Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 maart 2005, 10:15   #21
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
die aldi pc's zijn rommel: ze werken goed zolang je er nix aan verandert maar eens je een andere grafische kaart wilt steken, zit je al vast
Hangt er vanaf. Heb daar ooit eens een laptop gekocht, en dat was inderdaad rommel.
Maar ik heb ook een desktop van "den Aldi" en daar ben ik zeer blij mee. Eén nadeel, wordt wel eens warm, vooral aan de harde schijf. Heb er onlangs een extra harde schijf ingestoken (en SATA kaartje) en een goede ventilator. Stukken koeler (zo'n 10 graden) en alles is perfect herkend. Geen slecht woord dus over deze PC; maar ik heb gehoord dat anderen minder geluk hebben.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 10 maart 2005 om 10:16.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 11:11   #22
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Ik heb met WinXP Pro goeie ervaringen. In tegenstelling tot eerdere Win-edities.
Grootste nadeel aan Windows vind ik die continue stroom van updates en patches.
Ik kan niet vergelijken met Mac want die heb ik geen, maar ten opzichte van Linux (draai ik wel, naast XP) heb ik de indruk dat XP trager wordt naarmate de dagen verstrijken. Ne proper geinstalleerde XP loopt lekker, maar nen XP van een jaar oud (met alle updates) wordt aanzienlijk trager. Linux heeft dat niet.
Qua gebruiksvriendelijkheid ligt Windows nog aan kop (afgezien van de installatie, Linux installeert makkelijker en sneller), qua prijs is Linux niet te kloppen (vaak gratis, mits downloaden). En voor Games blijf je beter bij Microsoft, koop u nen XBox!!
Tenslotte; zo'n Mini-Macske zie ik ook wel zitten. Sexy ding!!
dat komt doordat er heel wat blijft hangen.. door de matige beveiliging van windows krijg je heel rap ad- en spyware binnen, en al gebruik je programma's als adware of spybot e.d., altijd zal er wel iets blijven hangen.

idem voor de programma's die je gebruikt en er weer afsmijt: meestal blijft er ook wel iets hangen, dat kan je bijvoorbeeld merken als je een shareware programma installeert die je maar 10x mag gebruiken bijvoorbeeld, na de 10e ker werkt het prog niet meer, je desinstalleert het en installeert het opnieuw, maar het wil toch niet werken..
je moet als je pas Windows XP hebt geïnstalleerd es klikken op Ctrl+Alt+Del en dan kijken hoeveel items er staan in het tabblad processen, moet dat dan es vergelijken met een Windows-machine die in geen half jaar geformatteerd is, je zult heel wat extra programma's zien verschijnen, waardoor het logisch is dat je systeem trager zal werken
Oud 10 maart 2005, 11:20   #23
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Hangt er vanaf. Heb daar ooit eens een laptop gekocht, en dat was inderdaad rommel.
Maar ik heb ook een desktop van "den Aldi" en daar ben ik zeer blij mee. Eén nadeel, wordt wel eens warm, vooral aan de harde schijf. Heb er onlangs een extra harde schijf ingestoken (en SATA kaartje) en een goede ventilator. Stukken koeler (zo'n 10 graden) en alles is perfect herkend. Geen slecht woord dus over deze PC; maar ik heb gehoord dat anderen minder geluk hebben.
op zich is er met aldi pc's nix mis: cpu's zijn super (meestal Intel), mobo's zijn degelijk (geloof msi maar kan me vergissen), enz.

je hebt wellicht 5 pci-slots (wss nog geen pci-e), die zal je uiteraard altijd kunnen gebruiken, vb. voor een SATA RAID-controller, een tv-tunerkaart, een firewire-controller, een netwerkkaart of zelfs voor de uitgang van je waterkoelingskit, dat zal nooit een probleem vormen, zolang er plaats is in je case zal je ook altijd extra harde schijven of optische stations kunnen plaatsen, wss zul je zelfs extra geheugen kunnen steken.

het grote probleem echter is dat de rest niet gestandardiseerd is. vaak is er om kosten te drukken een grafische kaart onboard, wat betekent dat je die niet kunt vervangen, wil je dat toch moet je meteen een nieuw moederbord kopen, dat moederbord zal wel altijd voldoen aan de ATX-standaard, die van de aldi doen dat niet, dus zal die ook niet in je case passen, dus zal je ook meteen een nieuwe case moeten kopen..

voor de gewone gebruiker is een aldi pc dus meer dan voldoende, maar van zodra je je systeem wilt gaan upgraden, zit je vast.
Oud 10 maart 2005, 11:22   #24
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
voor de gewone gebruiker is een aldi pc dus meer dan voldoende, maar van zodra je je systeem wilt gaan upgraden, zit je vast.
hetzelfde geldt trouwens voor de meeste supermarktsystemen (behalve de normale modellen bij Carrefour of Makro) en systemen van Dell en HP
Oud 10 maart 2005, 11:54   #25
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Tegenwoordig is dat allang geen gepruts meer hoor. Ubuntu Linux installeert elk kind.

Het is natuurlijk mooi meegenomen als je dat "prutsen" plezant vindt, want leer je leuke dingen bij. Ook op Windows trouwens.
Om alle standaart software te vinden en te installeren samen met linux is nog steeds een gepruts. Zoek bv maar eens een vervanger voor photoshop bv. Veel suc6. In een eerdere post enkele maanden geleden heeft dit nog iemand eens geprobeert zonder enig suc6 natuurlijk. Hij kwam niet eens dichtbij.
De vraag was trouwens ook niet "ik zoek een pc om aan te prutsen".
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 12:00   #26
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
toch wel hoor: beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen, maar nu de pc's al zoveel multimedia-toepassingen aankunnen en een middle/high-end configuratie al goed overweg kan met zware grafische pakketen, vind ik het weinig zinvol om een mac te kopen, tenzij je die bijna uitsluitend voor grafische toepassingen wil gebruiken.
Ik ben grafische vormgever, en al jaren worden mensen uitgelachen die speciaal een mac kopen voor hun grafische toepassingen. OK, heb je een mac dan ogen alle dingen veel mooier op je schermpje, daar ga ik absoluut mee akkoord. Ik zal het proberen duidelijk te maken met een praktisch voorbeeld. Jij hebt een mac en je maakt voor iemand een website. Hij ziet er veel beter uit wanneer jij hem op je mac bekijkt...je zet hem op het net en wat gebeurt er met de 80% of 90% van de mensen die jou siteje bekijken met een normale pc?
Ander voorbeeld, je maakt een mooie folder op je macje, deze moet uiteindelijk gedrukt worden...awel de resoluties die je met mac of pc kunt halen zijn vele malen groter dan dat enig drukmachine aankan hoor. Wat voor nut heeft het om een superkwaliteit folder te maken op een mac die beter is dan op een pc misschien maar waarvan de kwaliteit toch nooit gehaald kan worden door het af te drukken?

Er is niemand ter wereld die op een mac een folder kan maken die je niet op pc nethetzelfde kan bezorgen.

Laatst gewijzigd door illwill : 10 maart 2005 om 12:13.
Oud 10 maart 2005, 12:05   #27
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dat is met alles wat je koopt. Sommige mensen kopen bv geen bmw meer omdat ze er niets dan prul mee gehad hebben, is dit daarom een slechte bak? Gsm's nethetzelfde. Je kan pech hebben met alle producten dat je koopt. Ik heb zelf ooit een slechte fles cola gehad...
Oud 10 maart 2005, 12:07   #28
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat komt doordat er heel wat blijft hangen.. door de matige beveiliging van windows krijg je heel rap ad- en spyware binnen, en al gebruik je programma's als adware of spybot e.d., altijd zal er wel iets blijven hangen.

idem voor de programma's die je gebruikt en er weer afsmijt: meestal blijft er ook wel iets hangen, dat kan je bijvoorbeeld merken als je een shareware programma installeert die je maar 10x mag gebruiken bijvoorbeeld, na de 10e ker werkt het prog niet meer, je desinstalleert het en installeert het opnieuw, maar het wil toch niet werken..
je moet als je pas Windows XP hebt geïnstalleerd es klikken op Ctrl+Alt+Del en dan kijken hoeveel items er staan in het tabblad processen, moet dat dan es vergelijken met een Windows-machine die in geen half jaar geformatteerd is, je zult heel wat extra programma's zien verschijnen, waardoor het logisch is dat je systeem trager zal werken
Wat jij installeerd heeft niets met windows te maken en dat jij je firewall niet goed gebruikt...tja daar niemand wat aan doen. Niet te snel klikken op het net zou ik aanraden, en zoek jezelf een goede firewall en virus scanner.
Oud 10 maart 2005, 12:22   #29
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Wat jij installeerd heeft niets met windows te maken en dat jij je firewall niet goed gebruikt...tja daar niemand wat aan doen. Niet te snel klikken op het net zou ik aanraden, en zoek jezelf een goede firewall en virus scanner.
lol, ik heb er maar weinig last van hoor, had het over de meer gewone gebruikers..

maar idd, met een virusscanner, adaware en spybot en een proggie als google toolbar en ook een firewall zal je al niet veel last meer hebben (als je ze maar regelmatig update en weet wat je doet: als je je firewall alle programma's toegang heeft tot het internet heeft het ook al niet veel zin meer dat je een firewall installeert)

Laatst gewijzigd door big bad wolf : 10 maart 2005 om 12:24.
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 13:10   #30
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lol, ik heb er maar weinig last van hoor, had het over de meer gewone gebruikers..

maar idd, met een virusscanner, adaware en spybot en een proggie als google toolbar en ook een firewall zal je al niet veel last meer hebben (als je ze maar regelmatig update en weet wat je doet: als je je firewall alle programma's toegang heeft tot het internet heeft het ook al niet veel zin meer dat je een firewall installeert)
Idd.
Wat velen ook vergeten die klagen over windows is dat de mensen die virussen ed maken dat deze dit ook speciaal ontwikkelen voor gebruikers van windows. Indien 99% van de bevolking linux gebruiken dan zul je zien dat dit snel zal veranderen en dat linux met dezelfde problemen zal te maken krijgen.

Laatst gewijzigd door illwill : 10 maart 2005 om 13:11.
Oud 10 maart 2005, 15:03   #31
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
De Mac is niet noodzakelijk duurder. Ga maar eens je bijzijnde Fnac binnen en vergelijk de prijzen even. De Mac lijkt meestal wel duuder, maar je krijgt er ook een hele hoop voor in de plaats die bij de pc optie zijn (zoals firewire aansluitingen enz).
Indien je een pc assembleert die evenveel kan als een Mac, kom je grosso modo op hetzelfde bedrag uit.

Er is heel groot nadeel aan de Mac: games. Enkel en alleen daarom zou ik nooit een Mac desktop kopen, maar als ik een laptop ga halen (waar ik toch zelden op zou gamen), zou ik echt wel twijfelen.

En er is wel degelijk een tijd geweest dat Apple hardware veel beter was dan pc hardware. vb: G3, SCSI, FireWire...
WTF ???

Geef mij 1200 euro, en ik geef u een PC waar geen Mac aan kan tippen.
En hoeveel kost die Mac u ?

Trouwens, Firewire is ook al standaard op de meeste MoBo's
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 15:05   #32
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Idd.
Wat velen ook vergeten die klagen over windows is dat de mensen die virussen ed maken dat deze dit ook speciaal ontwikkelen voor gebruikers van windows. Indien 99% van de bevolking linux gebruiken dan zul je zien dat dit snel zal veranderen en dat linux met dezelfde problemen zal te maken krijgen.
Ah voila

Hetzelfde geld trouwens voor Internet Explorer.

Kijk maar, Firefox is aan zijn opmars bezig, en hop, daar beginnen de vulnerabilities al te komen.

P.S. En toch , Firefox is stukken beter
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 16:22   #33
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op zich is er met aldi pc's nix mis: cpu's zijn super (meestal Intel), mobo's zijn degelijk (geloof msi maar kan me vergissen), enz.

je hebt wellicht 5 pci-slots (wss nog geen pci-e), die zal je uiteraard altijd kunnen gebruiken, vb. voor een SATA RAID-controller, een tv-tunerkaart, een firewire-controller, een netwerkkaart of zelfs voor de uitgang van je waterkoelingskit, dat zal nooit een probleem vormen, zolang er plaats is in je case zal je ook altijd extra harde schijven of optische stations kunnen plaatsen, wss zul je zelfs extra geheugen kunnen steken.

het grote probleem echter is dat de rest niet gestandardiseerd is. vaak is er om kosten te drukken een grafische kaart onboard, wat betekent dat je die niet kunt vervangen, wil je dat toch moet je meteen een nieuw moederbord kopen, dat moederbord zal wel altijd voldoen aan de ATX-standaard, die van de aldi doen dat niet, dus zal die ook niet in je case passen, dus zal je ook meteen een nieuwe case moeten kopen..

Je kan perfect een extra videokaart in je computer steken als die onboard is. Bij de laatste aldi-pc's was dat trouwens niet het geval.
Bij mijn weten gebruiken ze ofwel atx ofwel mini-atx. Geen eigen standaarden.

Maar de reden om niet bij aldi te kopen is het feit dat je meestal goedkoper pc's zelf kan samenstellen.

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 10 maart 2005 om 16:23.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 18:02   #34
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd.
Toch niet helemaal.
Linux is inherent veiliger omdat je daar met een veel striktere
scheiding zit tussen root-user en gewone users.

Sommigen zeggen ook wel 's dat het omgekeerd is : dat windows
speciaal ontwikkeld is voor ontwerpers van virussen.

Overigens ben ik zelf best wel tevreden over WINXP-pro met SP2.
Draait stabiel en goed.
Nadelen zijn wel inderdaad : op termijn vertraging omdat er van
alles blijft "hangen" en gevoeligheid voor spyware.

Moest ik u zijn, ik kocht een middlerange pc'tje van een merk (dell, IBM, HP, ...) dan heb je meest kans dat je niet bedrogen uitkomt.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 18:46   #35
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Ah voila

Hetzelfde geld trouwens voor Internet Explorer.

Kijk maar, Firefox is aan zijn opmars bezig, en hop, daar beginnen de vulnerabilities al te komen.

P.S. En toch , Firefox is stukken beter
Da is wel, zelf heb ik internet explorer al een half jaar geleden het bos uitgebonjourt.

Maar ik heb de pc/mac toch wel nodig voor grafische toepassingen.
Ik heb wel veel randapparatuur hoor.(snij-en printapparatuur) Ik vroeg in een mail aan apple of ik die kon aansluiten op de nieuwe G5, maar tot nu toe heb ik nog geen reply gehad. (best wel knudde).
De voorlopige adviezen die ik heb gehad, zowel hier als elders geven mij een 50/50 indruk.
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 19:03   #36
cortelinckx
Schepen

Standaard

Citaat:
Om alle standaart software te vinden en te installeren samen met linux is nog steeds een gepruts. Zoek bv maar eens een vervanger voor photoshop bv. Veel suc6. In een eerdere post enkele maanden geleden heeft dit nog iemand eens geprobeert zonder enig suc6 natuurlijk. Hij kwam niet eens dichtbij.

Het was maar een idee hoor, ik wil het gebruik van Linux niet gaan prediken. Ik gebruik het zelf wel en ik ben er redelijk tevreden over.

Photoshop is nu net één van de meest gemakkelijk te vervangen producten (The Gimp, standaard meegeleverd bij de meeste Linux-distributies. De office-paketten ook, trouwens.)

Het prutsen is voor mij de voornaamste reden om thuis computers te hebben.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 21:17   #37
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx

Het was maar een idee hoor, ik wil het gebruik van Linux niet gaan prediken. Ik gebruik het zelf wel en ik ben er redelijk tevreden over.

Photoshop is nu net één van de meest gemakkelijk te vervangen producten (The Gimp, standaard meegeleverd bij de meeste Linux-distributies. De office-paketten ook, trouwens.)

Het prutsen is voor mij de voornaamste reden om thuis computers te hebben.
Bwa, ik vind dat The Gimp echt niet te vergelijken valt met Photoshop. Het zal wel aan mezelf liggen maar de interface van photoshop vind ik toch stukken beter (en je moet niet met 3 vensters openzitten), en ook de layers en effecten op layers vind ik wel handig. The Gimp heeft ook niets zoals "save for web", wat toch enorm handig is.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2005, 22:38   #38
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoek bv maar eens een vervanger voor photoshop bv. Veel suc6. In een eerdere post enkele maanden geleden heeft dit nog iemand eens geprobeert zonder enig suc6 natuurlijk. Hij kwam niet eens dichtbij.
Van een vervanger van photoshop lig ik niet zo wakker.
Wel is een minpunt dat er geen vervanger is voor gerber composer.
Dat heb ik toch dagelijks nodig. Die kan ik waarschijnlijk wel op de laptop swieren, maar illustrator, flexisign, coreldraw, smartdraw e.d. gingen dacht ik wel op mac.

Het gaat hier wel over meerdere computers he, ik kan onmogelijk alles op 1 computer aansluiten ik bedoel: 2 snijplotters, laserprinters, heattransferprinters, solventprinters. knappe pc of mac die daar genoeg poorten voor heeft.
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2005, 00:04   #39
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
Van een vervanger van photoshop lig ik niet zo wakker.
Wel is een minpunt dat er geen vervanger is voor gerber composer.
Dat heb ik toch dagelijks nodig. Die kan ik waarschijnlijk wel op de laptop swieren, maar illustrator, flexisign, coreldraw, smartdraw e.d. gingen dacht ik wel op mac.

Het gaat hier wel over meerdere computers he, ik kan onmogelijk alles op 1 computer aansluiten ik bedoel: 2 snijplotters, laserprinters, heattransferprinters, solventprinters. knappe pc of mac die daar genoeg poorten voor heeft.
mogelijkheden genoeg hoor daarvoor: de meeste moederborden hebben naast de verouderde seriële en parallelle poort nu al 8 usb-poorten (meestal 4 op I/O panel en 4 die je via een kabeltje moet verbinden met een front panel) en 1 of meer firewire aansluitingen, heb je daarmee nog niet genoeg kan je altijd een USB-kaart bijsteken waarmee je 2-4 extra USB-poorten kan hebben. zijn je pci-slots allemaal bezet kan je zelfs een usb-hub aanschaffen waarmee je 1 usb-poort moet opofferen om er meestal 4 in de plaats te krijgen..

het grootste probleem lijkt me dus eerder om al je randapparatuur op 1 bureau te krijgen
Oud 11 maart 2005, 00:14   #40
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Je kan perfect een extra videokaart in je computer steken als die onboard is. Bij de laatste aldi-pc's was dat trouwens niet het geval.
Bij mijn weten gebruiken ze ofwel atx ofwel mini-atx. Geen eigen standaarden.

Maar de reden om niet bij aldi te kopen is het feit dat je meestal goedkoper pc's zelf kan samenstellen.
kan enkel spreken over die ene aldi pc die ik heb gekocht en die had een graka onboard en zeker geen ATX-mobo..

een ander ambetant punt met die aldi pc's is dat het volledige systemen zijn: case+scherm+muis+klavier.. het is ook wettelijk geregeld dat bij de verkoop van volledige systemen de verkoper een Windows-licentie erbij moet geven. ongeacht je die wil of niet moet je die dus meebetalen.

als je een pc zelf wil samenstellen kom je toch vaak duurder uit hoor: in voorgeconfigureerde systemen worden vaak B-moederborden gestoken en een gewone grafische kaart, meestal 512MB DDR en enkel een deftige processor, omdat dat nu eenmaal het onderdeel is waar de meeste mensen naar kijken..

als je zelf je pc in mekaar steekt en je kijkt meer naar kwaliteit zal de prijs van je totale systeem wel wat hoger liggen: ben momenteel een nieuwe pc aan't samenstellen en zal uitkomen op zo'n 1600-1700 euro en heb dan nog telkens de verschillende stukken gekocht bij de winkels waar ze het goedkoopst waren....
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be