![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet wel waar u naartoe wil met uw "anderstalige vreemdelingen", maar de gelijkenissen met nu gaan helemaal niet op. Al evenmin met New York trouwens. De buitenlandse handelaars woonden immers in aparte wijken in de Middeleeuwen en hadden hun verzamelplaats in een bepaald "huis". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je denkt toch niet dat ik dit ganse forum gaan afdweilen om jou een pleziertje te gunnen. Bewijs jij maar eens dat het niet zo is. En hou nu eens op met mensen te kleineren, hiermee maak je jezelf alleen maar belachelijk.
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
M.a.w. aan u de bewijslast. Ik weet evenwel waar het schoentje wringt: u weet heel goed dat ik (onder die "wij" zal ik immers wel begrepen worden) nooit met "Blut und Boden"-theorieën ben afgekomen. U staat dus in uw blootje. Vol schaamte, maar dat kunt u niet toegeven. Eigenlijk wel grappig hoe u uzelf er zo inluist. Goede raad: volgende keer een paar keer nadenken voor u mensen zomaar beschuldigt zonder kennis van zaken! Het kan een afgang als nu vermijden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar zoals het je past probeer je van het onderwerp af te komen door op details te focussen. Ik heb je ook een paar vragen gesteld en zal daar ook wel nooit antwoord op van je moeten verwachten. Gewoon omdat je het niet weet ? Eigenlijk ook hypocriet van u om er zo proberen onderuit te muizen.
![]() |
![]() |
#46 |
Europees Commissaris
|
![]() Beste Jan :
Vorstendommen die zowel een diets als romaanstalige bevolking hadden.. dus waren die vorstendommen 2talig. Andere hadden dan weer een fries- en hollandstalige bevolking, andere hadden saksisische zowel als nederfrankrische inwoners enz..; Het Dietsland, Holland, Nederlanden, Vlaanderen, België of Bourgondische Kreits of welke benaming dit mooie land aan de Noordzee ook mag gehad hebben was een verzameling van diverstalige mensen - waarvan de grootste groep Nederlandstalig was.. Een staat die overeen zou komen, of waarin men een voorafbeelding van een "Vlaamse" staat zou kunnen zien zoals we tegenwoordig bedoelen was er nog nooit & ook niet ongeveer. Bij mijn weten bestonden er wel huizen waar handelaars van een bepaald origine bijeenkwamen in Brugge en Antwerpen (oa.) maar die mensen leefden niet "bijeen" anders dan in Oosteuropa bestonden hier geen Getto's - dat was hier geen traditie en dat zal er ook nooit een worden.
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nergens schrijf ik over "voorafbeeldingen" van een Vlaamse staat. Dergelijke wanklanken laat ik aan de belgicisten over die te pas en te onpas beweren dat er een "proto-België" of een "embryonaal België" bestond. Ik had het slechts over de naamgeving die reeds in de 18e eeuw bestond, nl. de naam "Vlaanderen" waarmee men toen al de Nederlandssprekende gewesten in de Oostenrijkse Nederlanden aanduidde. Ik stipt niets meer dan dat aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was wel geen sprake van ghetto's in Oost-Europese stijl, maar wel van een afgesloten situatie die heel anders is dan u wil voorhouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft trouwens nog altijd niet geantwoord op de vraag wie die "jullie" dan wel mag zijn. Bij welke hond slaap ik volgens u dan wel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Julie en die hond heten VB. Waar blijft je uitleg over het onstaan van de vlaamse en waalse identiteit ?
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat vroeger "Vlaanderen" soms een bredere betekenis had dan het graafschap, dat die bredere betekenis wijdverspreid was onder de bevolking. Enkele salonfilosofen maken nog geen standaardtaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() Ik beschouw mezelf als een zuid-nederlander.
Laatst gewijzigd door Piet Hein : 26 april 2007 om 18:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Vraagje aan Jan : wat zijn de precieze grenzen van Vlaanderen volgens bijvoorbeeld Mercator en dergelijke in het verleden? Werden toen taalkundige grenzen min of meer al in acht genomen, of zijn er hier en daar ook redelijk wat anderstalige gebieden? (Moeskroen bijvoorbeeld komt in me op)
En het woord Belg, hoe vaak werd dat in diezelfde periode gebruikt? Hoe vaak zouden mensen als Rubens, Simon Stevin, Mercator, ... zichzelf "Belg" genoemd hebben?
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
|
![]() Dat heb ik ook nooit beweerd en is totaal naast de kwestie. Ik heb het hier over wat het volk zegt en denkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nederland in de 16e en 17e eeuwNiet eens drie weken later beloofden de provincies Brabant, Vlaanderen, Holland, Zeeland en Gelre in de "Unie van Utrecht" geen afzonderlijke vrede te ... http://www.ned.univie.ac.at/publicaties/taalgeschiedenis/nl/gesch3.htm - Laatst gewijzigd door I amsterdam : 27 april 2007 om 10:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Wat een saaie identiteit. Alleen belangrijk voor enggeestigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |