen Engels spreken.

Probleem is dat Flaminganten oogkleppen ophebben. En gefocust zijn op het verleden. Omin hun termen te denken: Ze kijken alleen naar het aftandse legertje voor hen terwijl ze vanachter aangevallen worden door een uitstekend getraind en bewapend leger.

PS Ik pleit hier helemaal niet tegen een evolutie waardoor meer en meer mensen één lingua franca gaan gebruiken. In tegendeel. Ik blijf bij mijn stelling dat door de globalisering je dit niet kan tegen houden. Maar topics als deze over toegevingen van Franstaligen en Vlamingen is gewoon een item dat niks meer ter zake doet. Het is enkel een gezelschapsspel van politiekers om de aandacht af te leiden van wat er echt fout gaat in dit land.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be