Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2014, 02:19   #21
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

http://www.zdnet.be/nieuws/153415/br...crosoft-office

blijkbaar wordt er wel serieus over nagedacht ... op een ander
Oud 15 februari 2014, 04:25   #22
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Niet alleen nadenken alleen hoor.

Het land van Hollande waar Di Rupo zo naar opkijkt.

Er zijn Linux (puppy Linux) versies die met 280mb alles doen wat Windows 7 doet. Met mogelijkheid zelfs Libre Office in te planten. Als men Xubuntu=voledig pakket kan draaien op een pentium II zal het wel duidelijk zijn zeker.

Zelfs zeer technisch hoge verwerkingen kunnen met Linux gratis pakketten. Alle tekenfilm worden nu met Linux programma gemaakt.

GPS en Adroit (GSM) is tenslotte ook uit/met Linux gemaakt.

Dus al die oude Pc zouden een turbo in zich krijgen indien ze Linux zouden draaien. Oude printers kunnen blijven draaien. En er is wel degelijk ondersteuning bij Linux indien gewenst.

Vernieuwing van het geïnstalleerde systeem loopt bovendien zeer makkelijk. Meestal tijden dat je er mee werkt. Zonder op onthoud. Dus niet opstarten en zo zoal bij Windows. Netwerk is zelfs een van de sterkste punten van Linux, meeste routers en Wiffi werken er op.

Frankrijk heeft op enkele jaren (2 of 3) alle stad, staat en gouvernementele computer structuur op Linux gezet. School en Unif volgt, maar bijna klaar.

Alle studenten in Duitsland krijgen een Linux Knoppix CD met programma's. Omdat Duitsland vind dat een iedereen daar over moet kunnen beschikken.

Hier moeten ze in het lagere dure Appel toestanden kopen! Zijn Belgacom en Telenet de baas. In Oostenrijk haalt G3 in de bergen nota bene de zelfde snelheid als hier sporadisch G4 lokaal in Brussel!

Bij ons is er geen besluitvorming, men moddert maar aan. Zodat sommigen er financieel goed bij varen. Op zijn Belgisch …. Zoals mat alles.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 04:25   #23
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Niet alleen nadenken alleen hoor.

Het land van Hollande waar Di Rupo zo naar opkijkt.

Er zijn Linux (puppy Linux) versies die met 280mb alles doen wat Windows 7 doet. Met mogelijkheid zelfs Libre Office in te planten. Als men Xubuntu=voledig pakket kan draaien op een pentium II zal het wel duidelijk zijn zeker.

Zelfs zeer technisch hoge verwerkingen kunnen met Linux gratis pakketten. Alle tekenfilm worden nu met Linux programma gemaakt.

GPS en Adroit (GSM) is tenslotte ook uit/met Linux gemaakt.

Dus al die oude Pc zouden een turbo in zich krijgen indien ze Linux zouden draaien. Oude printers kunnen blijven draaien. En er is wel degelijk ondersteuning bij Linux indien gewenst.

Vernieuwing van het geïnstalleerde systeem loopt bovendien zeer makkelijk. Meestal tijden dat je er mee werkt. Zonder op onthoud. Dus niet opstarten en zo zoal bij Windows. Netwerk is zelfs een van de sterkste punten van Linux, meeste routers en Wiffi werken er op.

Frankrijk heeft op enkele jaren (2 of 3) alle stad, staat en gouvernementele computer structuur op Linux gezet. School en Unif volgt, maar bijna klaar.

Alle studenten in Duitsland krijgen een Linux Knoppix CD met programma's. Omdat Duitsland vind dat een iedereen daar over moet kunnen beschikken.

Hier moeten ze in het lagere dure Appel toestanden kopen! Zijn Belgacom en Telenet de baas. In Oostenrijk haalt G3 in de bergen nota bene de zelfde snelheid als hier sporadisch G4 lokaal in Brussel!

Bij ons is er geen besluitvorming, men moddert maar aan. Zodat sommigen er financieel goed bij varen. Op zijn Belgisch …. Zoals mat alles.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
Oud 15 februari 2014, 04:26   #24
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Sorry hoor waarom tweemaal, geen idee.
Oud 15 februari 2014, 04:52   #25
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Geloof je het niet. Even testen zonder risico of kosten. Haal binnen

1 VirtualBox-4.3.6-91406-Win > https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

2 Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack-4.3.6-91406 > zie pagina virtualBox
>VirtualBox 4.3.6 Oracle VM VirtualBox Extension Pack All supported platforms Support

3 linuxmint-13-xfce-dvd-32bit > Stuurprogramma lijkt op XP draait zelfs op oude PC

U zal versteld staan van gebruik gemak.

Vragen: na installatie >>> https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Bovendien geen adware en virus probleem bijna ongekend met Linux.

En geplaatst op virtuele schijf bijna onaantastbaar.
Oud 15 februari 2014, 04:59   #26
epicurist_dirk
Minister

Standaard

Link naar Mint vergeten, haha
http://www.linuxmint.com/edition.php?id=113
Oud 15 februari 2014, 08:13   #27
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Diegene die in de meeste gevallen veel teveel zal betalen voor zijn soft -en hardware is en blijft de thuisgebruiker.

Link

Ter info

Bron

Citaat:
Windows ondersteunt nu eenmaal meer software, hardware en games dan andere OS-en. En Windows heeft meer gebruikers, en daarnaast een hoger percentage gebruikers zonder enige technische kennis. Interne servers in bedrijven, ook daar is Windows het vaakst het server OS. Tel je alle extern benaderbare servers mee, webservers met name, dan is Linux het meest gebruikte server OS.
Conclusie uit het bovenstaande, het attack surface van Windows is heel veel groter dan bij andere OS-en. Ook heeft een windows-systeem vaker interessante gegevens aan boord, zoals persoonlijke gegevens op desktops/laptops en interne bedrijfsggevens op interne corporate servers.

Dus wil je heel erg veilig zijn? Gebruik je windows pc alsof het een linux systeem is. Je kunt er dan niet op gamen dus geen World of Warcraft spelen, en niemand zal proberen via een virus je wow-account te stelen. Zet UAC op zijn allerhoogst, zodat je niks kunt installeren, zonder een boel gedoe, het lijkt nu net een linux pc! Geen office files uitwisselen met atechnische gebruikers, office 2013 doet het toch niet op linux en photoshop trouwens ook niet.

Alernatief: let gewoon op bij wat je doet, draai een virusscanner en antimalware. Ik heb in 15 jaar Windows nog nooit een serieus virusprobleem gehad en ben nog nooit gehackt. heb wel eens wat malware gehad, maar dat verwijder je dan gewoon.
Wel ik kan dat beamen wat die persoon daar wist te schrijven want ik heb dat ook nog nooit voorgehad.(dat laatste vetgedrukte)

In de meeste gevallen is het (cliché) de gebruiker zelf die niet goed oplet en dingen gaat binnenhalen die niet 'pluis' zijn en zo zijn 'bakkie' besmet.

Tip:

Prism-Break

OpenBSD

Zaken voor de echte PC freaks waarschijnlijk

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 februari 2014 om 08:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 10:47   #28
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in 15 jaar Windows nog nooit een serieus virusprobleem gehad en ben nog nooit gehackt. heb wel eens wat malware gehad, maar dat verwijder je dan gewoon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Malware
Waarschijnlijk worden hier PUPs bedoeld, niet malware.

Citaat:
In de meeste gevallen is het (cliché) de gebruiker zelf die niet goed oplet en dingen gaat binnenhalen die niet 'pluis' zijn en zo zijn 'bakkie' besmet.
Dat betwijfel ik. Op dit ogenblik lijken mij de meeste infecties te gebeuren via exploit kits, e.g. Blackhole tot vorig jaar.
Oud 15 februari 2014, 11:05   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
De overheid heeft heel wat computertjes staan: alle kabinetten en FOD's samen moet dit een smak geld kosten aan licenties voor software, gaande van het besturingssysteem tot eigen ontwikkelde applicaties.

Uit diverse gesprekken met ambtenaren, zowel Vlaamse als federale, ben ik te weten gekomen dat al deze personen werken met dure software zoals Windows, Office,... Dit terwijl er gratis alternatieven zijn zoals LibreOffice.

Dat de mensen doen wat ze willen, maar ik vind dat de overheid in deze tijden van besparingen waarbij ze de ene na de andere pestbelasting ons door de strot wordt geduwd, het niet kan maken om het geld door de deuren en vensters te gooien. Ik snap trouwens niet hoe dit kan, voor de minste pruts moet een overheid toch een openbare aanbesteding starten en dan lijkt het me vreemd dat de support van die vrije software (die uiteraard niet gratis is) duurder zou zijn dan die dure software plus hun support.
Volgens mij is free software niet bedoeld voor zakelijk gebruik.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 11:09   #30
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Probleem is dat men opensource software verwart met free software.
Oud 15 februari 2014, 13:51   #31
mkb
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zie niet direct een reden waarom niet, op vlak van veiligheid en robuustheid moet FOSS zeker niet onderdoen voor gesloten alternatieven als Windows etc. Voor ondersteuning en service heb je organisaties als Red Hat Linux.

Of overschakelen naar FOSS ook daadwerkelijk een besparing is is wel wat ingewikkelder dan enkel licentiekosten voor Windows etc. Er zijn nog kosten voor opleidingen, porten van interne applicaties naar het nieuwe systeem, installatie...
Continuïteit moet ook gevrijwaard worden, je moet vanuit het nieuwe systeem nog altijd kunnen werken met data/documenten van het oude systeem wat niet altijd makkelijk is als deze in niet standaard formaten zijn opgeslagen zoals vaak het geval is met software van Microsoft e.d.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 13:56   #32
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

In München schakelde men over op free software een paar jaren geleden en men spaart er veel geld mee uit en het functioneert goed. In België bespaart men liever op de armen dan op Microsoft. Lobbywerk, corruptie, traagheid of domheid? Of van alles wat?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 februari 2014 om 14:25.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 14:17   #33
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De migratie kost bommen geld. Voor nieuwe bedrijven en organisaties zou ik absoluut voor OpenOffice bvb pleiten, niet voor diegene die een enorm archief aan documenten opgemaakt in de Microsoft omgeving met zich moeten meeslepen.
Wat weet gij daar nu van man
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2014, 14:34   #34
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In München schakelde men over op free software een paar jaren geleden en men spaart er veel geld mee uit en het functioneert goed. In België bespaart men liever op de armen dan op Microsoft. Lobbywerk, corruptie of domheid? Of van alles wat?
Niet echt, Linux 23 miljoen, Microsoft 17 miljoen.

Munich beweerd dat microsoft 33 miljoen zou kosten. Vandaar die zogenaamde 10 miljoen euro.

Realiteit, Licenties, voordeel Linux, IT & Support, voordeel microsoft.
Oud 15 februari 2014, 14:46   #35
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Niet echt, Linux 23 miljoen, Microsoft 17 miljoen.

Munich beweerd dat microsoft 33 miljoen zou kosten. Vandaar die zogenaamde 10 miljoen euro.

Realiteit, Licenties, voordeel Linux, IT & Support, voordeel microsoft.
U verwijst waarschijnlijk naar de Microsoft studie terzake?

De Amerikanen en hun instrumenten zien natuurlijk niet graag een precedent waarbij de Europeanen zelf het roer in handen nemen.

No, Microsoft, open source software really is cheaper, insists Munich

En zelfs al zou het duurder zijn is het nog een goede beslissing op lange termijn voor de Europeanen.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  LiMux-screenshot-11-2013-620px.jpg‎
Bekeken: 97
Grootte:  30,1 KB
ID: 92888  

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 februari 2014 om 14:49.
Oud 15 februari 2014, 15:22   #36
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zelfs al zou het duurder zijn is het nog een goede beslissing op lange termijn voor de Europeanen.
En daarbij:
Microsoft won't release study that challenged success of Munich's Linux migration

Maar ondertussen hebben de Amerikanen wel hun mediasuccesje gehad anderen af te schrikken om München te volgen. Als men echter die studie wil bekritiseren dan krijgt men ze niet eens te zien.

Hoe rapper hoe liever Microsoft (en handlanger in deze zaak HP) vervangen door een Europees alternatief.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 februari 2014 om 15:25.
Oud 15 februari 2014, 15:23   #37
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U verwijst waarschijnlijk naar de Microsoft studie terzake?

De Amerikanen en hun instrumenten zien natuurlijk niet graag een precedent waarbij de Europeanen zelf het roer in handen nemen.

No, Microsoft, open source software really is cheaper, insists Munich

Niet echt, er waren 2 kandidaten in 2003. Munchen heeft het duurste genomen, een contract twv 30 miljoen euro (IBM/Suse)
Oud 15 februari 2014, 15:31   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Niet echt, er waren 2 kandidaten in 2003. Munchen heeft het duurste genomen, een contract twv 30 miljoen euro (IBM/Suse)
De migratiekosten die Microsoft in haar 'geheime' studie in aanmerking neemt zijn trouwens ook maar eenmalig, terwijl de microsoftlicenties jaarlijks zijn. Linux is gewoon goedkoper, dan als je nog eens geld naar de andere kant van de oceaan moet laten vloeien ook. Hou dat geld maar in Europa. Hou die controle over software maar in Europa. We zijn al afhankelijk genoeg van de VS.

Citaat:
"I would struggle to see how a Windows deployment would be cheaper than a Linux installment," said Roy Illsley, principal analyst at Ovum, who added that he couldn't imagine why Microsoft wouldn't release a study that actually proved that Microsoft is cheaper than Linux. "I would suspect that they read it and they suspected that there are some errors in there," he said.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 februari 2014 om 15:33.
Oud 15 februari 2014, 17:28   #39
Ratatosk
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De migratiekosten die Microsoft in haar 'geheime' studie in aanmerking neemt zijn trouwens ook maar eenmalig, terwijl de microsoftlicenties jaarlijks zijn. Linux is gewoon goedkoper, dan als je nog eens geld naar de andere kant van de oceaan moet laten vloeien ook. Hou dat geld maar in Europa. Hou die controle over software maar in Europa. We zijn al afhankelijk genoeg van de VS.
Die licenties zitten mee in de prijs begrepen.

Daarbij heb ik duidelijk gesteld dat wat betreft licentiekosten Linux (ubuntu,debian, ... niet de kernel) duidelijk in het voordeel is.

Wat betreft IT en Support zijn gevestigde waarden zoals Microsoft in het voordeel.

En wat betreft Munchen, geld vloeit nog steeds naar de andere kant van de oceaan.
Oud 15 februari 2014, 21:23   #40
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plǝɹǝʍ ǝp Bekijk bericht
De overheid heeft heel wat computertjes staan: alle kabinetten en FOD's samen moet dit een smak geld kosten aan licenties voor software, gaande van het besturingssysteem tot eigen ontwikkelde applicaties.

Uit diverse gesprekken met ambtenaren, zowel Vlaamse als federale, ben ik te weten gekomen dat al deze personen werken met dure software zoals Windows, Office,... Dit terwijl er gratis alternatieven zijn zoals LibreOffice.

Dat de mensen doen wat ze willen, maar ik vind dat de overheid in deze tijden van besparingen waarbij ze de ene na de andere pestbelasting ons door de strot wordt geduwd, het niet kan maken om het geld door de deuren en vensters te gooien. Ik snap trouwens niet hoe dit kan, voor de minste pruts moet een overheid toch een openbare aanbesteding starten en dan lijkt het me vreemd dat de support van die vrije software (die uiteraard niet gratis is) duurder zou zijn dan die dure software plus hun support.
De goedkoopste support is de support die je niet nodig hebt. Support is altijd overhead: tijd en geldverlies. Hoe langer je gebruikers kan laten werken in een vertrouwde omgeving, hoe beter. De overschakeling naar Vista en Office met ribbons (office 2007?) was hoewel een verbetering, voor vele gebruikers een ware nachtmerrie en zal aardig wat gekost hebben aan support. De vraag die gesteld kan worden: is die kost er achteraf uit gehaald door een verbeterde beveiliging/efficientie/etc. ? Anderzijds moet je nooit alleen kijken naar de gecombineerde kost van licenties en support. Ook het aantal uren dat de support effectief gebruikt wordt, is belangrijk zeker als het voor duurbetaalde profielen gebruikt wordt.

IT kosten/baten is heel moeilijk op te maken en het beste blijft simpelweg: niet teveel veranderen, alles met elkaar laten werken, intuitief houden en een goed functionerend support team met duidelijke regels.

Linux en OpenOffice is goed voor mensen met kennis van zaken maar voor de 'simpele' gebruiker, is die vaak te complex.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be