![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | ||
|
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
Citaat:
En voor die x5: de NMBS krijgt jaarlijks meer dan 3 miljard dotatie, maar heeft slechts een 760 miljoen inkomsten (eerste hit op google: http://www.express.be/sectors/nl/log...omst/93917.htm), waarbij ik je nog een plezier doe door niet verder te graven om te zien of dat 760 miljoen euro inkomsten zijn uit ticketverkoop. In realiteit gaan de inkomsten uit ticketverkoop een pak lager liggen en zitten daar andere inkomsten in verrekend. Ik mag er van uit gaan dat je zelf wel weet hoe je dan aan de factor x5 komt, nee? Citaat:
Laatst gewijzigd door Sfax : 22 januari 2012 om 15:10. |
||
|
|
|
|
|
#62 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Omdat het verdomd zwaar op mijn maag lag. En ik heb een redelijk geheugen, mag dat niet?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Serieuze kortingen dan tegenwoordig bij de NMBS zeg.
Aan 50% dus momenteel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Gewoon een verkeerd knoppeke indrukken, zo om 6u op een zaterdag ochtend. Sneller gebeurd dan je zou willen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Citaat:
Overigens zie ik niet in wat er zo "mis" is aan een tienrittenkaart. Koop je voor de metro of de tram toch ook?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
Niet echt. London, Parijs, New York, Praag... Nooit 10-ritten kaarten gekocht. Ik kocht daar wat ik nodig had.
|
|
|
|
|
|
#67 | |||
|
Minister-President
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
|
Citaat:
Citaat:
Je gaat uit van een totale dotatie van meer den drie miljard. Laat ons er 3,5 miljard van maken. De factor 5 is bij deze dus al weg, en we zitten met een factor van nog 2,65. Passen we dat toe op die beruchte 3,20 Euro voor Lier-Herentals, dan komen we niet meer aan 16 Euro, maar aan afgerond 8,5 Euro. Nog steeds hoger dan wat je berekende voor de auto (6,3 Euro), maar al een stukje dichter. Maar je maakte in die berekening nog een zeer cruciale fout. Je gaat er namelijk van uit dat om de daadwerkelijke kost te kennen je de prijs van een gewoon ticket met de factor moet vermenigvuldigen. Dat is uiteraard je reinste onzin, aangezien een gewoon ticket de duurste optie is, en dus een hogere dekkingsgraad heeft dan andere formules. Het gaat bovendien om een kort traject, wat per km duurder is door de prijszetting van de NMBS. Dit versterkt dat effect nog. Een correcte berekening zal dus moeten uitgaan van de gemiddelde inkomsten uit verkoop per km voor de NMBS, x2,65 voor de daadwerkelijke kost. Om die berekening te kunnen maken hebben we eigenlijk het aantal reizigerskilometers nodig. Voor 2010 vind ik die info niet direct terug, enkel het aantal reizigers. Ik heb hier wel een cijfer uit 1998 dat sprak over 7 miljard reizigerskilometers. Het aantal reizigers steeg in de periode 1998 - 2010 met zo'n 45%, we gaan er dus even van uit dat het aantal reizigerskilometers ongeveer dezelfde evolutie heeft doorgemaakt, +45% dus, of zo'n 10.2 miljard voor 2010. De inkomsten puur uit reizigersvervoer voor 2010 bedragen 852,1 miljoen Euro. Berekenen we dan de gemiddelde inkomsten per reizigerskilometer, komen we uit op 8,3 cent. Laat ons dit nu toepassen op het voorbeeld dat we hier bespreken, Herentals - Lier. Ik ga daarbij uit van de 21 km die je zelf aanhaalt. De gemiddelde opbrengst voor dat traject is dus 1,75 Euro. Willen we de daadwerkelijke kostprijs dus kennen, moeten we deze 1,75 Euro dus vermenigvuldigen met de eerder berekende factor 2,65. Ik mag er van uit gaan dat je zelf weet hoe dat te berekenen? Wacht, ik reken het even voor je uit: da's 4,64 Euro. Jouw berekening voor de auto komt uit op 6,3 Euro. En dan kunnen we er nog over discussiëren of dat laatste cijfer de daadwerkelijke kost is, of dat we daar nog wat bij moeten tellen. Hey, you asked... Citaat:
Laatst gewijzigd door Scorpio : 22 januari 2012 om 17:08. |
|||
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Citaat:
Maar goed, ik klaag er verder niet over.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
|
#69 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
||
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Citaat:
Met zo'n instelling kun je eisen dat alles op jouw maat en zo goedkoop mogelijk wordt voorzien.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ik weet dat ik ook betaal voor een heel leger ambtenaren die "gratis" met het openbaar vervoer mogen reizen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
|
#72 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Citaat:
Zeg... Bedankt hé!
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik wou dat ik 3 miljard voor de NMBS kon ophoesten ...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Nee inderdaad, die bestaan er ook niet meer, dacht ik? Dagkaarten zijn er in verhouding goedkoper.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Citaat:
Ik ben gewoon een zeer loyale en kruiperige dienaar van het volk!
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
|
#77 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Is het dan geen tijd om een echte baan te zoeken?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
Maar ik kan niets anders.
Ik heb twee linkerhanden, een zin voor intellectualiteit die allergisch is voor het economische, en een noest verlangen naar een grote organisatie. En pas op: ik bekijk regelmatig wat de overkant te bieden heeft hé; maar het is toch niet je-dat.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
|
|
|
|
|
#79 | ||||||||
|
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
Citaat:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-in-2007.dhtml En zo zal je er nog een hoop kunnen vinden. Citaat:
En los daarvan: zelfs met jouw factor 2,65 is de wagen nog steeds goedkoper Citaat:
Dat de NMBS nog steeds verlies maakt, en dat de dekking dus nog hoger zou moeten zijn, dat neem ik dan zelfs nog niet mee in rekening. Citaat:
Dus jouw oplossing is ipv de normale prijs te kijken naar nog verder gereduceerde prijzen kijken, want dat is de echte kost? Citaat:
Tell me mister wiseguy. Waarom draaien ze nog steeds met verlies als ze volgens jou hun volledige kostprijs binnen krijgen via hetzij tickets, hetzij dotaties? En er hoeft niks bij die daadwerkelijke kost bij, maar als je daar ook eens een lollige berekening tegenover wil zetten, feel free. Citaat:
De NMBS is duurder dan de wagen. Citaat:
Glad you see the point |
||||||||
|
|
|
|
|
#80 |
|
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
|
|
|
|