Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2005, 21:53   #1
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard mac vs PC

Binnenkort ben ik toe aan een nieuwe computer, welnu ik ben aan het twijfelen tussen een mac of een pc.

Om eens te zien wat een mac ervaring is heb ik mijn windows (xp professional):
Ik heb met windowblinds eens aan de gang gegaan: andere skin, nieuw windowsthema, een objectdock geinstalleerd e.d.

Tot nu toe bevalt het me wel: opgeruimd en netjes.

Ik zou willen vragen wie er met een mac werkt en eens de pro's en contra's kon zeggen.

windowsbashing is ook welkom ze :
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 22:38   #2
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

wat een vraag.

Da's hetzelfde als kiezen tussen een trabant of een =rolls
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 22:54   #3
jusbou
Lokaal Raadslid

jusbou's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules

wat een vraag.

en de rolls is?
Wat heeft het Vlaams Blok te maken met extreem-rechts? Ik zie geen verband hoor.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunshine
Het wordt tijd om de kanker in de maatschappij te verwijderen van het gezonde gedeelte. De allochtonen horen hier niet thuis tussen eigen Volk! Dankzij hun is er voor de Vlaming niet genoeg Lebensraum meer.
[/font]
jusbou is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 23:04   #4
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het grote voordeel van Mac: zeer stabiel, als je niet te veel aan de configuratie verandert. Zeer overzichtelijk, weinig crashes...
Het grote voordeel van een PC: je kan je PC volledig aan je eigen wensen aanpassen: extra geheugen, nieuw beeldscherm, extra programmaatje installeren: het gaat allemaal zeer eenvoudig. Ook zijn de meeste programma's geschreven voor een (Windows-)PC, terwijl Mac nogal wat eigen programma's heeft, die soms ook duurder zijn. Grootste nadeel: minder stabiel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 23:21   #5
Jeroen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Het grote voordeel van Mac: zeer stabiel, als je niet te veel aan de configuratie verandert. Zeer overzichtelijk, weinig crashes...
Het grote voordeel van een PC: je kan je PC volledig aan je eigen wensen aanpassen: extra geheugen, nieuw beeldscherm, extra programmaatje installeren: het gaat allemaal zeer eenvoudig. Ook zijn de meeste programma's geschreven voor een (Windows-)PC, terwijl Mac nogal wat eigen programma's heeft, die soms ook duurder zijn. Grootste nadeel: minder stabiel.
Je vergelijkt hard- en software door elkaar?
Jeroen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 23:42   #6
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

yep. Er was niet gevraagd daar een onderscheid in te maken, dus... Dan had jusbou maar een vergelijking moeten vragen tussen Windows en Mac OS, of zo...
Maar ik geef wel toe, dat ik geen zware computerfreak ben, die ergens bij zweert. Ik kan alleen werken met zowel Windows, als met Mac OS, en aangezien, vooral bij Imacs interface en hardware met elkaar verbonden zijn, heb ik het onderscheid niet gemaakt...
Maar ik hoop, dat er nog mensen antwoorden, die nog beter de verschillen kunnen uitleggen, hoor.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 00:24   #7
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

En Mac is qua kwaliteit natuurlijk de top, maar je zal er ook voor moeten betalen. Als je professioneel gezien geen Mac nodig hebt zou ik die ook niet kopen, je hangt beter al dat geld aan een goede PC. Als je trouwens een ervaring gelijkaardig aan Mac OS wil, installeer dan Linux op die PC. Je kan zelfs Linux naast Windows laten draaien op één PC. Linux is gebouwd op hetzelfde besturingssysteem als OSX (nieuwste besturingssysteem van Apple), UNIX.
Met een degelijke PC kan je namelijk met PearPC OSX op je PC installeren. Als ik me niet vergis is PearPC een stukje software dat draait tussen OSX en je PC, om de hardwareverschillen te overbruggen (kan dus voor een trage PC wel problemen opleveren).

Een andere optie is een Mac Mini aanschaffen. Dat is een kleine Mac (zo groot als een half toetsenbord) aan een voordelige prijs, zo'n 500 euro.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 09:43   #8
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Win XP is trouwens best wel stabiel...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 11:21   #9
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

tot voor de komst van Windows XP (incl. servicepacks) moest je voor stabiliteit zeker bij macintosh gaan. hoewel sommigen nog altijd problemen hebben met de stabiliteit van Windows XP, maar dat ligt dan weer meestal aan een gebrek aan geheugen: het minimum voor degelijke prestaties is toch wel 256MB

een ander groot voordeel van pc t.o.v. Apple is de software: zoals eerder gezegd is er veel meer software voorhanden voor pc's dan voor een macintosh. ook als je wilt gamen, ben je veel beter af met een pc (of met een spelconsole uiteraard).

maar het grootste verschil tussen beide is de processor: pc's hebben een CISC-processor (complex instruction set), terwijl de apples een RISC-processor (reduced instruction set) hebben. d.w.z. dat voor elke mogelijke taak die je hebt voor je processor, er een instructie voorhanden is, waardoor de CISC-processor overall het meest efficiënte is, terwijl de RISC-processoren zich beperken tot meer grafische toepassingen. als je werkt met programma's als autocad zal een RISC-processor dus efficiënter werken, in een tekstverwerken zal een CISC-processor efficiënter zijn omdat de RISC-processor diezelfde taak met de grafische instructies moet blijven werken..

het is dus vooral een kwestie van nood: moet je veel werken met grafische programma's, kies dan voor de mac, wil je een performant allround systeem, koop een pc
Oud 9 maart 2005, 20:03   #10
cortelinckx
Schepen

Standaard

Je moet een goedkope pc kopen in de supermarkt en daar Linux op installeren.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 20:05   #11
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
Binnenkort ben ik toe aan een nieuwe computer, welnu ik ben aan het twijfelen tussen een mac of een pc.

Om eens te zien wat een mac ervaring is heb ik mijn windows (xp professional):
Ik heb met windowblinds eens aan de gang gegaan: andere skin, nieuw windowsthema, een objectdock geinstalleerd e.d.

Tot nu toe bevalt het me wel: opgeruimd en netjes.

Ik zou willen vragen wie er met een mac werkt en eens de pro's en contra's kon zeggen.

windowsbashing is ook welkom ze :
Gewoon een pc kopen. Een mac is niet veel beter, vroeger misschien wel maar dat heeft nooit aan de hardware gelegen. Er kan niemand mij een goede reden geven waarom je als particulier een mac zou moeten aanschaffen en dus veel meer betalen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 20:06   #12
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
Onzin. Windows installeren en alle andere software ook gewoon illegaal erop zetten. Geen gepruts met linux.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 20:08   #13
cortelinckx
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Onzin. Windows installeren en alle andere software ook gewoon illegaal erop zetten. Geen gepruts met linux.
Tegenwoordig is dat allang geen gepruts meer hoor. Ubuntu Linux installeert elk kind.

Het is natuurlijk mooi meegenomen als je dat "prutsen" plezant vindt, want leer je leuke dingen bij. Ook op Windows trouwens.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 20:33   #14
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx
die aldi pc's zijn rommel: ze werken goed zolang je er nix aan verandert maar eens je een andere grafische kaart wilt steken, zit je al vast
Oud 9 maart 2005, 20:36   #15
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Gewoon een pc kopen. Een mac is niet veel beter, vroeger misschien wel maar dat heeft nooit aan de hardware gelegen. Er kan niemand mij een goede reden geven waarom je als particulier een mac zou moeten aanschaffen en dus veel meer betalen.
toch wel hoor: beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen, maar nu de pc's al zoveel multimedia-toepassingen aankunnen en een middle/high-end configuratie al goed overweg kan met zware grafische pakketen, vind ik het weinig zinvol om een mac te kopen, tenzij je die bijna uitsluitend voor grafische toepassingen wil gebruiken.
Oud 9 maart 2005, 20:45   #16
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

De Mac is niet noodzakelijk duurder. Ga maar eens je bijzijnde Fnac binnen en vergelijk de prijzen even. De Mac lijkt meestal wel duuder, maar je krijgt er ook een hele hoop voor in de plaats die bij de pc optie zijn (zoals firewire aansluitingen enz).
Indien je een pc assembleert die evenveel kan als een Mac, kom je grosso modo op hetzelfde bedrag uit.

Er is heel groot nadeel aan de Mac: games. Enkel en alleen daarom zou ik nooit een Mac desktop kopen, maar als ik een laptop ga halen (waar ik toch zelden op zou gamen), zou ik echt wel twijfelen.

En er is wel degelijk een tijd geweest dat Apple hardware veel beter was dan pc hardware. vb: G3, SCSI, FireWire...

Laatst gewijzigd door DaBlacky : 9 maart 2005 om 20:47.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 20:45   #17
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules

wat een vraag.

en de trabant is?
Oud 9 maart 2005, 20:46   #18
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

*dubbel*

Laatst gewijzigd door DaBlacky : 9 maart 2005 om 20:46.
Oud 9 maart 2005, 23:53   #19
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
en de trabant is?
Oud 10 maart 2005, 01:57   #20
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik heb met WinXP Pro goeie ervaringen. In tegenstelling tot eerdere Win-edities.
Grootste nadeel aan Windows vind ik die continue stroom van updates en patches.
Ik kan niet vergelijken met Mac want die heb ik geen, maar ten opzichte van Linux (draai ik wel, naast XP) heb ik de indruk dat XP trager wordt naarmate de dagen verstrijken. Ne proper geinstalleerde XP loopt lekker, maar nen XP van een jaar oud (met alle updates) wordt aanzienlijk trager. Linux heeft dat niet.
Qua gebruiksvriendelijkheid ligt Windows nog aan kop (afgezien van de installatie, Linux installeert makkelijker en sneller), qua prijs is Linux niet te kloppen (vaak gratis, mits downloaden). En voor Games blijf je beter bij Microsoft, koop u nen XBox!!
Tenslotte; zo'n Mini-Macske zie ik ook wel zitten. Sexy ding!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be