Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2013, 07:19   #41
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dan had ik U met mijn combats aan in uw kloten gestampt, zodat ge in de toekomst nooit geen zorgen meer hoefde te maken over kinderen.
Voor of na ik je tot pulp geslagen had ?

Laatst gewijzigd door Stingray : 14 juni 2013 om 07:20.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2013, 07:20   #42
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Heer en meester op de weg en iedereen uit mijn weg!!! Zoiets?
Inderdaad.
Oud 14 juni 2013, 07:20   #43
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Heer en meester op de weg en iedereen uit mijn weg!!! Zoiets?
Inderdaad.
Oud 14 juni 2013, 08:27   #44
handige_har
Vreemdeling

Standaard

beter dat dan de mensen die niet in de gaten hebben dat er iemand anders aankomt en de bocht te ruim nemen. Of mensen die keihard aan komen rijden op een punt waar je voorrang moet verlenen om net op het laatste moment keihard op de rem te trappen.
Oud 16 juni 2013, 12:53   #45
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat de politie daar eens massaal mag op gaan jagen: diegenen die het nalaten hun richtingsaanwijzers te gebruiken. Bijzonder storend.

En het moet gezegd worden: wie maakt zich daaraan schuldig? De oudere personen van gemiddelde tot hoge leeftijd. Dus de cowboy-generatie. Die generatie's die bij aanvang van hun chauffeurs'carrière' als ware cowboy's over de straten scheurden. De generatie's ook die massaal werd uitgedund door de ongevallen die zich dan voordeden. De generatie die nu met het vermanend vingertje naar de jongere generatie wijst terwijl die jongere generatie zich véél verantwoordelijker gedraagt in het verkeer als debutanten.

Naar mijn mening mogen om de 10 jaar nieuwe rijbewijsexamens gebeuren. Dat men maar het kaf van het koren scheidt. Hetgeen niet meer past in het verkeer wordt eruit gehaald. En terecht!

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 16 juni 2013 om 12:54.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 14:21   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Ik vind dat de politie daar eens massaal mag op gaan jagen: diegenen die het nalaten hun richtingsaanwijzers te gebruiken. Bijzonder storend.

En het moet gezegd worden: wie maakt zich daaraan schuldig? De oudere personen van gemiddelde tot hoge leeftijd. Dus de cowboy-generatie. Die generatie's die bij aanvang van hun chauffeurs'carrière' als ware cowboy's over de straten scheurden. De generatie's ook die massaal werd uitgedund door de ongevallen die zich dan voordeden. De generatie die nu met het vermanend vingertje naar de jongere generatie wijst terwijl die jongere generatie zich véél verantwoordelijker gedraagt in het verkeer als debutanten.

Naar mijn mening mogen om de 10 jaar nieuwe rijbewijsexamens gebeuren. Dat men maar het kaf van het koren scheidt. Hetgeen niet meer past in het verkeer wordt eruit gehaald. En terecht!
Extra handhavingsmaatregelen tegen de "beginnende cowboy-generatie":

http://www.wegcode.be/actueel/recent...de-bestuurders

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 14:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 15:12   #47
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Extra handhavingsmaatregelen tegen de "beginnende cowboy-generatie":

http://www.wegcode.be/actueel/recent...de-bestuurders
U heeft het klaarblijkelijk niet begrepen.
De beginnende cowboy-generatie bestaat niet (meer).
Met cowboy-generatie bedoel ik de oudere generatie's, van ongeveer 40-plus.

De generatie die als ware cowboys hun debuut op de Belgische wegen deden, met tal van dodelijke ongevallen en andere zware ongevallen als gevolg. De generatie dat scheurde over de wegen, dat dronken en onder invloed van drugs nog achter het stuur kroop zonder zich bewust te zijn van zijn verantwoordelijkheid over eventuele nefaste gevolgen die zich konden voordoen.

De jongere generatie is zich daar wèl van bewust, dank zij tal van intussen jarenlange campagne's. Maar natuurlijk zitten hier en daar nog enkele onnozelaars.

Uw link moest er veel eerder geweest zijn.
Oud 16 juni 2013, 15:44   #48
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft het klaarblijkelijk niet begrepen.
De beginnende cowboy-generatie bestaat niet (meer).
Echt ? Ik heb "het" heel goed begrepen.

Citaat:
Met cowboy-generatie bedoel ik de oudere generatie's, van ongeveer 40-plus.
Jij bedoelt dat, idd.

Maar de wetgevende macht heeft dat dan niet zo begrepen.

toevallige stukje p/c van een Vlaamse studie:

Citaat:
4.4.1 DEMOGRAFIE
Vlaanderen ontgroent en vergrijst. Beide ontwikkelingen spelen een rol in verkeersveiligheid omdat niet elke leeftijdsgroep eenzelfde verkeersongevallenrisico heeft.
Jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar hebben bijvoorbeeld drie keer
meer kans op een dodelijk verkeersongeval
dan mensen in de leeftijdscategorie van
50 tot 59 jaar.
Volgens prognoses van de Administratie Planning en Statistiek wordt
de groep van de jongeren tussen de 15 en de 24 jaar in 2020 zowat 15 % kleiner
dan in 2003. Een dalend aandeel jongeren in de totale bevolking zal bijgevolg ook
tot een dalende verkeersveiligheid leiden wanneer de verkeersdeelname bij jongeren in de volgende 15 jaren niet fundamenteel van aard verandert. De aankomende
ontgroening werkt dus positief als het gaat om verkeersveiligheid.
Volgens dezelfde prognoses zal de leeftijdsgroep van de 60- tot 75-jarigen met
ongeveer 30 % groeien tussen 2003 en 2020. De ongevallenstatistieken leren dat
deze leeftijdsgroep een dodelijk ongevalsrisico per hoofd van de bevolking heeft
dat vrij goed overeenstemt met dat van middelbare leeftijdsgroepen en zelfs iets
lager. Indien de 60-plussers in 2020 zich in verhouding tot andere leeftijdsgroepen
niet vaker zullen verplaatsen dan de 60-plussers van vandaag, zal het toegenomen
aantal 60-plussers dus in principe geen gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Deze veronderstelling is echter onzeker, aangezien het rijbewijsbezit bij
senioren in 2020 vermoedelijk hoger zal zijn dan vandaag. Zo lag het rijbewijsbezit voor vrouwen boven de 65 in 2000 nog onder de 40 %, terwijl dit voor de 45-
54-jarigen en de 55-64-jarigen, die in 2020 grotendeels de groep van 65-plussers
zullen vormen, al tussen 70 �* 80 % zal liggen (fi g. 4.5). Daardoor bestaat alleszins
een redelijke kans dat senioren zich vaker en verder zullen gaan verplaatsen.
Hoewel het risico van senioren per hoofd van de bevolking niet hoger is dan voor
andere leeftijdsgroepen, is dit wel het geval als het risico wordt afgewogen aan de
verplaatsingsafstand.

http://www.mobielvlaanderen.be/docs/...vlaanderen.pdf
Is in het buitenland ook niet anders, en het veranderd ook niet na xx-jaren.
Verkeersdoden, 1997 NL

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...98-0049-wm.htm

Inernationaal:
IRTAD Database, December 2012 -- Risk Indicators
Road user fatalities per 100 000 population of the age group
http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf

ook of beter per voertuigkilometers:
http://www.iihs.org/research/fatalit...ople&year=2010

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 16:13.
Oud 16 juni 2013, 16:22   #49
MaGNiFiCaT

Standaard

Uiteraard zijn jongeren de meest risico-volle groep en waarom? Omdat zij de ervaring missen, omdat zij de inschattingsvermogen missen, ed.
Het is de normaalste zaak dat jongeren eigenlijk vaker in verkeersongelukken delen, doch...

als we de vergelijking maken van jongeren van vandaag en de jongeren van zo'n 15 en verder jaren geleden, dan is het verschil enorm.

Het is zo dat jongeren van vandaag zich veel verantwoordelijker in het verkeer gedragen in vergelijking van de vroegere jongeren, die nu de oudere chauffeurs zijn.

En zoek nu maar de statistieken van het aantal sterfgevallen in het verkeer van jongeren van vandaag in vergelijking van de jongeren van 15 jaar en langer geleden. Je zal wel zien dat het drastisch is vermindert.
Oud 16 juni 2013, 16:29   #50
MaGNiFiCaT

Standaard

En je grafiek van verkeersdoden in 97 (van '97, toen jongeren nog iets minder verantwoordelijk waren dan nu, doch wel verantwoordelijker dan voorheen) vertelt niet dat jongeren van '97 vaker overleden dan jongeren van vóór 97, integendeel. Het vertelt de verhouding van aantal sterfgevallen per leeftijdsgroep.
Je ziet duidelijk dat de oudere leeftijdsgroep minder aanwezig is, en dat heeft meerdere redenen, met als voornaamste:

-die jongeren van vroeger zijn nu ouder, trager, ervarener, wijzer en voorzichtiger geworden, wat gewoon normaal is.
-die jongeren van vroeger die destijds zijn weggevallen komen natuurlijk niet meer in de statistieken voor.

Dus: je zult je punt moeten bewijzen met dergelijke statistieken van IEDER jaar, niet alleen dat van '97.
Oud 16 juni 2013, 16:32   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus: je zult je punt moeten bewijzen met dergelijke statistieken van IEDER jaar, niet alleen dat van '97.
Ik hoef niets te bewijzen, bewijs jij je bewering maar. Ik heb je wel een hint gegeven, en daarbij heb ik al een statistiek van 1997 en 2008-per-km gegeven, ook eentje van 2010 is in die link te vinden.

Is toch niet zo moeilijk nog een paar andere en oudere te vinden niet ?

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 16:36.
Oud 16 juni 2013, 16:41   #52
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Ik hoef niets te bewijzen, bewijs jij je bewering maar. Ik heb je wel een hint gegeven, en daarbij heb ik al een statistiek van 1997 en 2010 gegeven.

Ik zeg net dat jongeren anno 2010 meer verantwoordelijkheid hebben dan jongeren van '97, en die van '97 nog veel meer dan de jongeren uit de babyboomgeneratie.

Het feit dat het aantal verkeersdoden in België vorig jaar alleen al met 13% is gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. En dat jaar ook zoveel van het jaar ervoor, enz.: dus ieder jaar een daling, met als grootste dalers de jongeren. En de weekenddoden.

Tja, het is overduidelijk dat de jongeren van vandaag veel voorzichtiger zijn. Als jij dit niet kunt inzien dan twijfel ik zéér sterk aan je denkvermogen.
Oud 16 juni 2013, 16:47   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg net dat jongeren anno 2010 meer verantwoordelijkheid hebben dan jongeren van '97, en die van '97 nog veel meer dan de jongeren uit de babyboomgeneratie.

Het feit dat het aantal verkeersdoden in België vorig jaar alleen al met 13% is gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. En dat jaar ook zoveel van het jaar ervoor, enz.: dus ieder jaar een daling, met als grootste dalers de jongeren. En de weekenddoden.

Tja, het is overduidelijk dat de jongeren van vandaag veel voorzichtiger zijn. Als jij dit niet kunt inzien dan twijfel ik zéér sterk aan je denkvermogen.
Je bewijst hier dus niets.

En voor de rest is er niets veranderd in het verkeer en de wegen zelf, ook de aktieve en passieve veiligheid van de auto´s en de snelle hulpverlening/hospitalisatie is nog altijd op de stand van pakweg 1974. Ook de verkeersdoden met kwetsbare weggebruikersbetrokkendheid is hetzelfde. enz... nog xx-parameters... LOL.

Tip: vóór 1997 (vanaf 1974) daalde het aantal verkeersdoden per personenkm in BE duidelijk meer als na 1997. Raar.

Bron en links, ook grafisch: vanaf post # 6 http://forum.politics.be/showthread.php?t=187324

voorsmaakje lijn per voertuigkm bekijken... trek ze maar verder op basis van de evolutie van de voertuigkilometers na 1997...:

evolutie personenkilometers:

bron: http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

verkeersdodenevolutie algemeen, komt overeen met blauwe lijn bovenaan, voor de betreffende jaren:

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 17:12.
Oud 16 juni 2013, 17:18   #54
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Je bewijst hier dus niets.

En voor de rest is er niets veranderd in het verkeer en de wegen zelf, ook de aktieve en passieve veiligheid van de auto´s en de snelle hulpverlening/hospitalisatie is nog altijd op de stand van pakweg 1974. Ook de verkeersdoden met kwetsbare weggebruikersbetrokkendheid is hetzelfde. enz... nog xx-parameters... LOL.

Tip: vóór 1997 (vanaf 1974) daalde het aantal verkeersdoden per personenkm in BE duidelijk meer als na 1997. Raar.

Bron en links: vanaf post # 6 http://forum.politics.be/showthread.php?t=187324

OK, het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een uiterst vooringenomen iemand. Vooringenomen op zijn eigen waarheden (lees: onwaarheden) dan nog.

Iemand die beweert dat vandaag alles op vlak van verkeersveiligheid op het niveau van '74 is blijven steken, die kunnen we echt niet au sérieux nemen.

In al je posts over verkeer, en vooral het aantal topics erover dat je opstartte, met veel geraas en gebries, is duidelijk dat je een ongelofelijke haat hebt tegen autogebruikers. Je gaat allerlei berichtgevingen en statistiekjes naar eigen wensen interpreteren (lees: op die manier zodat je haat en afschuw tov de autogebruiker gevoed wordt), maar helaas heb je geen duidelijk beeld over het autoverkeer van vandaag in België en de rest van Europa.
Maar toch maar razen en briesen.

In elk geval: het is meer dan duidelijk dat met jou een discours voeren over mobiliteit compleet onmogelijk is.

Nog iets: het feit dat het aantal verkeersdoden in '74 zakt tov de jaren ervoor ligt ook aan het feit dat er een lichte bewustwording aan de gang was. Maar niet zozeer betreffende het gedrag van de bestuurder, maar wel de manier waarop de automobielen gefabriceerd werden; men trachtte de auto alsmaar veiliger te maken. Dat is ook een grote reden waarom dodelijke slachtoffer verminderden.
Maar het is toch overduidelijk dat niet alleen een goede auto veiligheid biedt, maar natuurlijk ook -het voornaamste zelfs!- gedrag van de autobestuurder.
Oud 16 juni 2013, 17:21   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OK, het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een uiterst vooringenomen iemand. Vooringenomen op zijn eigen waarheden (lees: onwaarheden) dan nog.

Iemand die beweert dat vandaag alles op vlak van verkeersveiligheid op het niveau van '74 is blijven steken, die kunnen we echt niet au sérieux nemen.
Dat beweer ik nu net niet slimme, GIJ gaat daar vanuit want je houdt er geen rekening mee.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 17:23.
Oud 16 juni 2013, 17:22   #56
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:

voorsmaakje lijn per voertuigkm bekijken... trek ze maar verder op basis van de evolutie van de voertuigkilometers na 1997...:

evolutie personenkilometers:

bron: http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/

verkeersdodenevolutie algemeen, komt overeen met blauwe lijn bovenaan, voor de betreffende jaren:
Tja, die statistieken geven hier duidelijk weer dat het aantal verkeersdoden serieus aan het minderen is. Ik versta je zwartgalligheid niet.

Het is aan het beteren, verwacht niet dat alles van in chaos ineens perfect zal zijn. Als we tegen 2020 aan 74 zitten is dit een hele verbetering tov de jaren ervoor.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 16 juni 2013 om 17:23. Reden: 'verbeterering' moet 'verbetering' zijn. Mijn excuses hiervoor.
Oud 16 juni 2013, 17:24   #57
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Dat beweer ik nu net niet slimme, GIJ gaat daar vanuit want je houdt er geen rekening mee.
Och ja, draai de rollen nu maar om....
Oud 16 juni 2013, 17:25   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, die statistieken geven hier duidelijk weer dat het aantal verkeersdoden serieus aan het minderen is. Ik versta je zwartgalligheid niet.
Waar begin jij nu over ik weerleg gewoon je beweringen

Citaat:
Het is aan het beteren, verwacht niet dat alles van in chaos ineens perfect zal zijn. Als we tegen 2020 aan 74 zitten is dit een hele verbetering tov de jaren ervoor.
Daar heb ik het niet over, ik wacht nog altijd op tegenargumenten of de staving van je beweringen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT

Ik wacht op op die bewijzen van jouw beweerde overduidelijkheid betreft bovenste alinea

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2013 om 17:28.
Oud 16 juni 2013, 17:26   #59
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Waar begin jij nu over ik weerleg gewoon je beweringen

Dus jij beweert dat het aantal verkeersslachtoffers nog steeds stijgt? OMG

Waarmee verdoe ik hier nu mijn tijd?

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 16 juni 2013 om 17:26.
Oud 16 juni 2013, 17:30   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij beweert dat het aantal verkeersslachtoffers nog steeds stijgt? OMG

Waarmee verdoe ik hier nu mijn tijd?
woorden in de mond leggen,*KNIP*.

Kun je geen eenvoudige grafiek lezen met een dalende trend per voertuigkm ?

Die daling was duidelijk veel groter inde jaren voor 1997 !
Doe je ogen open, en hou rekening met de tabellen per evolutie voertuigkilometers.

Citaat:
Afgelegde afstanden per gewest en per type weg (in mrd voertuigen-km)
1970 1980 1985 1990 1996 2000 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

België 29,35 47,96 53,64 70,28 81,42 90,04 93,08 94,56 94,94 96,42 98,79 97,46 98,23 98,68

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT

En die dalende trend is zeker per voertuigkilometer ? Raar dat dan die dalende trend in de jaren vóór 1997 veel groter was als nu, wacht in die tijd bestonden er geen jongeren die elk jaar voor een dalende trend in het verkeer zorgden in dienen tijd waren dat enkel de ouderen.. . L O L

Laatst gewijzigd door Akira : 18 juni 2013 om 00:27.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be