Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2009, 04:49   #41
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Het afkopen van een gevangenisstraf betekent dat een crimineel gewoon een boete betaalt.
Een lange gevangenisstraf voor een geweldzaak wordt dus op dezelfde manier behandeld als foutparkeren. Proficiat CD&V.
En dan lees ik nog dat een Afrikaanse bende in Brussel vrijuit gaat (want straffen korter dan 3 jaar) voor een groepsverkrachting en andere misdaden.

Ik woon al 13 jaar niet meer in Belgie, en ik vrees dat ik mijn pensioenjaren - die zijn nog veraf - ergens anders zal moeten doorbrengen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 06:46   #42
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik dacht ook eerst WTF, klassenjustitie, ... maar als je kijkt naar hoe het er vandaag aan toe gaat : verjaring, vrijspraken, ... er is reeds klassejustitie, er bestaat enkel klassejustitie. Een enkele witte boordcrimineel wordt eens opgesloten, niet genoeg vriendjes, ... . Neen, dan nog liever een dikke boete betalen, maar dan wel eentje dat ze voor de rest van hun leven kunnen gaan blikjes rapen en in een doos gaan wonen
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 06:57   #43
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik dacht ook eerst WTF, klassenjustitie, ... maar als je kijkt naar hoe het er vandaag aan toe gaat : verjaring, vrijspraken, ... er is reeds klassejustitie, er bestaat enkel klassejustitie. Een enkele witte boordcrimineel wordt eens opgesloten, niet genoeg vriendjes, ... . Neen, dan nog liever een dikke boete betalen, maar dan wel eentje dat ze voor de rest van hun leven kunnen gaan blikjes rapen en in een doos gaan wonen
Weet jij waarom ze in Nederland cellen moeten gaan afhuren,waarom je op het Sintjansplein te Antwerpen zomaar drugs kan kopen zonder dat er iemand vragen rond stelt ...
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 07:27   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ons rechtssysteem voorziet dat iedere beklaagde voor een rechter verschijnt.Dat is volstrekt eerlijk.
Ons rechtssysteem kan geen weg met het eenvoudige feit dat er goede- en minder goede advocaten bestaan...hetgeen resulteert in lange- en korte strafprocedures,en uiteindlijk ook in verschillende straffen voor gelijkaardige feiten.....Het resultaat van een rechtszaak KAN al afhangen van de hoeveelheid geld die een beklaagde kan besteden aan de verdediging.Dat is eigenlijk al niet meer zo eerlijk...

Het voorstel om beklaagden de kans te geven hun proces af te kopen is een logische consequentie van wat dus al een feit is..een vorm van klasse-justitie...

Ik zou het dan echter strikt willen beperken voor fraudezaken en allerlei financiele criminilateit....Moordenaars,kinderverkrachters,dr ugsdealers,terroristen,...recidivisten van alle soort, zouden zich nooit vooraf mogen kunnen vrijkopen..

laat het ons proberen zou ik zeggen.......(de advokatuur zal uiteraard niet blij zijn,maar kom.... )
Dat onze maatschappij (en volgens mij geen enkele andere in heel de wereld ...) een oplossing heeft voor het feit dat er goede en minder goed advokaten zijn, is inderdaad zeer scherp opgemerkt, en een belangrijk gegeven.

Als niemand in heel de wereld er een oplossing voor heeft, dan kan je er maar best zoveel als mogelijk rekening mee houden.

Toch blijft er veel op mijn maag liggen. Men zal een zeer uitgebalanseerde wetgeving moeten voorzien, om dit fatsoenlijk geregeld te kunnen krijgen.

En ja, ze lukken er nog niet in om gewone geldboetes te innen, behalve bij de brave burger.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 07:30   #45
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Je moet je niet concentreren op hoe je die crimineel straft. Die straf je sowieso door hem zoveel te laten betalen.

Je moet je concentreren op de inkomsten dat die boete's met zich meebrengen.

Liever een vrije crimineel die veel betaald en zich verder terug nuttig maakt, dan een crimineel in de gevangenis, die dus niet betaald en ook niet meer opbrengt voor de staat.

In de politiek moet men pragmatisch zijn.

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan zou het inderdaad veel pragmatischer zijn om de bande de Laeken met een fatsoenlijke geldboete van enkele miljarden €'s te bedenken en daarna buiten te smijten, dan van hen in 't gevang te steken voor een gerechtvaardigde 30 jaren wegens misdaden tegen de het Vlaamse volk.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 09:53   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Een boete afkopen hoe doe je dat ?
Dat is maar voor een bepaald aantal zaken mogelijk.
bv zoals ik zei; het stoken van illegale alcohol. Dat is een zaak waar de douane zich mee bemoeit en dan krijg je voor een geschatte hoeveelheid bv een boete van 10 miljoen bfr of een vervangende gevangenis straf. Dus per dag is het x zoveel frank.
Die kunnen ze afkopen, wanneer ze het bedrag betalen of een akkoord kunnen maken mogen ze vrij gaan.
In hun geval beslist de douane dat.
Oud 26 april 2009, 10:22   #47
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Alle huidige politici dienen hun eigendom en pensioensrecht te verliezen en naakt op straat te worden gezet.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 10:28   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is maar voor een bepaald aantal zaken mogelijk.
bv zoals ik zei; het stoken van illegale alcohol. Dat is een zaak waar de douane zich mee bemoeit en dan krijg je voor een geschatte hoeveelheid bv een boete van 10 miljoen bfr of een vervangende gevangenis straf. Dus per dag is het x zoveel frank.
Die kunnen ze afkopen, wanneer ze het bedrag betalen of een akkoord kunnen maken mogen ze vrij gaan.
In hun geval beslist de douane dat.
Dat noem ik geen boete afkopen maar gewoon zijn boete betalen.
Voor wie zijn boete niet betaald is er de vervangende gevangenisstraf, die bij gebrek aan plaats niet uitgevoerd wordt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 10:48   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat noem ik geen boete afkopen maar gewoon zijn boete betalen.
Voor wie zijn boete niet betaald is er de vervangende gevangenisstraf, die bij gebrek aan plaats niet uitgevoerd wordt.
Bah wanneer de vervangende straf soms 5 of 7 jaar bezig is, dan is het echt wel een gevangenisstraf.
Vooral als de boete zo hoog is dat er geen alternatief mogelijk is.
Oud 26 april 2009, 10:52   #50
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
En gij gelooft dat?
Bekijk eens volgend scenario:
Feestje, wat zattekes rijden, een kind doodrijden en vluchtmisdrijf plegen.
Ge moet geen geharde crimineel zijn om zoiets voor te hebben. De braafste huisvader kan het overkomen.

Maar een manager die zoiets overkomt koopt zich vrij, en kan de volgende dag al terug aan de slag.
Een gewone fabrieksarbeider zal dit niet kunnen betalen.
Gevolg: job kwijt
een cv om nooit weer werk mee te vinden, waarschijnlijk nog huwelijk naar de knoppen, en de tijd dat hij in de bak zit bouwt onze zatte chauffeur ook al niks van pensioenrechten op.
Terwijl die manager dit op zijn CV netjes zal kunnen camoefleren.

De gevolgen voor de manager zijn echt wel ridicuul laag vergeleken met wat een gewone arbeider zal doormaken.

Klassejustitie is het.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 11:08   #51
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Het afkopen van een gevangenisstraf betekent dat een crimineel gewoon een boete betaalt.
Een lange gevangenisstraf voor een geweldzaak wordt dus op dezelfde manier behandeld als foutparkeren. Proficiat CD&V.
En dan lees ik nog dat een Afrikaanse bende in Brussel vrijuit gaat (want straffen korter dan 3 jaar) voor een groepsverkrachting en andere misdaden.

Ik woon al 13 jaar niet meer in Belgie, en ik vrees dat ik mijn pensioenjaren - die zijn nog veraf - ergens anders zal moeten doorbrengen.
Bron?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 12:28   #52
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht
Wat is daar nu mis mee ? Gevangenissen kosten ook handenvol geld, ze kunnen niet meer gaan werken, minder inkomsten soc. zekerheid en belastingen,... en we leven niet meer
in de Middeleeuwen. Straffen en mensen geven ook andere negatieve effecten, wanneer men buitenkomt is men psychopaat, vol van haat en uit op wraak.

Rijke klootzakken die zich hoger menen dan de anderen. Daar gaat het om. En diegenen die hier voor zijn, zijn waarschijnlijk even grote rijke klootzakken.
Oud 26 april 2009, 12:40   #53
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht

Rijke klootzakken die zich hoger menen dan de anderen. Daar gaat het om. En diegenen die hier voor zijn, zijn waarschijnlijk even grote rijke klootzakken.
Ik zit gewoon liever thuis dan in de gevangenis...

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 12:56   #54
BlueThunder
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht

dat is nu het punt niet... dit is nu ook al zo, wie veel geld op tafel kan leggen en de juiste mensen kent ( een VLD-PS advocaat heeft ) gaat toch nu al vrijuit, de zaak geraakt zelfs niet in de rechtbank, maar wordt "geklasseerd" door de
procureur of onderzoeksrechter die zegt dat er geen bewijazen zijn , die zijn speurders kortwiekt.
Zie affaire De Gucht en die voorkennis met aandelen, zie het VB proces, ze controleren alles, hun rechters zijn poppetjes en de rijke criminelen trekken aan de koordjes en wie dat niet gelooft is heel dom. Precies of klassejustitie nu niet bestaat of nooit heeft bestaan ?
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 16:33   #55
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Trouwens, die maatregel zou een mooie oplossing betekenen voor het probleem van de overvolle gevangenissen.
Misschien ziet u de volgende oplossing dan ook zitten:
We schaffen de gevangenis af dan kunnen ze niet overvol zitten.
Oud 26 april 2009, 16:34   #56
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Bron?
Ik heb toch ook ergens gelezen dat straffen onder de 3 jaar niet meer worden uitgevoerd.
Oud 26 april 2009, 16:39   #57
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Ik heb toch ook ergens gelezen dat straffen onder de 3 jaar niet meer worden uitgevoerd.
Dat is niet helemaal juist, elke straf tot drie jaar wordt uitgevoerd. Alleen is het niet altijd meer op de klassieke wijze de kerkers in want die zitten vol.

Verschaeve
Oud 26 april 2009, 16:40   #58
BlueThunder
Banneling

Standaard

Opvallend is dat er vooral vreemdelingen , (kans)armen, mentaal gehandicapten,.... in de gevangenis zitten.
We mogen nog van geluk spreken dat hier geen doodstraf bestaat die wordt uitgevoerd, onschuldigen aan de lopende band als in Amerika.
Hoeveel oplichters krijgen geen vijf jaar effectief en mogen direct naar huis van de rechter wegens geen gevaar, geen plaats,...
Mensen die een brood pikken vliegen hier rapper binnen dan zij die een paar miljoen achterover slaan. En ook wanneer ze onder druk staan van de publie en de media, zoals ten tijde van Dutroux, pedofilie.
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 16:56   #59
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat is niet helemaal juist, elke straf tot drie jaar wordt uitgevoerd. Alleen is het niet altijd meer op de klassieke wijze de kerkers in want die zitten vol.
Dus onder de drie krijg je zo'n elekrtonische enkelband/ huisarrest. Of hoe kan je een celstraf anders invullen.

Laatst gewijzigd door maarte : 26 april 2009 om 16:56.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 17:31   #60
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Dus onder de drie krijg je zo'n elekrtonische enkelband/ huisarrest. Of hoe kan je een celstraf anders invullen.
Ja, zolang er geen plaats is gaan de mensen op strafonderbreking totdat er een bandje is ofwel plaats in de gevangenis.

Verschaeve
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be