Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2015, 07:25   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Als op het verlaten stuk snelweg E313 Antwerpen-Oost - Ranst, dat 4 baanvakken breed is, graag iets sneller wil rijden dan 100 kmh, mag dat ook niet, aangezien daar trajectcontrole staat binnenkort. Dit terwijl ik in alle veiligheid op een 5 km lang recht stuk snelweg van 4 baanvakken breed gerust sneller kan rijden dan 100 zonder op andere auto's of brugpijlers te rijden.
Op de auto hebben we richtingaanwijzers, claxon, lichten en lichtclaxon... Of vergeet u dat?
En dus vraag ik u: welk artikel in de wegcode voorziet dat ik als fietser niet sneller dan 25 km/u mag rijden? Waar is er iets te vinden over zo'n snelheidsbeperking op een bepaalde weg en aangegeven met een verkeersbord, daar u immers in uw bericht naar zoiets verwijst maar dan wel voor gemotoriseerd verkeer op dat deel van die autosnelweg?

Wie met de wet zwaait, zal ook moeten kunnen aantonen wat erin staat. Ik ben benieuwd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 07:27   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Snelheid op zich alleen is niet het probleem.
Het probleem is snelheid gecombineerd met aso-gedrag.
Niet alleen dat, overdreven snelheid kan ook gevaarlijk zijn als de situatie of de aard van de weg niet ermee in overeenstemming zijn. Ook al is er in mijlen geen andere weggebruiker te bekennen.
Oud 31 juli 2015, 07:28   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En de enige mogelijke oplossing is dan ..... inderdaad, de goeden moeten het bekopen met de slechten.

En die wielerterroristen zijn van het allerslechtste soort. Inbegrepen die oudjes die zo snel elektrisch ondersteund rijden, mogelijks om zo te doen alsof ze nog piepjong zijn.
Je bestraft de overtreders, beste. Net zoals je een automobilist een bekeuring aansmeert als hij door de bebouwde kom te snel rijdt.
Oud 31 juli 2015, 08:28   #44
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dus vraag ik u: welk artikel in de wegcode voorziet dat ik als fietser niet sneller dan 25 km/u mag rijden? Waar is er iets te vinden over zo'n snelheidsbeperking op een bepaalde weg en aangegeven met een verkeersbord, daar u immers in uw bericht naar zoiets verwijst maar dan wel voor gemotoriseerd verkeer op dat deel van die autosnelweg?

Wie met de wet zwaait, zal ook moeten kunnen aantonen wat erin staat. Ik ben benieuwd.
Beste Jan, nu gaat het niet over wat er in de wet staat, maar over wat de redenen achter een bepaalde wet zijn.
Uzelf verwees een paar posts terug foutief naar de verkeerswet trouwens, waarop u mij negeert als ik u hierop wijs.

Dus, het maakt mij niet uit dat er een wet bestaat of niet. Ik denk eerder: waarom is die wet er? En als er een duidelijk antwoord voorhanden is, zal ik met plezier de wet opvolgen. Wanneer de wetgever mij echter niet kan overtuigen, zal het iets moeilijker zijn om deze wet op te volgen.
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 09:13   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enige argumentatie?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eigenlijk zouden bromfietsen B en elektrische fietsen die sneller kunnen dan 25 kph verboden moeten worden.
Zij horen nergens thuis: niet op het fietspad of niet op de rijbaan wegens allebei te gevaarlijk.

Dus ofwel iets kopen dat max 25 kph gaat ofwel een moto die 70 kph kan halen. Al de rest tussenin eruit gooien.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 09:17   #46
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En Dan?

Je hebt dus eigenlijk niks verandert....
Nogmaals: ik heb het enkel over gemotoriseerde tweewielers. Die kunnen probleemloos tot 25 kph beperkt worden.

In andere gevallen zal men repressief moeten werken (zoals het trouwens ook voor gemotoriseerde tweewielers die zich niet aan de wet houden moet gebeuren).
Oud 31 juli 2015, 10:14   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overdreven snelheid, maar daarmee hebben we nu nog steeds geen argument voor die begrenzing.
Wanneer we kijken naar het beleid op vlak van auto's is het duidelijk dat die snelheid blijkbaar helemaal niet overdreven moet zijn om ze nog verder naar beneden te brengen. Fietsers dienen dus best zelf ook aan deze van de pot gerukte "veligheids"maatregelen onderworpen te worden. Het kan nooit veilig genoeg zijn, nietwaar.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 10:44   #48
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Het gaat toch enkel over een beperking binnen bebouwde kom in het voorstel. Op, bijvoorbeeld, jaagpaden of oude spoorwegbermen en tussen de velden geldt die niet.
Oud 31 juli 2015, 11:15   #49
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Het gaat toch enkel over een beperking binnen bebouwde kom in het voorstel. Op, bijvoorbeeld, jaagpaden of oude spoorwegbermen en tussen de velden geldt die niet.
Zeker daar moet dat gelden. 45 per uur op het jaagpad is misdadig.
Oud 31 juli 2015, 11:27   #50
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Zeker daar moet dat gelden. 45 per uur op het jaagpad is misdadig.
En 140 op een verlaten snelweg is ook misdadig zeker?

De jaagpaden langs het albertkanaal en netekanaal worden bijna uitsluitend gebruik door wielrenners. Waarom zouden zij hier niet hun snelheid mogen halen?
Oud 31 juli 2015, 11:42   #51
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De jaagpaden langs het albertkanaal en netekanaal worden bijna uitsluitend gebruik door wielrenners. Waarom zouden zij hier niet hun snelheid mogen halen?
Omwille van dezelfde reden dat auto's dat niet mogen op een autostrade.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 12:04   #52
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De jaagpaden rond het kanaal Leuven-Mechelen worden voornamelijk gebruikt door recreatiefietsere en families met kinderen. Wielertoeristen (would-be wielrenners) zijn daar zeer vervelend, mede met het feit dat er geen enkele is die een fietsbel kan betalen.

Ik ben er wel voor om 'fietsautostrades' aan te leggen die speciaal gesignaliseerd zijn en waar wielrenners en would-be wielrenners (en bijvoorbeeld ook ligfietsen) hogere snelheden mogen halen, maar op de normale fietspaden is 25 kph een veilige snelheid.
Oud 31 juli 2015, 12:06   #53
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is tegen de verkeersregels. Als je die wil overtreden moet je er de consequenties bijnemen.
Oud 31 juli 2015, 13:32   #54
SanderK
Burgemeester

Standaard

Ik denk dat het jaagpad een perfect voorbeeld is van waar wielrenners veilig hogere snelheden kunnen halen.

Snelheid beperken =/= veiligheid verhogen.....
Oud 31 juli 2015, 15:12   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is tegen de verkeersregels. Als je die wil overtreden moet je er de consequenties bijnemen.
Tja men is voor of tegen gelegaliseerde diefstal.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2015 om 15:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 16:45   #56
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het jaagpad een perfect voorbeeld is van waar wielrenners veilig hogere snelheden kunnen halen.

Snelheid beperken =/= veiligheid verhogen.....
Vooral als mensen met hun kinderen rustig wandelen en er komt zo een bende arrogante zeikers gekleed in een fluo tutu in volle snelheid op hun koersfiets afgestormd. Zo met een bakkes van, uit de weg crapuul!
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 19:57   #57
vlaams realist
Banneling

Standaard

In het motorsport-milieu heerst er een ongeschreven wet . De snellere op een training-circuit moet de tragere inhalen zonder hem te storen .
Hij moet bewust een andere lijn kiezen . Op die manier kan een top-rijder op hetzelfde circuit rijden met een beginneling .
Is dat moeilijk voor die topper ? Ja.
Maar zijn tijden gaan niet verbeteren als hij cracht .
Zoiets noemt beleefdheid , en beginners een kans geven .
Iets wat zondagse wielerfanaten nog moeten leren .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2015, 20:22   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Geen argumentatie, daar er bij mijn weten geen algemeen geldende snelheidsbeperking bestaat die eigen is aan het fietspad.
Oud 31 juli 2015, 20:24   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, het maakt mij niet uit dat er een wet bestaat of niet. Ik denk eerder: waarom is die wet er? En als er een duidelijk antwoord voorhanden is, zal ik met plezier de wet opvolgen. Wanneer de wetgever mij echter niet kan overtuigen, zal het iets moeilijker zijn om deze wet op te volgen.
De wet is de wet. Misschien hebt u het er moeilijk mee; misschien begrijpt u het niet. Allemaal mogelijk. Alleen, de wet is de wet, waardoor die bijgevolg opgevolgd moet worden. Wilt u verandering, dan moet u maar de weg van onze democratische eigenheden volgen.
Oud 31 juli 2015, 20:25   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Op jaagpaden geldt er sedert vele jaren een snelheidsbeperking. Niemand houdt zich er echter aan, zelfs niet de bevoegde diensten die de kanalen beheren.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be