Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2022, 18:11   #641
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dus: belastingontwijking kan inderdaad illegaal zijn. Ook in België volgens mij, want men verneukt fiscaal de staat.
Neen, belastingontwijking is legaal. Het is een door de wet toegelaten constructie. Ofwel voorzien door de overheid; ofwel toegelaten door de overheid omdat de wet slecht werd opgesteld en niet sluitend is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:12   #642
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Een constructie kan legaal zijn (hét argument bij uitstek waarmee ettelijke posters-waaronder u- steeds weer komen aandraven als het gaat over belastingontwijking) , maar ze druist in tegen de geest van de wet.
Toch wel.

Belastingwetgeving werkt niet "naar de geest van de wet". Wel naar de letter. Anders zou iedereen de wet een beetje naar eigendunk kunnen interpreteren. Daarom is het belangrijk dat financiële wetgeving heel grondig wordt uitgewerkt.
Oud 14 februari 2022, 18:13   #643
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfde voor u:
Helemaal niet. Een constructie kan legaal zijn (hét argument bij uitstek zijn waar wat posters hier steeds mee komen aandraven als het gaat over belastingontwijking) , maar druist in tegen de geest van de wet.
Geef eens één concreet voorbeeld.
Oud 14 februari 2022, 18:16   #644
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, belastingontwijking is legaal. Het is een door de wet toegelaten constructie. Ofwel voorzien door de overheid; ofwel toegelaten door de overheid omdat de wet slecht werd opgesteld en niet sluitend is.
Men moet de geest van de wetgever respecteren. En de geest van de wetgever is op een correct manier belastingen te kunnen innen om het land op een ordentelijke manier te kunnen besturen. Iedereen die indruist tegen deze geest door ingewikkelde constructies op te zetten om de staat te belazeren, is een fraudeur. Een sjoemelaar in mijn ogen.

En meer woorden ga ik hier niet meer aan verspillen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:17   #645
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De constructie is perfect legaal, dus wettelijk in orde, slimme, maar het opzet niet.
Welnee, dan is het niet legaal. Dat is wat je ZELF aanhaalde. Een constructie die louter enkel en alleen opgezet is om aan fiscale voordelen te doen, en die verder geen enkel bedrijfsnut heeft, is illegaal. Dan is ze niet perfect legaal. Want illegaal.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:18   #646
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men moet de geest van de wetgever respecteren. En de geest van de wetgever is op een correct manier belastingen te kunnen innen om het land op een ordentelijke manier te kunnen besturen. Iedereen die indruist tegen deze geest door ingewikkelde constructies op te zetten om de staat te belazeren, is een fraudeur. Een sjoemelaar in mijn ogen.

Volgens uw zelfverklaard eigengelijk. Waardeloos, dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:19   #647
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nogmaals, er bestaat niet zoiets "als de geest van de wetgever" buiten de letter van de wet. Bij belastingen, financiële constructies, boekhouding... wordt de letter van de wet gevolgd.

Maar, u hebt nog steeds niet geantwoord op mijn vraag: "Over welke 'ingewikkelde constructie' hebt u het die Huts opgezet zou hebben met "zijn peperdure advocaten"? Mogen we dat nu eindelijk eens weten?
Oud 14 februari 2022, 18:19   #648
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beschouw alle personen die constructies opzetten om belastingen te ontwijken als fraudeurs.
Als jij dus een levensverzekering afsluit, omdat je daar de bijdragen van kan gebruiken om een belastingsvermindering te bekomen, ben je een fraudeur ?
Oud 14 februari 2022, 18:19   #649
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan inderdaad zo zijn. En dan spreekt men over 'fraus legis'. ofte 'misbruik van de wet'. Bekende figuren (artiesten, wielrenners, maar ook de maffia, enz maken daar wel eens gebruik van. En dat is strafbaar en leidt tot sancties (behoorlijke fiscale boetes).

Belastingontwijking kán dus zeker illegaal zijn, zelfs al worden er naar de letter van de wet geen regels overtreden. In 2017 gebruikte de Hoge Raad (Nederland) het fraus legis-concept om Credit Suisse op de vingers te tikken. De bank bleek via gekochte bedrijven illegaal rentes te hebben afgetrokken van hun belastingschuld. Met het aankopen van bedrijven is niet per se iets mis. Ook het aftrekken van rente kan legaal zijn. Toch werd de bank via de anti-misbruikbepaling veroordeeld voor het ontwijken van belasting.
Dan is het geen belastingontwijking meer.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2022, 18:22   #650
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In het geval van Crédit Suisse wordt duidelijk dat hier een deel van een toegelaten constructie niet buiten een bepaald verband mocht worden toegepast. En juist dat aspect was inderdaad illegaal. HO schijnt dat onderscheid niet te kunnen maken.

Of als illustratie: als onderwijzer mag ik eigen kosten inbrengen die te maken hebben met de uitoefening van mijn beroep. Ik kan dus de aankoop van een computer, schrijfgerei, boeken, didactisch materiaal... als aftrekpost inbrengen. Vroeger mocht je ook je de aankoop van je kledij inbrengen. Nu niet meer. Zou ik het nu toch doen, dan maak ik mij schuldig aan fraude. Niet het in rekening brengen van mijn beroepskosten op zich is illegaal, maar wel dat aspect van de beroepskosten.
Oud 14 februari 2022, 18:24   #651
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het geval van Crédit Suisse wordt duidelijk dat hier een deel van een toegelaten constructie niet buiten een bepaald verband mocht worden toegepast. En juist dat aspect was inderdaad illegaal. HO schijnt dat onderscheid niet te kunnen maken.

Of als illustratie: als onderwijzer mag ik eigen kosten inbrengen die te maken hebben met de uitoefening van mijn beroep. Ik kan dus de aankoop van een computer, schrijfgerei, boeken, didactisch materiaal... als aftrekpost inbrengen. Vroeger mocht je ook je de aankoop van je kledij inbrengen. Nu niet meer. Zou ik het nu toch doen, dan maak ik mij schuldig aan fraude. Niet het in rekening brengen van mijn beroepskosten op zich is illegaal, maar wel dat aspect van de beroepskosten.
Inderdaad. Enkel beroepsspecifieke kledij worden afgetrokken.

Hoewel ik elke dag een kostuum draag voor mij werk, is mijn kostuum niet aftrekbaar (ik kan het immers ook gebruiken buiten mijn werk).

Mijn toga daarentegen is beroepsspecifieke kledij. Mijn toga mag ik dus wel aftrekken als beroepskost.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 14 februari 2022 om 18:24.
Oud 14 februari 2022, 18:25   #652
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik zeg is juist. Wat de VPRO zegt, is juist, wat Frankrijk doet, is juist en wat de Hoge Raad in Nederland zegt is juist. Maar u hebt zich goed vergaloppeerd. U dacht immers altijd dat belastingontwijking legaal was. Niet dus, zoals u kunt merken. En dus, toch maar wat bijscholen.
De definitie van belastingontwijking is dat ze legaal is. Anders heet het belastingsontduiking.

Nu kan het zijn dat je een constructie opzet, die LIJKT op belastingsontwijking omdat diezelfde constructies ook legaal mogen, maar dat je in een geval bent waarbij die constructie omwille van haar specifieke invulling, TOCH ILLEGAAL is. Wel, dan doe je aan belastingsontduiking, niet aan belastingsontwijking, ook al wilde je het zo aan de fiscus verkopen. En dan is het illegaal, en fraudeer je.

Zoals ik stelde: stel dat je twee filialen hebt van een bedrijf, een in Nederland en een in Belgie. Als je je hoofdzetel in Nederland plaatst omdat het daar fiscaal voordeliger is, dan is dat belastingsontwijking en is dat perfect legaal.

Maar heb je een puur Belgisch bedrijf, en huur je een postbus in Nederland omdat je daar op dezelfde wijze fiscaal voordeel wil uithalen, dan LIJKT het erop dat je een legale constructie gebruikt, maar is het TOCH ILLEGAAL en doe je aan belastingsONTDUIKING. En je fraudeert, en je krijgt als de fiscus bij de pinken is, een boete aan je been.

En dan, en daar komen de dure advocaten kijken, kan je zien wat het MINIMUM IS dat je nu in Nederland moet doen om TOCH niet als postbus gezien te worden, en dus nog net legaal een fiscaal voordeel te doen. Dan ben je optimaal aan belastingsontwijking aan het doen, en ben je perfect legaal bezig. Dat is een delicate affaire, want uw activiteit in Nederland moet groot genoeg zijn om NIET beschouwd te worden als zijnde een puur fictieve fiscale constructie. En daarvoor heb je dure advocaten nodig, die naar de vonnissen op dat vlak zullen kijken in Belgie en Nederland, om te bepalen waar de JURISPRUDENTIE de grens legt tussen legaal en illegaal.
Oud 14 februari 2022, 18:26   #653
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het laatste dan over dit onderwerp.

Dat is ook wat ik altijd heb geponeerd. Deze zogenaamde term 'belastingontwijking' is een eufemistisch woord voor 'belastingontduiking'. En de mensen die aan belastingontwijking doen, zijn fraudeurs, ook al lijken ze dit op het eerste zicht niet te zijn.

En daarmee is alles gezegd in deze.
Oud 14 februari 2022, 18:28   #654
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men moet de geest van de wetgever respecteren. En de geest van de wetgever is op een correct manier belastingen te kunnen innen om het land op een ordentelijke manier te kunnen besturen.
Begrijp je het idiote daaraan ? Dan ben je een fraudeur als je niet zegt "jamaar het land heeft meer geld nodig, volgens de fiscus moet ik maar 20 000 Euro betalen, maar dat is tegen de geest van de wet die zegt dat het land geld nodig heeft, ik zal rap mijn huis verkopen om de staat genoeg geld te geven zie, anders zondig ik tegen de geest van de wet"
Oud 14 februari 2022, 18:29   #655
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'belastingontwijking' is een eufemistisch woord voor 'belastingontduiking'. En de mensen die aan belastingontwijking doen, zijn fraudeurs, ook al lijken ze dit op het eerste zicht niet te zijn.
Dat doe je dan ook als je een levensverzekering neemt omwille van haar fiscaal voordeel.
Oud 14 februari 2022, 18:32   #656
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is ook wat ik altijd heb geponeerd. Deze zogenaamde term 'belastingontwijking' is een eufemistisch woord voor 'belastingontduiking'. En de mensen die aan belastingontwijking doen, zijn fraudeurs, ook al lijken ze dit op het eerste zicht niet te zijn.

En daarmee is alles gezegd in deze.
Je spreekt jezelf gewoon volledig tegen.

Het is net geen eufemistisch woord. Het dekt wel degelijk een andere lading, met name of het wettelijk toegelaten is (waarbij uiteraard ook rekening dient te worden gehouden met de antimisbruikbepaling van artikel 344).

Met uw logica is een huurder die het door hem gehuurde pand betreedt een inbreker. Hij betreedt immers het pand dat eigendom is van iemand anders.

De nuance dat het voor de huurder toegelaten is het pand te betreden (want dat maakt net het voorwerp uit van het huurcontract) ontgaat u volledig. Net zoals de nuance dat belastingontwijking het op legale wijze 'vermijden' van belastingen betekent.
Oud 14 februari 2022, 18:33   #657
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat doe je dan ook als je een levensverzekering neemt omwille van haar fiscaal voordeel.
Inderdaad.

De belangrijkste reden waarom ik aan VAPZ doe (= vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen), is vanwege het fiscale voordeel. Moest dit fiscale voordeel er niet zijn, dan zou ik de bedragen die ik in mijn VAPZ steek veel liever beleggen (dat gaat me immers meer opbrengen dan de zeer beperkte winst binnen een VAPZ).

De reden om een VAPZ af te sluiten in plaats van te beleggen met de bedragen die ik jaarlijks in de VAPZ inbreng, is dus puur fiscaal.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 14 februari 2022 om 18:33.
Oud 14 februari 2022, 18:35   #658
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vlucht vooruit.

Geen verduidelijking over wat u nu Huts concreet ten laste legt.

Kortom, u kletst uit uw nek. Al de hele tijd.
Oud 14 februari 2022, 18:38   #659
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad.

De belangrijkste reden waarom ik aan VAPZ doe (= vrij aanvullend pensioen voor zelfstandigen), is vanwege het fiscale voordeel. Moest dit fiscale voordeel er niet zijn, dan zou ik de bedragen die ik in mijn VAPZ steek veel liever beleggen (dat gaat me immers meer opbrengen dan de zeer beperkte winst binnen een VAPZ).

De reden om een VAPZ af te sluiten in plaats van te beleggen met de bedragen die ik jaarlijks in de VAPZ inbreng, is dus puur fiscaal.
Kortom, volgens HO bent u een fraudeur.
Oud 14 februari 2022, 18:40   #660
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vlucht vooruit.

Geen verduidelijking over wat u nu Huts concreet ten laste legt.

Kortom, u kletst uit uw nek. Al de hele tijd.
Me dunkt dat we daar lang genoeg over gekletst hebben. U even lang als ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2022 om 18:41.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be