![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper? | |||
Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... |
![]() ![]() ![]() |
17 | 23,61% |
Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,06% |
Neen want... |
![]() ![]() ![]() |
42 | 58,33% |
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Minister-President
|
![]() Is het grootste probleem om informatie over God te bekomen niet het volgende:
Laten we aannemen dat God (de Schepper) het universum geschapen heeft. Is het dan mogelijk om het verschil op te merken tussen het godsidee als gevolg van de schepping en God zelf? Het een is een product van de schepping (en dus ook van de Schepper), het andere is de Schepper zelf.
![]() |
![]() |
#442 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Minister
|
![]() Citaat:
zoiets? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of beter: er kan op geen enkele wetenschappelijke manier zekerheid bekomen worden aangaande de vraag:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De wetenschap zal misschien niet treden in bepaalde domeinen die (nog) niet toegankelijk zijn, maar de wetenschapper zal altijd in een wetenschappelijk kader blijven denken. Ik veronderstel dat je nog altijd de moed niet gehad hebt om Christian de Duve te lezen? Laatst gewijzigd door Dycore : 11 oktober 2007 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Naar mijn inzien zijn er twee mogelijke stellingen: A) het menselijk denken is beperkt B) het menselijk denken is niet beperkt Als A waar is, betekent dit logischerwijs dat er zaken zijn die niet wetenschappelijk bewezen kunnen worden. Als B waar is, dan dient de vraag beantwoord te worden waarom ons denkvermogen dit vermogen wel zou bezitten, maar dieren niet (tenzij je van mening bent dat bijvoorbeeld een hond perfect intellectueel in staat zou kunnen zijn om de relativiteitstheorie te begrijpen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Banneling
|
![]() Waarom zou de hypothetische schepper niet besloten kunnen zijn in het universum dat het geschapen heeft? Uw argumentatie houdt geen steek. Stel bv: de schepper is een klein object met een enorm potentieel aan energie dat altijd in het heelal is geweest en nooit ontstaan is. Op een dag ontploft dat object: dat was de big-bang. Dan kom je tot de tegengestelde conclusie: alles in het heelal is een afgeleide van de schepper. Sterker: alles is de schepper. Lullen zonder grenzen noem ik het.
We weten het niet. Punt. Laat ons proberen het te weten te komen zonder ons te laten misleiden door onze fantasie. Anders slaan we echt een belachelijk figuur. Laatst gewijzigd door Dycore : 11 oktober 2007 om 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het gaat er me niet zozeer om je argumentatie te weerleggen. Het enige wat ik wilde duidelijk stellen is dat ook het domein van de wetenschap hoedanook beperkt is. Wetenschappers zijn de eersten om dat toe te geven. Wat Christian de Duve betreft: het is geen kwestie van moed, maar van tijd. Ik zie niet in wat moed daarmee te maken heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je spreekt van een (mogelijke) schepper als een klein object met een enorm energetisch potentieel dat altijd "in" het heelal is geweest en nooit ontstaan. De Oerknaltheorie is hiermee niet verenigbaar. Ik leg je uit waarom. De oerknal was het ontstaan van tijd, én van ruimte. Er was dus geen "in" (zomin als er een "vóór") was: d.w.z. dat we op zijn minst geen zekerheid hebben over dat "in" (of dat "vóór"). De wetenschap is gebonden aan onze menselijke beperking om altijd in ruimte en tijd te denken. We denken in termen van "in", "op", "uit", "aan", "bij" enz... kortom: ons denken is hoedanook ruimtelijk. Op een realiteit waar de ruimtelijke dimensie ontbreekt, heeft de menselijke geest gewoon geen vat. Hetzelfde geldt voor de tijdsdimensie: we denken in termen van oorzaak en gevolg. "Eerst" de oorzaak, en "daarna" het gevolg. Bij gebrek aan een tijdsdimensie kunnen we over de toestand van de Realiteit op het eigenste ogenblik van de Big Bang geen zinnig woord kwijt; ook de wetenschap niet. De vraag luidt niet of de Schepper zich "in" of "buiten" het heelal bevindt. De vraag is of Hij ontsnapt aan ons bevattingsvermogen, en waarom dat zo is. Voor mij is het duidelijk: Hij ontsnapt eraan, want Hij bevindt Zich (tenminste deels) "in" een Realiteit waarin de begrippen "tijd" en "ruimte" mogelijk totaal andere betekenissen hebben dan die waarmee wij vertrouwd hebben - als ze er überhaupt al bestaan. Ik heb opzettelijk één woordje rood gemaakt. Dit woordje illustreert hoezeer ons denken "gevangen" zit in (onder andere) de ruimtelijkheid, waardoor wij een Realiteit "buiten" (ik lap het hem opnieuw) de ruimte gewoon niet onder woorden kunnen brengen. Probeer het maar eens, zou ik zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Banneling
|
![]() Uiteraard. Hoewel ik geen wetenschapper ben, geef ik dat ook volmondig toe. Bepaalde mogelijkheden kunnen wel uitgesloten worden, zoals reeds meermaals werd aangetoond in deze thread. Maar het ligt voor de hand dat we niet alles (kunnen) weten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |