Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2007, 16:56   #761
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Opgefokt door zijn mentor Haushofer, die dan op zijn beurt misleid was door de MI5.
Oud 24 augustus 2007, 17:02   #762
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Opgefokt door zijn mentor Haushofer, die dan op zijn beurt misleid was door de MI5.
Is dat zo? Verklaar nader.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2007 om 17:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:03   #763
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Is dat zo?
Ja, omdat er enkele vooraanstaande aristocraten waren die een deal wilden sluiten met Hitler.

-> I. Kershaw - Heulen met Hitler
Oud 24 augustus 2007, 17:04   #764
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, omdat er enkele vooraanstaande aristocraten waren die een deal wilden sluiten met Hitler.

-> I. Kershaw - Heulen met Hitler
Dat moet nog eens nakijken dan. Heb boek van Ian Kershaw hier ergens staan. Deel 1936-45.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2007 om 17:09.
Oud 24 augustus 2007, 17:07   #765
Praetorian

Standaard

Citaat:
Dat moet nog eens nakijke dan. Heb boek van Kershaw hier ergens staan.
Je moet het combineren met
-> Martin Allen - Het Hitler-Hess bedrog
Oud 24 augustus 2007, 17:11   #766
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als men niet Vlaamsgezind is, is het bijzonder moeilijk in te treden in de symboliek en dynamiek van een dergelijke bijeenkomst. Dat is hetzelfde als iemand die niet gelovig is en rituelen verafschuwt, laten deelnemen aan een orthodoxe liturgie.
ik ben nochtans een radicale vlaamsnationalist, maar de vormgeving vond ik echt wel "geforceerd". IS het zo moeilijk om eigentijds over te komen én een radicale boodschap mee te geven?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 17:12   #767
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moet het combineren met
-> Martin Allen - Het Hitler-Hess bedrog
Inderdaad. In het boek van Ian Kershaw, blz 527. Het was Haushofer die geprobeerd had contact te leggen met Lord Hamilton. Maar het was dus ook een zet van Londen om Stalin de stuipen op het lijf te jagen. De trouwste paladijn van Hitler in Groot-Brittanië met een vredesvoorstel...

Het wordt ook bevestigd in het boek van H. Eberle en Matthias Uhl, Het boek Hitler,blz 127.

Er is zelfs een theorie die stelt dat Hitler passief op de hoogte was van de plannen van Hess (Hess was Hitlers plaatsvervanger!). Dit zou wel eens goed kunnen. Het lijkt me zelfs meer dan waarschijnlijk. Het is bijna onmogelijk dat Hitler niet op de hoogte zou zijn geweest van de escapade van zijn trouwe paladijn en opvolger.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2007 om 17:41.
Oud 24 augustus 2007, 20:17   #768
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ik ben nochtans een radicale vlaamsnationalist, maar de vormgeving vond ik echt wel "geforceerd". IS het zo moeilijk om eigentijds over te komen én een radicale boodschap mee te geven?
eigentijds dat proberen ze op de IJzerbedevaart door enkele mannen op hun kop te laten ronddraaien. Ik denk overgewaaid uit Afrika. Het stoort me niet, maar of dat past bij een dodenherdenking daar heb ik mijn twijfels over.

Trouwens wat is er 'eigentijds' aan Schotten in een rokje met doedelzakken? Ik denk heel weinig. Laat ze maar lekker ouderwets.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 20:43   #769
system
Banneling

Standaard

[quote=luc broes;2877179]eigentijds dat proberen ze op de IJzerbedevaart door enkele mannen op hun kop te laten ronddraaien. Ik denk overgewaaid uit Afrika. Het stoort me niet, maar of dat past bij een dodenherdenking daar heb ik mijn twijfels over.

Trouwens wat is er 'eigentijds' aan Schotten in een rokje met doedelzakken? Ik denk heel weinig. Laat ze maar lekker ouderwets.[/quote]

Ja dat dacht ik al. Heel die bedoening is oudbollig zoals altijd reeds zei.
U beaamt nu mijn stelling.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2007 om 20:50.
Oud 24 augustus 2007, 21:39   #770
system
Banneling

Standaard

Citaat:
luc broes

eigentijds dat proberen ze op de IJzerbedevaart door enkele mannen op hun kop te laten ronddraaien. Ik denk overgewaaid uit Afrika. Het stoort me niet, maar of dat past bij een dodenherdenking daar heb ik mijn twijfels over.

Trouwens wat is er 'eigentijds' aan Schotten in een rokje met doedelzakken? Ik denk heel weinig. Laat ze maar lekker ouderwets.
Oud 24 augustus 2007, 22:44   #771
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik had het over die Schotten! Een beetje verdraagzaam zijn hé!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 06:49   #772
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En alweer gaat het dus om loutere appreciatie, een subjectief oordeel dus. Samen met vele anderen vind ik de IJzerwake helemaal niet "oubollig", zij het wel naar vorm door de tijd bepaald. Dat zijn nu eenmaal twee verschillende zaken.

Daarenboven staat iedereen het vrij alternatieven te proberen. Ik zou zeggen: laat u gaan met uw eigentijdsheid en radicaliteit, en we zullen zien hoe de mensen dat appreciëren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 06:52   #773
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat doet hij niet. Schotten vinden kilt en de daarbij horende kledij helemaal niet "ouderwets", "oubollig"... of meer van die zaken die u dat wil toedichten. Schotten beschouwen dit als een element uit hun cultuur, een folkloristisch gegeven dat men apprecieert en dat bijgevolg een prominente plaats krijgt.
Oud 25 augustus 2007, 08:35   #774
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat doet hij niet. Schotten vinden kilt en de daarbij horende kledij helemaal niet "ouderwets", "oubollig"... of meer van die zaken die u dat wil toedichten. Schotten beschouwen dit als een element uit hun cultuur, een folkloristisch gegeven dat men apprecieert en dat bijgevolg een prominente plaats krijgt.
Schotten als mensen zijn niet ouderwets natuurlijk. Sommigen misschien. Hun kledij is wel wat ouderwets. Wij lopen toch ook niet meer met klompen over straat.

Mensen (u en ik ?) reageren soms eigenaardig. Wanneer ze een (mannelijke) moslim zien met een lang kleed aan dan vinden ze dat dit niet echt kan. Wanneer ze een man zien met een rokje aan, dan kan het wel. Begrijpe wie begrijpe kan.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2007 om 08:55.
Oud 25 augustus 2007, 11:15   #775
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schotten als mensen zijn niet ouderwets natuurlijk. Sommigen misschien. Hun kledij is wel wat ouderwets. Wij lopen toch ook niet meer met klompen over straat.

Mensen (u en ik ?) reageren soms eigenaardig. Wanneer ze een (mannelijke) moslim zien met een lang kleed aan dan vinden ze dat dit niet echt kan. Wanneer ze een man zien met een rokje aan, dan kan het wel. Begrijpe wie begrijpe kan.
Ja, dat valt te begrijpen. Mensen plaatsen hun oordeel immers binnen een bepaald referentiekader. Bepaalde zaken passen daarin, anderen dan weer niet.

Er is een verschil tussen folklore en ouderwetse kledij. Als nu iemand over straat loopt in een pakje uit de jaren vijftig, wordt dat inderdaad als "ouderwets" beschouwd. Iemand die echter op bepaalde gelegenheden de oude folklorekledij uithaalt, wordt niet op die manier beoordeeld. Er kleeft immers een andere connotatie aan die kledij.
Oud 25 augustus 2007, 11:38   #776
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, dat valt te begrijpen. Mensen plaatsen hun oordeel immers binnen een bepaald referentiekader. Bepaalde zaken passen daarin, anderen dan weer niet.

Er is een verschil tussen folklore en ouderwetse kledij. Als nu iemand over straat loopt in een pakje uit de jaren vijftig, wordt dat inderdaad als "ouderwets" beschouwd. Iemand die echter op bepaalde gelegenheden de oude folklorekledij uithaalt, wordt niet op die manier beoordeeld. Er kleeft immers een andere connotatie aan die kledij.
Dat bedoel ik niet. Ik ken enkele schotse (engelse) families waar de man zondags nog altijd de kilt draagt. En die leven in België. Daar kijkt blijkbaar niemand van op als die in Brussel op straat rondloopt. Men accepteert dit.

Een folklorefestival is wat anders. Het ook bedoeld om met die kledij rond te lopen. Men gaat terug in de tijd.

Laatst gewijzigd door system : 25 augustus 2007 om 11:40.
Oud 25 augustus 2007, 11:54   #777
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik niet. Ik ken enkele schotse (engelse) families waar de man zondags nog altijd de kilt draagt. En die leven in België. Daar kijkt blijkbaar niemand van op als die in Brussel op straat rondloopt. Men accepteert dit.

Een folklorefestival is wat anders. Het ook bedoeld om met die kledij rond te lopen. Men gaat terug in de tijd.
Ik heb het helemaal niet over "folklorefestivals", maar over "bepaalde gelegenheden" (lees: familie-, huwelijksfeesten, nationale feesten, zondag...). In Oostenrijk en Zwitserland is het heel normaal en alom aanvaard dat mensen de oude "Trachten" aandoen op dergelijke gelegenheden. Toen ik in de maand juli naar vaste traditie in Wallis was, zag ik daar dat een niet onbelangrijk aantal vrouwen in "Tracht" waren tijdens de mis. In Griekenland halen mensen de folkloristische kledij boven bij grote kerkelijke en nationale feesten. Ook is het gebruikelijk dat te doen als er belangrijke personen worden gehuldigd e.d.

Een kilt roept niet dezelfde gevoelens op als een Marokkaanse kaftan, omdat het nu eenmaal binnen onze Europese cultuur een plaats vindt en het andere niet.
Oud 25 augustus 2007, 11:55   #778
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

nee, gewoon een radicale vlaamsnationalistische boodschap, zonder troelala erbij.
Oud 25 augustus 2007, 11:57   #779
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee, gewoon een radicale vlaamsnationalistische boodschap, zonder troelala erbij.
Wat bedoelt u nu? Geen bijeenkomsten, geen congressen, geen huldes, geen herdenkingen...? Gewoon iedereen voor de computer?
Oud 25 augustus 2007, 12:01   #780
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u nu? Geen bijeenkomsten, geen congressen, geen huldes, geen herdenkingen...? Gewoon iedereen voor de computer?
nee, zeker niet!
Ik bedoel, zonder "gekweel" (want dat heb ik van ettelijke mensen vernomen! weliswaar jeugd..), zonder vlaggendansen, etc.
Ge kunt idd zeggen, doe het zelf dan eens op uw eigen manier. Wel, ik heb geld noch middelen. Het is een gewone opmerking van een ijzerwakeganger, en vreemd (?) genoeg heb ik voldoende mensen gesproken die hetzelfde ervan dachten. Maarja, zal wel aan mij liggen zeker?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be