![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet zelden hoor je de belgicisten dat de Vlaamse identiteit wordt opgedrongen en dat het maar iets is wat slechts heel recent naar voor is gekomen. Tegelijkertijd beweren ze dat "het Belgische volk" al lang voor de totstandkoming van de Belgische staat een feit was.
Wie komaf wil maken met dergelijke belgicistische verzinsels moet het volgende boek in de bibliotheek aanvragen en grondig doornemen: Dr. Jozef Smeyers, Vlaams Taal- en Volksbewustzijn, 1959 In deze studie - die ten andere bekroond werd met een onderscheiding van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde - toont Smeyers aan de hand van ontelbare citaten uit toenmalige documenten dat het bewustzijn van een welbepaalde identiteit bij de Vlamingen reeds een feit was, lang voor de 19e eeuwse taalminnaars of mensen als Conscience hierover schreven. Een van de stellingen van de belgicisten is nu juist dat het woord "Vlaming" en "Vlaanderen" tegenwoordig "historisch onjuist" wordt gebruikt. Daarbij beweren ze dat de "flaminganten" dit sedert de 20e eeuw onterecht verruimen. Welnu, bij Smeyers staan een aantal citaten die dat volledig ontkrachten. Nadat hij uitgebreid het gehad heeft over het identiteitsbewustzijn in de 18e eeuw besluit Smeyers (blz. 411): Citaat:
Citaat:
Aan ieder raad ik het boek aan! Het is een goede bron om de belgicistische geschiedvervalsing aan splinters te slaan! Een van die vervalsingen houdt in dat de belgicisten het voortdurend hebben over de "Verenigde Belgische Staten", de statenbond die het licht zag na de Brabantse Omwenteling. Daar zwaaien ze dan mee als zou er toen als sprake geweest zijn van een Belgisch bewustzijn. Welnu, dat is fout. De juiste vertaling van "Etats Belgiques Unis" is - in het Nederlands van die tijd - "Vereenigde Nederlandsche Staten". Het woord "Belgique" staat in die tijd immers niet voor wat later "België" zal worden, maar wel voor "Nederland(en)". Smeyers beschrijft ook dat heel uitgebreid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Dat de term 'Vlaanderen' en 'Vlaams' al voor 1830 voor het Nederlandstalige deel van de Zuidelijke Nederlanden werden gebruikt, valt moeilijk te ontkennen, maar mijn bedenkingen over dit boek (en deze post) zijn dezelfde als ik enkele maanden geleden over dat andere boek uitte, waarin die promovendus de historiciteit van het Belgische gevoel porbeerde aan te tonen. Geschiedenis �* la carte, eerder bedoeld om een punt te bewijzen dan echt omwille van de geschiedenis zelf...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige verneem ik graag van u waar het boek INHOUDELIJK foute conclusies trekt of op een verkeerde manier met de aangehaalde bronnen omgaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Ik meen duidelijk aangegeven te hebben dat het me niet om de inhoudelijke aspecten an sich van dat boek gaat, want uit eigen ervaring en onderzoek weet ik dat die identificatie bestond, net als die 'Belgische-avant-la-lettre' overigens. Waar heb ik dan wel bezwaren tegen? Wel, dat de auteur in kwestie net uitgebreid de archieven en stukken is gaan uitpluizen om maar een aspect van die eeuwige heikele kwestie die 'identiteit' heet uit te pluizen. IN feite bestonden al die identiteiten naast en door elkaar, al naargelang de omstandigheden of de sociale klasse waartoe iemand behoorde. Net zozeer als de ene 'België' kan bewijzen, of de andere '[Groot-]Vlaanderen', zouden u of ik met hetzelfde gemak een '[Klein-]Vlaamse' of een 'Brabantse' identiteit' 'bewijzen'. Het gaat me om de eenzijdige aanpak, kortom, niet zozeer over de inhoudelijke aspecten.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 13 oktober 2005 om 15:31. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot wat u denkt of meent te moeten oordelen (zonder het boek te hebben gelezen!!!) is de auteur van die studie niet eenzijdig tewerk gegaan. Hij geeft heel wat nuances weer. In het boek heeft het bijvoorbeeld over de verschillen tussen uitgesproken Nederlandse identiteit, Zuid-Nederlandse/Vlaamse identiteit, de plaatselijke identiteiten, de verschuivingen en veranderingen, de verschillen in omschrijving en terminologie. Mij is het te doen om het feit dat de belgicisten hier voortdurend beweren dat het woord "Vlaming" en de daarbij horende identiteit is opgedrongen en daarenboven historisch onjuist. Welnu, uit die studie blijkt dat (a) de benamingen "Vlaming", "Vlaanderen"... al lang voor de 19e eeuw bestaan als een omschrijving voor de Nederlandse sprekenden van de zuidelijke Nederlanden; (b) er weldegelijk sprake is van een andere identitaire invulling onder de Nederlandssprekenden in de zuidelijke Nederlanden ten overstaan van de Romaanstaligen in diezelfde streken. Meer heb ik niet aangetoond. Ik concludeer dan ook dat u zaken in mijn bericht leest die er hoegenaamd niet in staan. Voor het overige raad ik iedereen aan het boek te lezen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 13 oktober 2005 om 16:18. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij gaat het over de twee aangestipte punten. Meent u nu dat Smeyers daarin onterechte dingen zegt? (a) De woorden "Vlaanderen" en "Vlaming" hebben reeds in de 18e eeuw een ruimere betekenis gekregen die staat voor "Nederlandssprekende inwoner van de Oostenrijkse Nederlanden" (b) Het woord "Belgique" staat in die tijd voor "Nederland(en)". Bijgevolg horen we te spreken over "de Verenigde Nederlandse staten". Dat waren uiteindelijk de belangrijkste elementen in mijn eerste bericht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Punt 2 is trouwens oud nieuws Jan. En niemand die dara wakker van ligt. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Goed geprobeerd maar wat het allemaal ter zake doet...
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Who cares? Ik dacht dat de geschiedschrijving erop uit was de juiste historische toedracht op te sporen. Blijkbaar is dat voor belgicisten niet belangrijk wanneer hiermee een van de vele belgicistische mythes aan splinters worden geslagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Wat heeft deze discussie nu eigenlijk voor zin ?. Alleen om te trachten aan te tonen dat vlamingen ouder zijn dan belgen of nederlanders ?. Voor mijn part kan de een of andere geschiedschrijver komen aantonen dat Adam en Eva vlaams blaften en dat ze in de hemel hollands zingen, dat is alleen maar voer om bladzijden te vullen. Wat mij bezig houdt is de relatie tussen mensen NU die in hetzelfde land wonen maar waarvan de ene de middelen meent te hebben om de andere te kleineren.
![]() |
#12 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Miguelito : 14 oktober 2005 om 00:04. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Belg, Nederlander, Vlaming, ja, zelfs Hollander en Fries zijn benamingen die in de loop der eeuwen door elkaar zijn gebruikt en die representanten van één en hetzelfde volk aanduidden: Een inwoner van de Lage Landen aan de Noordzee en aan de Zuyderzee.
Zie bijvoorbeeld eens hoe Willem zijn dochters noemde...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 14 oktober 2005 om 10:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |