Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2012, 15:08   #61
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Uit de losse pols. De cijfers die bijvoorbeeld onderbouwen dat je de daadwerkelijke kost 'minstens x5' moet doen heb ik ook nog niet gezien.
Ze waren wel degelijk berekend, en niet uit de losse pols . Opnieuw, waar zijn jouw cijfers die niet uit de losse pols komen?

En voor die x5: de NMBS krijgt jaarlijks meer dan 3 miljard dotatie, maar heeft slechts een 760 miljoen inkomsten (eerste hit op google: http://www.express.be/sectors/nl/log...omst/93917.htm), waarbij ik je nog een plezier doe door niet verder te graven om te zien of dat 760 miljoen euro inkomsten zijn uit ticketverkoop. In realiteit gaan de inkomsten uit ticketverkoop een pak lager liggen en zitten daar andere inkomsten in verrekend.

Ik mag er van uit gaan dat je zelf wel weet hoe je dan aan de factor x5 komt, nee?

Citaat:
Ik meen me te herinneren dat ik duidelijk aangetoond heb dat het niet mogelijk is om voor 3 Euro meerdere malen heen en weer te rijden tussen Herentals en Lier. De bewering trouwens waar het hier allemaal om begonnen is.
Dan hoor je verder te discussiëren met die andere. Maar ook daar: nee, dat heb je niet aangetoond. Je hebt enkel wat vragen gesteld, that's it.

Laatst gewijzigd door Sfax : 22 januari 2012 om 15:10.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 15:11   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Toen was internet toch al redelijk ingeburgerd me dunkt. U was hier zelfs al meer dan twee jaar lid. Straf ook dat u vandaag, 7,5 jaar na datum, die prijs nog tot op de cent weet!
Omdat het verdomd zwaar op mijn maag lag. En ik heb een redelijk geheugen, mag dat niet?
Oud 22 januari 2012, 15:41   #63
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Serieuze kortingen dan tegenwoordig bij de NMBS zeg.

Aan 50% dus momenteel.
Oud 22 januari 2012, 15:49   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Serieuze kortingen dan tegenwoordig bij de NMBS zeg.

Aan 50% dus momenteel.
Zoals Scorpio aanhaalt, €62.5 zou wel eens de weekprijs kunnen zijn.

Gewoon een verkeerd knoppeke indrukken, zo om 6u op een zaterdag ochtend. Sneller gebeurd dan je zou willen.
Oud 22 januari 2012, 16:24   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zoals Scorpio aanhaalt, €62.5 zou wel eens de weekprijs kunnen zijn.

Gewoon een verkeerd knoppeke indrukken, zo om 6u op een zaterdag ochtend. Sneller gebeurd dan je zou willen.
Het is inderdaad de weekprijs, maar je moet wel een echte neuroot treffen die je die prijs wil aansmeren.

Overigens zie ik niet in wat er zo "mis" is aan een tienrittenkaart. Koop je voor de metro of de tram toch ook?
Oud 22 januari 2012, 16:49   #66
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad de weekprijs, maar je moet wel een echte neuroot treffen die je die prijs wil aansmeren.

Overigens zie ik niet in wat er zo "mis" is aan een tienrittenkaart. Koop je voor de metro of de tram toch ook?
Niet echt. London, Parijs, New York, Praag... Nooit 10-ritten kaarten gekocht. Ik kocht daar wat ik nodig had.
Oud 22 januari 2012, 17:07   #67
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Opnieuw, waar zijn jouw cijfers die niet uit de losse pols komen?
In tegenstelling tot jou heb ik nooit beweringen gedaan over wat de daadwerkelijke kost nu precies is, mede omdat ik die cijfers niet bezit. Ik heb me steeds beperkt tot kostprijs van tickets, vanaf het prille begin van deze discussie. Die cijfers heb ik steeds gestaafd. Maar soit.

Link werkt niet. Maar laat ons er even van uit gaan dat de cijfers kloppen. Dan dienen daar toch een paar kanttekeningen bij te worden gezet. Ten eerste zijn dat cijfers die enkel gelden voor de inkomsten uit reizigersvervoer. Laat ons de cijfers van 2010 erbij nemen (http://b-rail.turnpages.com/nmbs/jaa...0/jaarverslag/). Dan zien we dat de totale inkomsten van de NMBS (en ik beperk me hier tot de operator, en reken Infrabel en de Holding niet mee) die NIET uit dotatie komen 1,330 miljard Euro bedragen. De dotaties zijn namelijk niet alleen voor het reizigersvervoer.

Je gaat uit van een totale dotatie van meer den drie miljard. Laat ons er 3,5 miljard van maken. De factor 5 is bij deze dus al weg, en we zitten met een factor van nog 2,65.

Passen we dat toe op die beruchte 3,20 Euro voor Lier-Herentals, dan komen we niet meer aan 16 Euro, maar aan afgerond 8,5 Euro. Nog steeds hoger dan wat je berekende voor de auto (6,3 Euro), maar al een stukje dichter.

Maar je maakte in die berekening nog een zeer cruciale fout. Je gaat er namelijk van uit dat om de daadwerkelijke kost te kennen je de prijs van een gewoon ticket met de factor moet vermenigvuldigen. Dat is uiteraard je reinste onzin, aangezien een gewoon ticket de duurste optie is, en dus een hogere dekkingsgraad heeft dan andere formules. Het gaat bovendien om een kort traject, wat per km duurder is door de prijszetting van de NMBS. Dit versterkt dat effect nog.

Een correcte berekening zal dus moeten uitgaan van de gemiddelde inkomsten uit verkoop per km voor de NMBS, x2,65 voor de daadwerkelijke kost. Om die berekening te kunnen maken hebben we eigenlijk het aantal reizigerskilometers nodig. Voor 2010 vind ik die info niet direct terug, enkel het aantal reizigers. Ik heb hier wel een cijfer uit 1998 dat sprak over 7 miljard reizigerskilometers. Het aantal reizigers steeg in de periode 1998 - 2010 met zo'n 45%, we gaan er dus even van uit dat het aantal reizigerskilometers ongeveer dezelfde evolutie heeft doorgemaakt, +45% dus, of zo'n 10.2 miljard voor 2010. De inkomsten puur uit reizigersvervoer voor 2010 bedragen 852,1 miljoen Euro. Berekenen we dan de gemiddelde inkomsten per reizigerskilometer, komen we uit op 8,3 cent.

Laat ons dit nu toepassen op het voorbeeld dat we hier bespreken, Herentals - Lier. Ik ga daarbij uit van de 21 km die je zelf aanhaalt. De gemiddelde opbrengst voor dat traject is dus 1,75 Euro. Willen we de daadwerkelijke kostprijs dus kennen, moeten we deze 1,75 Euro dus vermenigvuldigen met de eerder berekende factor 2,65. Ik mag er van uit gaan dat je zelf weet hoe dat te berekenen? Wacht, ik reken het even voor je uit: da's 4,64 Euro. Jouw berekening voor de auto komt uit op 6,3 Euro. En dan kunnen we er nog over discussiëren of dat laatste cijfer de daadwerkelijke kost is, of dat we daar nog wat bij moeten tellen.

Hey, you asked...

Citaat:
Maar ook daar: nee, dat heb je niet aangetoond.
Mijn excuses, je hebt gelijk. Ik was inderdaad de gisteren nieuw aangenomen wiskundige conventies vergeten waardoor 6,3 voortaan lager is dan 3,2. My bad.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 22 januari 2012 om 17:08.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 17:28   #68
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Niet echt. London, Parijs, New York, Praag... Nooit 10-ritten kaarten gekocht. Ik kocht daar wat ik nodig had.
Ik reken altijd op voorhand uit hoeveel ik nodig heb en koop het dan in dat opzicht. Zeker in Londen, waar meer nog dan in Brussel het openbaar vervoer veelal maffiageldklopperij is.

Maar goed, ik klaag er verder niet over.
Oud 22 januari 2012, 17:37   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of ne slimmere , die goed ziet dat ik geen beslagen treingebruiker ben. €62.5 aanrekenen, de kaart geven en dan achter de rug de kaart annuleren, de €30 in eigen zak steken, en zo de kassa toch te laten kloppen.

Citaat:
Neen. 'k kom zelden in een omgeving waar ik behoefte voel aan het gebruik van dat soort vervoer. En dan zou ik eerder voor een taxi kiezen.
Oud 22 januari 2012, 17:42   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. 'k kom zelden in een omgeving waar ik behoefte voel aan het gebruik van dat soort vervoer. En dan zou ik eerder voor een taxi kiezen.
Tja, maar dan draag je de gevolgen hé...

Met zo'n instelling kun je eisen dat alles op jouw maat en zo goedkoop mogelijk wordt voorzien.
Oud 22 januari 2012, 17:53   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, maar dan draag je de gevolgen hé...

Met zo'n instelling kun je eisen dat alles op jouw maat en zo goedkoop mogelijk wordt voorzien.
Dat doe ik dus niet he. Ik betaal voor mijn comfort.

En ik weet dat ik ook betaal voor een heel leger ambtenaren die "gratis" met het openbaar vervoer mogen reizen.
Oud 22 januari 2012, 17:55   #72
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doe ik dus niet he. Ik betaal voor mijn comfort.

En ik weet dat ik ook betaal voor een heel leger ambtenaren die "gratis" met het openbaar vervoer mogen reizen.
Ah, gij zijt degene die ik moet bedanken...!

Zeg... Bedankt hé!

Oud 22 januari 2012, 18:02   #73
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik reken altijd op voorhand uit hoeveel ik nodig heb en koop het dan in dat opzicht. Zeker in Londen, waar meer nog dan in Brussel het openbaar vervoer veelal maffiageldklopperij is.

Maar goed, ik klaag er verder niet over.
Tienrittenkaarten zijn in London zeker geen goed idee, just that you know
Oud 22 januari 2012, 18:04   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, gij zijt degene die ik moet bedanken...!

Zeg... Bedankt hé!

Sorry voor het vergeten van het woord "mee".
Ik wou dat ik 3 miljard voor de NMBS kon ophoesten ...
Oud 22 januari 2012, 18:07   #75
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tienrittenkaarten zijn in London zeker geen goed idee, just that you know
Nee inderdaad, die bestaan er ook niet meer, dacht ik? Dagkaarten zijn er in verhouding goedkoper.
Oud 22 januari 2012, 18:08   #76
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry voor het vergeten van het woord "mee".
Ik wou dat ik 3 miljard voor de NMBS kon ophoesten ...
Oh maar dat had ik niet gemerkt!

Ik ben gewoon een zeer loyale en kruiperige dienaar van het volk!
Oud 22 januari 2012, 18:12   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh maar dat had ik niet gemerkt!

Ik ben gewoon een zeer loyale en kruiperige dienaar van het volk!
Is het dan geen tijd om een echte baan te zoeken?
Oud 22 januari 2012, 18:17   #78
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het dan geen tijd om een echte baan te zoeken?
Maar ik kan niets anders.

Ik heb twee linkerhanden, een zin voor intellectualiteit die allergisch is voor het economische, en een noest verlangen naar een grote organisatie.

En pas op: ik bekijk regelmatig wat de overkant te bieden heeft hé; maar het is toch niet je-dat.
Oud 22 januari 2012, 18:20   #79
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot jou heb ik nooit beweringen gedaan over wat de daadwerkelijke kost nu precies is, mede omdat ik die cijfers niet bezit. Ik heb me steeds beperkt tot kostprijs van tickets, vanaf het prille begin van deze discussie. Die cijfers heb ik steeds gestaafd. Maar soit.
Als jij je beperkt tot de kostprijs van een ticket, waarbij je dan nog eens ook naar tickets met reductie gaat zwaaien, dan moet je niet verbaasd zijn dat anderen enkel de kost van diesel in rekening brengen.

Citaat:
Link werkt niet.
Klaarblijkelijk heeft die site problemen. No issue, tweede hit op google:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-in-2007.dhtml

En zo zal je er nog een hoop kunnen vinden.

Citaat:
Maar laat ons er even van uit gaan dat de cijfers kloppen. Dan dienen daar toch een paar kanttekeningen bij te worden gezet. Ten eerste zijn dat cijfers die enkel gelden voor de inkomsten uit reizigersvervoer. Laat ons de cijfers van 2010 erbij nemen (http://b-rail.turnpages.com/nmbs/jaa...0/jaarverslag/). Dan zien we dat de totale inkomsten van de NMBS (en ik beperk me hier tot de operator, en reken Infrabel en de Holding niet mee) die NIET uit dotatie komen 1,330 miljard Euro bedragen. De dotaties zijn namelijk niet alleen voor het reizigersvervoer.

Je gaat uit van een totale dotatie van meer den drie miljard. Laat ons er 3,5 miljard van maken. De factor 5 is bij deze dus al weg, en we zitten met een factor van nog 2,65.
Ik werkte om je een plezier te doen zelfs maar met een dotatie van 3 miljard . En als ik je nog meer plezier doe en ik hou het op die 3 miljard en ik neem jouw 1,33 miljard aan inkomsten, dan is de factor nog steeds een factor 3,26 ipv 5, geen 2,65. Je weet dus niet hoe die omrekening te doen?

En los daarvan: zelfs met jouw factor 2,65 is de wagen nog steeds goedkoper (zelfs als hij op dat bewuste traject alleen reed).

Citaat:
Passen we dat toe op die beruchte 3,20 Euro voor Lier-Herentals, dan komen we niet meer aan 16 Euro, maar aan afgerond 8,5 Euro. Nog steeds hoger dan wat je berekende voor de auto (6,3 Euro), maar al een stukje dichter.
Je stukje dichter is intussen al weer ietwat verder af dus .
Dat de NMBS nog steeds verlies maakt, en dat de dekking dus nog hoger zou moeten zijn, dat neem ik dan zelfs nog niet mee in rekening.

Citaat:
Maar je maakte in die berekening nog een zeer cruciale fout. Je gaat er namelijk van uit dat om de daadwerkelijke kost te kennen je de prijs van een gewoon ticket met de factor moet vermenigvuldigen. Dat is uiteraard je reinste onzin, aangezien een gewoon ticket de duurste optie is, en dus een hogere dekkingsgraad heeft dan andere formules. Het gaat bovendien om een kort traject, wat per km duurder is door de prijszetting van de NMBS. Dit versterkt dat effect nog.
Lol
Dus jouw oplossing is ipv de normale prijs te kijken naar nog verder gereduceerde prijzen kijken, want dat is de echte kost?

Citaat:
Een correcte berekening zal dus moeten uitgaan van de gemiddelde inkomsten uit verkoop per km voor de NMBS, x2,65 voor de daadwerkelijke kost. Om die berekening te kunnen maken hebben we eigenlijk het aantal reizigerskilometers nodig. Voor 2010 vind ik die info niet direct terug, enkel het aantal reizigers. Ik heb hier wel een cijfer uit 1998 dat sprak over 7 miljard reizigerskilometers. Het aantal reizigers steeg in de periode 1998 - 2010 met zo'n 45%, we gaan er dus even van uit dat het aantal reizigerskilometers ongeveer dezelfde evolutie heeft doorgemaakt, +45% dus, of zo'n 10.2 miljard voor 2010. De inkomsten puur uit reizigersvervoer voor 2010 bedragen 852,1 miljoen Euro. Berekenen we dan de gemiddelde inkomsten per reizigerskilometer, komen we uit op 8,3 cent.

Laat ons dit nu toepassen op het voorbeeld dat we hier bespreken, Herentals - Lier. Ik ga daarbij uit van de 21 km die je zelf aanhaalt. De gemiddelde opbrengst voor dat traject is dus 1,75 Euro. Willen we de daadwerkelijke kostprijs dus kennen, moeten we deze 1,75 Euro dus vermenigvuldigen met de eerder berekende factor 2,65. Ik mag er van uit gaan dat je zelf weet hoe dat te berekenen? Wacht, ik reken het even voor je uit: da's 4,64 Euro. Jouw berekening voor de auto komt uit op 6,3 Euro. En dan kunnen we er nog over discussiëren of dat laatste cijfer de daadwerkelijke kost is, of dat we daar nog wat bij moeten tellen.
Lol, eerst ga je me een cruciale fout gaan aansmeren, om dan zelf op basis van wat gemiddeldes een non-redenering op te zetten?

Tell me mister wiseguy. Waarom draaien ze nog steeds met verlies als ze volgens jou hun volledige kostprijs binnen krijgen via hetzij tickets, hetzij dotaties?

En er hoeft niks bij die daadwerkelijke kost bij, maar als je daar ook eens een lollige berekening tegenover wil zetten, feel free.

Citaat:
Hey, you asked...
Indeed, I did. En ik zal het nog eens opnieuw vragen want je hebt nog steeds niets aangetoond

De NMBS is duurder dan de wagen.

Citaat:
Mijn excuses, je hebt gelijk. Ik was inderdaad de gisteren nieuw aangenomen wiskundige conventies vergeten waardoor 6,3 voortaan lager is dan 3,2. My bad.
Hihi

Glad you see the point
Oud 22 januari 2012, 18:29   #80
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee inderdaad, die bestaan er ook niet meer, dacht ik? Dagkaarten zijn er in verhouding goedkoper.
Dagkaarten of Oyster.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be