![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat de indexaanpassing, of beter gezegd aanpassing aan de "levensduurte" betreft. Enkel voor de lage inkomens. De hoge inkomens kunnen, én wel wat koopkracht missen, én zullen dit op een normale manier vroeg of laat wel goedmaken. Heb alleszins het idee dat indexaanpassing anticyclus werkt (op een moment dat men de koopkracht zou moeten afremmen, gaat men ze verhogen en vice versa). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Denk je werkelijk dat er een overaanbod van werkkrachten is ?
Ah wacht, mensen die kiezen voor een technisch profiel (gaande van technieker tot ingenieur), die hebben nog steeds de jobs voor het uitkiezen, en kunnen echt onderhandelen over salaris. Laaggeschoolde arbeiders, zonder enige competentie (zoals CNC freezen, vlakslijpen enz...) zitten inderdaad in de shit. Als je een ervaren technieker buitensmijt verlies je ook ineens een hele hap ervaring en kennis. Smijt je een bandarbeider buiten, mis je.....productiecapaciteit. De arbeidsmarkt in Belgie is totaal niet flexibel. Mensen zijn te kieskeurig en weigeren zich gewoon aan te passen aan de economische realiteit. Degenen die dat doen, hebben zo werk. Een kameraad van mij was arbeider, enkel middelbaar diploma. Heeft in zijn avonduren graduaat informatica erbij gedaan, en is nu IT'er met bedrijfswagen en dikke pre. En met veel werkzekerheid. De enigste groep waarvoor de index echt moet bestaan zijn gepensioneerden, zieken en gehandicapten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Ik heb me moeten leren frezen, vlakslijpen, zandstralen, draaien.....eigenlijk allemaal niet mijn taak als onderzoeker. Maar geen techniekers te vinden.
Zeker wetende dat de loonsprogressie aan een unief nogal index/diploma gebonden is, en niet zoals in bedrijven die graag 300-400 euro meer geven aan die mannen omdat ze die gewoonweg nodig hebben. De pest is het, zo een vastgelegd en collectief salarissysteem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De koopkracht van de klant stijgt niet terwijl dat de lasten voor het bedrijf verplicht stijgen..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het verschil tussen macroeconomie en één bedrijf. Laatst gewijzigd door filosoof : 30 november 2008 om 01:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De index wordt zo een beetje rechtstreeks berekent op de winsten die men maakt.
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De beste aanwending van ontwikkelingshulp is dan, deze aan werknemersorganizaties ginds te geven (pv aan regeringen), zodat de levensomstandigheden daar verbeteren. Hun loonvoordeel zal dan automatisch verminderen omdat ze ons geen concurrentie meer aandoen met hun armoede. Laatst gewijzigd door filosoof : 30 november 2008 om 01:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarbij, de nadelen die wij daarvan ondervinden zijn slechts neven-effecten. Het is geen concurrentie onder werknemers, zoals jij suggereert met 'concurrentie met hun armoede'. Het is een concurrentie strijd onder werkgevers, aka bedrijven. Maar goed. Waarom heb je mij eigenlijk geciteerd ? Ik begrijp niet wat je wilde zeggen in context tot wat ik schreef ? Ik ben 't Noorden kwijt en jij 't Zuiden ? Wat bedoel je Filosoof ? Wat lees ik niet in jouw antwoord ?
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben zo een van die belgen die denkt als de grondstoffen verdubbellen in prijs, dat je inderdaad moet inbinden. En die dit consequent doe. Ik heb mijn twee investeringen voor energiezuinigheid gedaan. Heb nog eentje voor verlichting in het verschiet. En zal dan rustig genieten van het resultaat van mijn nieuwe energiezuinigheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een jaar geleden moest de koopkracht wel afgeremd worden, en zaten we met een indexstijging van meer dan 5%. Blijft natuurlijk wel het "sociale" aspekt van de indexkoppeling voor de lage inkomens. Maar het zijn twee gescheiden zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een product >95% toegevoegde waarde heeft door werknemers die recht hebben op 'werkloosheid - pensioen - weduwepensioen - invaliditeit - minimumloon' dan verdient het product dat label. Het zou zichtbaar maken hoe 'sociaal respectvol' producten gemaakt worden. Je zult de meest bizarre dingen zien , maar je zult zien dat bepaalde sectoren 100% asociaal zijn: vb textiel, prullaria type casa-blokker-leenbakker, electronica, speelgoed... zeg maar al de wegwerpconsumptie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Indien jij investeert voor energiezuinigheid, waarom zou degene aan wie jij arbeidsprestaties levert daar dan de voordelen van plukken en niet jij die de investering ded? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() En om maar een idee te geven: in ons bedrijf is het heel eenvoudig: de indexatie slokt gewoonweg allé budget op. In de onderhandelingen geven ze nu al heel duidelijk aan dat er daarboven géén ruimte is voor nog meer (tenzij op individuele basis dan). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De koopkracht kan maar verhoogd worden als er meer geproduceerd wordt, niet omgekeerd.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou het punt meetbaar maken, en het debat opentrekken, maar ipv max havelaar romantiek, weet je dan welke produkten en welke sectoren last hebben van lage loonlanden, en waar onze economie uitgehold is en waar onze economie nog kan uitgehold worden; |
|
![]() |
![]() |