![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Staatssecretaris
|
![]() 70 is niks. Temeer ik veronderstel dat die manager iets doet voor zijn geld. 15% van onze bevolking zit echter op de rand van de armoede of eronder, terwijl 20% meer dan het viervoud ontvangt van een even grote groep lage verdieners. Daar gaan dus de opbrengsten van onze arbeid naartoe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Klopt; die 400 16-jarigen was dan ook niet meer dan beeldschepping van jouw kant.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Anderzijds, werknemers zijn tegenwoordig zeer goed inwisselbaar; een loonkost vergelijking tussen België en Indië spreekt boekdelen, nietwaar. En een onderneming met duizenden werknemers kan het altijd wel met 100 minder stellen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet dus.
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zelfs als iemand vindt dat ik zoveel waard zou zijn, ik ben niet zoveel waard. Dat lijkt me veruit het eenvoudigste.
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meeste van die CEO's zijn gewoon zoveel betaald door het koppelen van hun bonus aan een optieplan. En wie betaalt dus die bonus: de beurs en niet de firma Het is bvb triestiger gesteld met de CEO van de spoorweg, waar de wedde integraal van de firma betaald wordt... voor iemand die nog niet eens erin slaagt het bedrijf zelfs in deze ideale omstandigheden rendabel te maken. Is het niet zo dat zelfs bij de spoorwegen er een onwezenlijk aantal walen benoemd zijn ??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Gouverneur
|
![]() Ik ben aandeelhouder, en ik bezit een onderneming. Ik huur een manager in en die maakt een winst van €50 miljoen, is het onrechtvaardig als ik hem €1 miljoen euro geef? Het volgende jaar huur ik opnieuw een manager in, deze manager is iets beter, hij maakt €100 winst. Is het onrechtvaardig, als ik hem nu €2 miljoen euro geef.
En zelfs als hij die €100 miljoen winst niet zelf heeft gemaakt. Waarom mag ik mijn geld niet aan hem geven als ik dat wil? Ik ben niet stom, ik heb er vast wel een goede reden voor waarom ik de topmanager zo veel betaal. Mss vind ik de topmanager wel een mooie vrouw en is mij dat €2 miljoen waard dat ze in mijn onderneming blijft werken. Geen erg goede bedrijfseconomische redenering, maar wat gaat het u aan? Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarenboven is de persoonlijke goedkeuring van het CEO-loon door de aandeelhouders gewoonweg een mythe, onlangs nog in TRENDS te lezen. Ik ben trouwens van mening dat de enigen die écht kunnen bepalen of iemand zo'n loon waard is, de werknemers van dat bedrijf zijn. Maar aangezien dat utopie is, en de wereld niet zal veranderen door deze discussie, kan ik de heren CEO's enkel maar aanraden om zo verder te blijven doen, en de stakingen van ontevreden personeel er dan maar bij te nemen. De meesten hebben het toch zelf gezocht: als ze zo goed zijn als hun loon laat uitschijnen, dan zijn zij rechtstreeks verantwoordelijk voor het ongenoegen dat leeft aan de basis.
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gelieve uw eigen beperkte emotionele intelligentie niet te transponeren op anderen.
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Klaarblijkelijk wel aangezien er genoeg zijn die het wel incasseren... Dat is de realiteit.
Dat jij dat vindt, is verder irrelevant. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad: de wedde is al onredelijk hoog, en het is genoegzaam bewezen dat het koppelen van bonussen aan aandelenopties (wat een aantal jaar geleden sterk in trek was) er enkel toe leidt dat CEO's en CFO's de boekhouding gaan manipuleren om meer korte-termijnwinst (zowel voor henzelf als voor het bedrijf) te realiseren. Niet echt goed bezig dus.
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Tiens, waarom ben jij beter in staat te bepalen wat aandeelhouders met hun eigen geld doen?
Citaat:
Bezitten zij het bedrijf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkel de toekomst zal uitwijzen of CEO's erin zullen slagen hun monstrueuze lonen te verdedigen tov het grote publiek. Dat is de realiteit, mijn beste, en niks anders. Citaat:
Als er dus bepaalde zaken (van lonen van topmanagers, over de vrije markt verkoop van wapens, tot kinderarbeid en het verkopen van mensen zelf) ethisch gechallenged worden, dan is het de plicht van iedereen die de vrije markt een warm hard toedraagt, om daarover na te denken. Maar als jij voorstander bent van een laisser-faire kapitalisme waar de overheid met z'n pollen af moet blijven, en eventueel dissidente stemmen gewoonweg omgekocht dan wel geliquideerd mogen worden (ook een leven is te koop op de vrije markt), dan mag je daar gerust voor uitkomen.
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wees gerust: als ik een argument tegenkom, zal ik erop reageren.
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn aanvoelen is dat monstrueuze lonen "nogal" gevoelig liggen.
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit is inderdaad een fabel. De lonen volgen amper de stijging van de levensduurte: voor een niet al te groot inkomen is de extra uitgaven voor huur, voor benzine, voor voeding absoluut groter dan de stijging van hun loon. Daarenboven is het zo dat men nu als pispaal de grote managerslonen gebruikt, maar men vergeet er bij te vertellen dat dit nog maar de "kleine jongens zijn", de waterdragers van de echte geldverdieners: grote aandeelhouders die niet eens één klop verichten en uiteraard met nog grotere sommen aan de haal gaan dan hun koelies: de managers!!! Er wordt wat afge"spint", de laatste jaren! Laatst gewijzigd door ericferemans : 2 juni 2008 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Alsof het niet doodgewoon een machtsspelletje is tussen aandeelhouders en hun managers. De toplonen zijn het gevolg van een verdere evolutie van het kapitalisme. In de beginperiode van het industrieel kapitalisme waren de bezitters van een bedrijf meestal ook "entrepreneurs", degenen die dit bedrijf uit de grond stampten, er zelf de leiding van hadden, er het beleid van uitstippelden en er de winst van incasseerden. Door de enorme groei van de kapitaalmarkt, door de ingewikkelde structuur ervan en door de complexiteit van de grote bedrijven is er een scheiding tussen de bezitters van bedrijven en de bestuurders ontstaan. Men diende bekwame en goedopgeleide managers aan te trekken om bedrijven te laten beheren die vaak in handen waren van allerlei grote aandeelhouders. Er heerst natuurlijk een wantrouwen tussen deze aandeelhouders en deze managers. De laatsten zijn immers "baas" en kunnen andere belangen hebben dan die van de pure geldverdieners. Ze zouden eens te sociaal, of juist te corrupt kunnen zijn! Daarom worden die niet enkel scherp in de gaten gehouden: ze bedingen enorme lonen omdat het bedrijf anders stuurloos wordt, en de bezitters ervan te verspreid zijn, te divers en totaal niet op de hoogte van hoe je hun "eigendommen" moet besturen. Er onstond dus een nieuwe "kaste" in het kapitalisme. In feite een goede zaak voor ons, sossen: het bewijst dat je bedrijven inderdaad door de werknemers kan laten besturen, en dat je dus het kapitalisme (de eigendom van bedrijven door kapitaalbezitters) kan afschaffen. Moet je eens over nadenken.! |
|
![]() |
![]() |