Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2013, 06:50   #21
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Bwa , krapuleuzer dan in het geval van zat Florke kan het nooit geweest zijn. Den deze kwam tenminste niet met een vermanende vinger op TV verkondigen dat zat rondrijden niet mag.
En toen zatte Flor tegen de lamp liep, kwamen hier bakken kritiek. Vlaams blok politici kunnen hier blijkbaar op veel meer begrip rekenen ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2013, 10:44   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik begrijp niet goed hoe ik die parlementaire onschendbaarheid juist moet inschatten, je zou denken dat het het begrip "parlementaire onschendbaarheid" onschendbaarheid zou inhouden maar dit blijkt dus niet waar te zijn.
Parlementaire onschendbaarheid is een beschermingsmaatregel tegen aanhouding en vervolging.
Het is 'uitgevonden' in een tijd dat de politieke zeden nog konden voorzien in het beletten van te gaan stemmen als volksvertegenwoordiger door hem/haar in den bak te steken.

Gevolg: aanhouding en vervolging van een parlementair is slechts mogelijk nadat een meerderheid van het parlement ingestemd heeft met de aanhouding of vervolging.

Toen ik nog wat jonger was, kon je in de krant lezen dat tijdens het parlementair verlof (reces) de parketten er in konden vliegen. Want dan geldt dat niet. Maar helaas pindakaas: ze gaan wel in congé, maar ze sluiten niet officieel meer in reces ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2013, 10:59   #23
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
En toen zatte Flor tegen de lamp liep, kwamen hier bakken kritiek. Vlaams blok politici kunnen hier blijkbaar op veel meer begrip rekenen ?
Persoonlijk vind ik dat Flor te zwaar werd aangepakt. Deze mens had slechts iets meer dan 0,5 in het bloed. Zijn boete had hij verdiend. Het kraken van zijn politieke carrière niet.
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2013, 12:55   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal Bekijk bericht
Hier is een serieus forum meneer.
"Wat niet vrolijk gezegd kan worden is de waarheid niet".

http://pallieterke.info/ .

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 januari 2013, 02:41   #25
gfpatch
Provinciaal Gedeputeerde

gfpatch's schermafbeelding

Standaard

Feiten dateren van 2011 ... maar het is een Vlaams Belanger dus hot topic in 2013?
Feit is hij heeft zelf toegegeven in de fout te zijn gegaan ... eerlijk en rechtlijnig.
Ik ken andere politiekers ...

Churchill: "Ik geloof alleen in statistieken als ik ze zelf gemanipuleerd heb!"
gfpatch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 08:33   #26
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet omdat hij een VB'er is, wel omwille van twee simpele dingen:

1. hij werd op heterdaad betrapt en dus was het totaal overbodig zijn parlementaire onschendbaarheid op te heffen;
2. we kennen ondertussen wat begrepen wordt onder "dronken". Volgens de wet is men al heel snel "dronken".
3. door het rood licht rijden doet "iedereen".

Goed, het mag niet, hij heeft twee overtredingen begaan en mag daarvoor boeten. Maar de straf (opheffen parlementaire onschendbaarheid) staat niet in verhouding.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 08:43   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

1. hij werd op heterdaad betrapt en dus was het totaal overbodig zijn parlementaire onschendbaarheid op te heffen;
2. we kennen ondertussen wat begrepen wordt onder "dronken". Volgens de wet is men al heel snel "dronken".

Goed, het mag niet, hij heeft twee overtredingen begaan en mag daarvoor boeten. Maar de straf (opheffen parlementaire onschendbaarheid) staat niet in verhouding.
Het opheffen van de parl onschendbaarheid is geen straf.
En die opheffing geldt bovendien enkel voor dat bepaalde misdrijf waarvoor de aanvraag gericht is aan het parlement, en waarvoor gestemd is.

Ik meen me te herinneren van vroeger in de krant gelezen te hebben dat de kamer stemde over iemand dat hij wel voor de rechtbank vervolgd mocht worden, maar niet in preventieve hechtenis genomen mocht worden; daarvoor was een nieuwe aanvraag, met 'hardere' elementen nodig.
Ik weet niet meer voor wie dat was; ik vermoed voor een Franstalige.

.

Oud 28 januari 2013, 08:44   #28
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het opheffen van de parl onschendbaarheid is geen straf.
En die opheffing geldt bovendien enkel voor dat bepaalde misdrijf waarvoor de aanvraag gericht is aan het parlement, en waarvoor gestemd is.

Ik meen me te herinneren van vroeger in de krant gelezen te hebben dat de kamer stemde over iemand dat hij wel voor de rechtbank vervolgd mocht worden, maar niet in preventieve hechtenis genomen mocht worden; daarvoor was een nieuwe aanvraag, met 'hardere' elementen nodig.
Ik weet niet meer voor wie dat was; ik vermoed voor een Franstalige.

.
Schoof, het blijft een feit dat wanneer zo'n parlementair op heterdaad betrapt wordt, die onschendbaarheid niet speelt. En het dus ook niet nodig is die op te heffen in zo'n geval.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 28 januari 2013 om 08:44.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 09:32   #29
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gfpatch Bekijk bericht
toegegeven in de fout te zijn gegaan ... eerlijk en rechtlijnig.
...
is wel een tijd over gegaan eer ie weer rechtlijnig kon zijn.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 10:06   #30
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

Het is juist dat de parlementaire onschendbaarheid niet telt bij betrapping op heterdaad. Hij kan dus niet weigeren te antwoorden op vragen van de verbalisanten bijvoorbeeld, kan zich niet onttrekken van het onderzoek. Maar als de procureur generaal nu de opheffing vraagt, wil dat zeer waarschijnlijk zeggen dat zij beslist hebben om hem te dagvaarden. Anders zou het inderdaad onlogisch zijn. Voor te kunnen dagvaarden is de opheffing wel noodzakelijk.
De opheffing gaan voorstellen als een straf lijkt me onjuist. Het is een onderdeel van de te volgen strafprocedure.
Het is niet onmogelijk maar wel heel onwaarschijnlijk dat een magistraat hiertoe zou besluiten indien er bv slechts sprake zou zijn van een intoxicatie van 0,8 pro mille. Het lijkt me ook weinig waarschijnlijk dat de commissie vervolging dan een positief antwoord zou geven op de vraag tot opheffing.
Oud 29 januari 2013, 01:44   #31
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alweer een "echte" vlaming, natuurlijk uit het VB Kamp.
Ene uit het Laken kamp.

Zijn Hummer moest hij al aan de kant laten. Als grote natuurvriend kun je het niet maken om met zo'n brandstof verslindend monster door de hoofdstad te rijden. Maar nu moet prins Laurent ook zijn kleine, weliswaar opgefokte Fiat Punto op stal laten. De prins was met 82 km/u geflitst in een Brusselse tunnel waar hij maar 50 mocht rijden. Hij is twee weken zijn rijbewijs kwijt. Volgens een ex-medewerker zou de prins geregeld met 140 km/u over de pechstrook hebben gereden en zelfs ooit een non hebben aangereden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 22:39   #32
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

het vlaams parlement gaf zijn toestemming, hij verliest zijn onschendbaarheid. http://www.standaard.be/artikel/deta...30130_00451424
Het gerecht kan dus zijn werk doen.
Oud 30 januari 2013, 22:40   #33
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het vlaams parlement gaf zijn toestemming, hij verliest zijn onschendbaarheid. http://www.standaard.be/artikel/deta...30130_00451424
Het gerecht kan dus zijn werk doen.
En dat allemaal om hem 2 weken voorwaardelijk rijverbod te geven en 200€ boet.
Oud 30 januari 2013, 23:34   #34
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dat allemaal om hem 2 weken voorwaardelijk rijverbod te geven en 200€ boet.
Ik denk dat je hier wat mild bent. Zat door het rood rijden, dat zal meer kosten dan twee weken voorwaardelijk rijverbod. We horen het binnenkort wel.
Oud 31 januari 2013, 02:18   #35
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je hier wat mild bent. Zat door het rood rijden, dat zal meer kosten dan twee weken voorwaardelijk rijverbod. We horen het binnenkort wel.
Ja, maar hoe dan ook, het is politierechtbank. Het wordt niets waar de man in zijn positie op welke wijze dan ook last van zal ondervinden.
Oud 31 januari 2013, 07:02   #36
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar hoe dan ook, het is politierechtbank. Het wordt niets waar de man in zijn positie op welke wijze dan ook last van zal ondervinden.
Hij zal net als elke gewone burger een straf en boete krijgen. Daar gaat het om. De publiciteit krijgt hij er gratis bij via de pers
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be