![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet onze maatschappij opdraaiën voor kerk en religies?? | |||
Neen, want... . |
![]() ![]() ![]() |
5 | 18,52% |
Ja, want... . |
![]() ![]() ![]() |
5 | 18,52% |
Kerkgemeenschap en religies moeten zelf zorgen voor eigen kapitaal. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
Wie lid is van de kerkgemeenschap of een religie moet bijdragen via lidgeld. |
![]() ![]() ![]() |
10 | 37,04% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Banneling
|
![]() eno2, het vrij onderwijs is er omdat de staat geen deugdelijk alternatief weet te ontwikkelen. Net zomin als de staat erin slaagt om mensen te doen kiezen voor het openbaar vervoer; leuke theorietjes, maar bij gebrek aan treinstellen blijft het daar ook bij. Die religieuze "codering" is niet meer dan een holle ingewikkelde term zonder veel inhoud.
________ Goed gefraseerd, Desiderius. Niettemin, door mijn 'opleiding' door de katho-fundi-ayatholla's voel ik mij geneigd bij de eerste gelegenheid weer als een Godzilla doorheen hun rangen te chargeren. Alleen doet die gelegenheid zich niet nog eens voor (ik heb maar één keer de kans benut, waarbij ik er monsterlijk verminkt uit kwam, hoewel, zij ook). Ik wist niet dat vrijzinnige consulenten zo'n dikke pree verdienen. En ik weet ook niet waarvoor dan eigenlijk wel. Moet eens praten met een dergelijke dikke- portemonnee-drager. Eens kijken wat daar aan zinnigs uitkomt.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 25 juni 2005 om 15:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Gouverneur
|
![]() Blijkbaar verscheen dit artikel in Het Volk, naar ik hoorde van een kennis. Deze heeft spijtig genoeg de editie waar dit artikel in stond niet bewaard. Heeft er iemand de editie waar dit artikel instond nog liggen???
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() Als men de paus wilt steunen moe men dat doen met eigen geld net zoals de moslims zelf zouden moeten instaan voor onderhoud en financiering van de moskee"s
maar ja da zal moeilijk zijn wat belgie is nu eenmaal een christelijk land alhoewel er toch altijd maar minder belgen of vlamingen naar de kerk gaan |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Vreemdeling
|
![]() Yoo,
Neen zou ik zeggen omdat wij niet hoeven op te draaien voor gelovigen. En JA zou ik zeggen enkel voor de RKK en enkel protestantse kerken. En dat zou ik doen omdat ik houd van traditie en dus wil ik al die honderden jaren in ere houden. GrtZ, Maxmus |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() ik heb een vraagske. hoe telt men het aantal gelovigen?
Stel,ik wil nu , als volwassen mens, een andere godsdienst beoefenen dan toen ik een kind was en ik zou dus ook graag hebben dat mijn huidige religieuze gemeenschap mij als lid kan aangeven. Hoe gebeurt dit nu in België eigenlijk? Hoe worden die gelden verdeeld? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() Dat de paus ne keer zelf zijn wc papier koopt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Gouverneur
|
![]() Standpunt over subsidies aan de Kerkgemeenschap.
Dit is een federale materie maar wil toch het volgende kwijt over dit thema. Ik ben inderdaad niet te vinden voor het huidige systeem van subsidie toekenning aan de kerkgemeenschap en andere religies. Hier moet iets fundamenteels veranderen. Wat heel wat gedoopte mensen niet weten is dat de kerkgemeenschap hun doopsel aanziet en gebruikt als lidmaatschap bij de aanvraag van subsidies. Er is geen enkele organisatie of vereniging die zoveel subsidies opraapt als de kerkgemeenschap. De kerkgemeenschap telt meer dan één vzw en hierdoor kunnen zij meerdere malen subsidies binnen halen. Welke subsidies krijgt de kerkgemeenschap?? Zowel Federale als Vlaamse, Waalse, Provinciale, Gemeentelijke en Stedelijke subsidies. Geen enkele vereniging in ons landje haalt zoveel subsidies binnen als de kerkgemeenschap. Hierbij zijn nog niet eens de subsidies geteld die de kerkgemeenschap krijgt voor restauratie en onderhoud van gebouwen. Zonder deze laatste subsidies voor het patrimonium krijgt de kerkgemeenschap zomaar liefst eventjes 580 Miljoen Euro per jaar aan subsidies aangereikt. Schandalig veel dus. Hiervan gaat dan 5% rechtstreeks naar Rome. Dus ook de Belgische belastingsbetaler betaald mee aan wat men in Rome ontvangt. Dit is niet logisch. Mijn voorstel is om de belastingsbetaler zelf te laten kiezen waaraan zij hun deel willen besteden. Ofwel aan de Kerkgemeenschap of aan eender welke religieuze instelling of aan iets anders. Dit kan via de belastingsaangifte gebeuren. Door de belastingsbetaler hier meer keuzes te geven via hun aangifteformulier. Zo bepaald de belastingsbetaler zelf waaraan zij hun geld het liefst besteed zien. Een ander voorstel is dat er geen subsidies uitbetaald worden voordat de kerk kan aantonen hoeveel werkelijke leden men telt. (Met werkelijke leden bedoel in leden die effectief in de kerk geloven en naar de kerk gaan) Met andere woorden, moeten de pastoors in hun parochies rondgaan om parochianen een lidmaatschapsformulier te laten invullen en ondertekenen. Aan de hand daarvan kan men dan de werkelijke leden gaan tellen. Hier zullen heel wat gedoopte mensen twee keer nadenken voordat men zich werkelijk lid gaat maken van de Kerkgemeenschap. Als je gedoopt wordt kan je er niet zelf voor kiezen of je al dan niet lid wil zijn van de kerkgemeenschap. Dat wordt in uw plaats beslist. Met dit systeem kies je zelf of je al dan niet lid bent. En dit vanaf je de leeftijd van 16 jaar bereikt hebt. Tot je 16de ben je al dan niet lid, afhankelijk van wat je ouders beslist hebben. Op dit Lidmaatschapsformulier moet ook vermeld staan hoe vaak de leden aanwezig zijn op evenementen zoals, doopsels, trouwpartijen, communies, begraafnissen en ja ook hoe vaak men aanwezig is per jaar in een gewone misviering of andere kerkelijke activiteiten.
![]() |
#32 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat ze zelf eens een belastinginvoeren voor al degene die wekelijks gebruik maken van de stoel in de kerk Waarom moet ik meebetalen voor een bepaalde geloofinstelling? Christendom islaam en al de rest interesseert mij niet Dus afschaffen die subsidies laat de leden zelf betalen voor hun kerk of moskéé |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() nee geloof is een prive zaak dus ze / we moeten zelf de fondsen bijeenbrengen
![]() |
#34 | |||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() [size=1]Edit:[/size]
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 juli 2005 om 14:06. |
|||||||||||
![]() |
![]() |