Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2008, 00:27   #41
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
inderdaad, via indexering recupereren we maar een deel van de verloren koopkracht (cfr ook het verschil tussen index vd consumptieprijzen en de afgevlakte "gezondheidsindex"
...en desondanks alles rijzen onze lonen de pan uit... het is allemaal zo simpel niet.
Maar wat de indexaanpassing, of beter gezegd aanpassing aan de "levensduurte" betreft. Enkel voor de lage inkomens. De hoge inkomens kunnen, én wel wat koopkracht missen, én zullen dit op een normale manier vroeg of laat wel goedmaken. Heb alleszins het idee dat indexaanpassing anticyclus werkt (op een moment dat men de koopkracht zou moeten afremmen, gaat men ze verhogen en vice versa).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 00:28   #42
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Denk je werkelijk dat er een overaanbod van werkkrachten is ?

Ah wacht, mensen die kiezen voor een technisch profiel (gaande van technieker tot ingenieur), die hebben nog steeds de jobs voor het uitkiezen, en kunnen echt onderhandelen over salaris.

Laaggeschoolde arbeiders, zonder enige competentie (zoals CNC freezen, vlakslijpen enz...) zitten inderdaad in de shit. Als je een ervaren technieker buitensmijt verlies je ook ineens een hele hap ervaring en kennis. Smijt je een bandarbeider buiten, mis je.....productiecapaciteit.

De arbeidsmarkt in Belgie is totaal niet flexibel. Mensen zijn te kieskeurig en weigeren zich gewoon aan te passen aan de economische realiteit. Degenen die dat doen, hebben zo werk. Een kameraad van mij was arbeider, enkel middelbaar diploma. Heeft in zijn avonduren graduaat informatica erbij gedaan, en is nu IT'er met bedrijfswagen en dikke pre. En met veel werkzekerheid.

De enigste groep waarvoor de index echt moet bestaan zijn gepensioneerden, zieken en gehandicapten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 00:34   #43
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Denk je werkelijk dat er een overaanbod van werkkrachten is ?
Dat denk ik niet.
Maar de werkgever heeft echt geen indexaanpassing nodig om een hoger loon te geven als hij dat wenst.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 00:37   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah wacht, mensen die kiezen voor een technisch profiel (gaande van technieker tot ingenieur), die hebben nog steeds de jobs voor het uitkiezen, en kunnen echt onderhandelen over salaris.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 00:42   #45
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik heb me moeten leren frezen, vlakslijpen, zandstralen, draaien.....eigenlijk allemaal niet mijn taak als onderzoeker. Maar geen techniekers te vinden.

Zeker wetende dat de loonsprogressie aan een unief nogal index/diploma gebonden is, en niet zoals in bedrijven die graag 300-400 euro meer geven aan die mannen omdat ze die gewoonweg nodig hebben.

De pest is het, zo een vastgelegd en collectief salarissysteem.
Oud 30 november 2008, 00:49   #46
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...en desondanks alles rijzen onze lonen de pan uit... het is allemaal zo simpel niet.
Maar wat de indexaanpassing, of beter gezegd aanpassing aan de "levensduurte" betreft. Enkel voor de lage inkomens. De hoge inkomens kunnen, én wel wat koopkracht missen, én zullen dit op een normale manier vroeg of laat wel goedmaken. Heb alleszins het idee dat indexaanpassing anticyclus werkt (op een moment dat men de koopkracht zou moeten afremmen, gaat men ze verhogen en vice versa).
Vermits nù gepleit wordt voor afschaffing van koppeling aan de levensduurte vind je dus dat op dit ogenblik de koopkracht te hoog zou zijn en moet afgeremd worden? Hoge koopkracht=> meer ruimte voor consumptie=> grotere vraag=> hogere omzetten, of dacht jij dat de omzetten thans ook te hoog zijn?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 00:58   #47
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Vermits nù gepleit wordt voor afschaffing van koppeling aan de levensduurte vind je dus dat op dit ogenblik de koopkracht te hoog zou zijn en moet afgeremd worden? Hoge koopkracht=> meer ruimte voor consumptie=> grotere vraag=> hogere omzetten, of dacht jij dat de omzetten thans ook te hoog zijn?
Even tussendoor, onze industrie hangt nog steeds grotendeels af van het buitenland. Als ze daar dus geen index kennen, en wij wel, zijn onze bedrijven dus erg veel benadeeld.

De koopkracht van de klant stijgt niet terwijl dat de lasten voor het bedrijf verplicht stijgen.....
Oud 30 november 2008, 01:33   #48
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Even tussendoor, onze industrie hangt nog steeds grotendeels af van het buitenland. Als ze daar dus geen index kennen, en wij wel, zijn onze bedrijven dus erg veel benadeeld.

De koopkracht van de klant stijgt niet terwijl dat de lasten voor het bedrijf verplicht stijgen.....
In andere vergelijkbare landen gebeuren ook koopkracht aanpassingen. Indien je over lage-loon-landen spreekt eindig je te werken voor een kom rijst en breng je je jongste kinderen mee om te helpen op je werk. (De andere moeten daar maar zien dat ze zélf hun kommetje rijst verdienen):

Citaat:
Van die ene klant niet, maar van de ganse bevolking klanten wél dus.
Het verschil tussen macroeconomie en één bedrijf.

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 november 2008 om 01:38.
Oud 30 november 2008, 01:42   #49
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen reden om 't hier af te schaffen. Reden om 't elders in te voeren. 't Zou een extra impuls zijn voor bedrijven om door prijs matiging index aanpassingen te vermijden.

De index wordt zo een beetje rechtstreeks berekent op de winsten die men maakt.
Oud 30 november 2008, 01:50   #50
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Geen reden om 't hier af te schaffen. Reden om 't elders in te voeren. 't Zou een extra impuls zijn voor bedrijven om door prijs matiging index aanpassingen te vermijden.

De index wordt zo een beetje rechtstreeks berekent op de winsten die men maakt.
Is concurrentie van lageloonlanden een probleem voor het westen of het noordelijk halfrond?
De beste aanwending van ontwikkelingshulp is dan, deze aan werknemersorganizaties ginds te geven (pv aan regeringen), zodat de levensomstandigheden daar verbeteren.
Hun loonvoordeel zal dan automatisch verminderen omdat ze ons geen concurrentie meer aandoen met hun armoede.

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 november 2008 om 01:51.
Oud 30 november 2008, 02:46   #51
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is concurrentie van lageloonlanden een probleem voor het westen of het noordelijk halfrond?
Ja.

Citaat:
De beste aanwending van ontwikkelingshulp is dan, deze aan werknemersorganizaties ginds te geven (pv aan regeringen), zodat de levensomstandigheden daar verbeteren.
Ik weet niet wat de beste ontwikkelingshulp is. Misschien is 't wel een degelijke werkloosheidsuitkering hier, in afwachting van betere lonen daar. Misschien is 't wel een belasting op goederen gemaakt in lagelonenlanden, ongeacht hoe die inkomsten besteed worden. Misschien is onze haast wel heel ongepast en moeten we geduld hebben. En de markten hun ding laten doen in de wetenschap dat mensen ook daar zullen evolueren naar een sociaal veeleisende maatschappij. Ook hier is Keulen niet op één dag gebouwd. Ik weet het niet.

Citaat:
Hun loonvoordeel zal dan automatisch verminderen omdat ze ons geen concurrentie meer aandoen met hun armoede.
Je moet goed beseffen dat er ook bedrijven zijn die op twee paarden wedden. Die ook hier werkgelegenheid in stand houden, maar dat enkel kunnen doen doordat ze ginder onder andere omstandigheden produceren.

Daarbij, de nadelen die wij daarvan ondervinden zijn slechts neven-effecten. Het is geen concurrentie onder werknemers, zoals jij suggereert met 'concurrentie met hun armoede'. Het is een concurrentie strijd onder werkgevers, aka bedrijven.

Maar goed. Waarom heb je mij eigenlijk geciteerd ? Ik begrijp niet wat je wilde zeggen in context tot wat ik schreef ? Ik ben 't Noorden kwijt en jij 't Zuiden ? Wat bedoel je Filosoof ? Wat lees ik niet in jouw antwoord ?
Oud 30 november 2008, 11:30   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij ook, nu nog niet, maar als je ziet wat de invloed ervan op je koopkracht is.
Ik ben zo een van die belgen die denkt als de grondstoffen verdubbellen in prijs, dat je inderdaad moet inbinden. En die dit consequent doe. Ik heb mijn twee investeringen voor energiezuinigheid gedaan. Heb nog eentje voor verlichting in het verschiet. En zal dan rustig genieten van het resultaat van mijn nieuwe energiezuinigheid.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:45   #53
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Momenteel moet de koopkracht verhoogd worden, maar duikelt de indexstijging naar ongeveer 1%. Dus van een indexaanpassing zullen we het hier ook niet moeten hebben.
Een jaar geleden moest de koopkracht wel afgeremd worden, en zaten we met een indexstijging van meer dan 5%.
Blijft natuurlijk wel het "sociale" aspekt van de indexkoppeling voor de lage inkomens. Maar het zijn twee gescheiden zaken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 11:49   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat er een 'LABEL' zou moeten ingevoerd worden die bvb Sociaal Kwaliteits label.

Als een product >95% toegevoegde waarde heeft door werknemers die recht hebben op 'werkloosheid - pensioen - weduwepensioen - invaliditeit - minimumloon' dan verdient het product dat label.

Het zou zichtbaar maken hoe 'sociaal respectvol' producten gemaakt worden.
Je zult de meest bizarre dingen zien , maar je zult zien dat bepaalde sectoren 100% asociaal zijn: vb textiel, prullaria type casa-blokker-leenbakker, electronica, speelgoed... zeg maar al de wegwerpconsumptie
Oud 30 november 2008, 12:00   #55
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik ben zo een van die belgen die denkt als de grondstoffen verdubbellen in prijs, dat je inderdaad moet inbinden. En die dit consequent doe. Ik heb mijn twee investeringen voor energiezuinigheid gedaan. Heb nog eentje voor verlichting in het verschiet. En zal dan rustig genieten van het resultaat van mijn nieuwe energiezuinigheid.
Citaat:
als de grondstoffen verdubbellen in prijs
dan is dat ook zo voor de buurlanden. Die prijs wordt ook doorgerekend aan de consument.

Indien jij investeert voor energiezuinigheid, waarom zou degene aan wie jij arbeidsprestaties levert daar dan de voordelen van plukken en niet jij die de investering ded?
Oud 30 november 2008, 12:03   #56
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik vind dat er een 'LABEL' zou moeten ingevoerd worden die bvb Sociaal Kwaliteits label.

Als een product >95% toegevoegde waarde heeft door werknemers die recht hebben op 'werkloosheid - pensioen - weduwepensioen - invaliditeit - minimumloon' dan verdient het product dat label.

Het zou zichtbaar maken hoe 'sociaal respectvol' producten gemaakt worden.
Je zult de meest bizarre dingen zien , maar je zult zien dat bepaalde sectoren 100% asociaal zijn: vb textiel, prullaria type casa-blokker-leenbakker, electronica, speelgoed... zeg maar al de wegwerpconsumptie
Met dgl. label zou je niet veel meer bereiken dan bvb Max Havelaarkoffie en Oxfam derdewereldwinkel: een franje van de bevolking dus.
Oud 30 november 2008, 17:18   #57
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
En ben ik de engiste die ziet dat gezonde bedrijven ook belangrijk zijn ?

Verplichte indexatie kan bedrijven serieus in moeilijkheden brengen in barre tijden, zoals nu.

Liever werken, dan op de dop staan omdat men verplicht wordt om een indexatie door te voeren.

Maar ja, ik zal een economisch onwetende ingenieur zijn, die de manager niet ziet als vijand maar als collega....itt de arbeiders.
Hoe durf je! Die stoute manager die de schuld van alles is! De vuile kapitalist! Je zal het wel zien hoor; we weten nog niet wanneer, maar je zal het wel zien

En om maar een idee te geven: in ons bedrijf is het heel eenvoudig: de indexatie slokt gewoonweg allé budget op. In de onderhandelingen geven ze nu al heel duidelijk aan dat er daarboven géén ruimte is voor nog meer (tenzij op individuele basis dan).
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 17:23   #58
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een foute benadering van de kringloop consumptie/productie.

De koopkracht kan maar verhoogd worden als er meer geproduceerd wordt, niet omgekeerd.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 20:49   #59
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dan is dat ook zo voor de buurlanden. Die prijs wordt ook doorgerekend aan de consument.

Indien jij investeert voor energiezuinigheid, waarom zou degene aan wie jij arbeidsprestaties levert daar dan de voordelen van plukken en niet jij die de investering ded?
diegene die ik tewerkstel door mijn investering profiteert al genoeg van mij.
Oud 30 november 2008, 20:51   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met dgl. label zou je niet veel meer bereiken dan bvb Max Havelaarkoffie en Oxfam derdewereldwinkel: een franje van de bevolking dus.
Meten is weten filosoof. En meten is managen.

Het zou het punt meetbaar maken, en het debat opentrekken, maar ipv max havelaar romantiek, weet je dan welke produkten en welke sectoren last hebben van lage loonlanden, en waar onze economie uitgehold is en waar onze economie nog kan uitgehold worden;
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be