Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2007, 13:21   #41
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Ik ben tegen blijvende foltering, ik opteer liever voor elektroschokken.
Da's toch veel te soft voor terroristen. Allé komaan, electroshocken gebruikt men tegenwoordig gewoon op burgers als die niet naar een politie agent luisteren (Tasers). Neenee, electroshocks zijn voorbehouden voor het normale volk dat bevelen in twijfel trekken.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 13:24   #42
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Da's toch veel te soft voor terroristen. Allé komaan, electroshocken gebruikt men tegenwoordig gewoon op burgers als die niet naar een politie agent luisteren (Tasers). Neenee, electroshocks zijn voorbehouden voor het normale volk dat bevelen in twijfel trekken.
Je moet wel dat knopje naar boven draaien als je met terroristen bezig bent eh.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 13:25   #43
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet wel dat knopje naar boven draaien als je met terroristen bezig bent eh.
En wanneer is dat? Als ze een tulband en een baard hebben?
Oud 13 december 2007, 13:28   #44
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
En wanneer is dat? Als ze een tulband en een baard hebben?
Simpel, leugendetector test,
weet u ... ? 'nee' ...piep... ELEKTROSCHOKKEN!
Oud 13 december 2007, 13:47   #45
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Simpel, leugendetector test,
weet u ... ? 'nee' ...piep... ELEKTROSCHOKKEN!
Dus jij wilt iemand die onder stress staat aan een leugendetector hangen, een ding dat stress registreerd. Daarna shokken we hem nog een paar keer wat de stress nog feller verhoogt.
Polygraafen zijn zo al zeer onbetrouwbare toestellen (geen wonder dat ze niet rechtsgeldig zijn) en jij wil ze dan ook nog eens gebruiken tijdens martelingen. Ik betwijfel dat het resultaat te betrouwen is.

Je weet toch dat iemand die goed kan liegen zonder probleem een pollygraaf test kan doorstaan, terwijl dat een zenuwachtig persoon die de waarheid spreekt best wel eens kan 'buizen' op de test.
Oud 13 december 2007, 13:59   #46
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus jij wilt iemand die onder stress staat aan een leugendetector hangen, een ding dat stress registreerd. Daarna shokken we hem nog een paar keer wat de stress nog feller verhoogt.
Polygraafen zijn zo al zeer onbetrouwbare toestellen (geen wonder dat ze niet rechtsgeldig zijn) en jij wil ze dan ook nog eens gebruiken tijdens martelingen. Ik betwijfel dat het resultaat te betrouwen is.

Je weet toch dat iemand die goed kan liegen zonder probleem een pollygraaf test kan doorstaan, terwijl dat een zenuwachtig persoon die de waarheid spreekt best wel eens kan 'buizen' op de test.
Die test is niet sluitend maar zou wel een stuk rechtvaardiger zijn dan nu. Een compromis noemen ze zoiets. BTW, stress verhoogd? Het registreert de gemiddelde stress en dan de verhoogde stress bij de vraag zelf, heeft dus geen bijzonder effect voor of na martelingen.
Oud 13 december 2007, 15:40   #47
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou eigenlijk wel grappig zijn om te zien hoe gij, StevenNr1 en Esperanza zo'n Al Qaeda terrorist moest verhoren ergens in Afganistan. Ik zie jullie 3 daar al staan smeken bij die terrorist voor wat informatie
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 15:58   #48
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Enkel in de landen of streken waar ze zich ook effectief bevinden.
Wie is ze? En waarom maakt het iets uit?

Citaat:
Newly-revealed documents show the U.S. held a German prisoner at Guantanamo Bay despite privately acknowledging his innocence just months after his capture. Murat Kurnaz was kidnapped and handed over to U.S. forces in Pakistan in December 2001. Four weeks later he became one of the first prisoners to arrive at Guantanamo—where he would spend the next four years.

Declassified documents show U.S. and German intelligence officials concluded he had no links to terrorism as early as September 2002. A newly-formed military tribunal finally took up his case in 2004. But the panel ignored the intelligence assessments and twice ordered his ongoing imprisonment. During this time Kurnaz says he suffered severe torture.

He says he was beaten, given electric shocks, submerged in water, starved, and chained to a ceiling for days. Kurnaz says he saw several people die and often thought he would die himself. He was finally released in August 2006—nearly five years after his capture.
Citaat:
London: Four British men who spent up to three years as US prisoners at Guantanamo Bay, Cuba, and then a day in the custody of British police have been released without charge.
Moazzam Begg, Feroz Abbasi, Martin Mubanga and Richard Belmar were returned to Britain on Tuesday and arrested under the Terrorism Act.
Officers from the Metropolitan Police questioned the four most of Wednesday but announced shortly after 9pm that no charges would be filed.
Five other British detainees returned in March from US detention at Guantanamo Bay were also set free within a day of arrival in Britain, and have never been charged with a terrorist offence.
In London, the Metropolitan Police commissioner, Sir John Stevens, had said it was unlikely that any of the Britons would be charged unless they admitted an offence.
Any confessions made at Guantanamo Bay would not be admissible in a British court, Sir John said in an interview with The Independent.
Some of the men said they were tortured at Guantanamo Bay, the Cuban base which holds detainees US authorities suspect of having links to al-Qaeda or Afghanistan's ousted Taliban regime.
Citaat:
Bron?
Citaat:
And why doesn't the government want to put these prisoners on trial? The administration has claimed that it needs these men for their intelligence value; to interrogate them about further 9/11-like plots. But as Hegland reports, by the fall of 2002 it was already common knowledge in the government that "fewer than 10 percent of Guantanamo's prisoners were high-value terrorist operatives," according to Michael Scheuer, who headed the agency's Bin Laden unit from 1999 until he resigned in 2004. Three years later, the government's own documents reveal that hundreds of hours of ruthless questioning have produced only the quasi-comic, quasi-tragic spectacle of weary prisoners beginning to finger one another.

http://www.slate.com/id/2136422/
Citaat:
Ze gaan heus niet zomaar iemand beginnen te folteren die er niets mee te maken heeft/kan hebben. Dat zal misschien in 1% van de gevallen voorkomen.
Bron?
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 16:07   #49
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou eigenlijk wel grappig zijn om te zien hoe gij, StevenNr1 en Esperanza zo'n Al Qaeda terrorist moest verhoren ergens in Afganistan. Ik zie jullie 3 daar al staan smeken bij die terrorist voor wat informatie
Doe niet alsof je me kent. Ooit gehoord van het experiment van Milgram? Wie zegt dat ik mijn job niet zou doen als dat mijn job was waar ik voor ben opgeleid?

Ik ben echter wel blij dat ik in de creatieve sector werk en niet als ondervrager bij de één of andere inlichtingendienst.
Oud 13 december 2007, 16:43   #50
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met dat verschil dat ik geen lid ben van een terroristische beweging of dat er sterke redenen zijn om te geloven dat ik er een lid van ben of er iets mee te maken heb.
Dat zeg jij. Waarom zou dat voetstoots moeten aangenomen worden.

Citaat:
Enkel in de landen of streken waar ze zich ook effectief bevinden.
Overal dus.

Natuurlijk, als we door een pure Hollywood-bril kijken, kunnen we inderdaad denken dat het enke gaat om situaties zoals deze:

Citaat:

Neen, 24 is geen realiteit en Jack Bauer bestaat niet IRL.

Laatst gewijzigd door Morduk : 13 december 2007 om 16:44.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 16:49   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doe niet alsof je me kent. Ooit gehoord van het experiment van Milgram? Wie zegt dat ik mijn job niet zou doen als dat mijn job was waar ik voor ben opgeleid?
Wat heeft het experiment van Milgram hiermee te maken? Ik leid er juist uit af, dat de mensen hun job niet deden.

Citaat:
Ik ben echter wel blij dat ik in de creatieve sector werk en niet als ondervrager bij de één of andere inlichtingendienst.
Misschien een aanrader als je eens echte folterscènes wilt zien: http://www.moviemeter.nl/film/3471
Oud 13 december 2007, 16:56   #52
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Dat zeg jij. Waarom zou dat voetstoots moeten aangenomen worden.
Ik zie werkelijk geen enkele link die tussen mij en terrorisme gelegd zou kunnen worden. Als de politie/leger bij mijn thuis wapens vindt of materiaal dat in verband kan gebracht worden met terroristische eenheden, dan mogen ze daar gerust van uit gaan.

Citaat:
Overal dus.
De ene plaats al wat meer dan de andere.

Citaat:
Natuurlijk, als we door een pure Hollywood-bril kijken, kunnen we inderdaad denken dat het enke gaat om situaties zoals deze:
Het was maar een verwijzing hoor

Het lijkt me trouwens nog niet zozeer in strijd met hoe het echt zou zijn, als je die pacifisten de boel laat regelen.

Citaat:
Neen, 24 is geen realiteit en Jack Bauer bestaat niet IRL.
Ik ken de tv-serie niet (enkel de naam) en heb nog nooit van J.B gehoord.
Oud 13 december 2007, 16:56   #53
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat heeft het experiment van Milgram hiermee te maken? Ik leid er juist uit af, dat de mensen hun job niet deden.
alles. Wie deed zijn job niet, ik kan niet volgen? Je had het over mij, StevenNr1 en Esperanza. Mijn job is niet martelen.

Citaat:
Misschien een aanrader als je eens echte folterscènes wilt zien: http://www.moviemeter.nl/film/3471
ziet er geflipt uit, ga ik één van dees eens zien. Thx voor de filmtip.
Oud 13 december 2007, 17:00   #54
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Als dat zo zou zijn wil het zeggen dat men ze dus ook vrijlaat en dat dus alle gevallen behandeld worden, anders kun je dit niet weten.
Men heeft ook niets aan het vasthouden van zoveel onschuldigen.
Heeft u er dan geen problemen mee dat ze onschuldigen hebben gefolterd en vastgehouden zonder enige vorm van proces?

En als ze al een "proces" kregen, dan leek het wel alsof ze het boek van Kafka als handleiding voor het "proces" gebruikten.

Citaat:
Ze gaan heus niet zomaar iemand beginnen te folteren die er niets mee te maken heeft/kan hebben. Dat zal misschien in 1% van de gevallen voorkomen.
Nochtans heeft men twee kinderen, 6 en 8 jaar oud, van een "verdachte" opgepakt en psychologisch gemarteld door mieren en ander ongedierte over hun benen te laten kruipen opdat ze zouden vertellen waar de papa was. Dat waren uiteraard geen onschuldige kinderen, maar terroristen van de ergste soort...

Trouwens, als je moet beginnen folteren om informatie te verkrijgen, dan getuigt dat enkel van extreem verregaande incompetentie van de betrokken inlichtingendiensten.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 13 december 2007 om 17:02.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 17:03   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
alles. Wie deed zijn job niet, ik kan niet volgen? Je had het over mij, StevenNr1 en Esperanza. Mijn job is niet martelen.
Wel, jij zei dat je wel info uit iemand zou kunnen haal als jij de rol van beul kreeg tijdens een martelsessie en vervolgens verwijs je naar een experiment waarin de 'beul' geen éénmaal z'n opdracht fatsoenlijk uitvoerde tot op het einde.

Citaat:
ziet er geflipt uit, ga ik één van dees eens zien. Thx voor de filmtip.
Hij is de moeite
Oud 13 december 2007, 17:06   #56
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft men twee kinderen, 6 en 8 jaar oud, van een "verdachte" opgepakt en psychologisch gemarteld door mieren en ander ongedierte over hun benen te laten kruipen opdat ze zouden vertellen waar de papa was. Dat waren uiteraard geen onschuldige kinderen, maar terroristen van de ergste soort...
Zal wel

Citaat:
Trouwens, als je moet beginnen folteren om informatie te verkrijgen, dan getuigt dat enkel van extreem verregaande incompetentie van de betrokken inlichtingendiensten.
Als jij denkt dat kostbare informatie op een andere manier kan vastgekregen worden bij zo'n hardnekkige figuren dan toont dat enkel jouw naïeviteit aan. De meeste inlichtingendiensten maken trouwens gebruik van zo'n methodes.
Oud 13 december 2007, 17:10   #57
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, jij zei dat je wel info uit iemand zou kunnen haal als jij de rol van beul kreeg tijdens een martelsessie en vervolgens verwijs je naar een experiment waarin de 'beul' geen éénmaal z'n opdracht fatsoenlijk uitvoerde tot op het einde.

Ik denk dat je me fout begrepen hebt. Ik wou alleen maar zeggen dat als het mijn job was dat ik die dan ook waarschijnlijk zou uitvoeren zoals het hoort (zoals het mij is aangeleerd).

Het experiment van Milgram toont aan dat mensen, als ze de opdracht krijgen van bovenaf en bijgevolg dus verantwoordelijkheid voor hun daden van zich kunnen afschuiven, de meest wrede dingen kunnen aandoen bij andere mensen, ookal zou je het niet van hun verwachten. Mensen steken eigenlijk vrij simpel in mekaar.
Oud 13 december 2007, 17:11   #58
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als jij denkt dat kostbare informatie op een andere manier kan vastgekregen worden bij zo'n hardnekkige figuren dan toont dat enkel jouw naïeviteit aan. De meeste inlichtingendiensten maken trouwens gebruik van zo'n methodes.
"De meeste inlichtingendiensten"... Als je die van de dictaturen meerekent kan dat nog kloppen...

Zou u trouwens zo goed willen zijn een lijst te geven van de inlichtingendiensten die van dergelijke methodes gebruik maken en de bewijzen. Kwestie van te weten tegen wie er een klacht moet worden neergelegd bij het Internationaal Strafhof.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 17:31   #59
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
De vraag alleen al is wat nu terroristen zijn... Strijders in Afghanistan kunnen bijvoorbeeld met evenveel recht en rede vrijheidsstrijders genoemd worden.

Mogen vrijheidsstrijders ook gemarteld worden - of ben je dan in feite geen cent beter dan de Nazi's tijdens WOII.

Marteling op zich levert ten eerste niet de gewenste resultaten, vanweg hier reeds boven aangehaalde argumenten... Anderzijds is het gewoonweg belachelijk van dit te gebruiken tegenover moslimextremisten die helemaal geen centralistische organisatiestructuur hebben. Dit soort methodes zal bijna geen enkele aanslag voorkomen hebben.
Oud 13 december 2007, 17:35   #60
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was maar een verwijzing hoor

Het lijkt me trouwens nog niet zozeer in strijd met hoe het echt zou zijn, als je die pacifisten de boel laat regelen. .
In oorlogsgebieden of gebieden van hevige conflicten, gelden andere regels. Daar kan ik inkomen.

Ik zie het breder. Ik zie het als technieken van inlichtingendiensten, die een eigen opdracht hebben en niet dezelfde verantwoording moeten afleggen als een doorsnee ambtenaar. Ik vertrouw inlichtingendiensten niet genoeg om volledige en autonome beslissingsbevoegheid hierover te geven.

Citaat:
Ik ken de tv-serie niet (enkel de naam) en heb nog nooit van J.B gehoord
Moet je eens doen. Folter issues aan de lopende band

Laatst gewijzigd door Morduk : 13 december 2007 om 17:36.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be